Raport o stanie komputeryzacji bibliotek Biblioteki publiczne wobec rozwoju usług elektronicznych (potencjał i wykorzystanie) BARBARA BUDYŃSKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Oferuje kwalifikacyjne kursy zawodowe na poziomie: Szkoły Policealnej, Technikum, Zasadniczej Szkoły Zawodowej LIDER KSZTAŁCENIA DOROSŁYCH Zespół Szkół.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowej Kadry dla gospodarki RPO WiM Podziałanie II i III typ projektów Olsztyn, 15 grudnia 2015 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
15 MINUT JAZDY SAMOCHODEM czy dystans do biblioteki publicznej jest jeszcze istotny? GRZEGORZ CZAPNIK.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
PROGRAM SZKOLENIA kurs komputerowy opracował mgr Eugeniusz Janeczek System operacyjny MS Windows XP i aplikacje biurowe pakietu OpenOffice Naciśnij F5.
Urządzenia i technologie mobilne. Tablet Mobilny komputer większy niż telefon komórkowy, którego główną właściwością jest posiadanie dużego ekranu z zastosowaną.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
Zewnętrzne źródła finansowania bibliotek uczelni publicznych w Polsce na przykładzie Biblioteki Głównej AWF w Warszawie Violetta Perzyńska, Biblioteka.
PLANOWANE INWESTYCJE W EDUKACJI FINANSOWANE Z FUNDUSZY UNIJNYCH Wydział Inwestycji i Funduszy Europejskich Milicz, r.
Perspektywy rozwoju demograficznego województwa mazowieckiego, wybrane konsekwencje ekonomiczne i społeczne Konferencja RRL „Sytuacja demograficzna.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu
i otwarta platforma IT Uniwersytet Warszawski (Centrum Deliberacji IS)
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu „Źródła informacji o Funduszach Europejskich” Toruń, r.
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Technik teleinformatyk
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Biblioteka Gimnazjum w Suchowoli
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Poradnik: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Szkolenie biblioteczne
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami dla przedsiębiorstw na innowacje Toruń, r.
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami na wsparcie zakładania działalności gospodarczej i rozwój zawodowy Toruń,
Zadania główne Wypożyczalni Międzybibliotecznej Książnicy Pomorskiej
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Internetowy Katalog Książek
POLSKIE BIBLIOTEKI DLA NAUCZYCIELI
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
P o l i t e c h n i k a K r a k o w s k a Biblioteka Główna / OIN
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu „Źródła informacji o Funduszach Europejskich” Toruń, r.
Impact Factor wskaźnik oddziaływania czasopisma
Xx dzieci uczyło się w 2014 roku angielskiego w naszej bibliotece
Zmiany społeczno-gospodarcze w subregionach województwa mazowieckiego
PROJEKTOWWANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
Raport Kompetencje językowe Szczecina
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie w liczbach
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami dla przedsiębiorstw na innowacje Toruń, r.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny
Badanie efektywności w bibliotekach pedagogicznych w roku 2015
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Raport o stanie komputeryzacji bibliotek Biblioteki publiczne wobec rozwoju usług elektronicznych (potencjał i wykorzystanie) BARBARA BUDYŃSKA

Odsetek bibliotek publicznych wyposażonych w komputery w latach Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Liczba placówek bibliotecznych wyposażonych w komputery ( ) W 2013 r. – 92,5% bibliotek publicznych i ich filii użytkuje komputery (99,1% bibliotek głównych, 89,4% filii bibliotecznych). W miastach – 96,2%, na wsi – 90,6%.

Odsetek bibliotek publicznych i filii wyposażonych w komputery w układzie wojewódzkim (2013) Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Liczba komputerów przypadających na jedną placówkę w latach Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Liczba komputerów w placówkach bibliotecznych ( ) W 2013 r. biblioteki publiczne i ich filie użytkowały blisko 44 tys. komputerów.

