XVII Posiedzenie Plenarne Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Warszawa, 6 czerwca 2016 r. Podsumowanie akcji „Dzień bez płacenia gotówką”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE Strategia działania (19 października 2007) Stowarzyszenie Q-Service Truck 4Jot Consulting.
Advertisements

Uniwersytet Łódzki - Start w karierę Październik -Grudzień 2011.
NARCIARSKIE I TURYSTYCZNE
niemiecki z ekonomią w tle
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
EBPP - nowy trend na rynku
Dla każdego ucznia i studenta w wieku od 18 do 26 lat oferujemy
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Społeczeństwo bez gotówki – korzyści i zagrożenia
Rola ZBP w standardzie płatności mobilnych
Agenda Polski rynek rozliczeniowy kart płatniczych. Zmiany na rynku:
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Narodowa Strategia Spójności
NBP.
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
Forum Liderów Banków Spółdzielczych
WYKORZYSTAJ POTENCJAŁ UCZELNI – ZAŁÓŻ FIRMĘ OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA Przedsiębiorczość akademicka. Stan i możliwości rozwoju w woj. opolskim. Opole,
Wspieramy e-biznes Tomasz Czerwoniak
Dzień Bezpiecznego Internetu
Karta członkowska ZHP.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Bankowość Mobilna.
dr Michał Macierzyński Biuro Innowacji, PKO Bank Polski
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka Projekt.
Norbert Kubiak Łukasz Łapanowski Aleksandra Nike Bartłomiej Stawski.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
KARTY BANKOWE.
Bezpieczny Mobilny Podpis Elektroniczny
Kompleksowa obsługa finansowa dla MSP. Europejskie standardy obsługi MSP Usługi świadczone przez banki w Europie: - bankowość elektroniczna - wnioski.
Karta członkowska ZHP.
Ogólnokrajowa karta miejska
Pieniądz Elektroniczny
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
V Konferencja Miasta w Internecie Zakopane 20 – 22 czerwca 2001 ArkadiuszZłotnicki Portal samorządowy.
Podmiot realizujący projekt Sekretariat Krajowej Rady BRD Czas trwania kampanii 21 marca - 6 maja 2010 Kampania społeczna.
Rodzaje kart płatniczych w Polsce
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
Rodzaje kart płatniczych w Polsce
Banki i ich rola w gospodarce
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
4/27/2017 Płatności internetowe i ich wykorzystanie w efektywnym zarządzaniu funduszami miejskimi Bartłomiej Danek Dyrektor Sprzedaży Segmentu Administracja.
Bezpieczny Internet zależy od Ciebie
1 „Prowadzący – niepijący” Kampania edukacyjna 7 – 31 sierpnia 2008.
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
1 Energia dla Życia, Warszawa, dn r. PKP Energetyka S.A. Energia dla Życia Podsumowanie II roku funkcjonowania programu.
Jednym z największych problemów związanych z promocją organizacji pozarządowej jest wyasygnowanie środków na zaprojektowanie, hosting, domenę i aktualizowanie.
Raport - „Informacja o realizacji „Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata ” w 2015 r.” XVII Posiedzenie Plenarne Koalicji na.
Kampania informacyjno-promocyjna „OPP na 101%”
Rozliczenie działań Miejskiej Biblioteki w Mrągowie na rzecz Fundacji ORANGE za rok 2012.
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ listopad – luty 2016
Rozliczenie działań Miejskiej Biblioteki w Mrągowie na rzecz Fundacji ORANGE za rok 2013.
Bezpieczeństwo w internecie
REGIONALNY SYSTEM OSTRZEGANIA (RSO)
Pieniądz elektroniczny - nowość w polskiej bankowości elektronicznej
Warszawa, 8 października 2008 r.
Zapis prezentacji:

XVII Posiedzenie Plenarne Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Warszawa, 6 czerwca 2016 r. Podsumowanie akcji „Dzień bez płacenia gotówką” Wioletta Barwicka Doradca Departament Systemu Płatniczego Narodowy Bank Polski 1

Agenda Historia inicjatywy ogłoszenia w Polsce dnia 5 kwietnia „Dniem bez płacenia gotówką” Założenia pierwszej polskiej edycji akcji „Dnia bez płacenia gotówką” Działania podjęte w zakresie promocji akcji: oficjalne komunikaty instytucji publicznych działania medialne Konferencja „Obrót bezgotówkowy – gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy? No cash day w Europie Wnioski i rekomendacja 2

Historia inicjatywy ogłoszenia w Polsce dnia 5 kwietnia „Dniem bez płacenia gotówką” maj 2015 r. – w trakcie aktualizacji Programu Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata 2014 – 2020, zgłoszenie inicjatywy dedykowania jednego dnia w roku promocji obrotu bezgotówkowego przykładem włoskiej inicjatywy „No cash day” grudzień 2015 r. – przyjęcie przez Koalicję na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności aktualizacji Programu Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata uwzględniającego ideę ogłoszenia Dnia bez płacenia gotówką; Ogłoszenie dnia 5 kwietnia 2015 jako pierwszej edycji „No Cash Day” w Europie. Akcja uzyskała patronat Parlamentu Europejskiego. decyzja Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności dotycząca ogłoszenia dnia 5 kwietnia 2016 roku „Dniem bez płacenia gotówką” w Polsce. 3

