Łomża, 20 czerwca 2016 r. Konsultacje społeczne Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Środkowej Wisły.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Iwona Koza Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Mała retencja w lasach.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
prelekcja: Artur R. Wójcik z-ca dyrektora RZGW w Gliwicach
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA Programu udziału społeczeństwa we wdrażaniu RDW w Polsce oraz Programu udziału społeczeństwa we wdrażaniu RDW w odniesieniu do obszarów.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Konsultacje wojewódzkie Programu Bezpieczeństwa Powodziowego w Regionie Wodnym Środkowej Wisły r.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Propozycje tematów prac magisterskich
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ A OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym stan zaawansowania prac
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Bilanse wód opadowych w jednostkach osadniczych i aglomeracjach
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Identyfikacja oddziaływań zmian poziomów wód podziemnych w obszarze RZGW Szczecin z uwzględnieniem zmian klimatu Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gospodarowanie wodami podziemnymi na obszarach dolinnych Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny- Państwowy Instytut Badawczy.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Wzór dla planistów przestrzennych (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania.
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Konsultacje społeczne projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Augustów, 9 czerwca 2016 r.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zakład Inżynierii Leśnej Instytut Ochrony Ekosystemów Leśnych
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
PROJEKT OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ W DORZECZU ODRY I WISŁY
Zapis prezentacji:

Łomża, 20 czerwca 2016 r. Konsultacje społeczne Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Środkowej Wisły

2 Wprowadzenie w tematykę suszy oraz opracowania Planów przeciwdziałania skutkom suszy

Susza Warunki klimatyczne: - Ok. 0,7 o C - wzrost średniej temperatury (od rozpoczęcia pomiarów do 2012 r.); - Analiza trendu rocznej liczby dni z niedoborem usłonecznienia wykazuje istotną statystycznie tendencję malejącą, na większości obszaru kraju. Natomiast roczna liczba dni bardzo słonecznych wykazuje tendencję rosnącą; - Analiza długości okresów bezopadowych (liczba dni bez opadu lub z opadem poniżej 1 mm) wskazuje, że w okresie 12 lat (1991–2002), w Polsce wschodniej wydłużył się okres bezdeszczowy, nawet o 5 dni na dekadę; - W ciągu ostatnich 60 lat obserwuje się rosnącą częstotliwość zjawiska suszy i tak w latach 1951–1981 na terenie Polski susze wystąpiły 6 razy, a w latach od 1982 do 2011 – 18 razy. Od początku XXI wieku tj. w latach 2001–2011, susze wystąpiły 9 razy w różnych okresach roku. 3 Susza - zjawisko ciągłe o zasięgu regionalnym i oznaczające dostępność wody poniżej średniej w określonych warunkach naturalnych.

Zmiany wzorców opadowych w Polsce i innych krajach regionu w najbliższych dekadach oczami IPCC - W perspektywie średniookresowej (w latach 2046–2065) o 10-20% spadną opady zimowe (w okresie grudzień-luty). - W perspektywie długoterminowej (ostatnie dwie dekady tego wieku) opady zimowe spadną o 10-40%. W okresie letnim opady zmaleją o 10%-20% na południu, a wzrosną o 10%-20% na północy. - Zachmurzenie i wilgotność zmniejszy się w większości krajów regionu. - W większości krajów regionu spadnie średnia roczna wilgotność gleby. - O nawet 30% spadną zasoby wód powierzchniowych (tzw. roczny odpływ) na Węgrzech, Słowacji, w Czechach i części Rumunii. O nawet 30% wzrośnie roczny odpływ w Finlandii, Szwecji, Norwegii i w części Rosji. - Zmiana przepływów wód w rzekach (częstsze występowanie ekstremalnie niskich i ekstremalnie wysokich stanów wód) zagrozi stabilności ekosystemów, zmniejszy produkcję energii w hydroenergetyce oraz dostępność wody pitnej. - Susze sprawią, że może brakować wody na cele bytowe i przemysłowe. 4

susza atmosferyczna (meteorologiczna) – charakteryzuje ją niedobór opadów, zwiększona ewapotranspiracja, obniżenie lustra wód powierzchniowych, a także zmniejszenie ilości wody glebowej, susza rolnicza – ograniczenie dostępności wody dla roślin, co prowadzi do ich stopniowego obumierania i spadku produkcji roślinnej, susza hydrologiczna – charakteryzuje się obniżeniem poziomu wody w zbiornikach wodnych, powoduje obniżenie zwierciadła wód podziemnych, susza hydrogeologiczna – długotrwałe obniżenie zwierciadła wód podziemnych. 5 Rodzaje suszy

Ochrona przed skutkami suszy - zadanie Państwa Ochrona przed suszą jest jednym z celów zarządzania zasobami wodnymi – art. 2 ustawy Prawo wodne Ochrona przed suszą jest obowiązkiem władz publicznych - organów administracji rządowej i samorządowej. Dokumentami, które organizują i ukierunkowują zadania z zakresu ochrony przed skutkami suszy są: plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzecza plany przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych 6

