SZKOLNY OŚRODEK BADANIA ŚRODOWISKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

OKR Ę GOWA STACJA CHEMICZNO-ROLNICZA GLIWICE Dyrektor dr Zygmunt Adrianek.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Biomonitoring na ujęciu wody w Straszynie Małże strażnikami wody.
Szulbe ®. 1.Rys historyczny a)1806 r. - J. Berzelius wprowadził nazwę „związki organiczne” dla wszystkich substancji występujących w organizmach roślinnych.
Nowe środki ulepszania gleby do redukcji zanieczyszczeń i rewitalizacji ekosystemu glebowego. Prof. dr hab. Stanisław Kaniszewski Instytut Ogrodnictwa.
Nieodwracalny proces powodujący zmiany właściwości białek, polega na zniszczeniu wewnętrznej struktury białek. Denaturację białka spowodować mogą: podwyższona.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
 Miąższość -grubość warstwy, kompleksu warstw lub innych struktur geologicznych, mierzona pomiędzy stropem a spągiem.  Barwa -zabarwienie gleby, a dokładnie.
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Martyna Furtak kl. 1 TT. Według art. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych GMO to organizm inny niż organizm człowieka,
Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
Awans zawodowy nauczycieli.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
2.49. Zależności między organizmami w biocenozie Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Stanisław Wawro, Radosław Gruska Politechnika Łódzka Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności Instytut Chemicznej Technologii Żywności Zakład Cukrownictwa.
Przemiana chemiczna to taka przemiana, w wyniku której z kilku (najczęściej dwóch) substancji powstaje jedna nowa lub dwie nowe substancje o odmiennych.
Wyk. Karolina Zarzycka Kl. ITE. Terminem żywność ekologiczna określa się żywność, którejsposób wytwarzania jest zgodny z zasadami zawartymi w rozporządzeniu.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
WARZYWA SMACZNE I ZDROWE.  Pomaga wyostrzyć wzrok, w krótkim czasie poprawia koloryt cery, reguluje prace żołądka.  Zawiera witaminy A, B1, B2, PP i.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Wodorotlenki.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Objęta patronatem dwóch uczelni wyższych: *Politechniki Śląskiej w Katowicach Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz * Wyższej szkoły Biznesu.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Prezentacja przygotowana przez uczniów klasy VI c Marzec 2016.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
CZYSTA MAŁOPOLSKA FOLDER INFORMACYJNY 2015/2016 „CZYSTA MAŁOPOLSKA, TO PIĘKNA MOJA POLSKA” Nazwa szkoły- SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO.
Prezentacja dobrych praktyk w zakresie programowania w ramach zajęć komputerowych i informatyki Gimnazjum.
Ochrona Środowiska Czyli mój wpływ na nie Przyczyny zanieczyszczeń W ostatnich latach środowisko staje się coraz bardziej zanieczyszczone. Kiedyś środowisko.
Budowa chemiczna organizmów
INTERMAG Przedsiębiorstwo INTERMAG Sp. z o.o. firma Polska na rynku od 1988 roku produkcja z zakresu chemii nieorganicznej dla potrzeb rolnictwa i ogrodnictwa.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
WODA Woda czyli tlenek wodoru to związek chemiczny o wzorze H 2 O, występujący w ciekłym stanie skupienia. Gdy występuje w stanie gazowym nazywa się parą.
Promieniowanie jonizujące. Co to jest promieniotwórczość?
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
OKRĘGOWA STACJA CHEMICZNO-ROLNICZA GLIWICE
Przyroda.
Logika dla prawników Podział logiczny.
Daktyloskopowanie opuszek palców zwłok kom. Krzysztof Kowalski
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
REFORMA EDUKACJI
Obieg wody w przyrodzie
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Myśl ekologicznie Żyj fantastycznie.
Zapis prezentacji:

SZKOLNY OŚRODEK BADANIA ŚRODOWISKA ZESPÓŁ SZKOŁ EKOLA WE WROCŁAWIU

UCZESTNICY: UCZNIOWIE GIMNAZJUM I LICEUM EKOLA

PROWADZĄCY: Krystyna Rapacz – nauczyciel chemii Anna Domaradzka-Bocian – nauczyciel biologii

Szkolny Ośrodek Badania Środowiska (2007-2015) TRZYLETNI CYKL ZAJĘĆ Szkolny Ośrodek Badania Środowiska (2007-2015) ŻYWNOŚĆ WODA GLEBA

Cele Szkolnego Ośrodka Badania Środowiska: Poznając i badając swoje środowisko uczniowie nauczą się : wyjaśniać związki człowieka ze środowiskiem; określać źródła zanieczyszczenia wód naturalnych, gleby, żywności; proponować sposoby rozwiązywania problemów środowiska naturalnego i przeciwdziałania jego degradacji;

Cele Szkolnego Ośrodka Badania Środowiska: Poznając i badając swoje środowisko uczniowie nauczą się : wyjaśniać związek między podejmowaniem działań lokalnych a rozwiązywaniem problemów globalnych; wykrywać obecność wybranych zanieczyszczeń wody, gleby, żywności; obserwować skutki działania zanieczyszczeń na środowisko;

Cele Szkolnego Ośrodka Badania Środowiska: Poznając i badając swoje środowisko uczniowie nauczą się : dokonywać analizy wyników swoich badań; objaśniać wyniki i formułować wnioski; oceniać stan środowiska lokalnego; interesować się stanem środowiska lokalnego;

Czas zajęć: 4 godziny w sobotę ( raz w miesiącu).

PRZEBIEG ZAJĘĆ krótka część teoretyczna - wprowadzającą uczniów w tematykę zajęć dłuższą (ok. 75% czasu zajęć) część praktyczną - podczas której uczniowie przeprowadzają doświadczenia i obserwacje.

ZALICZENIE prezentacji projektu (w programie PowerPoint) egzamin ustny sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy i rozumienia zagadnień jakimi się zajmowaliśmy.

 uzyskaliśmy Nagrodę Specjalną  KONKURS Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centralnego Ośrodeka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Dziesięcioletnie potyczki z edukacją przyrodniczą”,  uzyskaliśmy Nagrodę Specjalną 

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Przepisy b. h. p. w pracowni chemicznej. Nauka technik laboratoryjnych.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Gleba – pochodzenie, budowa i rodzaje. Rozkład odpadów przez organizmy glebowe.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Przygotowanie i rozmieszczenie pułapek na bezkręgowce glebowe. Bezkręgowce glebowe – prezentacja i obserwacja.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Badanie właściwości sorpcyjnych gleby. Wykrywanie jonów ołowiu (II) w glebie. Działanie metali ciężkich na białko.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Badanie pojemności wodnej gleb. Oznaczanie odczynu gleby.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Badanie siły ssącej tkanki bulwy ziemniaka. Wpływ soli mineralnych na wzost i rozwój fasoli.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Kret – owadożerne zwierzę glebowe.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Określanie zawartości wapnia w glebie – analiza jakościowa i ilościowa. Badanie wpływu wapnowania gleby na jej odczyn.

CO W TYM ROKU ROBILIŚMY? Allelopatia – wpływ niektórych roślin na inne gatunki. Parcie korzeniowe – obserwacja na przykładzie ogórka.

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ

GALERIA SzOBŚ