Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Cross – country (kolarstwo górskie). Czym jest cross – country? Cross-country (XC)– jedna z konkurencji kolarstwa górskiego polegająca na ściganiu się.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Cross – country (kolarstwo górskie). Czym jest cross – country? Cross-country (XC)– jedna z konkurencji kolarstwa górskiego polegająca na ściganiu się."— Zapis prezentacji:

1 Cross – country (kolarstwo górskie)

2 Czym jest cross – country? Cross-country (XC)– jedna z konkurencji kolarstwa górskiego polegająca na ściganiu się zawodników na specjalnie przygotowanej trasie, którą pokonują kilka razy. Konkurencja cross-country jest w programie mistrzostw świata od początku ich istnienia. W dyscyplinie tej rozgrywane są także mistrzostwa krajowe oraz kontynentalne. XC pojawiło się na Igrzyskach Olimpijskich w 1996 roku w Atlancie. Puchar świata rozgrywany jest od 1991 roku. W Polsce najbardziej znane zawody cross-country dla profesjonalistów to Grand Prix MTB organizowane przez Lang Team. Popularnością wśród amatorów cieszą się zawody takie jak: Family Cup, Thule Cup, Decathlon Bike Cup.

3 Family Cup Zawody Family Cup to coroczny cykl zawodów dla amatorów w dyscyplinach: narciarstwo alpejskie, narciarstwo biegowe, snowboard, kolarstwo górskie oraz pływanie. Głównym organizatorem zawodów jest Wydawnictwo Family Cup Sp. z o.o., Stowarzyszenie Family Cup. Organizatorami regionalnymi są firmy i organizacje, z którymi Główny Organizator zawarł umowy o organizację zawodów eliminacyjnych. Stowarzyszenie Totis Viribus w 2011 r. zorganizowało eliminacje województwa lubuskiego w ramach V Amatorskich Mistrzostw Polski w Pływaniu "Family Cup". W 2012 r. dzięki staraniom Stowarzyszenia, odbyły się zarówno eliminacje wojewódzkie w pływaniu, jak i kolarstwie górskim.

4 Thule Cup Wielkopolska Liga Masters składająca się z cyklu około 6-10 zawodów typu Cross country. Thule Cup XC jest organizowany od 2002 roku przez firmę Gogol MTB. Zawodnicy startują w poszczególnych zawodach cyklu, a do klasyfikacji generalnej liczą się wyniki z określonej liczby zawodów (mniejszej niż ilość imprez całego cyklu)

5 Cross - country rozgrywane są one na rundach, zwykle o długości od 6 do 8 km, które zawodnicy pokonują kilka lub kilkanaście razy w trakcie jednego startu. Zawodnicy ruszają wspólnie ze startu zatrzymanego. Od 2005 roku, podobnie jak w kolarstwie przełajowym, zawodnicy mogą korzystać z narzędzi i części zamiennych dostępnych w wyznaczonych do tego celu boksach. Ewentualnych napraw muszą jednak dokonywać sami. O zwycięstwie decyduje wyłącznie kolejność dotarcia zawodników do mety. Zawody seniorów trwają około 2 godzin.

6 Grand Prix MTB Lang Team Grand Prix MTB – największa w Polsce impreza MTB organizowana przez Czesława Langa i Lang Team (także organizatorzy Tour de Pologne), rozgrywana w klasie C1 lub C2 XC Cross Country. Wyższą kategorię mają tylko Puchary Świata. W roku 2011 roku cykl nosił nazwę Plus Grand Prix MTB, a w 2010 Vacansoleil Grand Prix MTB. W 2009 roku nie znaleziono sponsora tytularnego i cykl nosił nazwę Lang Team Grand Prix MTB. W 2008 roku impreza odbywała się pod nazwą Bank BPH Grand Prix MTB. Od 2001-2007 cykl był rozgrywany pod szyldem Škoda Auto Grand Prix MTB. W latach 1996–2000 impreza nosiła nazwę Żywiec Grand Prix MTB. Ten międzynarodowy cykl wyścigów składa się z kilku jednodniowych edycji (do 2004 r. z 5., w latach 2005-2006 z 7., w 2007 r. z 5, w latach 2008-2010 z 4. i w roku 2011 z 3.) odbywających się w różnych częściach Polski w różnym odstępie czasowym. Celem serii wyścigów jest wyłonienie najlepszych zawodników i zawodniczek w poszczególnych kategoriach wiekowych oraz umożliwienie im zdobycia punktów do klasyfikacji UCL oraz PZKol. W wyścigu obowiązuje kilka klasyfikacji (kategorii wiekowych): Elita (powyżej 23 lat), Młodzieżowiec (19-23 lat), Junior (17-18 lat), Junior młodszy (15-16 lat), Młodzik (13-14 lat).

