Czas pracy nauczycieli w roku szkolnym 2016/2017
Czas pracy nauczyciela reguluje art. 42 Karty Nauczyciela – wlicza się do niego pensum określone w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela i pozostałe obowiązki Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wynosi do 40 godzin tygodniowo Nauczyciela obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy
Czas pracy nauczyciela od 1 września 2016 roku Nauczyciel w ramach czasu pracy zobowiązany jest: realizować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze bezpośrednio z uczniami (pensum) w wymiarze od 18 do 30 godzin w zależności od typu placówki lub ustalonym przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczyć w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego realizować zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów
uczestniczyć w przeprowadzaniu sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu maturalnego z wyjątkiem części ustnej realizować zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym
Zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze i wychowawcze mogą być realizowane w wymiarze od 19 do 27 godzin przez nauczycieli: Przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół specjalnych, liceów ogólnokształcących, przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w tym w szkołach specjalnych i szkolenia rzemieślniczego w schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych, przedmiotów teoretycznych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, przedmiotów artystycznych i ogólnokształcących w szkołach artystycznych i innych placówkach kształcenia artystycznego Pałaców młodzieży, młodzieżowych domów kultury, ognisk pracy pozaszkolnej, pozaszkolnych placówek specjalistycznych, międzyszkolnych ośrodków sportowych
Zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze i wychowawcze mogą być realizowane w wymiarze od 23 do 26 godzin przez nauczycieli: Nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych
Uśrednione pensum Nauczyciel, który realizuje tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć zgodnie z ust. 3 i dla którego ustalony plan zajęć w pewnych okresach roku szkolnego nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, powinien nauczać odpowiednio większą liczbę godzin w innych okresach danego roku szkolnego. Praca wykonywana zgodnie z tak ustalonym planem zajęć nie jest pracą w godzinach ponadwymiarowych.
Po likwidacji tzw.: „godzin karcianych”: Dyrektor może przydzielić nauczycielowi dodatkowe zajęcia Nie będą one ograniczone ilością jednej lub dwóch godzin Ograniczenie stanowi 40 godzinny tydzień pracy nauczyciela (zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć) Nauczyciel w ramach powierzonych godzin będzie zobowiązany nie tylko do realizacji pensum ale również innych zajęć i czynności w tym dotyczących zainteresowań i potrzeb uczniów W praktyce może to spowodować, że dyrektor będzie mógł zobowiązać nauczyciela do prowadzenia dowolnej liczby godzin ponad obowiązkowe pensum (ograniczeniem będzie 40 – godzinny tydzień pracy nauczyciela)
Jeżeli nauczyciel realizuje 18 godzinne pensum to teoretycznie dyrektor może przydzielić 22 godziny dodatkowych zajęć, tak żeby nie przekroczyć 40 godzinnego tygodnia pracy. Jednak do obowiązków nauczyciela należy również przygotowanie się do zajęć, samokształcenie i doskonalenia zawodowe Przydział 22 godzin dodatkowych zajęć spowoduje, że nauczyciel nie będzie w stanie w ramach swojego czasu pracy przygotować się do zajęć oraz doskonalić zawodowo Nierównomierny przydział dodatkowych zajęć nauczycielowi może doprowadzić do przekroczenia tygodniowej normy czasu pracy nauczyciela
Jeżeli nauczyciel zostanie obłożony dużą liczbą godzin, będzie mógł domagać się zapłaty dodatkowego wynagrodzenia za nadgodziny Jeżeli dyrektor nie uzna argumentacji nauczyciela w takiej sytuacji będzie mógł on dochodzić swoich roszczeń przed sądem
O przydziale zajęć decyduje dyrektor szkoły Polecenie służbowe dyrektora szkoły jest wiążące dla nauczyciela Polecenie musi być zgodne z: przepisami prawa, regulaminem pracy, zasadami współżycia społecznego oraz stosunkiem pracy, zakresem obowiązków pracownika Krytyczny stosunek pracownika do polecenia nie zwalnia z obowiązku jego wykonania
Odmowa wykonania polecenia służbowego W przypadku, gdy polecenie służbowe jest zgodne z prawem, regulaminem pracy, zasadami współżycia społecznego oraz stosunkiem pracy to nauczyciel nie może odmówić jego wykonania Postawienie nauczycielowi zarzutu nie odmowy wykonania polecenia wymaga ustalenia, jaka była treść i w jakich okolicznościach zostało wydane Jeżeli nauczyciel ma wątpliwości co do legalności polecenia dyrektora powinien zwrócić się do niego o potwierdzenie na piśmie lub powtórzenie w obecności świadków
Obowiązek prowadzenia zajęć uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów wynika wprost z przepisów i związany jest z zakresem obowiązków nauczycielskich Niewykonanie polecenia służbowego dyrektora może doprowadzić do odpowiedzialności dyscyplinarnej W skrajnej sytuacji niewykonanie polecenia może doprowadzić do rozwiązania stosunku pracy, gdyż może zostać potraktowane jako naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych
