Projekt „NEW-TECH Program rozwoju praktycznych kompetencji nauczycieli zawodów branż nowych technologii” jest współfinansowany przez Unię Europejską Projekt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budowa Instalacji Prosumenckich. Program prezentacji  Definicje  Instalacje prosumenckie – fotowoltaika i kolektory słoneczne  Doświadczenia, realizacje.
Edward Orlowski ib vogt Polska sp. z o.o. Gmina samowystarczalna energetycznie - mrzonka czy rzeczywistość? „Samowystarczalne gospodarstwo rolne“ greenPower.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
PODZIEMNE MAGAZYNY GAZU GWARANTEM BEZPIECZEŃSTWA I ROZWOJU RYNKU GAZU Międzyzdroje, maja 2016 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2 I. Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata III. Linia demarkacyjna II. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Elektrownie Joanna Orłowska Kamila Boguszewska II TL.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
DOZAMEL Sp. z o.o. – Zarządca WPP Spotkanie Rady Parku Rozwój i integracja infrastruktury WPP etap I oraz dalsze zamierzenia Zarządcy WPP.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Prezentacja platformy inwestycyjnej StartStartup.pl.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
PLANOWANE INWESTYCJE W EDUKACJI FINANSOWANE Z FUNDUSZY UNIJNYCH Wydział Inwestycji i Funduszy Europejskich Milicz, r.
Klastry energii – współpraca z OSD
ŻYWIEC 1-szy marca 2017 WDRAŻANIE PROGRAMU INWESTYCYJNEGO:
Joanna Tobolewicz Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Energetyki
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Fotowoltaika w systemie wsparcia
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO
Finansowanie działań związanych z rozwojem selektywnego zbierania odpadów komunalnych - środki unijne Gdańsk, 14 listopada 2016 r. Regionalny Program.
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Działanie Wsparcie gospodarki wodno-ściekowej w ramach ZIT
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działanie 4.3 Rozwój infrastruktury wodno-ścieowej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Warszawa, 25 październik 2017 roku
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINACH na przykładzie województwa pomorskiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ograniczanie zużycia energii w Gminie - rola Energetyków Gminnych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Magda Szwedowska Departament Programów Regionalnych
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkalnictwa oraz przedsiębiorców w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE CEL.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

Projekt „NEW-TECH Program rozwoju praktycznych kompetencji nauczycieli zawodów branż nowych technologii” jest współfinansowany przez Unię Europejską Projekt realizowany przez COMBIDATA Poland sp. z o.o. w ramach umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytetu III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działanie 3.4 „Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życia”, Poddziałanie: „Upowszechnienie uczenia się przez całe życie - projekty konkursowe”. Planowany rozwój PSE Co z tą naszą energetyką W przyszłości

Zużycie energii elektrycznej w Polsce [GWh]

Resortowe założenia rozwoju elektroenergetyki w Polsce Prawne aspekty działalności energetycznej Prawo energetyczne art. 3 pkt. 16 ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. „bezpieczeństwo energetyczne jest to stan gospodarki umożliwiający pokrycie bieżącego i perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska”.

Uchwała „Polityka energetyczna Polski do 2030 roku” – Ministerstwo gospodarki, Warszawa, marzec 2009 r. Uchwała „Polityka energetyczna Polski do 2030 roku” – Ministerstwo gospodarki, Warszawa, marzec 2009 r. Budowa nowych mocy wytwórczych przy wykorzystaniu dostępnych paliw w celu zrównoważenia krajowego popytu na energię elektryczną i utrzymania nadwyżki mocy osiągalnej krajowych konwencjonalnych źródeł wytwórczych na poziomie minimum 15% maksymalnego krajowego zapotrzebowania na moc elektryczną, Budowa interwencyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej, wymaganych ze względu na bezpieczeństwo pracy systemu elektroenergetycznego, Rozbudowa krajowego systemu przesyłowego gwarantującego zrównoważony wzrost gospodarczy kraju, jego poszczególnych regionów oraz zapewniających niezawodne dostawy energii elektrycznej dla aglomeracji miejskich, (w szczególności zamknięcie pierścienia 400kV oraz pierścieni wokół głównych miast Polski),

Polska polityka energetyczna do 2030 r. cd. Rozwój połączeń transgranicznych skoordynowany z rozbudową krajowego systemu przesyłowego i z rozbudową systemów krajów sąsiednich, pozwalający na wymianę co najmniej 15% energii elektrycznej zużywanej w kraju do roku 2015, 20% do roku 2020 oraz 25% do roku Rozbudowa sieci dystrybucyjnych, pozwalająca na rozwój energetyki rozproszonej wykorzystującej lokalne źródła energii. Modernizacja sieci przesyłowych i sieci dystrybucyjnych, pozwalająca obniżyć do 2030 roku poziom awaryjności. Stworzenie warunków pozwalających na rozwój mikrokogeneracji.

