SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Ostrowiec Świętokrzyski 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Poradnictwo Zawodowe II
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
ZADANIA KOORDYNATORÓW
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
„Kompetencje zawodowe”
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Ostrowiec Świętokrzyski 2016

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE PLUSY ŻYCIA W XXI WIEKU POSTĘP, DYNAMIKA, ZMIANA, MOBILNOŚĆ BRAK STABILIZACJI, NIEOGRANICZONY PRZYROST (WIEDZY I INFORMACJI), PRZEPŁYW INFORMACJI WIELOŚĆ MOŻLIWOŚCI, NIEOGRANICZONE MOŻLIWOŚCI MINUSY ŻYCIA W XXI WIEKU POSTĘP, DYNAMIKA, ZMIANA, MOBILNOŚĆ BRAK STABILIZACJI, NIEOGRANICZONY PRZYROST (WIEDZY I INFORMACJI), PRZEPŁYW INFORMACJI WIELOŚĆ MOŻLIWOŚCI, NIEOGRANICZONE MOŻLIWOŚCI

CZŁOWIEK KOMPETENCJE PORADNICTWO ŚWIAT +ŚWIAT - SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE

SKUTECZNE PORADNICTWO  PATRZENIE NA ŚWIAT NIE PRZEZ PRYZMAT DOROSŁEGO-DORADCY ALE PATRZENIE NA ŚWIAT PRZEZ PRYZMAT MŁODEGO CZŁOWIEKA

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE SKUTECZNE PORADNICTWO  DORADCA POWSZECHNIE DOSTĘPNY

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Zadania poradnictwa w sferze edukacji Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 30 kwietnia 2013 r. 1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej 2. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia 3. Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej 4. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę 5. Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego 6. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Stan poradnictwa w województwie świętokrzyskim Podmiotem, który na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej powinien realizować zakres działań poradniczo- doradczych jest Szkolny Ośrodek Kariery (SZOK). Podczas badań zweryfikowano zakres wiedzy uczniów na temat znajomości i częstości korzystania uczniów z SZOKu. Wśród badanych:  57,1% (tj. 204 osoby) nie wie czy szkole, do której uczęszcza działa SZOK  35% (tj. 125 osób) deklaruje, że w szkole, w której się uczy SZOK nie funkcjonuje  7,3 % (tj. 26 osób) twierdzi, że w szkole, w której się uczy SZOK jest i działa Na pytanie: Czy w Twojej szkole był (jest) doradca zawodowy? uczniowie udzielili następujących odpowiedzi:  nie wiem 44,3% badanych (tj. 158 osób)  tak 35,6% badanych (tj. 127 osób)  nie 19,9% badanych (tj. 71 osób) Studentom biorącym udział w badaniach postawiono pytanie: Czy Pana/i korzystał/a z usług Akademickiego Biura Karier? Zdecydowana większość, bo aż  70,7% badanych udzieliło odpowiedzi nie (tj. 241 osób)  29,3% badanych odpowiedziało twierdząco na to pytanie (tj. 100 osób) Zdecydowana większość uczniów i studentów nie korzysta z pomocy doradcy i podmiotów takich, jak SZOK i ABK. Źródło: badania własne (2012) PORADNICTWO I DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE MŁODZIEŻY W KONTEKSCIE POTRZEB LOKALNEGO RYNKU PRACY

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Kto ma wpływ na wybór dalszej drogi edukacyjno-zawodowej ? Badani (uczniowie szkół ponadgimnazjalnych w województwie świętokrzyskim) wskazywali, że decyzja dotycząca dalszej drogi edukacyjnej jest uzależniona przede wszystkim od:  nich samych (66,3%)  rodziców (19,8%)  grupy rówieśniczej (5,7%) W mniejszym stopniu wpływ na powyższe decyzje wywierają  rodzeństwo (3,4%)  media (1,9%)  nauczyciele (1,4%) Zaobserwować można dwie tendencje:  po pierwsze dużą świadomość i samodzielność młodzieży dokonującej wyborów odnośnie przyszłej szkoły i kierunku kształcenia, a w konsekwencji zawodu;  po drugie wątpliwość czy młody człowiek bez pomocy innych, w tym specjalistów (np. doradców zawodowych) potrafi w dzisiejszym czasie trafnie podjąć tego typu decyzje, czy potrafi adekwatnie ocenić realia współczesnego rynku i wszystkie za i przeciw danego zawodu. Źródło: badania w Projekcie MAK Metropolia Akademicka Kielce (2008)

