Krystyna Waszakowa Kontekstowe innowacje słowotwórcze w internetowych tekstach publicystycznych i w ich komentarzach. Studium przypadku. Konspekt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
InMoST, Analiza architektury metodą ATAM Jerzy Nawrocki
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Stare czy nowe? O mechanizmach gry słowotwórczej na przykładzie internetowych memów i forów dyskusyjnych Konferencja Komisji Słowotwórczej Międzynarodowego.
1 Październikowe konferencje z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych Co z tą matematyką? Piotr Ludwikowski.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
STYLE FUNKCJONALNE.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Aby osiągnąć fazę III, dziecko musi wykształcić dwa główne obszary potencjału językowego - obszar: ideacyjny - związany z reprezentacją doświadczenia (wiedza.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Najczęściej popełniane błędy językowe
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Norma prawna.
1. Ja i inni, czyli komunikacja interpersonalna
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Poznawczy aspekt pragmatyki Katarzyna Kwapisz-Osadnik
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Języki programowania.
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Wielka Oszcz w Plusie Kategoria: INNOWACYJNE WYKORZYSTANIE MEDIÓW DRUKOWANYCH Podkategoria: Innowacyjne wykorzystanie prasy tradycyjnej (wydania drukowane.
Koszyk danych.
Dokumentacja rysunkowa
PODZIAŁ WYRAZÓW POCHODNYCH
Zaskakujące decyzje Lista symptomów i chorób: C (częsta), R (Rzadka),
Prezentacja informacji w biznesie
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Autor: Magdalena Linowiecka
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Zapis prezentacji:

Krystyna Waszakowa Kontekstowe innowacje słowotwórcze w internetowych tekstach publicystycznych i w ich komentarzach. Studium przypadku. Konspekt

1. ZAŁOŻENIA, CEL, ZADANIA BADAWCZE Dwie perspektywy oglądu innowacji słowotwórczych  jako rezultatów kreatywności nadawcy, który realizuje cele założone w danym akcie komunikacyjnym  jako obiektu intelektualnego działania odbiorcy tego aktu ○ zbadanie, jakie możliwości mają użytkownicy języka, gdy chcą zrozumieć użyte w określonym kontekście nowe struktury

W analizie innowacji zwracam uwagę na:  istotną rolę wiedzy o świecie obecnej w umyśle nadawcy / odbiorcy  wartości aksjologiczne zawarte w wyrazie motywującym i motywowanym  rolę kontekstu (werbalnego i niewerbalnego) w interpretacji

2. PRZEDMIOT OPISU  Użycie skomponowanej ad hoc innowacji słowotwórczej jako elementu współtworzącego multimodalny przekaz nadawcy w memie  W memach rzadko są wykorzystywane środki słowotwórcze  Współwystępują one z środkami niewerbalnymi (wizualnymi), tworząc tzw. przekaz multimodalny  Stosowane w memach techniki przywodzą na myśl kolaż; są dobrze znane również z mediów nieinternetowych por. okładka z „Uważam Rze” nr 5, 2015

3. ROLA ANALOGII JAKO MECHANIZMU FORMALNEGO I MENTALNEGO. KREOWANIE ZNACZEŃ W KONTEKŚCIE  u podstaw analogii leży tworzenie jednej formy według typu i na podobieństwo innej (innych), a więc i mentalne uogólnienie sposobów tworzenia określonych form według znanej reguły (Kубрякова 2010: 15)  rozumienie wyrażeń językowych: przywoływanie reprezentacji mentalnych (ram, scenariuszy, modeli, schematów pojęciowych) jako składników konstruowanego znaczenia (Fauconnier 1997)

 działaniom odbiorcy w sukurs przychodzi kontekst, w jakim nadawca uwikłał swój twór – efekt własnej kreatywności mentalno-językowej  znaczenie ma charakter dynamiczny i zawsze jest związane z konkretną wypowiedzią (on-line), ergo: kontekstem, w jakim dane wyrażenie zostało użyte (Langacker 2003, 2009)

