Wyniki badań ankietowych w Szkole Podstawowej nr 6 w Inowrocławiu Inowrocław, maj 2011 r. Jak rozwijamy nasze zainteresowania?
wania/ Dokumentowanie naszej pracy
Przykłady rozwijania zainteresowań naszych koleżanek
1. Liczba uczniów uczestniczących w ankietowaniu Liczba uczniów, którzy nie zaznaczyli odpowiedzi Liczba osób, które nie zaznaczyły płci – 2 Badania ankietowe przeprowadzono w czterech klasach VI w dniu Dokumentacja pracy nad projektem znajduje się na blogu teresowania/. teresowania/ Informacje o badaniu
1. Najwięcej uczniów interesuje się sportem oraz dziedzinami artystycznymi (plastyka, muzyka, taniec). 2. Z wiodących przedmiotów szkolnych dominuje język polski u dziewcząt oraz matematyka u chłopców. 3. Spośród różnorodnych form zajęć szkolnych do rozwijania zainteresowań przyczyniają się wycieczki, koła zainteresowań, kółka przedmiotowe i lekcje poza szkołą. Warto zauważyć, że wielu uczniów twierdzi, iż rozwijają zainteresowania także w czasie lekcji. 4. Uczniowie twierdzą, że poza szkołą swoje zainteresowania rozwijają przede wszystkim w domu, na osiedlu. Na drugim miejscu dziewczynki wskazują bibliotekę, a chłopcy boisko Orlik. Żaden z chłopców nie korzysta z Domu Kultury. 5. Nasi uczniowie chyba się nie przemęczają nauką, bo prawie połowa przeznacza na nią tygodniowo od 1 do 3 godzin. Trochę więcej czasu na naukę przeznaczają dziewczynki. 6. Znacznie więcej czasu niż na naukę uczniowie naszej szkoły przeznaczają na rozwijanie swoich zainteresowań. Wśród chłopców aż 18 twierdzi, że nawet powyżej 10 godzin tygodniowo poświęca zainteresowaniom. Dziewczynki najczęściej poświęcają od 4 do 6 godzin. 7. Do rozwijania zainteresowań, według uczniów, najbardziej przyczynia się Internet (oby to nie były tylko gry!), szczególnie u chłopców. Dziewczynki wskazują też na książki, rodzinę i nauczycieli. Wnioski
8. Aby w pełni rozwijać swoje zainteresowania, uczniowie potrzebują przede wszystkim sprzętu, a wielu wskazuje też na potrzebę czasu. 9. Pomysły uczniów na to, aby łatwiej w szkole było rozwijać zainteresowania: więcej kółek zainteresowań (17 osób), ulepszyć pomieszczenia (11 osób), urozmaicić lekcje (9 osób). 10. Badanie nie objęło szczegółowych dziedzin zainteresowań uczniów, więc trudno wskazać, jakiego typu zainteresowania dominują wśród naszych uczniów. Wniosek ogólny Uczniowie naszej szkoły bardzo dbają o rozwijanie swoich zainteresowań. Poświęcają im więcej czasu niż nauce. Rekomendacje Warto w przyszłości pomyśleć o badaniach, które szczegółowo pomogą rozpoznać zainteresowania uczniów. Wnioski
Źródła zwarte Bernadeta Borowska, Violetta Panfil, Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej. Wydawnictwo TEKST, Bydgoszcz Ewa Dereń, Tomasz Nowak, Edward Polański, Słownik języka polskiego z frazeologizmami i przysłowiami. Wydawnictwo ARTI SJ, Warszawa Źródła internetowe [luty-marzec 2011] Marta Nowicka (2002), Rozwijanie zainteresowań [marzec 2011] Internetowy słownik języka polskiego [styczeń-maj 2011] Internetowy słownik języka polskiego [styczeń-maj 2011] Internetowy słownik synonimów [styczeń-maj 2011] Młodzi Aktywiści Prezydencji (2011), Wyniki ankiet i wnioski z nich wyciągnięte nich-wyciagniete/ nich-wyciagniete/ [ ] Bibliografia
Dziękujemy Badania na podstawie własnej ankiety w ramach projektu przeprowadziły Klaudia Mierzwicka Anna Wiak Opiekun projektu Danuta Chwastek Szkoła Podstawowa nr 6 w Inowrocławiu
Link do naszego bloga Rozwijamyswoje Umiejtnocii zainteresowania/