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Wiedza młodzieży stanowiąca podstawę podejmowania decyzji zawodowych w opiniach studentów i uczniów Tabela 1. Kto wywiera największy wpływ przy podejmowaniu decyzji zawodowych przez młodzież w opiniach badanych studentów i uczniów Osoby wywierające wpływ StudentUczeń N%N% rodzice 30087,730384,9 doradca zawodowy 154,43710,4 nauczyciel/wychowawca 4513,26117,1 koledzy 18453,815042,0 pedagog 72,0154,2 dziadkowie 102,96417,9 rodzeństwo 4513,28624,1 media 14040,912234,2 dyrektor szkoły 20,672,0 przypadek 17049,713036,4 inni 51,5164,5 * Dane nie sumują się do 100%, gdyż każdy badany mógł wybrać więcej niż jedną odpowiedź Źródło: badania własne (2012) PORADNICTWO I DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE MŁODZIEŻY W KONTEKSCIE POTRZEB LOKALNEGO RYNKU PRACY

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE SKUTECZNE PORADNICTWO  PODEJŚCIE SZKOŁY

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE WIEDZA TWARDA WIEDZA MIĘKKA = KWALIFIKACJE KOMPETENCJE

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  Gospodarka oparta na wiedzy, przekształca rynek globalny – z rynku pracy na rynek kompetencji. Szacuje się, że pracę (działalność, której człowiek poświęca największą część aktywnego życia) otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki kompetencjom społecznym, natomiast jej utrata następuje w 70% z powodu niewystarczających kompetencji, a w 30% z powodu braku kwalifikacji. [1] [1] Flis A., Manager nie musi znać się na wszystkim! z dnia r.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE SKUTECZNE PORADNICTWO  PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Uniwersytet Jana Kochanowskiego  studia I i II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne) Kierunek: Pedagogika Specjalność: Pedagogika pracy z doradztwem zawodowym ( ) Specjalność: Doradztwo zawodowe i personalne (2010-nadal)

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Uniwersytet Jana Kochanowskiego  Studia podyplomowe: Szkolny doradca zawodowy (Projekt MEN, ) Poradnictwo zawodowe (PUP Kielce, ) Doradztwo zawodowe (Caritas Kielce, ) Poradnictwo zawodowe (wolny nabór, , ) Szkolny doradca zawodowy (Projekt Benild, )

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE SKUTECZNE PORADNICTWO  DOSTĘP DO NARZĘDZI

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Strona MEN ? Strona KOWEZiU Storna ŚWIĘTOKRZYSKIEGO KURATORIUM OŚWIATY doradcow-zawodowych

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE – Narzędzia diagnostyczne dla doradców zawodowychNarzędzia diagnostyczne dla doradców zawodowych Narzędzia diagnostyczne opracowane w ramach projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego; Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.  DIAPREZAMUS DIAPREZAMUS  Labirynt zawodów Labirynt zawodów  MŁOKOZZ MŁOKOZZ  Rozpoznawanie predyspozycji i zainteresowań Rozpoznawanie predyspozycji i zainteresowań  Vademecum Talentu - zintegrowana ocena predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów Vademecum Talentu - zintegrowana ocena predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów  Wsparcie metodyczne procesu rozpoznawania predyspozycji zawodowych uczniów Wsparcie metodyczne procesu rozpoznawania predyspozycji zawodowych uczniów  Opracowanie narzędzi diagnostycznych-wybieram zawód Opracowanie narzędzi diagnostycznych-wybieram zawód  Poznaj swoje zainteresowania i świat szkolnictwa zawodowego Poznaj swoje zainteresowania i świat szkolnictwa zawodowego  Talent Game Talent Game