„Model” biblioteki skomputeryzowanej – liczba komputerów przypadających na 1 placówkę biblioteczną (2013) Najzasobniejsze w sprzęt komputerowy są miejskie biblioteki główne, najuboższe filie wiejskie.

Odsetek bibliotek publicznych z dostępem do Internetu ( ) * Za 2004 r. dysponujemy informacją o liczbie komputerów z dostępem do Internetu (72,4% ogółem) Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Odsetek bibliotek publicznych z dostępem do Internetu dla czytelników w latach * Za 2004 r. informacja o liczbie komputerów z dostępem do Internetu (52,4% dostępnych dla czytelników). Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Udział bibliotek publicznych w Programie TP S. A ( ) Źródło: Fundacja Orange

Działania wspomagające i stabilizujące atrakcyjność bibliotek FRSI – w ramach Programu Rozwoju Bibliotek w latach bibliotek publicznych wyposażonych było w sprzęt informatyczny: – 3396 komputerów z oprogramowaniem, urządzeń peryferyjnych, drukarek A3, laptopów, projektorów i ekranów, aparatów cyfrowych;

Odsetek bibliotek publicznych użytkujących komputerowe programy biblioteczne w latach Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Poziom opracowania komputerowego zbiorów w bibliotekach publicznych - blisko 50% bibliotek publicznych opracowuje zbiory komputerowo, - 43% z tej grupy posiada do 50% zbiorów opracowanych komputerowo, 42,6% powyżej 75%.

Odsetek bibliotek publicznych i filii udostępniających katalog on-line Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Wykorzystanie komputerów w układzie regionalnym

Odsetek bibliotek publicznych z oferujących wybrane e-usługi (2013 r.) Źródło: Stan bibliotek w Polsce 2013 r. Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Odsetek bibliotek publicznych z oferujących wybrane e-usługi (2013 r.) Źródło: Stan bibliotek w Polsce 2013 r. Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Odsetek bibliotek publicznych oferujących dodatkowe usługi związane z nowymi technologiami (2013) Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Biblioteki publiczne tworzące biblioteki cyfrowe, bazy danych w 2013 r. Źródło: Stan bibliotek w Polsce Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Zbiory bibliotek publicznych Źródło: Stan bibliotek w Polsce w Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis) tradycyjne elektroniczne

Wykorzystanie ze zbiorów elektronicznych (sieciowych) w latach Źródło: Stan bibliotek w Polsce 2013 r. Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Korzystanie ze zbiorów elektronicznych (sieciowych) w 2013 r. Źródło: Stan bibliotek w Polsce 2013 r. Raport, Biblioteka Narodowa (maszynopis)

Komputeryzacja bibliotek Co sprzyja  programy dofinansowujące zakup (wymianę) sprzętu,  szkolenia dla bibliotekarzy podnoszące kompetencje,  usługi kierowane do bibliotek niekomercyjne (pobieranie opisów – np. z BN, korzystanie z baz, Polona, Akademica, Merkuriusz; z NUKAT, komercyjne (np. Ibuk Libra, World eBook Library ),  możliwość rozwoju cyfrowego – uczestnictwo w programach (CAL), konsorcjach tworzących biblioteki cyfrowe (udział w powiększaniu zasobów cyfrowych),  wsparcie czytelników (zapraszanie czytelników do współtworzenia stron internetowych, blogów). Co utrudnia  nastawienie bibliotekarzy do zmian,  brak odpowiednich zespołów w bibliotekach do wprowadzania zmian (jednoosobowa obsada, brak wsparcia informatycznego),  negatywne konsekwencje wprowadzania komputeryzacji (różnorodność w zakresie doboru programów, kompetencji i umiejętności bibliotekarzy – problemy związane np. z retrokonwersją),  szybkie zmiany w technologiach komputerowych, teleinformatycznych (konieczność modernizacji sprzętu, oprogramowania; zmiany języka zapisu dokumentów; stałe podnoszenie kwalifikacji).