4. UŻYCIE INNOWACJI SŁOWOTWÓRCZEJ W PRZEKAZIE MULTIMODALNYM Zob. wymawiac-nazwisko-premiera-wielkiej-brytanii-internet-kpi-z-kameruna; dostęp: wymawiac-nazwisko-premiera-wielkiej-brytanii-internet-kpi-z-kameruna

Kluczem do zrozumienia treści całego przekazu jest wiedza o rzeczywistości. Kontekst wyjaśnia związek pierwszego członu nowo utworzonego compositum z osobą młodego polityka, Ryszarda Petru, przedstawionego w górnej części obrazka. Skojarzenie ikoniczno-językowe – związek innowacji kamerundyner z Petru ○ wypowiedź Petru, w której zaprezentował (dwukrotnie) niewłaściwy sposób wymawiania nazwiska premiera Wielkiej Brytanii: Kamerun zamiast Kameron. Por.

Ryszard Petru jest z pewnością jednym z najczęściej cytowanych polityków. Swoją cytowalność zawdzięcza jednak nie założeniom programowym swojego klubu, a serii wpadek, które stają się dla lidera Nowoczesnej niemal codziennością. Tym razem internet śmieje się z Davida „Kameruna”. W programie Moniki Olejnik „Kropka nad i” Ryszard Petru krytykował politykę zagraniczną PiS. W swojej wypowiedzi dwukrotnie nazwał premiera Wielkiej Brytanii, Davida Camerona - „Kamerunem”. [podkreśl. moje – K.W.]PetrukrytykowałdwukrotnieKamerunem […] Polski rząd niestety nieświadomie wzmacnia wyłącznie w negocjacjach Davida Kameruna, nic za to nie otrzymując. My jesteśmy wykorzystywani trochę za frajer. On tu przyjechał wzmocnił swoją pozycję negocjacyjną w Europie, David Kamerun, a potem Polacy z tego nic nie mają; [podkreśl. moje – K.W.]EuropiePolacy poucza-jak-wymawiac-nazwisko-premiera-wielkiej-brytanii-internet-kpi-z- kamerunahttp://wpolityce.pl/polityka/ petru-wie-lepiej-lider-nowoczesnej- poucza-jak-wymawiac-nazwisko-premiera-wielkiej-brytanii-internet-kpi-z- kameruna; dostęp:

5. INNOWACJA KAMERUNDYNER JAKO PRZYKŁAD AMALGAMATU FORMALNEGO Formalne amalgamaty kognitywne (ang. blending) – asystemowe composita typu Chunnel ‘tunel pod kanałem La Manche’: Chunnel = Channel la Manche + tunnel ‘tunel’ (Faucounnier, Turner 2002) Inne tego typu: globszima (globalny x Hiroszima)

Rys. 1. Amalgamat formalny przedstawiający w sposób schematyczny relacje strukturalne między innowacją kamerundyner i wyrazami Kamerun i kamerdyner.

6. INNOWACJA KAMERUNDYNER JAKO PRZYKŁAD AMALGAMATU POJĘCIOWEGO W nawiązaniu do teorii F&T koncept dotyczący polityka Petru można zinterpretować jako złożone działanie nadawcy. Pierwszy krok: połączenie dwu przestrzeni mentalnych W 1 i W 2 ● Jedna (W 1 ) dotyczy ○ polityka R. Petru – wybranych jego cech ● Druga przestrzeń mentalna (W 2 ) aktywizuje wybrane cechy z domeny ‘kamerdyner’, m.in. ○ ‘ ktoś będący w czyjejś służbie, reprezentujący czyjeś interesy’.

Krok drugi: utworzenie abstrakcyjnej przestrzeni – generycznej (G)  o większym stopniu ogólności  opartej na wspólnych relacjach dla W 1 i W 2 : ‘ktoś o jakichś cechach’. Krok trzeci: integracja (stopienie, scalenie) pojęć obu przestrzeni (W 1 i W 2 ) ze względu na utożsamione wcześniej cechy – rezultatem tego scalenia jest nowa struktura konceptualna ‘kamerundyner’, czyli amalgamat (A)

Rys. 2. Amalgamat pojęciowy przedstawiający relacje i procesy związane z omówionym memem i użytą w nim innowacją kamerundyner.

