Technologie i kompetencje cyfrowe w edukacji od badania do działania Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie SYLWIA JASKUŁA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Advertisements

1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Diagnostyka i ewaluacja – konieczność czy potrzeba?
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Definicja rachunkowości zarządczej
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Zarządzanie projektami
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
Metodyki zarządzania projektami
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
w praktyce pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ocenianie holistyczne
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Cele kształcenia.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
Ewaluacja – cele, formy, narzędzia Justyna Ratajczak Spotkanie konferencyjno-szkoleniowe dla członków Komitetów Monitorujących maja 2009.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Kontrolowanie.
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Technologie i kompetencje cyfrowe w edukacji od badania do działania Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie SYLWIA JASKUŁA Warszawa, 9 września 2015 roku

 Podmiotowość polega na traktowaniu drugiego człowieka jako równoważnego podmiotu w dialogu interpersonalnym.  Podmiotowość - jest wyrazem szacunku do drugiego człowieka jako niezależnego podmiotu, respektuje wolność i niezależność poglądów, przekonań i postaw. (Słownik Języka Polskiego) Sylwia Jaskuła

Współczesne teorie organizacji i zarządzania, jak i praktyka ukazują, iż dzisiejsze organizacje nie osiągną sukcesu, jeżeli ich uczestnicy nie będą angażować się w ich działalność w sposób dobrowolny i niewymuszony. Organizacje powinny więc dążyć do tego, aby członkowie identyfikowali się z nią, podzielali jej cele. Efekt taki zostanie osiągnięty jedynie wówczas, gdy ustalony zostanie system wartości, wspólny dla obu zainteresowanych stron. (H. Mintzberg, Power In and Around Organizations, Englewood Cliffs, New York 1983) Sylwia Jaskuła

Ewaluacja jest procesem. Obejmuje wydawanie opinii o wartości działania poprzez systematyczne, jawne zbieranie i analizowanie o nim informacji w odniesieniu do znanych celów, kryteriów i wartości. Managing evaluation in education. A developmental approach, Rouledge, London and New York 1992, ss. 2-7 Sylwia Jaskuła

Ewaluacja jest procesem doskonalenia obejmującym rozwój osobowy, grupowy jaki i instytucjonalny. Przy czym sam proces jest równie istotny jak rezultaty. Changing our Schools. Linking school effectivenes and school improvemment, Open University Press, 1996, ss Sylwia Jaskuła

Ewaluacja to uspołeczniony proces zmierzający do określenia wartości danego obiektu lub działania według przyjętych kryteriów w celu jego udoskonalenia, lepszego rozumienia i/lub rozwoju. L. Korporowicz S. Jaskuła Sylwia Jaskuła

systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1981r.) Sylwia Jaskuła

systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu Sylwia Jaskuła

procesualność systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu Sylwia Jaskuła

procesualność systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu dynamika społecznego konstruowania (społecznie zróżnicowani aktorzy) Sylwia Jaskuła

refleksja aksjologiczna procesualność systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu dynamika społecznego konstruowania (społecznie zróżnicowani aktorzy) Sylwia Jaskuła

refleksja aksjologiczna procesualność interakcja, dyskurs „aktorów” systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu dynamika społecznego konstruowania (społecznie zróżnicowani aktorzy) Sylwia Jaskuła

refleksja aksjologiczna procesualność interakcja, dyskurs „aktorów” systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu etyka ewaluatora dynamika społecznego konstruowania (społecznie zróżnicowani aktorzy) Sylwia Jaskuła

refleksja aksjologiczna procesualność interakcja, dyskurs „aktorów” systematyczne badanie wartości konkretnego obiektu etyka ewaluatora dynamika społecznego konstruowania (społecznie zróżnicowani aktorzy) założenie istnienia Sylwia Jaskuła

AKREDYTACJAEWALUACJA etymologia określeń z franc. accréditer - „upełnomocnić”; udzielenie pełnomocnictwa z ang. valuation – „wartościowanie” istota proces sprawdzania stopnia realizacji formalnie określonych standardów dla danej instytucji lub programu uspołeczniony proces zmierzający do określenia wartości danego obiektu lub działania według przyjętych kryteriów w celu jego udoskonalenia, lepszego rozumienia i rozwoju Sylwia Jaskuła

AKREDYTACJAEWALUACJA podejście do procesu badania dyscyplinowa- nie i kontrola jasno określona procedura diagnostyczna i badawcza interaktywność i negocjacyjne podejście do procesu badania (wzajemne oddziaływanie badacza i badanego), będącego jednocześnie szeroko rozumianym procesem uczenia się planowanie poza środowiskiem akredytowanej instytucji uspołecznione pośrednio (z udziałem przedstawicieli współpracujących instytucji) w środowisku ewaluowanej instytucji Sylwia Jaskuła

