KRAKOWSKA RODZINA Z DZIEĆMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI WOBEC OFERTY USŁUG PUBLICZNYCH ORAZ POLITYKI SPOŁECZNEJ UMK PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ JAKOŚCIOWYCH XII 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Filantropia korporacyjna w Polsce W Polsce 80% firm deklaruje zaangażowaniew działalność społeczną W 2008 roku firmy odliczyły od podatku darowizny na.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
XII FORUM DYSKUSYJNE OŚWIĘCIM – MIASTO AKTYWNYCH OBYWATELI?
PEDAGOG SZKOLNY.
Ocena warunków życia i jakości usług publicznych
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Jako element polityki prorodzinnej w Polsce
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
RESZOWSKA DIAGNOZA SPOŁECZNA 2015 Dr Hubert Kotarski Dr Krzysztof Malicki Dr Mariusz Palak Dr Krzysztof Piróg Uniwersytet Rzeszowski.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
w województwie pomorskim
Edukacja małych dzieci: standardy, bariery, szanse
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Zbąszynek na lata
Warsztat konsultacyjny
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Warsztat konsultacyjny
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
Zapis prezentacji:

KRAKOWSKA RODZINA Z DZIEĆMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI WOBEC OFERTY USŁUG PUBLICZNYCH ORAZ POLITYKI SPOŁECZNEJ UMK PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ JAKOŚCIOWYCH XII 2015 SBM Profile

DANE O BADANIU Niniejsza prezentacja przedstawia fragment wyników badań jakościowych, zrealizowanych na zlecenie Wydziału Spraw Społecznych UMK, dotyczący krakowskich rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. W sumie przeprowadzono 4 zogniskowane dyskusje grupowe (fgi) z rodzicami dzieci niepełnosprawnych: w Śródmieściu, Podgórzu, Krowodrzy i Nowej Hucie. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

CELE BADANIA Czego potrzebują rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi, do satysfakcjonującego je życia w Krakowie? Jak rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi postrzegają i oceniają aktualne działania miasta na rzecz rodziny? Jakie są podstawowe trudności i problemy, z którymi na co dzień radzą sobie rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi? Jakie rozwiązanie problemów i trudności, z którymi się borykają, widzą te rodziny? KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

JACY SĄ KRAKOWSCY RODZICE? Krakowscy rodzice są osobami zmęczonymi, żyjącymi w kieracie obowiązków, często rozgoryczonymi. Cechy te silniej widoczne są w grupie rodziców dzieci niepełnosprawnych. Z drugiej strony, wykazują umiarkowany optymizm i są nastawieni na poszukiwanie przydatnych informacji. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

PODSTAWOWE POTRZEBY RODZICÓW potrzeba godnego życia ze swoją rodziną w Krakowie, tzn. w warunkach elementarnej sprawiedliwości społecznej i na zadowalającym poziomie materialnym – jednak badani w większości deklarują niski poziom materialny życia i nie zawsze odczuwane poczucie sprawiedliwości; potrzeba informacji o możliwościach dla rodziny, dostępnych w Krakowie. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

POTRZEBY ZWIĄZANE STRICTE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W RODZINIE godne warunki życia rodzin i dzieci niepełnosprawnych – przede wszystkim posiadanie mieszkania informacja i informowanie o sprawach istotnych dla rodzin - rodzice dzieci niepełnosprawnych aktywnie poszukują informacji istotnych dla swojej rodziny; potrzebują jej, wspierają się wzajemnie w jej zdobywaniu troska o przyszłość dzieci niepełnosprawnych - rodziców przytłacza niepokój o przyszłość niepełnosprawnego dziecka, kiedy zabraknie już dziecku ich pomocy czasowa zastępcza opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym - rodzice dzieci niepełnosprawnych potrzebują czasowej opieki zastępczej dla swych dzieci, np. pomocy wolontariuszy uciążliwości kontaktów z systemem pomocy dla niepełnosprawnych - rodzice mają wieloletnie doświadczenia kontaktów z systemem pomocy i doskwiera im wiele uciążliwości na tym polu. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

KRAKÓW NIE DLA RODZIN Dla miasta wiele – dla ludzi mniej. W Krakowie widać wiele zmian w infrastrukturze drogowej oraz w realizacji spektakularnych inwestycji. Jednak rozwój materialny miasta nie idzie w parze z rozwojem usług społecznych i rozwojem przestrzeni dla mieszkańców. Kraków, zdaniem badanych, to obecnie miasto dobre do życia przede wszystkim dla przyjezdnych (turystów, studentów). Sprawy codziennej egzystencji mieszkańców, a przede wszystkim rodzin z dziećmi, nie są spostrzegane społecznie jako priorytety obrane przez władze miasta. Rodzina nie jest wartością dla gminy - nie ma wyrazistych oznak tego, że władze stawiają na rodzinę. Za to inwestycje infrastrukturalne potwierdzają raczej inne wartości, ważne dla władz – korzyści materialne i nastawienie na turystykę. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