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE SKUTECZNE PORADNICTWO  BUDOWANIE POTENCJAŁU NABYWANIA KOMPETENCJI

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE KOMPETENCJA TO ZDOLNOŚĆ/UMIEJĘTNOŚĆ DO WYKORZYSTANIA WSZYSTKICH POSIADANYCH KWALIFIKACJI czyli wiedzy, umiejętności, predyspozycji osobowościowych, charakterologicznych oraz motywacji i doświadczeń w skutecznym działaniu. Inaczej mówiąc kompetencja to praktyczna znajomość czegoś, biegłość w czymś lub zdolność do wykonywania czegoś (łącząca w sobie powyższe komponenty). Niezależnie od różnic w pojmowaniu kompetencji, należy uznać je za pewne właściwości, walory lub wartości, które warunkują efektywność funkcjonowania jednostki.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Ważnym i pożądanym atutem rynkowym absolwenta – powinny być kompetencje miękkie (społeczne)  W wytycznych UE w zakresie kształcenia ustawicznego (Memorandum of lifelong learning, Bruksela 2000 r.) do nowych podstawowych umiejętności (umiejętności kluczowych) zaliczono: zastosowanie technologii informacyjnych efektywne komunikowanie się w językach obcych umiejętności interpersonalne umiejętności w zakresie postaw przedsiębiorczych S. M. Kwiatkowski określa je mianem umiejętności podstawowych nowej generacji, A. Bogaj elementem kompetencji społecznej

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Osiem kompetencji kluczowych (Europejskie ramy odniesienia kluczowych kompetencji)  Komisja europejska wyznaczyła osiem kompetencji kluczowych: porozumiewanie się w języku ojczystym porozumiewanie się w językach obcych kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne kompetencje informatyczne umiejętność uczenia się kompetencje międzykulturowe i międzyludzkie inicjatywność i przedsiębiorczość świadomość i ekspresja kulturalna [1] [1] European Parliament and council of the European Union, * Dziennik Urzędowy UE L 394/10 (PL) z dnia Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), ZAŁĄCZNIK: KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE – EUROPEJSKIE RAMY ODNIESIENIA, dostęp z dnia r.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Kompetencje kluczowe to umiejętności stanowiące podstawę dla kształtowania szeroko rozumianych kompetencji osobistych i społecznych pozwalających na „dawanie sobie rady” − tu i teraz, i za kilka lat (dawanie sobie rady w sytuacjach edukacyjnych, zawodowych, rodzinnych i społecznych)  Do grupy kompetencji osobistych zaliczyć można przede wszystkim: wysoki poziom wiedzy o samym sobie (słabe i mocne strony, cele życiowe) i otoczeniu umiejętności zarządzania sobą (samokontrola, samoregulacja, samoobserwacja) rozwiniętą motywację (m.in. do samodoskonalenia się) oraz intuicję umiejętności kreatywnego i strategicznego myślenia duży entuzjazm i determinację ugruntowane wartości i zasady (oraz postępowanie zgodne z nimi) dużą proaktywność połączona z ciekawością świata [1] [1] Karwala S., Monitoring jako strategia wspierająca wszechstronny rozwój osobisty. Nowy Sącz 2009, s. 67.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  Do grupy kompetencji społecznych zaliczyć można przede wszystkim: wysoką wrażliwość społeczną (umiejętność słuchania, empatia, identyfikacja potrzeb, celów i oczekiwań innych, tolerancja) umiejętność tworzenia i dzielenia się wizją antycypowanie zmian umiejętność motywowania, angażowania i inspirowania innych orientację na współdziałanie (skłonność do dzielenia się władzą oraz wiedzą, wspieranie innych) bardzo dobrze rozwinięte umiejętności organizacyjne [1] [1] Karwala S., Monitoring jako strategia wspierająca wszechstronny rozwój osobisty. Nowy Sącz 2009, s. 67.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  D. Thierry wyróżnia kilka rodzajów kompetencji społecznych promowanych w przestrzeni zawodowej. Zalicza do nich m.in.: zdolność wyszukiwania i przetwarzania informacji, najczęściej coraz bardziej abstrakcyjnych, tj. coraz mniej powiązanych z surowcem, produktem itp. zdolność do pracy zespołowej (coraz mniej zhierarchizowanej) oraz umiejętność współdziałania z innymi zdolność do funkcjonowania w coraz bardziej złożonych organizacjach oraz umiejętność formułowania problemów i szukania ich rozwiązań, wreszcie odpowiedniego reagowania w nieprzewidzianych sytuacjach zdolność do organizowania swojej pracy oraz działania we własnym zakresie, stawiania sobie celów i priorytetów, które muszą być przestrzegane podczas wykonywania pracy zdolność organizowania pracy innym, w tym umiejętność wytyczania kierunków, negocjowania celów, kierowania środkami, decydowania i szukania kompromisowych rozwiązań oraz analizowania i kontrolowania uzyskiwanych wyników

