Czas pracy nauczycieli w roku szkolnym 2016/2017.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Organizacja nauczania indywidualnego
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nauczyciel religii w świetle przepisów prawa zatrudnianie, obowiązki, odpowiedzialność stan prawny na dzień 1 września 2009 r.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Kształcenie dualne.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zatrudnianie nauczycieli
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Czas pracy nauczycieli w roku szkolnym 2016/2017

 Czas pracy nauczyciela reguluje art. 42 Karty Nauczyciela – wlicza się do niego pensum określone w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela i pozostałe obowiązki  Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wynosi do 40 godzin tygodniowo  Nauczyciela obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy

Czas pracy nauczyciela od 1 września 2016 roku Nauczyciel w ramach czasu pracy zobowiązany jest:  realizować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze bezpośrednio z uczniami (pensum) w wymiarze od 18 do 30 godzin w zależności od typu placówki lub ustalonym przez dyrektora szkoły lub placówki  uczestniczyć w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego  realizować zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów

 uczestniczyć w przeprowadzaniu sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu maturalnego z wyjątkiem części ustnej  realizować zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym

Zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze i wychowawcze mogą być realizowane w wymiarze od 19 do 27 godzin przez nauczycieli:  Przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół specjalnych, liceów ogólnokształcących, przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w tym w szkołach specjalnych i szkolenia rzemieślniczego w schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych, przedmiotów teoretycznych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, przedmiotów artystycznych i ogólnokształcących w szkołach artystycznych i innych placówkach kształcenia artystycznego  Pałaców młodzieży, młodzieżowych domów kultury, ognisk pracy pozaszkolnej, pozaszkolnych placówek specjalistycznych, międzyszkolnych ośrodków sportowych

Zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze i wychowawcze mogą być realizowane w wymiarze od 23 do 26 godzin przez nauczycieli:  Nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych

Uśrednione pensum  Nauczyciel, który realizuje tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć zgodnie z ust. 3 i dla którego ustalony plan zajęć w pewnych okresach roku szkolnego nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, powinien nauczać odpowiednio większą liczbę godzin w innych okresach danego roku szkolnego. Praca wykonywana zgodnie z tak ustalonym planem zajęć nie jest pracą w godzinach ponadwymiarowych.

Po likwidacji tzw.: „godzin karcianych”:  Dyrektor może przydzielić nauczycielowi dodatkowe zajęcia  Nie będą one ograniczone ilością jednej lub dwóch godzin  Ograniczenie stanowi 40 godzinny tydzień pracy nauczyciela (zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć)  Nauczyciel w ramach powierzonych godzin będzie zobowiązany nie tylko do realizacji pensum ale również innych zajęć i czynności w tym dotyczących zainteresowań i potrzeb uczniów  W praktyce może to spowodować, że dyrektor będzie mógł zobowiązać nauczyciela do prowadzenia dowolnej liczby godzin ponad obowiązkowe pensum (ograniczeniem będzie 40 – godzinny tydzień pracy nauczyciela)

 Jeżeli nauczyciel realizuje 18 godzinne pensum to teoretycznie dyrektor może przydzielić 22 godziny dodatkowych zajęć, tak żeby nie przekroczyć 40 godzinnego tygodnia pracy.  Jednak do obowiązków nauczyciela należy również przygotowanie się do zajęć, samokształcenie i doskonalenia zawodowe  Przydział 22 godzin dodatkowych zajęć spowoduje, że nauczyciel nie będzie w stanie w ramach swojego czasu pracy przygotować się do zajęć oraz doskonalić zawodowo  Nierównomierny przydział dodatkowych zajęć nauczycielowi może doprowadzić do przekroczenia tygodniowej normy czasu pracy nauczyciela

 Jeżeli nauczyciel zostanie obłożony dużą liczbą godzin, będzie mógł domagać się zapłaty dodatkowego wynagrodzenia za nadgodziny  Jeżeli dyrektor nie uzna argumentacji nauczyciela w takiej sytuacji będzie mógł on dochodzić swoich roszczeń przed sądem

O przydziale zajęć decyduje dyrektor szkoły  Polecenie służbowe dyrektora szkoły jest wiążące dla nauczyciela  Polecenie musi być zgodne z: przepisami prawa, regulaminem pracy, zasadami współżycia społecznego oraz stosunkiem pracy, zakresem obowiązków pracownika  Krytyczny stosunek pracownika do polecenia nie zwalnia z obowiązku jego wykonania

Odmowa wykonania polecenia służbowego  W przypadku, gdy polecenie służbowe jest zgodne z prawem, regulaminem pracy, zasadami współżycia społecznego oraz stosunkiem pracy to nauczyciel nie może odmówić jego wykonania  Postawienie nauczycielowi zarzutu nie odmowy wykonania polecenia wymaga ustalenia, jaka była treść i w jakich okolicznościach zostało wydane  Jeżeli nauczyciel ma wątpliwości co do legalności polecenia dyrektora powinien zwrócić się do niego o potwierdzenie na piśmie lub powtórzenie w obecności świadków

