FONETYKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
Advertisements

Wyrażenia algebraiczne
FONETYKA.
Wyrażenia algebraiczne.
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Jacek Kołodziejczyk kl. VIb rok szkolny 2004/2005
1.
Zaburzenia wymowy.
Z rozsypanki wybierz tylko sylaby. Wypisz je u dołu strony.
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Zasady użycia liter i, j.
Upodobnienia pod względem dźwięczności
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Opracowanie: Edyta Dębek
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
S C Z DZ UTRWALANIE PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSEK SZEREGU SYCZĄCEGO
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
ORTOGRAFIA Zasady pisowni.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
WADY WYMOWY.
Koncepcja procesu Zadanie i proces. Definicja procesu Process – to program w trakcie wykonywania; wykonanie procesu musi przebiegać w sposób sekwencyjny.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Trening metodą Warnkego
Normy rozwoju mowy.
MS Word – „proste” akapity
Fonetyka i fonologia.
Wyrażenia Algebraiczne
ZASADY WPROWADZANIA TEKSTU DO KOMPUTERA Magdalena Szorc Mirosław Brozio
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu litery D, d
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
wykonała Edyta Gagracz
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
Waga pokazuje ile waży Chen. Ile waży Chen? Alfie zebrał informacje o zwierzętach domowych które mają dzieci w jego klasie. Oto jego wyniki. Zwierzę.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Warszawa 25/09/2014 r.. ŻUBRÓWKA FANTAZJA BP APPLE C-421/13.
Wyrażenie algebraiczne – wyrażenie w którym obok liczb i znaków działań występują litery Wyrażenia algebraiczne mogą być: - proste – jedna liczba, litera.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Alfabet w obrazkach.
GLOTTODYDAKTYKA.
Rozwiązywanie nierówności I-go stopnia z jedną niewiadomą
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Rozwój mowy dziecka.
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
opracowała Edyta Gagracz
Staś i Zosia oraz litery i sylaby
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
nóżka nóżka zegarmistrz grzyb Kraków mucha druh schody
Połącz słowo z odpowiednią zasadą ortograficzną:
Zapis prezentacji:

FONETYKA

GŁOSKA, LITERA, SYLABA

GŁOSKA – najmniejsza słyszalna i mówiona część wyrazu. LITERA – graficzny znak głoski, najmniejsza pisana część wyrazu. PAMIĘTAJ: Alfabet polski posiada 32 litery. Głosek jest znacznie więcej, bowiem często na oznaczenie jednej głoski potrzeba dwóch lub trzech liter, np.: sz – jedna głoska, dwie litery (s+z), podobnie: rz, ch, cz, dz, dzi, dź, itp..

Uwaga na literę „i” !!! Litera „i”: - Może być znakiem graficznym samogłoski ( w pozycji przed spółgłoską) malina (głoski: m – a – l’ – i – n – a) - może być znakiem miękkości poprzedzającej głoski (w pozycji przed samogłoską) wioska (głoski: w’ – o – s- k –a)

ĆWICZENIA: Wzór: pies litery: P-I-E-S (4) głoski: P’ – E- S (3) Nieść litery: N –I-E-Ś-Ć (5) głoski: N’-E-Ś-Ć (4)

SYLABA (inaczej zgłoska) – część wyrazu zawierająca samogłoskę. Rodzaje sylab: - otwarte – zakończone na samogłoskę, np.: pa –ni; mysz – ka. - zamknięte – zakończone na spółgłoskę, np.: war-kot; In-sty-tut

PAMIETAJ: - „i” nie musi tworzyć sylaby - także „u” nie tworzy sylaby, gdy występuje w połączeniach samogłoskowych Au, Eu w wyrazach obcych, np.: Eu-ro-pa; Au-to-bus. Przyjmuje wówczas cechy litery „ł”

PRZENOSZENIE WYRAZÓW: - dzielimy wyrazy w tym miejscu, w którym kończy się sylaba (jednosylabowych nie dzielimy, np.: dom, kot) - pojedynczą spółgłoskę zawartą miedzy dwiema samogłoskami zawsze przenosimy do następnej linijki: np. Fra – nek, a nie Fran –ek - rozdzielamy zawsze dwie jednakowe spółgłoski, np.: wan-na, pan-na, miek-ko. - grupę spółgłosek albo przenosimy w całości, albo dzielimy w dowolnym miejscu: i-skra lub is-kra; i-gła, Ig-ła

ŹRÓDŁO: Prezentacja multimedialna dostępna online: www.naszaszkola.starysacz.pl/data/lv1/file/fonetyka_4582.ppt