Przedsiębiorczość Innowacyjna prezentacja końcowa Hrywniak Justyna Mirosław Michał Perzyna Anna Politechnika Warszawska Wydział Transportu Lato 2013/2014 RAIL TRANS
Opis projektu System szybkich połączeń pasażerskiego transportu kolejowego pomiędzy dużymi ośrodkami zurbanizowanymi. Rozwiązanie tańsze (i szybsze) od alternatywnej podróży samolotem Klientem docelowym jest pracownik korporacji wyższego szczebla na poziomie menedżerskim Duża inwestycja, konkurencja przewoźnicy kolejowi i lotniczy Szybciej, taniej i bezpiecznie Zasoby: wiedza, kadry, infrastruktura
Wykonalność finansowa – kategorie kosztów: koszty stałe (zakup pociągów, dopuszczenia do ruchu), koszty zmienne (eksploatacja, głównie energia), – duże koszty początkowe: 6 pociągów każdy po 80 mln PLN (razem 480 mln PLN), – możliwości finansowania zewnętrznego: UE, sponsorzy, współpraca z zagranicznymi przedsiębiorstwami
Prognoza przychodów – w początkowym okresie (gdy klienci nie przyzwyczajają się jeszcze do nowej usługi) nie prognozuje się wzrostu sprzedaży, którą można interpolować liniowo – w celu zachęcenia klientów do korzystania z usług w początkowym okresie oferuje się korzystne, mniejsze ceny za usługę
Wykonalność finansowa -relatywnie długi czas zwrotu kosztów -zakładając roczną dynamikę sprzedaży 10% przedsięwzięcie „zwróci się” po ok. 7,5 roku
Wykonalność finansowa Podstawowe informacje o pomyśle biznesowym Nazwa pomysłu (10 znaków) Rail Trans ocena punktowa Część identyfikacyjna Istota pomysłu biznesowego (główny atut)System połączeń pasażerskiego transportu kolejowego (uzupełnionego transportem autobusowym) pomiędzy dużymi ośrodkami zurbanizowanymi w sytuacji wzrostu mobilności społeczeństwa Rodzaj sprzedaży - produkt / usługa / towar?Transport lądowy pasażerski BranżaUsługa rynkowa mniej wiedzochłonna Część opisowa Ocena 0-5 Produkt/sprzedaż 18 Prognozowana dynamika sprzedaży 10% 4 Kierunki zbytu (regionalnie / kraj / export)Krajowy, międzynarodowy 4 Szanse na zdobycie klientów na starcieZastosowanie nowoczesnych i szybkich pociągów samoczynnie pozwoli na darmową reklamę w mediach 5 Kanały dystrybucjiInternet, automaty biletowe na stacjach, sprzedaż pojazdowa przez personel 5 Branża/konkurencja 14 Branża charakteryzująca się wysoką dynamiką?Potrzeby przemieszczania ludzi intensywnie rosną w dzisiejszych czasach wraz z rozwojem gospodarczym oraz wzrostem zamożności społeczeństwa 5 Bariery dostępu do rynku danej branżyWymagane są duże nakłady kapitaowe, aby wejść na rynek, istnieje także szereg uwarunkowań prawnych 2 Źródła przewagi konkurencyjnejNowoczesną jakością usług - wzorem przedsiębiorstwa NTV (usługa: Italo Treno) we Włoszech, na skalę możliwości polskiej infrastrutkry kolejowej 4 Możliwość ochrony zdobytej przewagi konkurencyjnejWykreowanie dobreo nowej marki pozwoli na nieutożsamianie firmy z negatywnym wizerunkiem polskich kolei 3 Warunki realizacyjne 12 Wymagane zasoby (technologia, ludzie, wiedza)Zakup nowoczesnych pociągów, zdobycie homologacji, zatrudnienie fachowców od kształtowania przewozów pasażerskich 3 Czy nie za wcześnie bądź za późno na uruchomienie?Moment jest dobry, gdyż w Polsce głośno mówiło się niedawno o kupnie pociągów Pendolino 5 Atuty realizacyjne inicjatorów przedsiewzięciaWiedza na temat organizacji przewozów pasażerskich 4 Nakłady inwestycyjne/finansowanie 14 Wartość koniecznych nakładów inwestycyjnych6 pociągów, każdy po ok. 80 mln PLN, razem: 480 mln PLN + eksploatacja jak niżej 3 Czy prognozowane parametry finansowe są korzystne?wymagany jest duży nakład