ROWER Rower – pojazd napędzany siłą mięśni osoby nim kierującej za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. Pierwotnie nosił nazwę welocyped oraz bicykl i podobnie nazywany jest w większości nowożytnych języków europejskich. Obecna polska nazwa pochodzi od brytyjskiej firmy Rover, która dawniej produkowała rowery.
Typowy współczesny rower klasyczny jest jednośladem dwukołowym Typowy współczesny rower klasyczny jest jednośladem dwukołowym. Ramy roweru wykonuje się ze stali zwykłych lub stopowych, stopów aluminium lub kompozytów. Układ jezdny roweru to koła (zwykle) szprychowe i ogumienie pneumatyczne. Napęd jest przekazywany przez układ napędowy roweru, którym przeważnie jest przekładnia łańcuchowa i system zmiany przełożeń (przerzutka zewnętrzna, przerzucającą łańcuch na koła łańcuchowe o różnych ilościach zębów lub wewnętrzna, znajdującą się w piaście). Bywają również modele z napędem przekazywanym wałkiem Cardana. Hamulce: mogą być nożne, działające przy kręceniu pedałami w tył (tzw. torpedo lub hamulce zintegrowane z przerzutką wewnętrzną). Najpopularniejsze są jednak działające na obręcz mechaniczne, lub (rzadziej) hydrauliczne, hamulce ręczne (hamulce szczękowe, hamulce V-brake). Coraz popularniejsze w rowerach są hamulce tarczowe. Obecnie często (oprócz rowerów szosowych) stosuje się w rowerach amortyzację przedniego, jak i tylnego koła.
GLOWNE TYPY ROWEROW OBECNIE ISTNIEJACYCH 26 calowe koła ROWER GORSKI ROWER MIEJSKI Koła od 26 do 29 28 calowe koła Rower trekingowy – rower do uprawiania zaawansowanej turystyki rowerowej, polegającej na przemierzaniu długich, często wielodniowych tras, zarówno po drogach asfaltowych jak i drogach o nawierzchni nieutwardzonej.
Od 26 do 29 calowe koła Rowery górskie (ang. MTB - Mountain Terrain Bike) – ogólna nazwa rowerów, których główne przeznaczenie to jazda w ciężkim terenie np. górzystym.
Rower miejski - rower przeznaczony do jazdy w mieście. Budowa Tradycyjny rower miejski, tzw. holender, zbudowany jest najczęściej na kołach 28-calowych posiada giętą, szeroką kierownicę, krótką ramę i szerokie siodełko umożliwiające jazdę w pozycji wyprostowanej. Posiada on też zwykle lampki zasilane z dynamo, komplet błotników, osłonę na łańcuch, nóżkę, bagażnik tylny, czasem osłonę tylnego koła czy koszyk.
Koła 28 calowe Rower szosowy to sportowy rower, dostosowywany przede wszystkim do warunków drogi twardej.
HISTORIA ROWERÓW MTB Historia roweru górskiego zaczyna się już w 1933 roku. rower posiadał grube opony, prostą kierownicę, luźniejszą geometrię i był bardzo solidny Oficjalna historia zaczyna się jednak w latach siedemdziesiątych. Młodzi ludzie zaczęli jeździć na motocyklach po stromych zboczach najwyższej góry Marin County. Miało to zgubny wpływ na środowisko, zakazano więc jazdy na motocyklach poza drogami utwardzonymi. Motocykliści wpadli więc na pomysł: zaczęli zjeżdżać po tych samych zboczach na rowerach. Na szczyt wwozili rowery na samochodach. Wiadomo było już, jaki rodzaj roweru jest najodpowiedniejszy do tego typu jazdy: to ta sama maszyna, którą zbudował Schwinn 45 lat wstecz. Schwinn Excelsior - bo tak nazywał się model produkowany w latach 1933 do 1941 - okazał się najlepszym rowerem do jazdy w terenie. Gary Fisher, jeden z czołowych amerykańskich kolarzy przełajowych (zdjęcie po prawej), wprowadził przeróbki do swojego roweru na grubych oponach. zamontował w nim przerzutkę, kciukowe manetki biegów i wspornik podsiodłowy umożliwiający regulację wysokości siodełka podczas jazdy.