Treść planów przeciwdziałania skutkom suszy Na treść planów przeciwdziałania skutkom suszy składają się (art. 88r ust. 3 i 4 ustawy Prawo wodne): - analiza możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych, - propozycje budowy, rozbudowy lub przebudowy urządzeń wodnych, - propozycje niezbędnych zmian w zakresie korzystania z zasobów wodnych oraz zmian naturalnej i sztucznej retencji, - katalog działań służących ograniczeniu skutków suszy. 7

Procedura sporządzania planów przeciwdziałania skutkom suszy Projekty planów przeciwdziałania skutkom suszy sporządzają: -Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej - dla obszarów dorzeczy, -dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej - dla regionów wodnych; Sporządzający projekt programu udostępniają interesariuszom i społeczeństwu harmonogram i program prac związanych z przygotowaniem planów przeciwdziałania skutkom suszy; Sporządzający projekt programu udostępniają interesariuszom i społeczeństwu materiały źródłowe wykorzystane do przygotowania projektów planów przeciwdziałania skutkom suszy; Sporządzający projekty planów przeciwdziałania skutkom suszy, co najmniej na rok przed rozpoczęciem okresu, którego dotyczą te plany udostępniają je interesariuszom i społeczeństwu; 8

Procedura sporządzania planów przeciwdziałania skutkom suszy W terminie 6 miesięcy od dnia podania do publicznej wiadomości harmonogramu programu prac oraz projektu planu przeciwdziałania skutkom suszy zainteresowani mogą składać uwagi do ustaleń zawartych w tych dokumentach do organów odpowiedzialnych za przygotowanie tych dokumentów; Sporządzający projekt planu przeciwdziałania skutkom suszy poddaje projekt planu strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko: - uzgadnia zakres i stopień szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko, - sporządza prognozę oddziaływania na środowisko, - poddaje projekt planu wraz z prognozą udziałowi społeczeństwa, - opiniuje projekt planu wraz z prognozą z właściwymi organami z zakresu ochrony środowiska oraz ochrony zdrowia ludzi; W przypadku planów przeciwdziałania skutkom suszy dla dorzeczy wymagają one uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej i ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi. 9

Projekt Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Środkowej Wisły - harmonogramy i materiały źródłowe Harmonogram i program prac związanych z przygotowaniem planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Środkowej Wisły, Wskazanie obszarów występowania zjawiska suszy wraz z określeniem jej zasięgu i natężenia na terenie RZGW w Warszawie oraz analiza możliwości zwiększenia na wskazanych obszarach dyspozycyjności zasobów wodnych, Katalog działań służących ograniczeniu skutków suszy na obszarach na suszę narażonych. 10

11

Projekt Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Środkowej Wisły Projekt planu został sporządzony w oparciu o opracowaną na zlecenie Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w 2013 r. metodykę - Ochrona przed suszą w planowaniu gospodarowania wodami - metodyka postępowania. Metodyka ta została sporządzona dla całego kraju i gwarantować ma porównywalność stosowanych kryteriów oraz planowanych rozwiązań Metodyka uwzględnia różnice regionalne wynikające z warunków środowiskowych i charakteru przeważających problemów

Projekt Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Środkowej Wisły - treść wykaz opracowanych programów małej retencji i innych programów związanych z suszą na szczeblu regionalnym i krajowym oraz opracowany na podstawie ankietyzacji wykaz programów funkcjonujących w gminach; wykaz instytucji zaangażowanych w przeciwdziałanie skutkom suszy; prezentacja wybranych wskaźników monitorowania suszy wraz z opisem procedury stosowania i wartościami granicznymi; przedstawienie obszarów gmin narażonych na wstępowanie skutków suszy oraz charakterystyka zróżnicowania przestrzennego obszarów zagrożonych suszą w obrębie regionu wodnego Środkowej Wisły; wskazanie elementów systemu przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach o zidentyfikowanym zagrożeniu suszą; 13

Projekt Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionie wodnym Środkowej Wisły - treść opis zidentyfikowanych grup użytkowników w obszarach zagrożonych suszą, możliwych konfliktów spowodowanych suszą pomiędzy poszczególnymi sektorami gospodarki, społeczeństwem i środowiskiem, zidentyfikowanych działań w celu zażegnania możliwych konfliktów; podsumowanie katalogu działań z podziałem m.in. na działania bieżące, ponadregionalne oraz wskazane dla gmin i JCW wraz ze wskazaniem potencjalnych źródeł finansowania; program działań, zawierający także wskazania w zakresie propozycji budowy, rozbudowy lub przebudowy urządzeń wodnych; wskazania, rekomendacje oraz przykłady dobrych praktyk w zakresie ograniczania skutków suszy; oszacowanie możliwości powiększenia zasobów dyspozycyjnych wód w przypadku realizacji działań technicznych związanych z budową zbiorników retencyjnych; podsumowanie analizy kosztów i korzyści dla zidentyfikowanych zestawów działań w regionie wodnym Środkowej Wisły. 14

Dziękujemy za uwagę 15