Przemoc w związku nastolatków. Przemoc wśród nastolatków przybiera znane nam formy przemocy psychicznej, fizycznej i seksualnej. Również typowo dla naszej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Hasło promujące życie bez agresji.
Jak budować autorytet rodzica w oczach dziecka?
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Obcy na ulicy i w sieci.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Jak bezpiecznie korzystać
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Szczęście.
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Porady dla Twojego życia:
Czy jesteś osobą otwartą?
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
MOBBING definicja zjawiska
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
„Słowa ranią przez całe życie”
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii. Nie ma znaczenia czy jesteś nieufny czy nie. I tak warto przeczytać, OK? To Nepalski Tantra Totem na szczęście. Będziesz.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘ BIORSTWEM
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
BUDOWANIE RELACJI Materiał opracowali: Ewa Juszczyk, Paweł Borecki.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Co o miłości mówią nieletni....
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
przypadku prześladowania
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Prawa dziecka.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Umiejętność obserwacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Bez nienawiści w Internecie
Telefony komórkowe w szkole
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
nowy niebezpieczny trend
@ WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE. Czy wiesz, jakie są wirtualne
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Podstawowe umiejętności pomagania
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Jak bardzo Ją kochasz...?. Jak bardzo Ją kochasz...?
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
Zapis prezentacji:

Przemoc w związku nastolatków

Przemoc wśród nastolatków przybiera znane nam formy przemocy psychicznej, fizycznej i seksualnej. Również typowo dla naszej kultury większość sprawców przemocy to chłopcy. Jeśli sprawczyniami są dziewczyny, sięgają przede wszystkim po przemoc psychiczną.

Przemoc w związku nastolatków Zanim dojdzie do przemocy fizycznej w związku, zwykle poprzedza ją wielomiesięczna czy wieloletnia historia przemocy psychicznej. Jej rodzaje zostały opisane poniżej.

Przemoc psychiczna Wyzwiska - „Jesteś gruba, głupia, leniwa, nikt cię nie będzie chciał", „Suka, krowa, dziwka", „Masz wielką dupę", „Nie rozumiem, dlaczego się z tobą spotykam". Ofiary z czasem przestają reagować na obelgi, bo uważają, że to prawda. Akceptują taki sposób traktowania ze strony chłopaka, ponieważ potwierdza on ich negatywną opinię na swój temat. Kontrola za pomocą użycia nowoczesnych technologii - dla sprawcy są to kolejne narzędzia do sprawowania kontroli nad ofiarą. Kilkanaście telefonów lub SMS-ów w ciągu godziny, po to, by sprawdzić, gdzie jest dziewczyna, z kim przebywa, po co tam jest, w jakim stroju itp. Gdyby nie pewien nadmiar, można by sądzić, że mamy do czynienia z namiętną miłością, która nie pozwala wytrzymać chwili bez ukochanej. Sprawcy potrafią kontrolować każdy krok ofiary, wymuszać na niej konieczność bycia w stałym kontakcie - nie wolno jej rozstawać się z telefonem, ponieważ on w każdej chwili może zadzwonić i będzie bardzo zły, jeśli ona nie odbierze. Czasami dzwonią w ciągu nocy czy w trakcie zajęć dziewczyny, zmuszając ją do ciągłej koncentracji na relacji i utrzymując w stałym napięciu i gotowości.

Przemoc psychiczna Wymuszanie stałej gotowości do kontaktu ze sprawcą - wyobraźmy sobie sytuację, gdy chłopak umawia się z dziewczyną, że zadzwoni o godzinie Jest dla niej bardzo ważną osobą, więc już od dziewczyna będzie czujnie krążyła wokół telefonu, pilnowała, żeby nikt inny nie blokował połączenia lub będzie chodziła ze słuchawką przy sobie. Telefon nie dzwoni w wyznaczonym czasie, w ciągu następnej godziny nadal milczy. Myśli dziewczyny są coraz bardziej skoncentrowane na wyobrażaniu sobie najgorszych scenariuszy, uwaga krąży wokół sprawcy w tak intensywny sposób, że nie możliwa jest nauka czy odpoczynek. Jeśli taka sytuacja dzieje się jednorazowo, można ją zrozumieć, bo przytrafia się każdemu, jeśli to stała praktyka - stanowi formę przemocy. Używanie wulgaryzmów jako formy adoracji - określenia „suka" czy „dziwka" wchodzą do języka nastolatków jako określenia o zabarwieniu pozytywnym. „Umówiłem się z moją suką na wieczór" - dziewczyny uczą się reagować na te określenia w pozytywny sposób, traktując je jako wyraz twardego, męskiego przywiązania do nich.