 Obowiązek prowadzenia zajęć uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów wynika wprost z przepisów i związany jest z zakresem obowiązków nauczycielskich  Niewykonanie polecenia służbowego dyrektora może doprowadzić do odpowiedzialności dyscyplinarnej  W skrajnej sytuacji niewykonanie polecenia może doprowadzić do rozwiązania stosunku pracy, gdyż może zostać potraktowane jako naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych

Nauczyciele mogą mieć powierzane przez dyrektora szkoły zajęcia:  zwiększające szanse edukacyjne uczniów  przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce  zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów

W ramach tych godzin mogą być realizowane zajęcia specjalistyczne  korekcyjno – kompensacyjne  logopedyczne  socjoterapeutyczne  inne o charakterze terapeutycznym  dydaktyczno - wyrównawcze

Przykładowe zajęcia, które mogą być zlecane nauczycielom bez dodatkowego wynagrodzenia: Przedszkole (do 15 godzin tygodniowo w przypadku nauczyciela pełnozatrudnionego)  Przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, opieka nad dziećmi na wycieczkach, w trakcie wyjść poza teren placówki  Praca w zespołach nauczycielskich  Udział w projektach realizowanych przez przedszkole  Organizację konkursów, realizacja akcji przedszkolnych i programów  Przygotowanie sal do imprez przedszkolnych  Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli  Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży  Udział w dniach otwartych dla rodziców

Oddział przedszkolny (do 18 godzin w przypadku nauczyciela pełnozatrudnionego)  Przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, opieka nad dziećmi na wycieczkach, w trakcie wyjść poza teren placówki  Praca w zespołach nauczycielskich  Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli  Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży

Punkt przedszkolny do 15 – 18 godzin tygodniowo  Przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, opieka nad dziećmi na wycieczkach, w trakcie wyjść poza teren placówki  Praca w zespołach nauczycielskich  Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli  Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży  Udział w dniach otwartych dla rodziców  Udział w projektach realizowanych przez placówkę  Organizację konkursów, realizacja akcji przedszkolnych i programów  Przygotowanie sal do imprez organizowanych przez placówkę

Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna do 10 – 22 godzin tygodniowo  Koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze, zajęcia sportowe, wyrównawcze, przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, zawodów, olimpiad, konkursów  Udział w komisji rekrutacyjnej do szkoły  Praca w zespołach nauczycielskich specjalistycznych i przedmiotowych  Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli  Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży  Udział w projektach realizowanych przez szkołę  Opieka nad uczniami podczas dni wolnych od zajęć dydaktycznych  Organizacja konkursów, realizacja akcji szkolnych i programów edukacyjnych

 Realizacja innowacji  Przygotowanie sal na rozpoczęcie roku szkolnego  Udział w dniach otwartych dla rodziców i uczniów

Placówki oświatowo – wychowawcze do 22 godzin tygodniowo  Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt  Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki  Praca w zespołach nauczycielskich  Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców  Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży  Udział w projektach realizowanych przez placówkę  Przygotowanie sal na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego  Udział w dniach otwartych dla rodziców i dzieci  Konsultacje dla rodziców i dzieci

Placówki zapewniające opiekę uczniom poza miejscem zamieszkania – do 10 godzin tygodniowo  Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt  Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki  Praca w zespołach nauczycielskich  Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży  Udział w projektach realizowanych przez placówkę  Przygotowanie sal na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego  Udział w dniach otwartych dla rodziców i dzieci  Konsultacje dla rodziców i dzieci

Poradnia psychologiczno – pedagogiczna – do 20 godzin tygodniowo  Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt  Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki  Praca w zespołach nauczycielskich  Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży  Udział w projektach realizowanych przez placówkę  Konsultacje dla rodziców i uczniów  Prowadzenie warsztatów dla uczniów, rodziców i nauczycieli

Szkoły dla dorosłych od 1 do 22 godzin tygodniowo  Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt  Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki  Praca w zespołach nauczycielskich  Udział w projektach realizowanych przez szkołę  Przygotowanie sal na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego  Udział w dniach otwartych  Konsultacje dla uczniów

Liczba przydzielanych godzin nauczycielom niepełnozatrudnionym  Po likwidacji „godzin karcianych” problem może stanowić określenie wymiaru dodatkowych godzin dla nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy  Problemem będzie ustalenia jaka dokładnie norma czasu pracy obowiązuje nauczyciela przy niepełnym zatrudnieniu

Dodatkowe godziny nie będą rejestrowane  Przepisy nie nakładają na nauczyciela obowiązku rejestrowania dodatkowych godzin  Może to powodować trudności w ustalaniu konkretnej liczby godzin przy sporach sądowych

Dodatkowe zajęcia nie mogą być rozliczane jako godziny ponadywmiarowe  Realizacja dodatkowych godzin odbywać się ma w ramach podstawowego wynagrodzenia  Dyrektor może uwzględnić zakres i liczbę prowadzonych zajęć przy ustalaniu dodatku motywacyjnego

W szkołach niepublicznych decyduje umowa o pracę  W przypadku nauczycieli szkół niepublicznych nie mają zastosowania przepisy Karty Nauczyciela odnoszące się do czasu pracy i zadań