Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Oligopol – konkurencja i współpraca
Zarządzanie logistyczne
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
7. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Geneza grup kapitałowych. Cele i sposoby ich tworzenia.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
jako forma organizacyjna
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Blended Value System wskaźników dla indeksu WIG Spożywczy
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Rachunek kosztów zmiennych
Podstawy analizy fundamentalnej spółki
Dr hab. Ewa Hellich, prof..SGH
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Pierwsza Konsolidacja
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Skąd się biorą ceny?!.
Kluczowe czynniki sukcesu
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Analiza ekonomiczno – finansowa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Spółki prawa handlowego
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
Restrukturyzacja spółek
Podatek dochodowy od osób prawnych Charakterystyka ogólna.
Restrukturyzacja spółek
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprawność systemu rynkowego
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Rodzaje struktur rynkowych
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Zasady zaliczania: 25 pytań z książki oraz 15 pytań z wykładu Test jednokrotnego wyboru Zalicza 60 % tj 21 pkt.
Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału Zasada harmonii Zasada koncentracji Zasada optymalnej produkcji Harrington Emerson ( )
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
Model „pięciu sił” M.Portera
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zapis prezentacji:

Harrington Emerson (1853-1931) Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału Zasada harmonii Zasada koncentracji Zasada optymalnej produkcji 1

Analiza progu rentowności - inna forma wykresu przychód/koszty Przychód Punkt krytyczny - rentowności SUMA KOSZTÓW ZYSK Koszty zmienne Koszty stałe Ilość A

Analiza progu rentowności Przychód/koszty Punkt krytyczny - rentowności Przychód ZYSK Koszty stałe Koszty zmienne STRATA Ilość A

Obliczanie progu rentowności Koszty stałe __________________ Cena - Koszt zmienny

Obniżka cen Ilość Wpływy/koszty ZYSK Punkt krytyczny - rentowności Przychód ZYSK Koszty zmienne Koszty stałe Ilość A B

Przywracanie progu rentowności obniżka kosztów Wpływy/koszty Punkt krytyczny - rentowności Przychód ZYSK Koszty zmienne Koszty stałe Ilość A

Analiza progu rentowności – poprawa jakości Wpływy/koszty Punkt krytyczny - rentowności Przychód ZYSK Koszty zmienne Koszty stałe Ilość E A

konsorcjum grupa przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych albo banków, które sprzymierzyły się na pewien czas, aby wspólnie zrealizować wielką operację handlową lub finansową, wy­magającą dużych nakładów kapitałowych w której jedno z nich realizuje funkcję jednostki wiodącej.

Do koncentracyjnych form współdziałania należą tzw grupy kapi­tałowe przede wszystkim: koncerny, holdingi, kartele, a także fuzje tworzące przedsiębiorstwa wielozakładowe i konglomeraty . Ustawa o rachunkowości wyjaśnia pojęcia: grupa kapitałowa - jest to jednostka dominująca wraz z jednostkami zależnymi, W jej ramach wyodrębnia się jednostki powiązane - przez które rozumie się jednostkę dominującą, zna­czącego inwestora, jej jednostki zależne, współzależne i stowarzyszone oraz jednostki znajdujące się wraz z jednostką pod wspólną kontrolą, a także wspólników jednostki współzależnej   .

Koncern jest formą organizacyjną przedsiębiorstw podobną do holdingu, jednak występują między nimi różnice, w koncernie podporządkowanie o charakterze kapitałowym jest z reguły sil­niejsze niż w holdingu koncernem kieruje zarząd przedsiębiorstwa wiodącego (spółka-matka), pro­wadzącego także operacyjną działalność, natomiast w holdingu spółka-mat­ka może nie prowadzić działalności operacyjnej

Kartel stanowi umowny związek przedsiębiorstw o charakte­rze monopolistycznym, dążący do podwyższenia lub utrzymania rentowności w drodze eliminowania konkurencji między członkami porozumienia. Istotą kartelu jest porozumienie zawarte między przedsiębiorstwami tego samego sektora, którego celem jest m.in: ustalanie poziomu cen, podział rynku, limitowanie wolumenu lub struktury produkcji.

Syndykat jest bardziej rygorystyczną formą porozumienia kartelowego. Tworzony jest on, gdy kartel dążąc do większego zdyscyplinowania uczestników, tworzy własne przedsiębior­stwo zbytu, które przejmuje od wszystkich uczestników wszelkie kontakty z odbior­cami i rynkiem. Syn­dykat powstaje zazwyczaj wtedy, gdy w kartelu część uczestników pró­buje nie dotrzymywać ustalonych reguł wewnętrznych..

Fu­zja polega na łączeniu się dwu lub więcej spółek i powstaniu nowej spółki. Celem takiego połączenia jest integracja przedsiębiorstw prowadzonych przez te spółki dzięki temu łączą one swoje zasoby oraz umiejętności w celu prowadzenia wspólnego przedsięwzięcia lub określonego rodzaju działalności. W praktyce gospodarczej krajów zachodnich połączenie niezależnych firm w jedno nowe przedsiębiorstwo w formie spółki handlowej o wysokim stopniu cen­tralizacji zarządzania określane jest często jako trust

Konsolidacja - w wyniku jej następuje przeniesienie majątku łączących się spółek na spółkę nowo powstałą, nowy podmiot prawny (A+B=C). Inkorporacja - sprowadza się do przeniesienia majątku spółki przej­mowanej na spółkę przejmującą (wchłonięcie) w zamian za akcje (A+B=A),   Przejęcie - polega na uzyskaniu kontroli przez firmę sil­niejszą ekonomicznie nad inną firmą przez nabycie jej akcji w liczbie wystarczającej do kontroli i zarządzania. Występują dwie formy przejęć: przejęcia przyjazne (friendly takeover) przejęcia wrogie (hostil takeover)

- zmniejszenie liczby konkurentów - wzrost udziału w rynku, Cechy łączących się podmiotów Oczekiwane korzyści połączenia Pozioma Przedsiębiorstwa o podobnym profilu działania, konkurujące ze sobą, wytwarzające podobne produkty. - korzyści skali, - zmniejszenie liczby konkurentów - wzrost udziału w rynku, - wzrost efektywności wykorzystania zasobów finansowych, Pionowa Przedsiębiorstwa będące kolejny­mi ogniwami łańcucha wartości - objęcie kontrolą całego procesu technologicz­nego, wytwarzania i dystrybu­cji produktu. - korzyści integracji technicznej, Koncen- tryczna Przedsiębiorstwa prowadzące działalność powiązaną ze sobą geograficznie, technicznie lub rynkowo - wejście na nowy rynek lub pozyskanie nowej technologii. Konglome- ratowa Przedsiębiorstwa niepowiązane ze sobą w żaden sposób. - zwiększenie siły rynkowej, - optymalizacja alokacji zasobów, - zmniejszenie ryzyka finansowego.

Producenci substytutów i produktów niezwiązanych Rodzaje integracji Dostawcy Konkurenci Odbiorcy Producenci substytutów i produktów niezwiązanych Integracja pionowa wstępująca (wstecz) Integracja zdywersyfikowana Integracja pozioma Integracja pionowa zstępująca (w przód)

Najważniejsze przejęcia Google Google wydało od 2001 r. ponad 28 mld dol. na akwizycję 168 firm. Oznacza to, że szacunkowo w tym czasie koncern dokonywał prawie jednego przejęcia miesięcznie. Za: Aleksandra Stanek, WP 20.09.2014