Przemoc psychiczna Monopolizowanie czasu ofiary - to niezwykle romantyczne dla dziewczyny, że chłopak chce z nią spędzać każdą minutę swojego życia. Z czasem jednak zamienia się to w prawdziwą niewolę. Sprawca zaczyna dyktować ofierze, z kim wolno jej się spotykać, w jakim czasie, z kim może rozmawiać, na kogo wolno jej patrzeć itp. Autonomiczne zachowania ofiary karze wybuchami niekontrolowanej złości, odrzuceniem, przemocą fizyczną. W rezultacie ofiara powoli wycofuje się ze swoich relacji rówieśniczych i zaczyna spędzać czas tylko ze sprawcą. Zwykle w tego rodzaju związku dziewczynie nie wolno jest wychodzić z przyjaciółmi bez jego zgody lub obecności, chłopakowi wolno wszystko. Izolowanie od rodziny i przyjaciół - idzie to w parze z monopolizacją czasu ofiary. Dla rodziców powinien to być poważny sygnał ostrzegawczy. Czy styl życia córki zmienił się w radykalny sposób, odkąd jest ze swoim chłopakiem? Czy unika kontaktów z najbliższymi? Czy zachowuje się, jakby miała ciągle jakieś sekrety? Taktyka monopolizowania czasu jest bardzo skutecznym sposobem na uzależnianie od siebie drugiej osoby. Odizolowana po jakimś czasie od otoczenia, ofiara zaczyna mieć w życiu tylko jedną bliską osobę - sprawcę. Powoduje to, że będzie trwała w związku z nim, pomimo coraz większych strat osobistych.

Przemoc psychiczna Sprawianie, żeby dziewczyna czuła się niepewna w różnych momentach swojego życia - wystarczy szepnąć do ucha podczas spotkania towarzyskiego: „Ale ci się zrobił pryszcz" albo „Masz nieświeży oddech, zrób coś", żeby ze spontanicznej osoby zrobić skurczoną, napiętą i wstydzącą się siebie istotę. Jeśli ona próbuje się bronić przed jego krytycyzmem, on mówi, że to przecież z miłości i troski o nią. Obwinianie - z perspektywy sprawcy nic nie jest jego winą, za wszystko odpowiedzialna jest ofiara. „Popchnąłem cię, bo mnie sprowokowałaś swoim komentarzem", „Jestem zazdrosny, oni się na ciebie gapią, bo ubierasz się jak kurwa" itp. Za wszystkie trudności pojawiające się w związku odpowiedzialność przerzucana jest na dziewczynę, która zwykle jest nauczona kulturowo i rodzin-nie uważać, że to prawda. Często w takich sytuacjach przyjmuje taktykę „starania się", tak aby następnym razem zadowolić partnera i uniknąć przemocy.

Przemoc psychiczna Skracanie dystansu w związku -np. mówienie „kocham cię" na drugiej czy trzeciej randce, kiedy realnie nie ma nawet możliwości dobrze się poznać. Takie wyznanie uniesie pod niebiosa każdą spragnioną ciepła i akceptacji dziewczynę. Miłość nie jest możliwa w tak krótkim czasie, możliwe jest pożądanie lub fascynacja. Szybko padające wielkie wyznania miłości, zapewnienia o potrzebie związku na zawsze, mówienie „Chcę, żebyś była matką moich dzieci" itp., czynią ofiary całkowicie bezwolnymi wobec oczekiwań partnera. Wymuszanie współczucia wobec siebie - jest to sposób na przywiązywanie do siebie osoby poprzez pokazywanie się jako ofiary. Dziewczyna zaczyna widzieć sprawcę jako „biednego, nie rozumianego przez nikogo, pozbawionego dobrego dzieciństwa itp.". Wymuszanie kontaktów ze sobą poprzez wpędzanie w poczucie winy: „Możesz oczywiście iść na to spotkanie z koleżankami, ale mi będzie naprawdę bardzo źle bez ciebie". Sprawca czasem posuwa się do straszenia samobójstwem. Dziewczyna staje się tą jedyną, która może i chce mu pomóc. Bardzo kusząca wizja, tyle że jej konsekwencją jest całkowite ubezwłasnowolnienie „pomagaczki", która nie zrobi żadnego autonomicznego kroku, obawiając się, że „biedak" coś sobie zrobi.