 Całościowy sens mema, ośmieszającego Petru za pomocą przekazu językowego Kamerundyner  opartego na metonimii o typu część za całość: sposób wymowy Kamerun za polityka tak mówiącego) dopełnia, a zarazem ujednoznacznia, przekaz ikoniczny  fotografia Petru – biernego przedmiotu w czyichś rękach.  Schematycznie rzecz ujmując: utworzenie całkiem nowej struktury pojęciowej nastąpiło w rezultacie połączenia obu wyjściowych przestrzeni pojęciowych, przedtem – ich skojarzenie, a następnie wzajemne skorelowanie w określonych relacjach.

7. PODSUMOWANIE  Zastosowane w omawianym memie środki przekazu wizualno-ikonicznego nastawione zostały na jeden ogólny cel: ośmieszenie nielubianego przez internautów polityka poprzez jego dezawuację.  Badany mem jest typowym amalgamatem; wymaga ○ kontekstu ○ wiedzy o świecie.  Analizowany mem jest niecałkiem jasny i średnio dowcipny ○ związek polityka Petru z kamerdynerem jest słabo „umocowany”.  Sens całego konceptu mógłby okazać się bardziej wyrazisty, gdyby tak jak w przypadku polityka Petru fotografia kamerdynera odnosiła się do konkretnej osoby, znanej ze świata polityki albo do samego Petru. Taka zmiana z pewnością wzmocniłaby negatywną ocenę Petru, czyniąc żart celniejszym.

Aneks 1. Mem z Kamerunem (tu gra językowa: przed kameru (zamiast kamerą) w nawiązaniu do nazwiska Petru) Źródło: almoc.pl

BIBLIOGRAFIA Fauconnier G., 1997, Mapping in Thought and Language, Cambridge. Fauconnier G., Turner M., 2001, Tworzenie amalgamatów jako jeden z głównych procesów w Gramatyce. Przekład W. Kubiński, D. Stanulewicz. Red. W. Kubiński, D. Stanulewicz, Językoznawstwo kognitywne II. Zjawiska pragmatyczne, Gdańsk, s. 173–211. Fauconnier G., Turner M., 2002, The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, New York. Górska E., 2014, Dynamiczne podejście do metafory, „Prace Filologiczne” LXIV, 2, s. 109–122. ISJP: Inny słownik języka polskiego PWN, t. I - II, red. M. Bańko, Warszawa Libura A., 2010, Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej. Struktura modelu i jego funkcjonalność. Wrocław. Libura A., 2011, Amalgamaty leksykalne w rysunkach satyrycznych Henryka Sawki, „Studia Linguistica” 30, s. 115–131. Libura A., 2012, Teoria metafory pojęciowej wobec badań nad komunikacją multimodalną, [w:] Red. M. Cichmińska, I. Matusiak-Kempa, Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji IV. Metafory i amalgamaty pojęciowe, Olsztyn, s. 117– 129.

Langacker R. W, 2003, Model dynamiczny oparty na uzusie językowym. Przekład: W. Kubiński. Red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków, s. 30–117. Müller C., 2008, Metaphors dead and alive, sleeping and waking. A dynamic view, Chicago. Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław- Dresden SJPD: Słownik języka polskiego, t. I–XI, red. W. Doroszewski, Warszawa Waszakowa K., 2015, Zjawiska słowotwórcze w zdarzeniach użycia językowego (na przykładzie compositów z segmentami bio- i eko- w języku polskim). „Poradnik Językowy” 9, 2015, s. 7–27. Waszakowa, w druku, Reinterpretacja procesów integracji przestrzeni mentalnych w wyrazach słowotwórczo pochodnych. Studium przypadku. Zinken J., 2007, Discourse metaphors. The link between figurative language and habitual analogies, „Cognitive Linguistics” 18/3, s. 445–466. Kубрякова E.C., 2010, Poль o aналогии в порождени нoвых производных cлoв. Red. E. V. Петрухина, Новые явления в славянском словообразовании: система и Функционирование, Мocквa, 14–24.