Sovereign Wealth Funds – Narodowe Fundusze Majątkowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Fundacja Fundusz Współpracy
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Finanse międzynarodowe
Budżetowanie kapitałów
INSTRUMENTY I REALIZACJA POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Narodowy bank centralny
Dochody i wydatki gospodarce otwartej
Gospodarka otwarta: bilans płatniczy
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Finansowanie działalności przedsiebiorstwa
Systemy walutowe po II wojnie światowej.
Charakterystyka finansów publicznych
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Legal and Financial Aspects of Establishing and Managing Endowments Warszawa, dn
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Finanse Zbigniew Kuryłek
Debiut Lyxor ETF DAX i Lyxor ETF S&P 500 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie 31 maja 2011 r.
Rodzaje banków W systemie bankowym: bank centralny
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
o roli państwa w gospodarce
Ryzyko w transakcjach zagranicznych i metody jego ograniczania
Kreowanie wartości spółki - realizacja założonej wyceny.
Zmiany na ekonomicznej mapie świata
Zarządzanie portfelem inwestycyjnym
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Model gospodarki otwartej w pełni zintegrowanej z gospodarką światową
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Artur Bodzioch & Jan Holub
Wydział Zarządzania Kierunek: Finanse i Rachunkowość Biznesu Specjalność: OPERACJE FINANSOWE FUNDUSZY INWESTYCYJNYCH Koordynator: dr hab. Marta Kluzek.
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
NADZÓR NAD RYNKIEM KAPITAŁOWYM. Historia Nadzór we Francji-lata 60 XIX w. Nadzór w Niemczech: lata 90.XIX w. USA 1934 r.:Security and Exchanfe Commission.
Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce. Etapy rozwoju rynku funduszy inwestycyjnych w Polsce Od lipca 1992 do lutego 1998 – od utworzenia pierwszego funduszu.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Pojęcie, klasyfikacja oraz znaczenie inwestorów instytucjonalnych na rynkach finansowych.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Otwarty fundusz emerytalny (OFE) jest osobą prawną posiadającą odrębną masę majątkową w stosunku do instytucji nią zarządzającej, czyli powszechnego.
Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Konkurencja a polityka konkurencji
Międzynarodowe rynki nieruchomości
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rynek funduszy inwestycyjnych w Polsce
mgr Małgorzata J. Januszewska
ZARZĄDZANIE FUNDUSZAMI INWESTYCYJNYMI
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Sovereign Wealth Funds – Narodowe Fundusze Majątkowe

Definicja Sovereign Wealth Fund (SWF) - państwowy fundusz inwestycyjny tworzony by „chronić budżet państwa oraz gospodarkę przed dużą zmiennością wielkości dochodów, wspomagać politykę pieniężną w sterylizacji niechcianej nadpłynności, gromadzić oszczędności dla przyszłych pokoleń oraz wspierać rozwój społeczno-ekonomiczny państwa” – A. Razanov (2005)

Cechy SWF autonomiczność wysoka ekspozycja na ryzyko walutowe brak bezpośrednich zobowiązań finansowych duża skłonność do ryzyka długi horyzont inwestycyjny

Klasyfikacja SWF (MFW) stabilization funds – ochraniające budżet i gospodarkę przed nieprzewidywalnymi wahaniami cen surowców na światowych rynkach savings funds – tworzone dla przyszłych generacji, aby przeistaczać nieodnawialne zasoby naturalne w bardziej zdywersyfikowane portfele aktywów i uniknąć tzw. choroby holenderskiej reserve investment corporations – zwiększające dochód z istniejących krajowych aktywów rezerwowych development funds – finansujące projekty społeczno- ekonomiczne, mogące służyć zwiększaniu przyszłego potencjału gospodarczego kraju contingent pension reserve funds – zabezpieczający budżet państwa przed konsekwencjami gwałtownego wzrostu zobowiązań potencjalnych wynikających z niewydolności systemu emerytalnego

Klasyfikacja SWF – źródło pochodzenia funduszy commodity funds – tworzone na bazie wpływów z eksportu nieodnawialnych surowców non-commodity funds – tworzone z wydzielonych części oficjalnych rezerw walutowych, a w niektórych przypadkach także z nadwyżek budżetowych, wpływów z prywatyzacji lub rezerw na zobowiązania emerytalne.