początkowy, który będzie zwracał się przez relatywnie długi czas 3 Wymagany % finansowania zewnętrznego?dużo 3 Łatwość uzyskania finansowania zewnętrznegoMożliwość współpracy z prywatnymi firmami kolejowymi obsługującymi przewozy pasażerskie z zagranicy (NTV, DB) 5 wynik: Prognoza finansowa (planuj kategorie opisane na niebiesko) 58 Rachunek wyników, w PLN miesiąc ilość jednostek, w sztukach Sprzedaż średnia cena, w PLN Koszty operacyjne marża40%koszt jedn Zysk brutto CIT19% zysk netto Zysk netto narastająco nakłady inwestycyjne Nakłady inwestycyjne narastająco Saldo zysk netto - nakłady inwestycyjne (narastająco) ( )( )( )( )( )( ) stopa dyskonta15% "przepływy pieniężne" do oceny opłacalności ( ) NPV dla testu przedsięwzięcia ( ) IRR #LICZBA! Uzyskany wynik oceny punktowej: 58max=75 F - narastająco
Kluczowe partnerstwaGłówne działaniaWartośćRelacje z klientamiKlienci Korporacje pozyskiwanie klientów szybkie podróże dla kadry kierowniczej, abonament dla stałych klientów pracownicy korporacji wyższego szczebla: Firmy produkujące pociągi za pomocą: call center, reklam wirtualnych porównywalny czas podróży jak w przypadkuzniżki dla korporacji na poziomie menadżerskim Firmy call center transportu lotniczego Prywatne firmy kolejowe z zagranicy o dużo mniejszych kosztach, Kluczowe zasoby możliwość korzystania podczas podróży Kanały dystrybucji i komunikacji wiedza z urządzeń elektronicznych (np. notebook,strona internetowa kadrytablet, telefon) call center - rozmowy wychodzące infrastruktura infolinia telefoniczna struktura kosztów źródła przychodów zmodernizowanie infrastruktury Sprzedaż biletów Zakup nowoczesnych pociągów, zdobycie homologacji, koszty pracowników
WYWIADY - Które założenia testowaliśmy? Zweryfikowano istnienie potrzeby: szybkiego przemieszczenia podczas podróży służbowych z jednoczesnym zmniejszeniem ich kosztów możliwości korzystania podczas podróży z urządzeń elektronicznych
Jakie zadaliśmy pytania? 1. Jakim środkiem komunikacji odbywasz podróże służbowe? 2. Czy w trakcie podróży służbowych potrzebujesz korzystać z urządzeń elektronicznych? W jaki sposób realizujesz sprawy pilne? 3. Z jakimi problemami aktualnie spotykasz się podczas podróży służbowych? Co mogłoby Cię skłonić do zmiany środka komunikacji?
Jakie były odpowiedzi? Wywiady przeprowadzono wśród pracowników korporacji wyższego szczebla na poziomie menadżerskim. Większość odpowiedzi na zadane pytania pokrywała się. Uzyskano następujące odpowiedzi: 1. samochód, samolot 2. Istnieje potrzeba korzystania z urządzeń elektronicznych. Sprawy pilne do realizacji w przypadku poruszania się samochodem wymagają postoju, co skutkuje wydłużeniem podróży bądź zlecane są innym pracownikom firmy. 3. Długi czas podróży, duże koszty. Zmniejszenie wskazanych parametrów skłoniłoby do zmiany środka komunikacji.
Co z tych odpowiedzi wynika? Potencjalni Klienci potwierdzili, że zaproponowane rozwiązanie stanowi odpowiedź na ich potrzeby. Głównym czynnikiem decydującym o wyborze są: redukcja kosztów, redukcja czasu podróży, poprawa jakości przemieszczania się.
Jak to wszystko się przekłada na naszą BMC? Odpowiedzi potencjalnych Klientów potwierdziły, że potrzeby Klientów zostały poprawnie określone. Ponadto, czynniki warunkujące konkurencyjność są przedstawione odpowiednio, tj.: nowoczesna jakość usług, wykreowanie nowej marki. W związku z powyższym nie istnieją powody do korekt w założeniach
Jakie kolejne kroki? Jakie następne testy? Ustalenie szczegółowych warunków relacji z Klientami. Nawiązanie współpracy.
Dziękujemy za uwagę