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Planowane kroki. Nałożenie na operatorów sieciowych obowiązku opracowania planów rozwoju sieci przesyłowej i dystrybucyjnej, ze szczególnym wskazaniem preferowanych lokalizacji nowych mocy wytwórczych oraz kosztów ich przyłączenia. Działania legislacyjne, mające na celu likwidację nieuzasadnionych barier inwestycyjnych, w szczególności w zakresie inwestycji liniowych. Wprowadzenie przez operatora sieci przesyłowej wieloletnich kontraktów na regulacyjne usługi systemowe, obejmujące utrzymywanie interwencyjnych rezerw uruchamianych na polecenie operatora oraz przygotowanie do pracy w warunkach kryzysowych (black-out). Ogłoszenie przez operatora systemu przesyłowego przetargów na moce interwencyjne niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracy systemu elektroenergetycznego. Odtworzenie i wzmocnienie istniejących oraz budowa nowych linii elektroenergetycznych, w szczególności umożliwiających wymianę trans - graniczną energii z krajami sąsiednimi. Ustalenie metodologii wyznaczania wysokości zwrotu z zainwestowanego kapitału, jako elementu kosztu uzasadnionego w taryfach przesyłowych i dystrybucyjnych dla inwestycji w infrastrukturę sieciową.

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Planowane kroki. Wprowadzenie systemu wydawania warunków przyłączenia na okres nie dłuższy niż dwa lata, z koniecznością uiszczenia kaucji w wysokości nie mniejszej od 10% kosztów przyłączenia i rozbudowy sieci niezbędnej do przyłączenia nowej mocy. Analiza możliwości wykorzystania w Polsce nowych technologii wytwarzania energii elektrycznej, biorąca pod uwagę koszty tych technologii, możliwości ich komercyjnego zastosowania przed rokiem 2030, miejsca przyłączenia nowych obiektów do systemu elektroenergetycznego oraz związane z tym ewentualne koszty rozbudowy sieci i wpływ na bilans energetyczny. Wprowadzenie zmian do prawa energetycznego w zakresie zdefiniowania odpowiedzialności organów samorządowych za przygotowanie lokalnych założeń i planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Wprowadzenie elementu jakościowego do taryf przesyłowych i dystrybucyjnych przysługującego operatorom sieciowym za obniżenie wskaźników awaryjności i utrzymywanie ich na poziomach określonych przez Prezesa URE dla danego typu sieci.

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Prognoza zapotrzebowania

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Bloki wytwórcze

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Zakładana produkcja energii elektrycznej netto Podział na paliwa w 2030 roku.

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Emisje gazów CO2 – źródło danych z 2006

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Zmiany struktury mocy zainstalowanej w OZE w latach 2008 – 2030 [MW ]

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Moce wytwórcze energii elektrycznej brutto [MW].

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Sieci elektroenergetyczne Rozwój sieci elektroenergetycznych można podzielić na trzy okresy: I okres to lata 2012 – 2016, II okres – 2020, III okres obejmuje lata po W każdym okresie zaplanowane przedsięwzięcia inwestycyjne przypisano następującym kategoriom: przyłączenia, wyprowadzenie mocy, bezpieczeństwo pracy sieci, połączenia transgraniczne,

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Sieci elektroenergetyczne

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Sieci elektroenergetyczne I okres: lata 2012 – 2016 Efekty rzeczowe zamierzeń inwestycyjnych w zakresie linii 400 kV i 220kV.

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Transformatory I okres: lata 2012 – 2016 Efekty rzeczowe zamierzeń inwestycyjnych w zakresie instalacji ATR w [MVA].

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Sieci elektroenergetyczne I okres: lata 2012 – 2016

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Sieci elektroenergetyczne II okres: lata 2016 – 2020

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Sieci elektroenergetyczne III okres: lata po 2020

Polska polityka energetyczna do 2030 r. Sieci elektroenergetyczne Połączenia transgraniczne

Plany elektroenergetycznych sieci inteligentnych w Polsce

Wnioski Obecnie elektroenergetyka w Polsce jak i na całym świecie podlega głębokim przemianom. W najbliższej przyszłości system elektroenergetyczny w Polsce głównie będzie zmagał się z trzema problemami: Integracja z systemem elektroenergetycznym dynamicznie rozwijających się odnawialnych źródeł energii (szczególnie elektrowni wiatrowych), Przyłączenie małych źródeł rozproszonych do sieci średnich i niskich napięć, Niedoinwestowana, przestarzała i wyeksploatowana infrastruktura systemu przesyłu energii elektrycznej.