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Magazyn Forbes opublikował listę najbardziej pożądanych kompetencji na rynku w 2014 i 2015 r. Zaliczono do nich:  Najbardziej pożądane kompetencje w 2014 roku: umiejętność abstrakcyjnego myślenia, czyli myślenie niestandardowe pozbawione schematów postępowania umiejętność wykorzystywania technologii w biznesie umiejętność zarządzania globalnego umiejętność efektywnej komunikacji umiejętność zarządzania zmianą [1] [1] [1] Naduk J., Najbardziej pożądane kompetencje na rynku pracy w 2014 roku, Magazyn Forbes, dostęp z dnia r.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  Najbardziej pożądane kompetencje w 2015 roku: umiejętność pracy w multikulturowym środowisku komunikatywność multizadaniowość myślenie analityczne znajomość języków obcych umiejętność pracy w grupie orientacja na cel zrozumienie postawy wsparcia biznesu dodatkowe kwalifikacje zawodowe umiejętność pracy pod presją czasu [2] [2] Domaradzki K., Najbardziej pożądane kompetencje na rynku pracy w 2015 roku, Magazyn Forbes, roku, artykuly,187529,1,1.htmlhttp://kariera.forbes.pl/10-najbardziej-pozadanych-kompetencji-na-rynku-pracy-w-2015 roku, artykuly,187529,1,1.html, dostęp z dnia r.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE SKUTECZNE PORADNICTWO  BUDOWANIE POTENCJAŁU NABYWANIA KOMPETENCJI Indywidualny potencjał kompetencyjny powinno budować poprzez zamierzone i celowe przechodzenie określonych etapów i doskonalenie własnej świadomości i sprawności. Świadome nabywanie i utrwalanie kompetencji pozwoli na efektywne posługiwanie się nimi i gwarantuje poprawne budowanie jednostkowej ścieżki rozwoju. Potencjał nabywania, utrwalania i wykorzystania kompetencji umożliwia efektywny rozwój, natomiast ich brak może spowodować blokadę lub barierę, utrudniającą albo uniemożliwiającą adaptację i rozwój w obecnym świecie.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Etapy budowania kompetencji 4. Nieświadoma kompetencja (nie wiem, że wiem) 3. Świadoma kompetencja (wiem, że wiem) 2. Świadoma niekompetencja (wiem, że nie wiem) 1. Nieświadoma niekompetencja (nie wiem, że nie wiem) Etapy budowania kompetencji

