Jak pomagać uczniom „trudnym” Opracowała: Monika Oleksiewicz Wychowawca świetlicy SP Nr 1 w Tuszynie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Katalog sposobów motywowania uczniów do nauki
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Łódź, ul. Syrenki 19a tel
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
18 PRZYKAZA Ń MARII MONTESSORI Maria Montessori (1870 – 1952) – włoska lekarka i pedagog, twórczyni systemu wychowania dzieci zwanego Metodą Montessori.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
„Programowanie to nasza przyszłość”
Aktywny RODZIC.
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Komunikacja z dzieckiem
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
JUSTYNA ŚLIWIŃSKA-SROKA
Nauczyciele języka francuskiego Iwona Lech Anna Waścińska
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE” ASERTYWNOŚĆ.
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
TRZECIE spotkanie Zespołu
PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.
10 kroków do zmiany nawyków
6-LATEK W SZKOLE.
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Program profilaktyczno-wychowawczy
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Słyszeć = słuchać = rozumieć = akceptować …czyli o aktywnym słuchaniu
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Eksperyment edukacją przyszłości

„Jak rozmawiać z dziećmi”
Zapis prezentacji:

Jak pomagać uczniom „trudnym” Opracowała: Monika Oleksiewicz Wychowawca świetlicy SP Nr 1 w Tuszynie

Pytania zasadnicze ● Co działa? ● Jak radzić sobie lepiej?

Uczeń izolujący się, zamknięty Przyczyny: ✔ Autyzm, zaburzenia o cechach autyzmu, początki schizofrenii, ✔ Depresja zespoły depresyjne i zespoły lękowe, ✔ Nerwice i zaburzenia nerwicowe, osobowość silnie neurotyczna, ✔ Trudne doświadczenia rodzinne, wstyd przed ich ujawnieniem, ✔ Doświadczenie lub subiektywne poczucie odrzucenia i braku akceptacji przez grupę, ✔ Nieśmiałość, trudności w nawiązywaniu lub podtrzymywaniu kontaktów, ✔ Doświadczenie niepowodzeń w sytuacjach zadaniowych, zwłaszcza na forum grupy.

Uczeń izolujący się, zamknięty Co pomaga w pracy? Własna cierpliwość, Spokój, opanowane, łagodny ton głosu, Bardzo ważne! - UŚMIECH, Rozumienie i rozeznanie przyczyn, Więcej przestrzeni, np. czasowej, Informowanie rodziców o zauważonych niepokojących objawach, Zwrotne informacje od lekarza, psychologa, terapeuty – tu: realizacja zaleceń, Redukowanie czynników wyzwalających lęk i napięcie emocjonalne, np. umożliwienie odpowiedzi na piśmie lub po zajęciach, Motywowanie poprzez wskazywanie na korzyści z aktywności a nie konsekwencje i kary z powodu braku aktywności, Koncentrowanie się i wzmacnianie przejawów otwartości i przełamywania barier emocjonalnych przez ucznia, Zachęcanie do aktywności z przekazem: „Może być lepiej...”, „To się może zmienić...”, „Myślę, że potrafisz...”, „Widziałem, że umiałeś sobie z tym poradzić...”, Komunikaty „rozumiejąco-wspierające”, np. „widzę, że jest Ci trudno...”, Stwarzanie sytuacji sprzyjających nawiązywaniu kontaktów z jedną, dwoma kolegami (koleżankami), najlepiej mającymi uznanie w grupie, Spotkania, zajęcia, wyjazdy integracyjne.

Co działa w pracy z uczniem agresywnym? ● Odpowiednie miejsce zapewniające bezpieczeństwo (nikt nie będzie przeszkadzał), ● Zaproszenie do zajęcia miejsca siedzącego, ● Danie chwili na wyciszenie, spokój, otwarta postawa ciała, poziom siedzenia jednorodny, ● Danie możliwości „wygadania się” bez ocen, ● Okazywanie zainteresowania np. postawą ciała, kontaktem wzrokowym, ● Zadawanie pytań otwartych, ● Logiczny ciąg pytań, dostosowanie tempa pytań, ● Tembr głosu – spokojny, ● Delikatny uśmiech, ● Nazwanie uczuć np. „widzę, że jesteś zła...”, ● Spokój u rozmawiającego, ● Oferta pomocy – zadeklarowanie, ● Posługiwanie się językiem rozmówcy (uwaga!!! na wulgaryzmy i komunikaty oceniające inne osoby), ● Propozycja „jak inaczej można było się zachować”, ● Dostrzeganie zasobów i sukcesów rozmówcy, ● Dopytywanie o sytuacje, w których uczeń dobrze radził sobie z własną złością (jak to zrobił), lub umiał zapobiec konfliktowi (jak to zrobił), ● Pytanie „jakie widzisz/jakie widzicie (najlepsze) rozwiązanie tej sytuacji?”, ● Pytanie „co mógłbyś zrobić/jak się zachować w podobnej sytuacji gdyby pojawiła się w przyszłości?'.