Nauczyciele mogą mieć powierzane przez dyrektora szkoły zajęcia: zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów
W ramach tych godzin mogą być realizowane zajęcia specjalistyczne korekcyjno – kompensacyjne logopedyczne socjoterapeutyczne inne o charakterze terapeutycznym dydaktyczno - wyrównawcze
Przykładowe zajęcia, które mogą być zlecane nauczycielom bez dodatkowego wynagrodzenia: Przedszkole (do 15 godzin tygodniowo w przypadku nauczyciela pełnozatrudnionego) Przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, opieka nad dziećmi na wycieczkach, w trakcie wyjść poza teren placówki Praca w zespołach nauczycielskich Udział w projektach realizowanych przez przedszkole Organizację konkursów, realizacja akcji przedszkolnych i programów Przygotowanie sal do imprez przedszkolnych Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży Udział w dniach otwartych dla rodziców
Oddział przedszkolny (do 18 godzin w przypadku nauczyciela pełnozatrudnionego) Przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, opieka nad dziećmi na wycieczkach, w trakcie wyjść poza teren placówki Praca w zespołach nauczycielskich Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży
Punkt przedszkolny do 15 – 18 godzin tygodniowo Przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, opieka nad dziećmi na wycieczkach, w trakcie wyjść poza teren placówki Praca w zespołach nauczycielskich Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży Udział w dniach otwartych dla rodziców Udział w projektach realizowanych przez placówkę Organizację konkursów, realizacja akcji przedszkolnych i programów Przygotowanie sal do imprez organizowanych przez placówkę
Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna do 10 – 22 godzin tygodniowo Koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze, zajęcia sportowe, wyrównawcze, przygotowanie do imprez, uroczystości, świąt, zawodów, olimpiad, konkursów Udział w komisji rekrutacyjnej do szkoły Praca w zespołach nauczycielskich specjalistycznych i przedmiotowych Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży Udział w projektach realizowanych przez szkołę Opieka nad uczniami podczas dni wolnych od zajęć dydaktycznych Organizacja konkursów, realizacja akcji szkolnych i programów edukacyjnych
Realizacja innowacji Przygotowanie sal na rozpoczęcie roku szkolnego Udział w dniach otwartych dla rodziców i uczniów
Placówki oświatowo – wychowawcze do 22 godzin tygodniowo Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki Praca w zespołach nauczycielskich Opracowanie i prowadzenie warsztatów dla rodziców Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży Udział w projektach realizowanych przez placówkę Przygotowanie sal na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego Udział w dniach otwartych dla rodziców i dzieci Konsultacje dla rodziców i dzieci
Placówki zapewniające opiekę uczniom poza miejscem zamieszkania – do 10 godzin tygodniowo Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki Praca w zespołach nauczycielskich Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży Udział w projektach realizowanych przez placówkę Przygotowanie sal na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego Udział w dniach otwartych dla rodziców i dzieci Konsultacje dla rodziców i dzieci
Poradnia psychologiczno – pedagogiczna – do 20 godzin tygodniowo Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki Praca w zespołach nauczycielskich Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży Udział w projektach realizowanych przez placówkę Konsultacje dla rodziców i uczniów Prowadzenie warsztatów dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Szkoły dla dorosłych od 1 do 22 godzin tygodniowo Przygotowanie do imprez, uroczystości i świąt Udział w komisjach rekrutacyjnych do placówki Praca w zespołach nauczycielskich Udział w projektach realizowanych przez szkołę Przygotowanie sal na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego Udział w dniach otwartych Konsultacje dla uczniów
Liczba przydzielanych godzin nauczycielom niepełnozatrudnionym Po likwidacji „godzin karcianych” problem może stanowić określenie wymiaru dodatkowych godzin dla nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy Problemem będzie ustalenia jaka dokładnie norma czasu pracy obowiązuje nauczyciela przy niepełnym zatrudnieniu
Dodatkowe godziny nie będą rejestrowane Przepisy nie nakładają na nauczyciela obowiązku rejestrowania dodatkowych godzin Może to powodować trudności w ustalaniu konkretnej liczby godzin przy sporach sądowych
Dodatkowe zajęcia nie mogą być rozliczane jako godziny ponadywmiarowe Realizacja dodatkowych godzin odbywać się ma w ramach podstawowego wynagrodzenia Dyrektor może uwzględnić zakres i liczbę prowadzonych zajęć przy ustalaniu dodatku motywacyjnego
W szkołach niepublicznych decyduje umowa o pracę W przypadku nauczycieli szkół niepublicznych nie mają zastosowania przepisy Karty Nauczyciela odnoszące się do czasu pracy i zadań