Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Umowa o wolnym handlu UE - USA Sylwia K. Mazur, Scenariusz 6, Załącznik 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Advertisements

Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Transakcje kompensacyjne
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Handel Międzynarodowy
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Protekcjonizm a instytucje polityczne
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Internet 2006: rozwój e-commerce
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Europejski obszar gospodarczy
Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP)
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
V Konferencja Ewaluacyjna, Warszawa Ewaluacje dla oszczędnego i reagującego rządu Experiences from The Netherlands dr Peter van der Knaap Dyrektor.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Portal Twoja Europa The Your Europe Portal. Twoja Europa – co to jest? Wielojęzyczny portal informacyjny dla obywateli i przedsiębiorców funkcjonujących.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski.
Debata "Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?"
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Polskie 10 lat w Unii. Z NACZĄCY AWANS POLITYCZNY W UE C ZĘŚĆ CENTRUM DECYZYJNEGO S ILNE WPŁYWOWE PAŃSTWO Większy budżet Bezpieczeństwo energetyczne Przełożenie.
Historia Integracji Europejskiej
Polska droga do Unii Europejskiej
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Polska w Unii Europejskiej
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
UNIA JAKO WSPÓLNOTA? INSTYTUCJE PUBLICZNE I NIEPUBLICZNE I ICH ROLE MICHAŁ BRAUN.
UE i USA w gospodarce światowej*
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
RADA (UNII EUROPEJSKIEJ) (HISTORIA, SPOSÓB POWOŁYWANIA, SKŁAD, FUNKCJE, FORMY DZIAŁANIA ) Kramarska Emilia Mirgos Katarzyna Świtalska Paulina.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Pozycja UE na scenie międzynarodowej Sylwia K. Mazur, Scenariusz 9, Załącznik 1 /
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Unia gospodarcza i walutowa Sylwia K. Mazur, Scenariusz 5, Załącznik 1.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Rynek wewnętrzny Sylwia K. Mazur, Scenariusz 4, Załącznik 1.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Demokratyczne zmiany Sylwia K. Mazur, Scenariusz 10, Załącznik 1.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Sprawiedliwość i prawa podstawowe Sylwia K. Mazur, Scenariusz 7, Załącznik 1 /
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Pobudzanie zatrudnienia, wzrostu i inwestycji Sylwia K. Mazur, Scenariusz 1, Załącznik 1.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Imigracja Sylwia K. Mazur, Scenariusz 8, Załącznik 1.
Konkurencja a polityka konkurencji
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Unia energetyczna i przeciwdziałanie zmianom klimatu Sylwia K. Mazur, Scenariusz 3, Załącznik.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
ZMIANY STRUKTURY GEOGRAFICZNEJ W POLSKIM EKSPORCIE JABŁEK
Warszawa, niedziela, 14 kwietnia 2019
Ten priorities for Europe
Zapis prezentacji:

Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Umowa o wolnym handlu UE - USA Sylwia K. Mazur, Scenariusz 6, Załącznik 1

Komisja Europejska – informacje ogólne Rola: Wspiera ogólne interesy UE, przedkładając wnioski ustawodawcze, egzekwując prawo oraz realizując politykę i wykonując budżet UE. Członkowie: Zespół (tzw. kolegium) komisarzy, po jednym z każdego kraju UE Przewodniczący: Jean-Claude Juncker Rok ustanowienia: 1958 Siedziba: Bruksela (Belgia)

Komisja Europejska - zadania Przedkładanie nowych wniosków ustawodawczych Zarządzanie polityką UE i przydział środków finansowych Egzekwowanie prawa europejskiego Reprezentowanie UE na arenie międzynarodowej

Komisja Europejska - skład Komisji składa się z 27 komisarzy* - po jednym z każdego państwa UE W skład kolegium komisarzy wchodzą: przewodniczący, siedmiu wiceprzewodniczących oraz 20 komisarzy odpowiedzialnych za poszczególne dziedziny polityki Przewodniczący Komisji decyduje o przydziale tek (obszarów polityki) poszczególnym komisarzom *Po referendum w sprawie członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej, z pełnienia funkcji zrezygnował Jonathan Hill, odpowiedzialny za stabilność finansową, usługi finansowe i unię rynków kapitałowych

