Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UOKIK contra Ubezpieczyciele
Advertisements

Bądź świadomym konsumentem
WITOLD POLKOWSKI EKSPERT KONFEDERACJI PRACODAWCÓW POLSKICH
Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
Popyt, podaż, rynek.
Kontrola koncentracji przedsiębiorców – proponowane zmiany legislacyjne Lucyna Kołnierzak Starszy Specjalista Departament Kontroli Koncentracji Urząd.
Prywatyzacja usług publicznych.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
Schemat etapów postępowania w przypadku naruszeń interesów konsumentów
„Członkostwo organizatora turystyki w Polskiej Izbie Turystyki a poziom ochrony praw konsumentów na przykładzie analizy warunków uczestnictwa w imprezach.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Aspekty prawne w obsłudze reklamacji
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Prawo ochrony konsumentów
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK Warszawa, listopad 2014 r.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Adw. Berenika kaczmarek-templin
obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Konsument.
Branża wodociągowo-kanalizacyjna w orzecznictwie Prezesa UOKiK
- konferencja CARS, Warszawa,
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
PGP, SSA III. POJĘCIE REGLAMENTCJI GOSPODARCZEJ Strefa restrykcyjnej działalności organów państwa, celem której, także w obszarze gospodarki, jest preferencja.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Aktualne zagadnienia w branży wodociągowo - kanalizacyjnej
KALKULACJA CEN W GASTRONOMII
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Taryfy za wodę i ścieki do Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Tomyślu Sp. z o.o. ul. Targowa Nowy Tomyśl.
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konsument na rynku gazu w Polsce
Prawo ochrony konsumentów
Ochrona konkurencji i konsumentów oraz regulacja sektorowa
Regulacja sektorowa w telekomunikacji
Konkurencja a polityka konkurencji
PRAWNE PODSTAWY GOSPODAROWANIA
Wspieranie rozwoju rodzimej mikroprzedsiębiorczości
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
SALE ZABAW DLA DZIECI Działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Inspekcji Handlowej.
Korzyści wynikające z inwestycji przyłączeniowych realizowanych wspólnie przez przedsiębiorstwa wytwarzające i przesyłające ciepło na przykładzie.
Publiczne prawo konkurencji
Reglamentacja Gospodarcza
Reglamentacja Gospodarcza
Publiczne prawo konkurencji
Ochrona baz danych.
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Publiczne prawo konkurencji
Reglamentacja Gospodarcza
OBOWIĄZKI ZARZĄDCÓW CMENTARZY PORADNIK
Zapis prezentacji:

Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016

Dlaczego wydaliśmy poradnik? Przedsiębiorstwa wodociągowo–kanalizacyjne są adresatami bardzo wielu decyzji wydawanych przez UOKiK. Mimo to skala problemów nie zmniejsza się. Publikacja jest przeznaczona dla: osób zarządzających przedsiębiorstwami, osób nadzorujących przedsiębiorstwa we władzach gmin, odbiorców usług.

Ważne pojęcia dla przedsiębiorcy działającego na rynku wod.-kan.: pozycja dominująca, rynek właściwy, nadużywanie pozycji dominującej, narzucanie cen, nieuczciwe warunki umów, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, niedozwolone postanowienie umowne.

CZY NADUŻYWAM POZYCJI DOMINUJĄCEJ? Przedsiębiorca, który ma pozycję dominującą musi działać ostrożnie i analizować swoje działania pod kątem potencjalnego nadużycia swej pozycji. Przedsiębiorca nadużywający pozycji dominującej naraża się na sankcje cywilno- oraz administracyjnoprawne. Test: Czy mógłbym w takim samym stopniu wpływać na interesy kontrahentów, gdybym działał w warunkach wolnej konkurencji?

CZY NARUSZAM ZBIOROWE INTERESY KONSUMENTÓW? Działanie zakładu jest bezprawne, czyli sprzeczne z przepisami prawa lub dobrymi obyczajami. Działanie zakładu godzi w interesy konsumentów jako pewnej zbiorowości (zwłaszcza interesy ekonomiczne). Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Przykłady praktyk naruszających z.i.k.: naruszanie obowiązku udzielania rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

NIEUCZCIWE WARUNKI UMÓW przewidują ograniczenie odpowiedzialności przedsiębiorstwa, nakładają na odbiorcę dodatkowe obowiązki, nieprawidłowo regulują rozliczenia stron, umożliwiają odcięcie wody lub rozwiązanie umowy w innych sytuacjach niż przewidziane prawem.

STOSOWANIE UMÓW Czy za wodę niskiej jakości trzeba odbiorcom obniżyć cenę? Czy można nie dopuścić do zlewni szambiarek innych przedsiębiorstw? Czy przy ustalaniu taryf można rozliczyć wydatki na reklamę? Czy UOKiK może nałożyć karę za błędnie skonstruowaną taryfę?

Dozwolone i niedozwolone metody finansowania rozbudowy sieci. BUDOWA SIECI I PRZYŁĄCZANIE ODBIORCÓW Dozwolone i niedozwolone metody finansowania rozbudowy sieci. Dlaczego gminy niechętnie stosują opłaty adiacenckie? Czy zakład może przejąć odcinek sieci za złotówkę+VAT? Czym się różni przyłącze wodociągowe od kanalizacyjnego (poza tym, co przez nie płynie)?

działania miękkie – wezwanie do zmiany praktyki, JAK UOKiK CHRONI ODBIORCÓW USŁUG? działania miękkie – wezwanie do zmiany praktyki, decyzje zobowiązujące, decyzje nakazujące zaprzestania praktyki, kara do 10% obrotów.

KOGO POWIADOMIĆ O NIELEGALNYCH PRAKTYKACH NA RYNKU WOD.-KAN.?