SZKOLNY OŚRODEK BADANIA ŚRODOWISKA ZESPÓŁ SZKOŁ EKOLA WE WROCŁAWIU
UCZESTNICY: UCZNIOWIE GIMNAZJUM I LICEUM EKOLA
PROWADZĄCY: Krystyna Rapacz – nauczyciel chemii Anna Domaradzka-Bocian – nauczyciel biologii
Szkolny Ośrodek Badania Środowiska (2007-2015) TRZYLETNI CYKL ZAJĘĆ Szkolny Ośrodek Badania Środowiska (2007-2015) ŻYWNOŚĆ WODA GLEBA
Cele Szkolnego Ośrodka Badania Środowiska: Poznając i badając swoje środowisko uczniowie nauczą się : wyjaśniać związki człowieka ze środowiskiem; określać źródła zanieczyszczenia wód naturalnych, gleby, żywności; proponować sposoby rozwiązywania problemów środowiska naturalnego i przeciwdziałania jego degradacji;
Cele Szkolnego Ośrodka Badania Środowiska: Poznając i badając swoje środowisko uczniowie nauczą się : wyjaśniać związek między podejmowaniem działań lokalnych a rozwiązywaniem problemów globalnych; wykrywać obecność wybranych zanieczyszczeń wody, gleby, żywności; obserwować skutki działania zanieczyszczeń na środowisko;
Cele Szkolnego Ośrodka Badania Środowiska: Poznając i badając swoje środowisko uczniowie nauczą się : dokonywać analizy wyników swoich badań; objaśniać wyniki i formułować wnioski; oceniać stan środowiska lokalnego; interesować się stanem środowiska lokalnego;
Czas zajęć: 4 godziny w sobotę ( raz w miesiącu).
PRZEBIEG ZAJĘĆ krótka część teoretyczna - wprowadzającą uczniów w tematykę zajęć dłuższą (ok. 75% czasu zajęć) część praktyczną - podczas której uczniowie przeprowadzają doświadczenia i obserwacje.
ZALICZENIE prezentacji projektu (w programie PowerPoint) egzamin ustny sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy i rozumienia zagadnień jakimi się zajmowaliśmy.
uzyskaliśmy Nagrodę Specjalną KONKURS Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centralnego Ośrodeka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Dziesięcioletnie potyczki z edukacją przyrodniczą”, uzyskaliśmy Nagrodę Specjalną
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Przepisy b. h. p. w pracowni chemicznej. Nauka technik laboratoryjnych.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Gleba – pochodzenie, budowa i rodzaje. Rozkład odpadów przez organizmy glebowe.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Przygotowanie i rozmieszczenie pułapek na bezkręgowce glebowe. Bezkręgowce glebowe – prezentacja i obserwacja.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Badanie właściwości sorpcyjnych gleby. Wykrywanie jonów ołowiu (II) w glebie. Działanie metali ciężkich na białko.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Badanie pojemności wodnej gleb. Oznaczanie odczynu gleby.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Badanie siły ssącej tkanki bulwy ziemniaka. Wpływ soli mineralnych na wzost i rozwój fasoli.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Kret – owadożerne zwierzę glebowe.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Określanie zawartości wapnia w glebie – analiza jakościowa i ilościowa. Badanie wpływu wapnowania gleby na jej odczyn.
CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Allelopatia – wpływ niektórych roślin na inne gatunki. Parcie korzeniowe – obserwacja na przykładzie ogórka.
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ
GALERIA SzOBŚ