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Powyższe etapy przedstawiają proces dochodzenia do pełnej sprawności posługiwania się kompetencjami Pierwszy etap - określany, jako nieświadoma niekompetencja, może być zdefiniowany hasłem nie wiem, że nie wiem Ten poziom charakteryzuje się wysokim stopniem nieświadomości kompetencyjnej. Jednostka nieświadomie niekompetentna nie wie, że nie potrafi, co więcej nie zauważa, że mogłaby czegoś się nauczyć. Nie interesuje się daną umiejętnością, gdyż w ogóle nie posiada śniadości jej istnienia lub nie odczuwa świadomie jej braku u siebie.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Drugi etap - świadoma niekompetencja, może być określona sformułowaniem wiem, że nie wiem Ujawnia się przede wszystkim w sytuacji, gdy jednostka uzmysławia sobie, że czegoś nie wie lub nie potrafi. Jest to sytuacja, w której tworzy się świadomość własnych deficytów. Człowiek uświadamia sobie brak pewnych umiejętności, w kontekście nowej, odkrytej przez niego sprawności. Może być to wynikiem podejmowanych zadań, działań, sytuacji, jakich doświadcza lub obserwacji innych osób, bądź zetknięcia się z danym tematem.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Trzeci etap określa się jako - świadomą kompetencję, inaczej wiem, że wiem Poziom ten daje możliwość, poznania danego procesu, gdzie stopniowo opanowuje się kolejne elementy rozwijanej umiejętności. Zdobywając potrzebną wiedzę czy rozwijając umiejętność, dokonuje się tego w sposób kontrolowany. Posługiwanie się nową umiejętnością wymaga wysokiej koncentracji, ale na tym etapie można zaobserwować pierwsze, indywidualne sukcesy. Jednostka staje się świadoma, co już w tym zakresie potrafi, a czego nie. Ten etap pozwala człowiekowi podejmować planową decyzję, że chce rozwijać odkrytą umiejętność, co daje możliwość przejścia na kolejny poziom.

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE Czwarty z etapów jest etapem finalnym, określanym jako nieświadoma kompetencja. Ostatni etap budowania kompetencji może określić hasło nie wiem, że wiem. Na tym etapie kompetencyjnym jednostka zaczyna często i regularnie posługiwać się nowo nabytą umiejętnością, doskonali poziom jej opanowania. Posługuje się nią bardzo płynnie, wręcz automatycznie. Takie działanie nie wymaga od podmiotu koncentracji, następuje pewien proces automatyzacji i perfekcjonizmu. Przestaje się wówczas postrzegać tę umiejętność, jako umiejętność wymagającą dodatkowego zaangażowania. Jest tak integralna i naturalna, że człowiek przestaje jej używać świadomie, a zaczyna z niej korzystać nieświadomie – w określonej sytuacji, zawsze kiedy tego potrzebuje. [1] [1] Por. Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J, Sztajerwald, Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste. Wyd. Helion, Gliwice 2013, s

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  Przejście od niekompetencji do kompetencji to proces postępowania oparty na czterech komponentach: wiem - umiem - chcę - działam wiedza - umiejętności - motywacja - praktyka

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE WNIOSKI  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE TO DORACA ZATRUDNIONY W SZKOLE (WYPRACOWANIE POZYCJI DORADCY ZAWODOWEGO)

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE TO DZIAŁANIE CYKLICZNE (NIE INCYDENTALNE) NA STAŁE UMIESZCZONE W PROCESIE EDUKACJI/KSZTAŁCENIA

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO POWINNO BYĆ REALIZOWANE NA ETAPIE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA PRZEDZAWODOWEGO (PODSTAWA DLA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO)

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO POWINNO BYĆ SKŁADOWYM (INTEGRALNYM) ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE TO SZKOŁA I NAUCZYCIELE (RODZICE I UCZNIOWE) ZROZUMIEJĄCY WĄŻNOŚĆ TEGO RODZAJU WIEDZY

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE TO DOBRA BAZA DYDAKTYCZNA DLA DORADCY – PRACOWNIE ZAWODOZNAWCZE

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE TO OBOWIĄZKOWA DIAGNOZA ZAWODOZNAWCZA

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE TO DZIAŁANIA KSZTAŁTUJĄCE KOMPETENCJE (INDYWIDUALNY POTENCJAŁ KOMPETENCYJNY JEDNOSTKI)

SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE  SKUTECZNE PORADNICTWO I DORADZTWO ZAWODOWE TO DZIAŁANIE WPISUJĄCE SIĘ W NAJWAZNIEJSZE ZADANIE SZKOŁY WSPÓŁCZESNEJ - SZKŁACENIE, WYCHOWANIE DO PRZYSZŁOŚCI I NIWELUJĄCE ZARZUT STAWIANY SZKOLE WSPÓŁCZESNEJ – UCZY, WYCHOWUJE DO BEZRADNOŚCI

Dziękuję za uwagę