Komisja Europejska - skład

Priorytety Komisji Europejskiej 1. Miejsca pracy, wzrost gospodarczy i inwestycje 2. Jednolity rynek cyfrowy 3. Unia energetyczna i przeciwdziałanie zmianom klimatu 4. Rynek wewnętrzny 5. Unia gospodarcza i walutowa 6. Umowa o wolnym handlu UE-USA 7. Sprawiedliwość i prawa podstawowe 8. Imigracja 9. Pozycja UE na arenie międzynarodowej 10. Demokratyczne zmiany

Odpowiedzialni komisarze Cecilia Malmström Frans Timmermans

Priorytety Komisji Europejskiej Komisja będzie negocjować rozsądne i zrównoważone porozumienie ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki, w duchu przejrzystości i wzajemnych korzyści. Jean-Claude Juncker, wytyczne polityczne z 15 lipca 2014 r.

Nicoletta Merlo, prezes zarządu, Emilio Mauri SPA (Lombardia, Włochy) „W przypadku wysokiej jakości sera o tak krótkim okresie przechowywania szybsze procedury celne i mniejsze obciążenie administracyjne byłyby dużym ułatwieniem. Dlatego postrzegamy porozumienie TTIP jako szansę”. Matthias Wissmann, Niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego – VDA (Berlin, Niemcy) „Manetki przy kierownicy, lusterka zewnętrzne, zderzaki i wiele innych części mają jedną cechę wspólną: jeżeli chcemy wyeksportować je do USA, musimy je wyprodukować osobno albo przetestować drugi raz. To generuje wysokie koszty”. Pedro Herrera Vígueras, dyrektor generalny, Conservas El Raal S.C.L. (El Raal, Hiszpania) „Dziesięć lat temu 95% karczochów i papryk wywożonych do USA pochodziło z Hiszpanii. Teraz jest to tylko 25%. Przyczyną jest cło przywozowe: produkty z innych krajów nie podlegają cłu, a od naszych przesyłek musimy odprowadzać cło w wysokości prawie 15%”. Jarmo Virtanen, wiceprezes zarządu, Efla Oy (Monninkylä, Finlandia) „Dwa razy w roku inspektorzy z USA wizytują nasze zakłady, żeby sprawdzić, czy przestrzegamy surowych przepisów Federalnej Administracji Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych. Mimo to nadal nie możemy sprzedawać naszych produktów w USA. Przyczyną jest amerykańska ustawa Buy American Act”. Źródło: Komisja Europejska

UE-USA – Jak wzmocnić najsilniejsze partnerstwo handlowe na świecie? Eksport towarów z UE do USA wyniósł około 311 mld EUR,a usług – 159 mld EUR Najwięcej inwestycji zagranicznych w UE (o wartości mld EUR) pochodziło z USA Import towarów z USA do UE wyniósł około 205 mld EUR, a usług – 146 mld EUR USA były największym odbiorcą europejskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które wyniosły mld EUR Źródło: Komisja Europejska

UE-USA – Jak wzmocnić najsilniejsze partnerstwo handlowe na świecie? Światowy PKB 45% Światowy import 32% Światowy eksport 26% Łącznie UE i Stany Zjednoczone wytwarzają ok. połowę światowego PKB i generują jedną trzecią światowego importu oraz ponad jedną czwartą światowego eksportu Źródło: Komisja Europejska

Co to jest TTIP? Unia Europejska prowadzi aktualnie negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi dotyczące porozumienia o handlu i inwestycjach – transatlantyckiego partnerstwa w dziedzinie handlu i inwestycji (ang. Transatlantic Trade and Investment Partnership – TTIP)

Negocjatorzy Unia Europejska Ignacio Garcia Bercero Stany Zjednoczony Ameryki Dan Mullaney Negocjacje handlowe w imieniu UE i jej 28 państw członkowskich prowadzi Komisja Europejska. Skuteczniej jest przemawiać jednym głosem reprezentującym 500 milionów ludzi, niż gdyby każdy kraj UE miał próbować negocjować na własną rękę.

