Stereotypy i uprzedzenia uczniów i nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
"Ja do dzisiaj mam w oczach wszystkie te domy dzieci upośledzonych. Chociażby jeden z pierwszych, który wizytowałem w Wadowicach, gdzie pracują siostry.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
STEREOTYP NIEMCA W POLSCE. Co to jest : Są to „obrazy w głowach” wpływające na nasze myślenie, postępowanie i zachowanie.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
Ucz i ucz się z TIK!.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
„ZACZAROWANI” RUSZAJĄ… „NORMALKA” W ZASIĘGU RĘKI”
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Dyrektor Naczelny: Jakub Stojek, ,
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ORGANIZACJA.
O ochronie danych osobowych
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Moje szczęście.
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
dr Marzena Żylińska Łódź
Szkoła Promująca Zdrowie
OLIMPIADA BIBLIOLOGICZNA I INFORMATOLOGICZNA
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Opatrzność Boża.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
1. Prezydent pewnego miasta postanowił dowiedzieć się, czy istnieje związek między typem osobowości jego mieszkańców a ich kreatywnością. W tym celu spytał.
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Stereotypy i uprzedzenia uczniów i nauczycieli ©Krystyna Szawłowska, 2006

z greckiego stereos = 'stężały, twardy', typos = 'wzorzec, odcisk' Źródłosłów Stereotyp z greckiego stereos = 'stężały, twardy', typos = 'wzorzec, odcisk'

Definicja „Stereotyp - konstrukcja myślowa, zawierająca uproszczony i często emocjonalnie nacechowany obraz rzeczywistości, przyjęty przez jednostkę w wyniku własnych obserwacji, poglądów innych osób czy wzorców przekazywanych przez społeczeństwo.” Źródło: Wikipedia

Cechy stereotypu Niemodyfikowalność Łatwość przenoszenia Stereotypy mogą prowadzić do narastania uprzedzeń wobec danej grupy. Tworzenie stereotypów jest naturalną ludzką skłonnością

Funkcje stereotypu EGOTYSTYCZNA Usprawiedliwienie własnych działań lub zaniechania działań wobec innych Zdolny ale leniwy, Biedny bo głupi Nie rozumiesz bo jesteś kobietą Usprawiedliwia bezczynność lub wręcz dyskryminację Powstrzymanie się od wyrażania stereotypów służy polepszeniu opinii o własnej szlachetności

Funkcje stereotypu TOŻSAMOŚCIOWA Towarzyszy mu pojęcie autostereotypu własnej grupy społecznej Klasa Szkoła Klub sportowy Naród Spoistość grupy przez wspólne myślenie

Funkcje stereotypu POZNAWCZA Dotyczy obcej grupy lub jej przedstawiciela Odpowiada na pytanie jaki on jest – jacy oni są Z jednej strony uzupełnia niedobór, z drugiej redukuje nadmiar informacji o grupie / jednostce Niejednoznaczne informacje o grupie ewoluują w stronę zgodności ze stereotypem Zachowania negatywne uzasadnia się faktem przynależności do grupy Fakty zgodne ze stereotypem są lepiej przetwarzane i zapamiętywane

Któremu ulegamy Postrzeganie innych grup przez nas klasy, uczniów jako ogółu, mieszkańców jakiejś dzielnicy, członków jakiejś rodziny Wyobrażenie o nas jako grupie Autostereotyp – ja o mnie

Uprzedzenia To powzięta z góry niechęć do innych, tylko dlatego, że należą do wyodrębnionej grupy społecznej Etniczne Wyznaniowe Związane z płcią

Powstawanie stereotypów Przyswajanie – małe dzieci postrzegają świat bardzo silnie przez stereotypy, które bledną z wiekiem Zawężenie postrzegania rzeczywistości dzięki i poprzez schematy Generalizowanie Kategoryzowanie

Przez który nas postrzegają Nauczyciel w oczach osób postronnych: Mało zarabia Mało pracuje Jest dumny i wyniosły Jest idealistą

Uczeń Nieuk Lizus Skarżypyta Wagarowicz Płaczek Lanser Kujon Zdolny ale leniwy

Który możemy zmienić Działania celem zmiany stereotypów i uprzedzeń Zmiana przez kontakt Zmiana przez współdziałanie (jigsaw clasroom) Zmiana przez analizę jednostek Zmiana przez analizę źródeł stereotypów i ich weryfikację Zmiana myślenia stereotypowego i uprzedzeń możliwa jest w przypadku dzieci, a niewielka u osób starszych

Który możemy wykorzystać Podział jako grupy społecznej na jednostki pełniące określone role Stereotyp lidera, przywódcy, szarej eminencji Stereotyp słabego, biednego, niezdolnego, niezintegrowanego ucznia Wspieranie, potęgowanie roli ucznia opiekuna, mocarza, mistrza

Podsumowanie Stereotypów nie sposób się ustrzec Warto je zidentyfikować, i wykorzystać Przy analizie stereotypów i uprzedzeń sięgać do źródeł Stereotyp w funkcji poznawczej pozwala on na szybsze przetwarzanie informacji i klasyfikowanie zjawisk, również negatywnych. Zdiagnozowanie negatywnej cechy u ucznia jest podstawą do jakiegokolwiek działania pomocniczego.