ZALETY I WADY KRAKOWA Walory Krakowa to: dobra komunikacja miejska, zogniskowanie specjalistycznych usług medycznych (ale nie ich dostępność), względnie dostępna praca zarobkowa. Wady miasta to przede wszystkim: przeludnienie, zbyt gęsta zabudowa, szybkie tempo życia, zanieczyszczenia powietrza, niewysoki poziom bezpieczeństwa. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

PRZYWIĄZANIE DO MIASTA Nie tylko wygoda - mieszkańcy czują się związani ze swoją dzielnicą i chcieliby być z niej dumni. Gorsze warunki do integrowania się młodszych pokoleń - w Krakowie zanikają warunki do integrowania się społecznego dzieci i młodzieży. Oferta darmowych zajęć dla najmłodszych kierowana jest raczej do „rodzin problemowych”, zgodnie z kluczem niskiego standardu ich życia. Zmiana kryterium uczestnictwa dzieci w dostępnych zajęciach pozalekcyjnych owocuje wzmacnianiem podziałów społecznych i nie sprzyja niwelowaniu różnic w najmłodszym pokoleniu, czy też budowaniu więzi opartych na tożsamości lokalnej. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

OCENA DZIAŁAŃ MIASTA Znajomość działań miasta na rzecz rodziny jest słaba. Powszechnie badani nie odróżniają działań gminy od działań innych podmiotów. Za działania miasta biorą wszystkie działania na rzecz rodziny dostępne w mieście. Działania miasta na rzecz rodziny badani uznają za ustawowe i zwyczajne. Działania specjalne, to działania powstałe dzięki inicjatywie lokalnej, a nie wynikające z obowiązków ustawowych gminy. Działanie organizacji pozarządowych, które są dotowane przez miasto, bardzo rzadko jest identyfikowane jako działanie miasta. Cała zasługa i splendor oferowania krakowianom usług tych organizacji pozostaje przy tych organizacjach. Miasto nic nie zyskuje wizerunkowo dzięki tym dotacjom. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

COŚ „KRAKOWSKIEGO” Z działań miasta na rzecz rodziny, stosunkowo najpowszechniej znana jest Krakowska Karta Rodzinna. Jest ona pozytywnie oceniana, jako specyficznie krakowska inicjatywa, jako rzeczywisty ukłon miasta w stronę wielodzietnych rodzin krakowskich. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

OCENA OFERTY MIASTA Objętość listy tych działań (prezentowanej w czasie badań) wzbudza niedowierzanie lub żywe zainteresowanie badanych. Dla niektórych działania z listy mają nominalny charakter, bowiem są dla nich praktycznie niedostępne. „Zwykłe” rodziny, czyli nie szukające pomocy w mieście, praktycznie nie spodziewają się dla siebie niczego po działaniach miasta. Rodzice dzieci niepełnosprawnych mają wyraźne oczekiwania wobec miasta i z większą krytyką podchodzą do dotychczasowych działań. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

NIEZADOWOLENIE Z BIUROKRACJI konieczność wielokrotnego dostarczania tej samej dokumentacji kolejki i długie oczekiwanie na załatwienie sprawy skomplikowane i liczne wymogi starania się o pomoc niesprawiedliwe kryteria udzielania pomocy trudności z dojazdem do urzędów (także parkowaniem) KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

NIEZADOWOLENIE Z URZĘDNIKÓW bezduszny, formalny stosunek urzędników do problemów respondentów rzadko ujawniana życzliwość arogancja niedostateczna wiedza, bezradność niechęć wobec rzekomego natręctwa klientów. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

URZĄD – TO ZAGROŻENIE Z nieprzychylną oceną spotyka się postawa służb pomocy, polegająca na obronie rzekomo interesu dziecka, przy jednoczesnym lekceważeniu interesów rodziny dziecka. Kontrola zamiast pomocy - jakiekolwiek kłopoty w rodzinie (finansowe, wychowawcze, a nawet zdrowotne), przyciągają przedstawicieli miasta, ale nie z życzliwym zainteresowaniem i pomocą, lecz z kontrolą i groźbą realnej kary za pogorszenie sytuacji rodzinnej dziecka. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