Praca z dzieckiem znerwicowanym Rodzaje nerwic: ➢ Nerwica lękowa, ➢ Nerwica depresyjna, ➢ Nerwica wegetatywna, ➢ Nerwica histeryczna, ➢ Nerwica neurasteniczna. Objawy nerwic: ● Napięcie emocjonalne objawiające się również reakcjami wegetatywnymi, ● Lęk, ● Wrażliwość emocjonalna, ● Drażliwość („nerwowość”), ● Pobudliwość i labilność emocjonalna, ● Tzw. błędne koło nerwicowe. ● Dodatkowo często nerwicom towarzyszą: problemy z zasypianiem, poczucie wyczerpania i osłabienia, zaburzenia psychosomatyczne.

Praca z dzieckiem znerwicowanym cd ➢ Jąkanie się, moczenie nocne nie są zwykle objawami nerwicy, ➢ Nerwica powstaje zwykle na skutek przewlekłego stresu u osób z tzw. osobowością neurotyczną, ➢ Nerwica wymaga zwykle farmakoterapii połączonej z psychoterapią oraz ograniczenia bodźców stresogennych, ➢ Dzieci z objawami zaburzeń nerwicowych lub osobowością neurotyczną wymagają często profesjonalnej pomocy psychologicznej ➢ ROLA NAUCZYCIELA?????

Korzyści płynące z szukania z uczniami rozwiązań danej sytuacji ● Rozwiązanie wypływa od uczniów, ● Uczniowie mają większą motywację do jego realizacji, ● Unikamy ryzyka niezrozumienia sytuacji i błędnej oceny zachowań uczniów, ● Oszczędzamy czas, ● Akcentujemy możliwości uczniów, a nie ich porażki i trudności, ● Dzielimy się odpowiedzialnością z uczniami, ● Rozwiązań możemy poszukać wspólnie z rodzicami (angażujemy rodziców do współpracy, rodzice lepiej rozumieją naszą pracę i nasze trudności), ● Szanujemy poczucie godności uczniów, rodziców i własne, ● Czujemy się mniej zmęczeni i sfrustrowani.

JAK POMAGAĆ UCZNIOM „TRUDNYM” 1.Zanalizować objawy („trudności”) - przemyśleć jaką mogą pełnić funkcję, 2.Określić potrzeby ucznia – głównie potrzeby niezaspokojone, 3.Odnaleźć zasoby ucznia: zdolności, umiejętności, zainteresowania, cenione wartości, cechy charakteru, 4.Wskazać sposoby i formy pomocy, 5.Zaplanować działania. 6.Pamiętać należy o rozwijaniu indywidualnego kontaktu z uczniem, formułowaniu celów i oczekiwań adekwatnych do możliwości zmiany siebie przez ucznia oraz dostrzeganiu i komplementowaniu przejawów nawet niewielkiej pozytywnej zmiany.

RECEPTA DLA NAUCZYCIELA NA SUKCES UCZNIA 1.Pokaż uczniowi, że go akceptujesz (pomimo trudnych zachowań). 2.Mów jasno, głośno, wyraźnie, z zapałem. 3.Dbaj o właściwe tempo mówienia. 4.Bądź swobodny i baw się razem z uczniem podczas nauki. 5.Okazuj mu zaufanie. 6.Wyraźnie określ cele. 7.Bądź przygotowany do lekcji i zajęć wychowawczych. 8.Przygotuj ciekawe pomoce naukowe. 9.Ogranicz do minimum czynniki rozpraszające uwagę. 10. Dbaj o dobry nastrój ucznia. 11. Przypominaj informację, kiedy uczeń zaczyna ją zapominać. 12. Polegaj na nim, stawiaj na niego, wierz w jego możliwości. 13. Bądź dla niego oparciem. 14. Nie oszukuj go, dotrzymuj przyrzeczeń. 15. Udzielaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.

16. Jeśli coś mu się nie uda, zrozum go i zachęć do dalszej pracy. 17. Chwal za wszystko, co da się pochwalić. 18. Doceniaj go. 19. Pokaż, że chcesz go słuchać. 20. Pozwól mu kontynuować Twoją myśl na jego sposób. 21. Słuchaj uważnie upewniając się, że dobrze rozumiesz. 22. Rozwijaj jego samodzielność. 23. Zachęcaj do krytycznego myślenia. 24. Okazuj mu swoje pozytywne uczucia. 25. Pokaż mu, że jesteś człowiekiem omylnym i popełniającym błędy. 26. Odnoś do rzeczywistości tego, czego go uczysz i do czego go wychowujesz – niech praktyka uzupełnia teorię. 27. Dostrzegaj zasoby ucznia i systematycznie je wzmacniaj.