7 Zasady Wyścigi mogą być rozgrywane we wszystkich kategoriach wiekowych dla kobiet i mężczyzn, wyścig organizowane są dla profesjonalistów i amatorów. Na trasie znajdują się dwie strefy bufetowe i boksy serwisowe. Zawodnicy mogą z nich pobierać napoje oraz jedzenie. Pomoc techniczna może być udzielana wyłącznie w strefach bufetu/boksach pomocy technicznej. Pomoc techniczna podczas wyścigu składa się z naprawy lub wymiany dowolnej części roweru innej niż rama. Wymiana roweru jest zabroniona a zawodnik musi przekroczyć linię mety z tą samą tabliczką z numerem, którą miał na starcie. Trasa, na której rywalizują zawodnicy jest trudna i bardzo zróżnicowana. Znajdują się na niej podjazdy o różnym podłożu, nachyleniu i długości. Wymagają one od zawodników ogromnej siły i wytrzymałości. Suma przewyższeń na okrążeniu wynosi zwykle 150- 300m. Na trasie ulokowane są także zjazdy i single-tracki naszpikowane rożnymi przeszkodami (kamienie, korzenie, błoto), wymagają one od startujących znakomitych zdolności panowania nad rowerem i swoim ciałem. Trasa zawodów ma od 3 do 8 km, zawodnicy pokonują ją taką ilość razy (dla elity mężczyzn zazwyczaj 5-10 razy), aby czasy wyścigu mieścił się w regulaminie.

8 Zalecane wyposa ż enie Rower górski do XC powinien być lekki i sztywny, aby podjazdy można było pokonywać jak najszybciej (rowery najwyższej klasy osiągają wagę ok. 7,5 – 9,0 kg). Sprzęt musi być także bardzo wytrzymały i zwrotny, tak aby płynnie pokonywać zjazdy i techniczne odcinki trasy. Koła rowerów mają średnice 26 cali lub 29 cali (nowy, zyskujący na popularności standard) i wyposażone są w opony adekwatne do warunków atmosferycznych. Hamulce to popularne szczękowe v–brake’i lub hamulce tarczowe. Ramy zbudowane są z aluminium lub karbonu, zawodnicy używają ram sztywnych oraz amortyzowanych (ich skok wynosi zazwyczaj 80-100mm). Sprzęt do wyścigów XC posiada przedni amortyzator o skoku 80-100mm. Napęd składa się z dwu- lub trzy tarczowej korby o ilości zębów w różnych kombinacjach (np. 42-28, 44-32-22) oraz kasety 8-10 rzędowej o koronkach w różnych sekwencjach zębów. W rowerach tych zazwyczaj stosowane są proste kierownice, często przykręcane są do niej rogi. Siodełka są długie i wąskie, aby ułatwiać przechylanie się do przodu na podjazdach oraz wychylanie się do tyłu za siodełko na zjazdach. W rowerze do cross-country znajdziemy także pedały zatrzaskowe (np. SPD). Sprzęt pozbawiony jest zbędnych akcesoriów takich jak: błotniki, oświetlenie. - kask rowerowy (wszystkie cykle maratonów rowerowych wymagają kasku na głowie, więc już na treningach warto nabierać nawyku zapewniania sobie takiej ochrony) - odpowiednia ilość wody lub napojów izotonicznych (nawet spokojne przemierzanie tej trasy potrafi zmęczyć)

9 Rower górski: 1. Rower XC - cross country - służący do jazdy w urozmaiconym terenie. Według przeznaczenia: lasy, polne drogi, góry, kamieniste i szutrowe podłoża, użytkowany również na szosie. Rower cross-country/maratonowy jest najbardziej uniwersalny i najbardziej popularny w Polsce. Najczęściej posiada przedni amortyzator, jednak coraz częściej ma pełną amortyzację. Dobierając w szczególności ramę, amortyzator, opony, rozmiar zębatek, można go ukierunkować bardziej na tereny płaskie lub górzyste. Dobra waga roweru XC to 10-12,5 kg. Najlżejsze konstrukcje to około 7kg-8,5kg.

10 Ceny rowerów XC Nowy rower to koszt średnio 3 000 -15 000 zł, używany w całkiem dobrym stanie można już nabyć od 2 000zł.

11 Jak szybko mo ż esz jecha ć ? Rowery Trek Cross Country są zaprojektowane do jednego celu: szybkiej jazdy. Chodzi o lekkość i wydajność jazdy. Chodzi o doświadczenie jak największej radości z rozwijanej prędkości. Aby to osiągnąć, nasze super lekkie i wyposażone w najnowsze technologie rowery XC oferują użytkownikom przewagę w postaci wyjątkowych osiągów.

12

13 KONIEC


Pobierz ppt "Cross – country (kolarstwo górskie). Czym jest cross – country? Cross-country (XC)– jedna z konkurencji kolarstwa górskiego polegająca na ściganiu się."

Podobne prezentacje


Reklamy Google