TTIP ma przynieść obywatelom i firmom korzyści w postaci: Otwarcia amerykańskiego rynku dla europejskich przedsiębiorstw Ograniczenia formalności administracyjnych, jakich muszą dopełniać eksporterzy Ustanowienia nowych przepisów, które ułatwią eksport, import oraz inwestowanie za granicą na uczciwych warunkach.

Skutki TTIP Europa stoi w tej chwili w obliczu dużych wyzwań. Musimy: doprowadzić do ożywienia europejskiej gospodarki odpowiedzieć na konflikty przy naszych granicach dostosować się do gospodarki innych, wschodzących krajów spoza Europy utrzymać swoje wpływy na arenie międzynarodowej. TTIP ma tworzyć miejsca pracy i stymulować wzrost gospodarczy w całej UE obniżyć ceny zakupów i doprowadzić do powiększenia oferty.

Silny bodziec dla gospodarki UE w postaci obniżenia barier w handlu i zwiększenia liczby miejsc pracy Otwarcie USA na firmy z UE, w szczególności na MŚP Niższe ceny i większy wybór dla konsumentów Większy wpływ na zasady handlu światowego Ustalenie nowych zasad, dzięki którym wywóz, przywóz i inwestowanie za granicą będą łatwiejsze i sprawiedliwsze Ustalenie wysokich standardów zgodnych z wartościami UE Źródło: Komisja Europejska

Mit 1: Negocjacje prowadzone są w ukryciu Rozmowy w sprawie TTIP są najbardziej przejrzyste w historii, a konsultacje bardzo szeroko zakrojone. Negocjowanie TTIP stało się jednym z najbardziej rozpropagowanych działań Komisji Europejskiej. Umowa między Unią i Stanami negocjowana jest na mocy mandatu udzielonego Komisji Europejskiej przez rządy państw Unii. Został on przyjęty przez Radę UE 14 czerwca 2013r., jest jawny i opublikowany. Źródło: MSZ

Mit 2: Po zawarciu umowy TTIP rządy stracą kontrolę nad procesem stanowienia prawa i regulacji dotyczących obywateli TTIP nie zmieni zasad i procedur stanowienia prawa w państwach i w instytucjach Unii. Udział i rola parlamentów narodowych, rządów i instytucji unijnych w procesie stanowienia prawa nie jest przedmiotem rozmów ze Stanami i to się podczas tych negocjacji nie zmieni. Aby w praktyce zbliżyć obowiązujące standardy po obu stronach Atlantyku, potrzebne są jednak pewne mechanizmy współpracy regulatorów. Źródło: MSZ

Mit 3: TTIP obniży obowiązujące w Unii standardy żywieniowe, wprowadzi żywność GMO i zmusi rolników w Unii do upraw GMO Regulacje obowiązujące w Unii nie zawsze są bardziej rygorystyczne od amerykańskich. Często to nasi eksporterzy z sektora rolnego są bardziej poszkodowani, gdyż nie mogą podjąć eksportu do USA z uwagi na różnorodne restrykcje i regulacje, którym trudno sprostać. Zarówno Unia, jak i USA dały wyraźnie do zrozumienia, że TTIP nie zmieni obecnych standardów bezpieczeństwa żywności. Produkty pojawiające się na unijnym rynku będą musiały spełniać wysokie wymogi bezpieczeństwa określone w prawodawstwie unijnym. Źródło: MSZ

Debata oksfordzka Teza: Unia Europejska potrzebuje TTIP

Pytania? Wątpliwości? Skontaktuj się z PIE ED-Rzeszów! Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct - Rzeszów ul. Sucharskiego Rzeszów tel Facebook: Twitter: YouTube: Masz pytanie na temat Unii Europejskiej? Zadzwoń: Sprawdź: ec.europa.eu/europedirect