Przemoc psychiczna Straszenie - zwykle zaczyna się w miarę delikatnie, od zdań: „Nie myśl nawet o..." „Jeśli kiedykolwiek zrobisz..., to ja...". Po jakimś czasie wypowiedzi te eskalują do poważnych gróźb przeciwko zdrowiu czyżyciu dziewczyny, jej bliskich, przyjaciół, zwierząt itp. Sposobem radzenia sobie ze strachem ze strony ofiary jest minimalizowanie zagrożenia: „On tak tylko mówi, nigdy by tego nie zrobił". Groźby dotyczące zdrowia i życia powinny być traktowane na serio i wymagają natychmiastowej interwencji. Śledzenie - zazdrosny, kontrolujący, zaborczy partner potrafi zachowywać się w związku jak oficer śledczy: „Z kim rozmawiałaś?", „Czego dotyczyła rozmowa?", „Gdzie byłaś 15 minut po wyjściu ze szkoły?", „Dlaczego oddzwoniłaś dopiero po 30 minutach?". Dziewczyna jest rozliczana z każdej minuty swojego życia. Upokarzanie w miejscach publicznych - jest to taktyka służąca podważeniu wartości drugiej osoby. „Co ty sobie myślałaś, wkładając te szorty, myślisz, że jesteś Doda?" - pyta ni stąd, ni zowąd partner przy swoich kolegach. A potem przytula ją i daje całusa. Kiedy ona czuje się urażona, mówi jej, że jest przewrażliwiona i że tylko żartował. Wszyscy razem śmieją się z tej sytuacji. Dziewczyna wraca do domu i płacze do poduszki, nie rozumiejąc dlaczego, bo przecież wszystko jest ok.

Przemoc psychiczna Niszczenie cennych dla ofiary przedmiotów - jest to sposób na pokazywanie przez sprawcę swojej dominacji:„Mogę wziąć wszystko, co do ciebie należy i zrobię z tym, co zechcę". Sprawca nie dba o przedmioty należące do partnerki, tak jak nie dba o jej uczucia. Ofiara płacze, bo sprawca podarł jej ulubioną książkę z dzieciństwa, a on śmieje się z jej łez, mówiąc, że jest infantylna. Po jakimś czasie ofiara myśli, że rzeczywiście jest infantylna, to była przecież jakaś „głupia książka z dzieciństwa".

Przemoc seksualna Przemoc seksualna wiąże się zarówno z fizycznym zmuszaniem do niechcianych przez partnerkę form intymności, jak i stosowaniem manipulacyjnych form nacisku, tak aby dziewczyna bała się powiedzieć „nie". Gwałt podczas randki - amerykańskie dane dotyczące gwałtów na randce są alarmujące. Ten typ przemocy stanowi 67% nadużyć seksualnych, do jakich dochodzi w populacji nastolatków. Jedna trzecia młodych kobiet w wieku lat podaje, że przynajmniej raz w życiu doświadczyła gwałtu na randce. W starszej kategorii wiekowej liczba ofiar rośnie. Przykładowe dane pochodzą z badań Susanne Agetorn z Behavior Research Institute.