Założenia pierwszej polskiej edycji akcji „Dnia bez płacenia gotówką” edukacja na temat wygody, bezpieczeństwa i efektywności kosztowej obrotu bezgotówkowego, promocja wygodnych i bezpiecznych płatności bezgotówkowych, zachęcanie użytkowników bezgotówkowych instrumentów płatniczych do płacenia w tym dniu wyłącznie bez użycia gotówki, zachęcanie do posiadania rachunku bankowego i wykorzystywania elektronicznych instrumentów płatniczych tych osób, które nie posiadają jeszcze takiego rachunku i realizują swoje płatności wyłącznie gotówką, zwrócenie uwagi na panaeuropejski charakter akcji. 4

Działania podjęte w zakresie promocji akcji Oficjalne komunikaty Apel Koalicji na rzecz Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności „ Koalicja na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, skupiająca podmioty i instytucje popierające upowszechnienie płatności bezgotówkowych w Polsce, ogłasza: dzień 5 kwietnia 2016 roku - Dniem bez płacenia gotówką. „Dzień bez płacenia gotówką” ma na celu promowanie wygodnych i bezpiecznych płatności bezgotówkowych, w szczególności zachęcanie do płacenia w tym dniu wyłącznie bez użycia gotówki. Dodatkowo, w zamierzeniu inicjatywa ta powinna zachęcać do posiadania rachunku płatniczego i wykorzystywania elektronicznych instrumentów płatniczych te osoby, które nie posiadają jeszcze takiego rachunku i realizują swoje płatności wyłącznie gotówką. Polskie obchody tego dnia wpisują się w europejską akcję No Cash Day, która uzyskała patronat Parlamentu Europejskiego. Idea dedykowania jednego dnia w roku płaceniu wyłącznie bezgotówkowo znalazła też swoje odzwierciedlenie w Programie Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata , przyjętym przez Koalicję.No Cash DayProgramie Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata Koalicja na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności zachęca wszystkich, którzy posiadają dostęp do bezgotówkowych instrumentów płatniczych, do realizowania w dniu 5 kwietnia 2016 r. wszystkich płatności bez użycia gotówki. Spróbujmy i przekonajmy się, że jest to możliwe!” 5

Działania podjęte w zakresie promocji akcji Oficjalne komunikaty Komunikat Ministerstwa Finansów %E2%80%9Edniem-bez-placenia-gotowka „ MF jako członek Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności wspiera promowanie obrotu bezgotówkowego. Niesie on konkretne korzyści dla wszystkich uczestników rynku płatniczego. Dla gospodarki i państwa oznacza znaczną redukcję kosztów obsługi płatności, ale także pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy i większą przejrzystość gospodarczą. A to przecież przekłada się na większe wpływy podatkowe oraz redukcję szarej strefy”. Komunikat Ministerstwa Rozwoju „Rozwój płatności bezgotówkowych w gospodarce wpisuje się w rządowy program „Od papierowej do cyfrowej Polski”, który stanowi ważnym element Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. To fundament dla wszystkich filarów silnej polskiej gospodarki. Jeśli chcemy, aby była ona bardziej innowacyjna i konkurencyjna, to musimy efektywnie wykorzystać szanse, jakie niesie rewolucja cyfrowa". Komunikat Narodowego Banku Polskiego „ Liczymy, że udział w tej inicjatywie dla większości z nas nie będzie tylko jednodniowym eksperymentem i że płacenie bez użycia gotówki stanie się naszym codziennym i powszechnym doświadczeniem. Dzień bez płacenia gotówką” powinien zachęcać osoby, które realizują swoje płatności wyłącznie gotówką i nie posiadają jeszcze rachunku bankowego do jego założenia i wykorzystywania elektronicznych instrumentów płatniczych ” 6

Działania medialne podjęte w zakresie promocji akcji Telewizje: Polsat Polsat News Polsat News 2 TVP INFO TVP 2 SUPERSTACJA Stacje radiowe: Radio ZET Radio WAWA Polskie Radio Program I Polskie Radio Program III Polskie Radio Program IV Radio dla Ciebie Polskie Radio Gdańsk Polskie Radio Katowice Radio ESKA Radio ESKA ROCK Radio ESKA Trójmiasto 7 Informacje dotyczące „Dnia bez płacenia gotówką” znalazły odzwierciedlenie w 90 publikacjach. Główne kanały przekazu to: Prasa: Echo dnia Polska Gazeta Wrocławska Ogólnopolska Gazeta Finansowa Serwisy internetowe: Onet.pl (strona główna) Wp.pl (strona główna) Interia.pl (strona główna) Tvn24bis.pl Rp.pl Gazeta.pl Polsatnews.pl Polskieradio.pl Gazetabiznesowa.pl Pb.pl Expressilustrowany.pl Superbiz.se.pl Agencje: Polska Agencja Prasowa