AKREDYTACJAEWALUACJA gł. cele uprawomocnie- nie diagnostyka uczenie się, zmiana główne funkcje biurokratyczna pragmatyczna, rozwojowa rozumiejąca charakter klasyfikacyjny, respektowanie ustalonej i zamkniętej skali ocen utylitarny, który ma przede wszystkim wspomagać konkretnych odbiorców w konkretnej sytuacji, a także wywoływać pozytywne zmiany i poprawiać jakość zarówno bieżącej, jak i przyszłych, analogicznych działań elastyczny, kontekstualna i relatywna skala ocen Sylwia Jaskuła

AKREDYTACJAEWALUACJA typowy przebieg sprawdzanie spełniania norm według określonych i ujednoliconych standardów planowanie przebiegu odwoływanie się do metod i technik z zakresu nauk społecznych organizacja uspołecznionego procesu w celu zdobycia informacji, która może być wykorzystana do podejmowania decyzji edukacyjnych; porównywalność wyników pożądana porównywalność w wybranych zakresach często brak możliwości dokonywania porównań, ze względu na indywidualny charakter ewaluacji Sylwia Jaskuła

AKREDYTACJAEWALUACJA raport końcowy ściśle określona struktura i procedura raportowanie w wydzielonych zakresach i wybranych grupach dopasowanie do potrzeb odbiorcy efekt końcowy określenie oceny badanemu programowi w celu podejmowania decyzji oszacowanie, określenie wartości, systematyczne badanie zalet lub wad jakiegoś programu doświadczenie i kompetencje, przedstawienie informacji i rekomendacji wykorzystanie wyników udzielenie zgody, bądź odebranie uprawnień na prowadzenie działalności dydaktycznej podjęcie decyzji w celu modyfikacji, kontynuacji, zamknięcia programu podjęcie decyzji w celu zainicjowania działań i programów Sylwia Jaskuła

EWALUACJAOCENA procesosąd uczenie siękontrola doskonalenieklasyfikacja dialoglegitymizacja interakcjeprocedura uczestnictwo społecznesterowanie ≠ Sylwia Jaskuła

EWALUACJAOCENA procesosąd uczenie siękontrola doskonalenieklasyfikacja dialoglegitymizacja interakcjeprocedura uczestnictwo społecznesterowanie ≠ PODMIOTOWOŚĆ Sylwia Jaskuła

PIERWSZA GENERACJA EWALUACJI – POMIAR DRUGA GENERACJA EWALUACJI – OPIS TRZECIA GENERACJA EWALUACJI – DECYZJA CZWARTA GENERACJA EWALUACJI – PROCES E. G. Guba, Y. S. Lincoln, Fourth Generation Evaluation. Sage Publ., Newbury Park 1989 Sylwia Jaskuła

PIERWSZA GENERACJA EWALUACJI – POMIAR DRUGA GENERACJA EWALUACJI – OPIS TRZECIA GENERACJA EWALUACJI – DECYZJA CZWARTA GENERACJA EWALUACJI – PROCES PIĄTA GENERACJA EWALUACJI – DYNAMIKA INTEGRACJI INFORMACJI SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE SPOŁECZEŃSTWO WIEDZY Sylwia Jaskuła

GENERACJE EWALUACJIROZUMIENIE EWALUACJI PIERWSZA GENERACJA EWALUACJI EWALUACJA POMIAROWA (PARAMETRYCZNA) mierzalność efektów i środków DRUGA GENERACJA EWALUACJI EWALUACJA OPISOWA opis mocnych i słabych stron programów w odniesieniu do założonych celów TRZECIA GENERACJA EWALUACJI EWALUACJA OCENIAJĄCA (MENEDŻERSKA) ocena osiągniętych celów programu CZWARTA GENERACJA EWALUACJI EWALUACJA DEMOKRATYCZNA (USPOŁECZNIONA /DIALOGICZNA) głęboka partycypacja wszystkich stron zaangażowanych w program Sylwia Jaskuła

POMIAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ REFLEKSYJNE ROZPOZNANIE OBIEKTYWNA OCENAWSPIERANIE WARTOŚCI KONKRETNEGO DZIAŁANIA STWIERDZENIE OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH CELÓW INTERAKCYJNE POSTRZEGANIA ZALEŻNOŚCI SKUTKOWO- PRZYCZYNOWYCH W PROCESIE EWALUACYJNYM Sylwia Jaskuła

POMIAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ REFLEKSYJNE ROZPOZNANIE OBIEKTYWNA OCENAWSPIERANIE WARTOŚCI KONKRETNEGO DZIAŁANIA STWIERDZENIE OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH CELÓW INTERAKCYJNE POSTRZEGANIA ZALEŻNOŚCI SKUTKOWO- PRZYCZYNOWYCH W PROCESIE EWALUACYJNYM DYNAMIKA EWALUOWANYCH INSTYTUCJI Sylwia Jaskuła

 Redukcja obaw i ryzyka związanego z procedurami ewaluacyjnymi i udostępnieniem danych  Unikanie marginalizacji konkretnych grup i punktów widzenia w procesie pozyskiwania i zarządzania danymi  Zwiększanie możliwości użycia rezultatów ewaluacji poprzez różne podmioty procesu ewaluacyjnego  Wzajemna edukacja aktorów sceny ewaluacyjnej  Ujawnianie potencjałów społecznych konkretnych grup i osób Sylwia Jaskuła

DIALOG, DEBATA, DYSKURS PLAN PROJEKT GENEROWANIEDANYCH ANALIZA DANYCH RAPORT UPOWSZECHNIANIEWYNIKÓW WYKORZYSTANIEWYNIKÓW Sylwia Jaskuła

DIALOG, DEBATA, DYSKUR PLAN PROJEKT GENEROWANIEDANYCH ANALIZA DANYCH RAPORT UPOWSZECHNIANIEWYNIKÓWEWALUACJIWYKORZYSTANIEWYNIKÓWEWALUACJI OBIEKT OBSZAR PYTANIAKLUCZOWE KRYTERIA METODOLOGIA PRÓBABADAWCZA HARMONOGRAM ZESPÓŁ ZASOBY PROCES PROJEKT Sylwia Jaskuła

DIALOG, DEBATA, DYSKURS PLAN PROJEKT GENEROWANIEDANYCH ANALIZA DANYCH RAPORT UPOWSZECHNIANIEWYNIKÓW WYKORZYSTANIEWYNIKÓW inicjowanie debaty; interakcja pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu ewaluacyjnego; rozpoznawanie potrzeb; integracja całego środowiska; ujawnianie potencjałów społecznych konkretnych grup i osób Sylwia Jaskuła

DIALOG, DEBATA, DYSKURS PLAN PROJEKT GENEROWANIEDANYCH ANALIZA DANYCH RAPORT UPOWSZECHNIANIEWYNIKÓW WYKORZYSTANIEWYNIKÓW kształtowanie ogólnej kultury ewaluacyjnej, tworzenie demokratycznych wartości oraz doświadczeń; wzajemna edukacja aktorów sceny ewaluacyjnej Sylwia Jaskuła

DIALOG, DEBATA, DYSKURS PLAN PROJEKT GENEROWANIEDANYCH ANALIZA DANYCH RAPORT UPOWSZECHNIANIEWYNIKÓW WYKORZYSTANIEWYNIKÓW gromadzenie wiedzy ogólnohumanistycznej przydatnej w poznawaniu osobowości jednostek i struktury poszczególnych grup; unikanie marginalizacji konkretnych grup i punktów widzenia w procesie pozyskiwania i zarządzania danymi Sylwia Jaskuła

DIALOG, DEBATA, DYSKURS PLAN PROJEKT GENEROWANIEDANYCH ANALIZA DANYCH RAPORT UPOWSZECHNIANIEWYNIKÓW WYKORZYSTANIEWYNIKÓW tworzenie jakościowo nowych treści sprzyjających postępowi; podmiotowe uwzględnianie potrzeb poznawczych wszystkich uczestniczących w procesie ewaluacji; doświadczenie międzykulturowe Sylwia Jaskuła

DIALOG, DEBATA, DYSKURS PLAN PROJEKT GENEROWANIEDANYCH ANALIZA DANYCH RAPORT UPOWSZECHNIANIEWYNIKÓW WYKORZYSTANIEWYNIKÓW zwiększanie możliwości użycia rezultatów ewaluacji poprzez różne podmioty procesu ewaluacyjnego; redukcja obaw i ryzyka związanego z procedurami ewaluacyjnymi i udostępnieniem danych; innowacja i zmiana społeczna; refleksja Sylwia Jaskuła

REALIZOWANEZMARGINALIZOWANE funkcja administracyjnafunkcja uspołeczniająca funkcja technokratycznafunkcja animująca funkcja konkluzywnafunkcja motywująca funkcja kontrolnafunkcja formatywna Sylwia Jaskuła

PODMIOTOWOŚĆ = ROZWÓJ  Podmiotowość zarówno w wymiarze indywidualnym jak i zbiorowym oznacza rozwój  Kluczem do rozwoju jest zrozumienie siebie wzajemnie Sylwia Jaskuła

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