Przemoc seksualna Wymuszanie różnych form intymności, np. pocałunków, jest jedną z form pokazywania dominacji: „Biorę to, na co mam ochotę, nie licząc się z twoją wolą". W subkulturze młodzieżowej mało popularne jest proszenie dziewczyn o zgodę na pocałunek. Wymuszanie polega też na manipulowaniu poczuciem wartości dziewczyn, np. poprzez zarzucanie jej, że jest zimna, mało kobieca itp., bo odmawia. Sprawcy stosują „pranie mózgu", wmawiając partnerkom, co jest „normalne", a co nie lub, co powinny zrobić dla swojego chłopaka, bo „faceci muszą to mieć, inaczej szukają gdzie indziej". Obelgi o charakterze seksualnym - „Jesteś gruba, masz mały biust, jesteś niekobieca, nie umiesz się całować" itp. Degradacja werbalna sfery seksualnej dziewczyny jest narzędziem służącym podporządkowaniu ofiary, pokazaniu jej niskiej wartości w tym jakże delikatnym obszarze, po to, by sprawca czul się całkowitym panem sytuacji.

Przemoc fizyczna Przemoc fizyczna wydawałaby się najłatwiejszym rozpoznawalnym sygnałem przemocy, aczkolwiek bylibyśmy w błędzie sądząc, że rodzi natychmiastową reakcję obronną ofiary czy też jej otoczenia. Młode dziewczyny, podobnie jak dojrzałe kobiety w związkach, chronią sprawców, ukrywając obrażenia ciała, minimalizując przemoc, tłumacząc zachowanie sprawcy jego problemami emocjonalnymi itp. Przemoc fizyczna może też nie dotyczyć bezpośrednio ciała ofiary, wystarczy, aby sprawca w jej obecności uderzył pięścią w ścianę, kopnął z całej siły jej rower, niszcząc koło itp. Każde z tych zachowań służy wymuszeniu posłuszeństwa i zależności płynącej z lęku przed zachowaniami sprawcy.

Jesteś ofiarą przemocy w związku, jeśli twój chłopak/dziewczyna: obwinia cię o własne problemy chce podejmować za ciebie wszystkie decyzje, mówi ci, co masz robić, jak się ubierać i zachowywać sprawdza przez cały czas, gdzie jesteś i co robisz (ciągłe SMSy, telefony) okazuje silną zazdrość i traktuje cię jak swoją własność jest przewrażliwiony i reaguje przesadnie w stosunku do mało znaczących spraw lub wyolbrzymia drobne problemy wywiera presję albo zmusza do aktywności seksualnej wyraża złość w sposób wybuchowy, np. wyżywa się przy tobie na przedmiotach (rzuca nimi lub niszczy je) manipuluje tobą izoluje cię od przyjaciół, rodziny, kolegów z klasy grozi użyciem siły wobec siebie, ciebie, innych osób lub twoich zwierząt wyzywa cię i poniża używa wulgaryzmów jako formy adoracji deprecjonuje twoje poczucie własnej wartości, np. krytykując twój wygląd szturcha cię, szarpie, popycha

Jak pomóc? Jeśli wiesz lub podejrzewasz, że twoja córka jest ofiarą przemocy, nie lekceważ tego. Postępuj delikatnie. Nie rób awantury, nie każ jej natychmiast zrywać związku, bo to może tylko zrodzić opór. Spróbuj zapanować nad własnymi emocjami i porozmawiać na spokojnie. Dobrze jest stawiać dziecku otwarte pytania typu: „Ostatnio wyglądasz na bardzo smutną, może chcesz porozmawiać?”, „Zauważyłam, że Tomek dzwoni do ciebie nawet w nocy, to ci nie przeszkadza?”. Rozmawiając z nastolatką, możesz zacząć od podsunięcia jej fachowej lektury, która pomoże jej zobaczyć własną sytuację z pewnego dystansu, albo podyskutować o filmie, w którym przedstawiono podobną historię. Przekonaj córkę, że nie jesteś jej wrogiem, że gracie w tej samej drużynie. Pozwól jej na ujawnienie wszystkich emocji (także tych dobrych) związanych z jej chłopakiem i porozmawiaj o nich. Jeżeli nastolatka mimo wszystko chce pozostać w niszczącym ją związku, koniecznie poszukaj fachowej pomocy. Pamiętaj, że jeśli chłopak twojej córki grozi, że zrobi jej krzywdę, należy zawsze zakładać, że może tę groźbę spełnić. Adresy placówek dla ofiar przemocy w rodzinie:

W prezentacji wykorzystano informacje umieszczone na : rzemoc-w-zwiazku- nastolatkow_37634.html?page=1& -artykuly/5030-przemoc-w-zwiazkach-nastolatkow- cz-i