Przykłady działań medialnych podjętych w zakresie promocji akcji 13 depesz w serwisach PAP, w tym 3 – w serwisie głównym, 3 – w serwisie samorządowym, 2 – na stronie pap.pl, 2 – w Centrum Prasowym PAP i 3 w Kurierze PAP (serwis dla mediów lokalnych); relacje i artykuły w serwisie internetowym Polskiego Radia dalekohttp:// daleko; liczne artykuły prasowe: elektronicznie;jsessionid=170xYJZCj+L6dfVWH7rFL62D.undefined

Przykłady działań podjętych przez członków Koalicji w zakresie promocji akcji Bank Pekao SA Celem zachęcenia Pracowników i Klientów do udziału w inicjatywie, Bank przekazał informacje o niej:  za pośrednictwem poczty wewnętrznej na skrzynki Pracowników,  na korporacyjnej stronie internetowej,  na stronie intranetowej,  do wybranych sieci akceptantów, z którymi Bank współpracuje jako agent rozliczeniowy. W budynkach Centrali Banku zawieszono plakaty zachęcające do zrezygnowania z gotówki w ten dzień. Bank Pekao SA, zachęcając pracowników do popularyzacji w ten dzień bezpieczeństwa i wygody płatności kartami Banku i aplikacją PeoPay, akcentował m.in.:  powszechną akceptowalność kart – także w internecie i w trybie zbliżeniowym,  możliwość dokonywania płatności mobilnych wszędzie gdzie widnieje symbol PeoPay (teraz zbliżeniowo także bez połączenia z internetem),  innowacyjne rozwiązania w ofercie kart, w tym kartę wielowalutową oraz płatności mobilne w technologii HCE,  możliwość korzystania z wynegocjowanych przez Bank rabatów i promocji,  bezpieczeństwo w porównaniu z ryzykiem utraty gotówki. 9

Przykłady działań podjętych przez członków Koalicji w zakresie promocji akcji PKO BP SA  W dniu 5 kwietnia b.r. PKO BP SA o „Dniu bez płacenia gotówką” powiadomił w mediach społecznościowych zarządzanych przez Bank - Twitter i Facebook. Linki do poszczególnych wpisów: Wpisy zostały oznaczone tagiem #nocashday6. Centrum Prawa Bankowego i Informacji  w dniu 5 kwietnia informacja o akcji „Dzień bez płacenia gotówką”, pojawiła się na 200 ekranach kanału TV Student na 50 uczelniach w kraju oraz na portalu aleBank. 10

Działania podjęte w zakresie promocji akcji NO CASH DAY: Konferencja W dniu 5 kwietnia 2016 r. odbyła się konferencja „ Obrót bezgotówkowy w Polsce – gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy”, zorganizowana przez Medien Service - partnera akcji No Cash Day. Głównym patronem konferencji została VISA. W konferencji udział wziął Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju – Tadeusz Kościński, „ Polska gospodarka potrzebuje silnego impulsu rozwojowego. Jeśli chcemy, aby była ona bardziej innowacyjna i konkurencyjna, to musimy efektywnie wykorzystać szanse, jakie niesie rewolucja cyfrowa” Konferencja skupiła przedstawicieli banku centralnego, administracji publicznej oraz przedstawicieli rynkowych podmiotów zaangażowanych w obrót bezgotówkowy, Konferencja zakończyła się panelem dyskusyjnym, podczas którego przedstawiciele wielu środowisk prezentowali opinie dotyczące przyszłości gotówki w Polsce. Patronat honorowy: Patronat medialny: 11

No Cash Day w Europie 5th April 2016 Don’t forget: forget cash! Pierwsza europejska edycja akcji uzyskała patronat Parlamentu Europejskiego, Europejskie obchody odbyły się 5 kwietnia w Kopenhadze w trakcie kilkudniowej konferencji Money 2020, Podczas tej konferencji został wygłoszony manifest organizacji CashlessWay zwracający uwagę na :  wysokie koszty gotówki i zakładający podjęcie określonych działań w celu obniżenia o połowę obecnych kosztów społecznych systemu płatniczego w perspektywie dekady,  wyeliminowanie z obiegu banknotów 500, 200 i 100 euro, w perspektywie 5 lat,  potrzebę zapewnienia elektronicznych rachunków płatniczych z uproszczonym procesem uwiarygodniania np., na podstawie numeru telefonu. Ma to służyć jako alternatywa dla przechowywania środków pieniężnych o maksymalnej wartości 1000 euro w postaci gotówki - dla wykluczonych finansowo.  znalezienia rozwiązań dotyczących zapewnienia prywatności transakcji elektronicznych oraz zarządzania danymi. 12

Wnioski i rekomendacja Informacja o Dniu bez płacenia gotówką była szeroko komentowana w mediach w Polsce, Polskie obchody No Cash Day zostały odnotowane na stronie No Cash Day Dedykowanie jednego dnia w roku szczególnej promocji obrotu bezgotówkowego stanowić będzie uzupełnienie działań edukacyjnych społeczeństwa oraz będzie budowało większą powszechną świadomość. Rekomenduje się kontynuowanie tej akcji w latach kolejnych z możliwym włączeniem jak największej liczby członków Koalicji. 13