PROBLEMY I TRUDNOŚCI PROBLEMY OGÓLNE (deficyt miejsc w żłobkach i przedszkolach, złe powietrze, brak terenów zielonych) PROBLEMY NIEMATERIALNE (duży deficyt wiedzy prawnej związanej z pomocą, słaba dostępność zajęć pozaszkolnych dla dzieci, brak perspektyw rozwoju dzieci) PROBLEMY BYTOWE (niskie zarobki, problemy mieszkaniowe, trudności w staraniach rodzica o pomoc KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII PROBLEMY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ (niedostatek finansowy, obciążenie fizyczne i psychiczne sprawowaną opieką nad dzieckiem, brak pomocy wolontaryjnej, brak warunków do rekreacji dzieci niepełnosprawnych, trudności w staraniach o pomoc ze strony miasta, bariery architektoniczne)

NAPRAWA - POMYSŁY KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII informacja kontakty z urzędem inne opieka nad dzieckiem zmiana zachowania urzędników wobec rodziców dzieci niepełnosprawnych na bardziej pozytywne zaniechanie kontroli na rzecz pomocy rodzinom bank wolontariuszy czasowej opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym czasowa opieka 24-godzinna, hotel dla dzieci, na czas nadzwyczajnych okoliczności w rodzinie punkt informacji kompleksowej dla opiekunów osób niepełnosprawnych rozszerzenie KKR na rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi łatwiejszy dostęp do specjalisty medycznego poprawa dowozu do szkół poszukiwanie na świecie dobrych wzorów, wartych zastosowania w Krakowie

REKOMENDACJE DLA POLITYKI SPOŁECZNEJ MIASTA Rozszerzona wersja marketing-mix (4p) – narzędzia oddziaływania na rynek – podpowiada akcenty w komponowaniu usług społecznych w mieście: PEOPLE – to ludzie urzędu oraz rodziny, uczestnicy procesu PROCCESS – to cały przebieg świadczenia usług, od A do Z PHYSICAL EVIDENCE – materialne dowody jakości usługi PLEASURE - cechy usług, zwykle niewiązane z zaspokajaniem podstawowej potrzeby, ale dostarczające przyjemności KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

REKOMENDACJE DLA KRAKOWA P dobry PRODUKT S doceniona SAMOPOMOC I gromadzenie i rozpowszechnianie INFORMACJI K podtrzymywanie KONTAKTU poza urzędem KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

P PRODUKT Miastu potrzebny jest sztandarowy produkt, którego głównym przesłaniem będzie waga rodziny dla Krakowa. Tylko produkt spektakularny, nie wynikający z obowiązków ustawowych gminy, ma szansę odwrócić obecne przekonanie o tym, że dobro krakowskiej rodziny nie jest priorytetem dla władz. Takim produktem może być Krakowska Karta Rodziny, wstępnie znana i popularna. Należy jednak dokonać jej metamorfozy – znacząco ją rozszerzyć. I zdobyć nie tylko zadowolenie mieszkańców, ale i palmę pierwszeństwa w kraju (ta szansa może niedługo umknąć). KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

S SAMOPOMOC Należy wykorzystać wielki potencjał i obyczaje rodziców, którzy od lat stosują techniki samopomocowe i dzięki nim sobie radzą. Miasto powinno stworzyć tylko warunki do tej samopomocy i docenić ją publicznie. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

I INFORMACJA Informacja o ofercie dla rodzin w Krakowie jest bardzo pożądanym dobrem dla rodziców. Miasto powinno ją gromadzić i udostępniać rodzicom, zbierając całościową ofertę miasta w Banku Rodziny. Dzięki podejściu kompleksowemu, poprawi się znacząco ocena oferty miejskiej – działania podmiotów spoza samorządu wzbogacą wizerunek miasta - gospodarza tych działań. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

K KONTAKT Miasto powinno skoncentrować działania na wybranych formach podtrzymywania kontaktu z krakowskimi rodzinami. Mogą temu służyć zarówno jakościowe, okresowe badania opinii, jak i częsty (informacyjny, okolicznościowy) kontakt via internet. Takie działanie pogłębi więzi i spersonalizuje związki miasta z rodziną oraz poprawi satysfakcję z zamieszkania w Krakowie. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII

P PRODUKT: Krakowska Karta Rodzinna rozszerzona stopniowalna pionierska w skali kraju S SAMOPOMOC tworzyć warunki do aktywności na rzecz swojego środowiska nagradzać inicjatywy rodziców I INFORMACJA gromadzić całą ofertę dostępną w Krakowie oferować biuletyn informacyjny lub stronę dedykowaną rodzicom K KONTAKT tworzyć bazę rodzin personalizować przesyłane informacje prowadzić forum rodziców, giełdę wymiany, bank godzin etc. KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ KRAKOWSKA RODZINA... wyniki badań jakościowych, XII