Historia rozwoju SWF 1953 – Kuwait Investment Board – pierwszy SWF (obecnie Kuwait Investment Authority) 1974 – Temasek Holdings (Singapur) – pierwszy non- commodity SWF, pierwsze wielkie transakcje SWF – Daimler, Krupp 1976 – Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) 1988 – Zakup 21,7% akcji BP przez KIA 1990 – Petroleum Fund (od 2006 Pension Fund – Global) – Norwegia – pierwszy SWF w krajach wysoko rozwiniętych 2003 – Stabilization Fund for Russian Federation 2008 – French Strategic Investment Fund 2009 – The Sovereign Fund of Brazil

Aktywa sektora SWF Źródło: SWF Institute; The CityUK SWF Report 2015

Sektor SWF na tle innych sektorów rynku finansowego (mld USD, 2013) Źródło: The CityUK Fund Management Report 2014

Geografia pochodzenia SWF Źródło: Preqin Sovereign Wealth Fund Review, 2015

Największe SWF Źródło: SWF Institute; The CityUK SWF Report 2015

Źródła pochodzenia kapitałów SWF Źródło: Preqin Sovereign Wealth Fund Review, 2015

Rosnący poziom wyrafinowania zarządzających funduszami SWF 48% funduszy istnieje ponad 10 lat 52% funduszy zatrudnia zewnętrzne firmy zarządzające 70% funduszy inwestuje w przynajmniej jedną klasę aktywów alternatywnych Nieruchomości i projekty infratrukturalne – najważniejsze klasy aktywów alternatywnych

Inwestycje SWF wpierają politykę gospodarczą kraju macierzystego 58% funduszy inwestuje w infrastrukturę ekonomiczną 44% funduszy inwestuje w infrastrukturę socjalną 86% funduszy inwestuje w papiery dłużne 81% funduszy inwestuje w akcje spółek publicznych

Aktywność inwestycyjna SWF Podstawowe cechy strategii inwestycyjnych SWF: - Preferowanie aktywów wysokiej jakości, - Niski poziom lewarowania inwestycji, - Duża liczba transakcji transgranicznych, - Częste wykorzystywanie zewnętrznych zarządzających.

Geografia inwestycji SWF

Preferowane sektory inwestycji SWF

Typy instrumentów inwestycyjnych w portfelach SWF Źródło: Preqin

Inwestycje bezpośrednie SWF (mld USD) Źródło: SWF Institute

Struktura portfeli wybranych SWF

Fundusze SWF a globalny kryzys finansowy inwestorcel inwestycjidata transakcji początkowa wartość inwestycji (mln USD) wartość inwestycji w dniu (mln USD) strata procentowa zysk/strata absolutna (mln USD) Government of Singapore Investment Corporation UBS , ,16-69,87% ,84 Government of Singapore Investment Corporation UBS , ,06-78,27%-7 639,36 Abu Dhabi Investment Authority Citigroup ,00684,87-90,87%-6 815,13 Government of Singapore Investment Corporation Citigroup , ,00-65,55%-4 510,00 China Investment Corporation Morgan Stanley , ,13-49,10%-2 454,87 Temasek Holdings Merill Lynch ,00515,00-88,30%-3 885,00 Dubai International Financial Center OMX AB , ,267,29%247,46 Qatar Investment Authority Credit Suisse , ,90-43,97%-1 319,10 Korea Investment Corporation Merrill Lynch ,00238,02-88,10%-1 761,98 Kuwait Investment Authority Merrill Lynch ,00238,02-88,10%-1 761,98

Transparentność działalności SWF – ranking Trumana KrajFunduszStrukturaZarządzanieTransparentnośćZachowanieOcena końcowa USA (Alaska) Alaska Permanent Fund Norwegia Government Pension Fund – Global Chile Economic and Social Stabilization Fund Hong KongExchange Fund Korea Południowa Korea Investment Corporation Rosja Reserve Fund and National Welfare Fund Kuwejt Kuwait Investment Authority Singapur Government of Singapore Investment Corporation Chiny China Investment Corporation ZEA (Abu Dhabi) Mubadala Development Company Katar Qatar Investment Authority ZEA (Abu Dhabi)Abu Dhabi Investment Authority

Charakterystyka rankingu Trumana (1) struktura funduszu - obejmuje cele jego działalności, integrację z krajowym systemem fiskalnym oraz jego separację od oficjalnych rezerw walutowych państwa; (2) zarządzanie funduszem – rola rządu oraz menedżerów zatrudnianych z zewnątrz, jak również prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny społecznie i nieangażowanie się w inwestycje, które mogłyby być postrzegane jako nieetyczne; (3) transparentność podejmowanych inwestycji, raportowanie o nich oraz poddawanie się zewnętrznemu audytowi; (4) sposób zarządzania posiadanym portfelem aktywów oraz stosowanie lewarowania.

