Wykorzystanie potencjału internetu Dr hab. Jerzy Cieślik
2 Triada sukcesu w początkującym biznesie i nie tylko: Zdolności dynamiczne Internet (ICT) Sieci kooperacyjne Zarządzanie wiedzą
3 Internet a przedsiębiorczość – podejście holistyczne Internet – właściwie ICT – information and telecommunication technologies – połączenie technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych E-commerce, E-biznes? Styk Internetu z przedsiębiorczością? Przed uruchomieniem – źródło informacji i inspiracji Nowy olbrzymi sektor gospodarki przyjazny start-up’om Zaistnieć na rynku via Internet Sprzedawać via internet Usprawnienie powiązań kooperacyjnych z partnerami i kontrahentami Usprawnienie funkcjonowania firmy
4 Internet a zarządzanie wiedzą Internetowe poszukiwania inspiracji biznesowych Najtańsze źródło informacji potrzebnych do przygotowania koncepcji biznesu Początek „gospodarki opartej na wiedzy” początkowo głównie asymilacja Tendencje i zmiany na rynku, branży O klientach aktualnych i potencjalnych O konkurencji Informacyjna kultura organizacyjna firmy Decyzje oparte na zasobach informacyjnych Umiejętności informacyjne kadry Promowanie postaw i zachowań stymulujących wymianę informacji Infrastruktura techniczna
5 Promocja via Internet Witryna internetowa Rejestracja domeny Hosting Zbudowanie atrakcyjnej witryny Włączenie adresu internetowego do danych adresowych firmy Jak ułatwić znalezienie i przyciągnąć internautów do witryny - pozycjonowanie
6 Sprzedaż via Internet – E-commerce B2C a B2B – podobieństwa i różnice Sprzedaż via Internet Formularz zamówienia na www Butik na pasażu handlowym Aukcje internetowe Własny sklep internetowy Początkująca firma – Internet – przetargi publiczne Kwestie organizacyjne i techniczne związane z uruchomieniem sprzedaży przez Internet
7 Przykład: Spreadshirt
8 Przykład: Psiloc
9 Ekstranet Dedykowana sieć wewnętrzna z kontrolowanym dostępem dla wybranych partnerów Elektroniczny dostęp do rachunku bankowego, identyfikacja wpływów, dokonywanie płatności Dostęp klientów do określonych zbiorów danych wewnętrznych Sprzężenie systemów informatycznych firmy i kluczowych kontrahentów Rewolucja w relacjach małych i dużych firm Zautomatyzowana wymiana danych finansowych między firmą a biurem rachunkowym, w przyszłości z urzędem skarbowym
10 Podstawowe typy kontaktów biznesowych – rola internetu Nowa firma Partnerzy świadczący usługi pomocnicze: Bank Firma księgowa Obsługa informatyczna Serwis techniczny, obsługa biurowa Dostawcy towarów, materiałów i usług bezpośrednio związanych z profilem działalności: Dostawcy towarów Dostawcy surowców i materiałów Podwykonawcy w sferze produkcji i/lub usług Grupa kluczowych klientów, którzy: W przewidywalnej przyszłości będą odbiorcą oferty nowej firmy Będą źródłem obiektywnej oceny oferty firmy oraz informacji o tendencjach na rynku i konkurencji Kontakty z konkurentami w ramach: Stowarzyszeń zawodowych Izb gospodarczych i stowarzyszenia, grupujące przedstawicieli tej samej branży Wspólne projekty związane n.p. z wyjściem na rynki międzynarodowe, wdrożeniem nowych technologii, itp
11 Intranet Sieć wewnątrzfirmowa Komunikacja interpersonalna w firmie Kultura spotkań i odpraw Kultura memo Kultura telefoniczna Kultura telefonów komórkowych Kultura voic Kultura Kultura video Efektywne zarządzanie wiedzą i działania zespołowe System obiegu informacji handlowej i finansowej – rozwiązania dla małych firm Otwartość informacyjna firmy w dobie Internetu – szanse i zagrożenia
12 Podstawowe reguły Potrzebna świadomość i wizja wszechstronnego zastosowania informatyki i Internetu już na starcie Warto od początku określić podstawowe zasady i standardy Przykład adresy owe Przykład: standardowe dokumenty Elastyczne, etapowe budowanie infrastruktury
13 Niezbędna infrastruktura i kwalifikacje