Kodeks dobrych praktyk SWF – Santiago Principles Santiago Principles – zbiór Powszechnie Akceptowanych Zasad i Praktyk opracowany w 2008 roku przez International Working Group of Sovereign Wealth Funds (IWG).

Santiago Principles 1 1. Relacje z rodzimymi organami administracji państwowej oparte na jasno określonych w prawie zasadach 2. Jasno określony motyw utworzenia funduszu 3. Koordynacja działań z rodzimymi władzami podatkowymi oraz organami odpowiedzialnymi za politykę pieniężną 4. Zdefiniowane procedury i zasady dotyczące źródeł finansowania funduszu, zasilania go nowymi środkami, wycofywania środków 5. Publikowane okresowych raportów statystycznych 6. Określenie podziału kompetencji między członków zarządu 7. Ustanowiony przez właściciela (państwo) zarząd oraz cele operacyjne funduszu; nadzór właścicielski 8. Działanie ciała zarządzającego na korzyść funduszu majątkowego, dzięki odpowiedniemu mandatowi oraz określonemu zakresowi władzy 9. Zarządzanie operacyjne, implementujące strategię funduszu

Santiago Principles II 10. Odpowiedzialność ponoszona przez fundusz za swoje działania, sprecyzowana w odpowiednim dokumencie prawnym 11. Raporty okresowe, przygotowywane z uwzględnieniem krajowych lub międzynarodowych zasad rachunkowości 12. Operacje i sprawozdania finansowe, poddawane corocznemu audytowi, przy uwzględnieniu odpowiednich krajowych lub międzynarodowych standardów przeprowadzania audytu 13. Jasno zdefiniowane standardy pracownicze i etyczne, podane do ogólnej wiadomości osób zatrudnionych w funduszu 14. Wszelkie relacje z innymi podmiotami gospodarczymi, oparte na względach ekonomicznych i finansowych, wedle ściśle określonych procedur i reguł 15. Obecność i operacje przeprowadzane na terenie danego państwa z poszanowaniem regulacji tamtejszego rynku 16. Struktura organizacyjna funduszu, cele jego działalności oraz stopień niezależności od organów administracji państwowej, podane do powszechnej wiadomości 17. Publikowanie wyczerpujących informacji o sytuacji finansowej funduszu, w celu umacniania stabilności rynku finansowego oraz budowania zaufania wśród uczestników rynku

Santiago Principles III 18. Udostępniona do wglądu osobom trzecim polityka inwestycyjna funduszu majątkowego powinna pokrywać takie obszary jak: Ekspozycja na ryzyko finansowe i ewentualnie zakres stosowania lewarowania Korzystanie z usług zewnętrznych menedżerów, w tym zakres ich kompetencji, procedura ich wyboru oraz sposób oceny osiąganych przez nich wyników 19. Decyzje inwestycyjne, podejmowane w zgodzie z przyjętą strategią inwestycyjną, ukierunkowane na maksymalizację finansowej stopy zwrotu 20. Niewykorzystywanie uprzywilejowanej pozycji w strukturach państwa do niezdrowej konkurencji z prywatnymi przedsiębiorstwami 21. Określenie przez fundusz majątkowy swoich zamierzeń co do wykorzystania praw wynikających z posiadanych udziałów w przedsiębiorstwach 22. Posiadanie przez fundusz określonych ram postępowania odnośnie identyfikowania, oceniania i zarządzania ryzykiem operacyjnym 23. Raportowanie o strukturze utrzymywanych aktywów oraz zwrotach z konkretnych inwestycji (w wymiarze absolutnym oraz w odniesieniu do benchmarków) 24. Regularna, wewnętrzna ocena stopnia dostosowania stosowanych procedur do zaleceń GAPP