Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
WYBRANE ASPEKTY ROZWOJU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE USTALEŃ KPZK
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
MIEJSKIE OBSZARY FUNKCJONALNE
Wspieranie kluczowych inwestycji TAKICH JAK
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Regionalny Program Operacyjny
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Podstawy prawne planowania metropolitalnego – stan i perspektywy dr Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
INFORMACJA NA TEMAT PRAC PROWADZONYCH W MIiR, W ZAKRESIE POLITYKI PRZESTRZENNEJ Kinga Stańczuk-Olejnik, Naczelnik, Departament Polityki Przestrzennej Posiedzenie.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.

PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA W KONTEKŚCIE USTAWY O ZMIANIE USTAWY O ZASADACH PROWADZENIA POLITYKI ROZWOJU ORAZ NIEKTÓRYCH INNYCH USTAW (styczeń 2014 r.) ROLA PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA W SYSTEMIE PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA W KONTEKŚCIE PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU W SPRAWIE ZAKRESU PROJEKTU PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA (luty 2014 r.)

1 Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Rozdział 2. Strategie rozwoju, art. 10a, ust. 1: „Strategie rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 2 i 3 uwzględniają cele i kierunki zrównoważonego rozwoju kraju określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju. ” Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39 ust 4, : „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju (…) oraz programy (…).” Ustawa o samorządzie województwa Rozdział 2. Zakres działalności, art. 11, ust. 1da: „W strategii rozwoju województwa uwzględnia się obszary strategicznej interwencji państwa (…).” – brak w zakresie planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

1 Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39a: „W celu zapewnienia spójności plan zagospodarowania przestrzennego województwa dostosowuje się do strategii rozwoju województwa po jej aktualizacji, w zakresie, w jakim aktualizacja strategii dotyczy sytuacji przestrzennej województwa. ” Ustawa o samorządzie województwa Rozdział 2. Zakres działalności, art. 11, ust. 1e: „Strategia rozwoju województwa może być zaktualizowana w każdym czasie, jeżeli wymaga tego sytuacja społeczno-gospodarcza lub przestrzenna województwa (…). ” Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Rozdział 3a. Polityka miejska, art. 21b, ust. 2: „Krajowa polityka miejska jest dokumentem określającym planowane działania administracji rządowej, (…), oraz uwzględniającym cele i kierunki określone w średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz krajowej strategii rozwoju regionalnego. ” – brak odniesienia do KPZK, planu zagospodarowania przestrzennego województwa i strategii rozwoju województwa. Niejasna rola planu MOF i jego relacje ze strategią rozwoju dla ZIT.

1 Jednocześnie wskazuje się, że: samorząd województwa, w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie w/w ustawy, dostosuje plan zagospodarowania przestrzennego województwa do zakresu, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o pizp; OSI zostaną określone w załączniku do średniookresowej strategii rozwoju kraju w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw; koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju zostanie dostosowana do wymogów ustawy w okresie 4 lat od dnia wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw KPZKPZPWOSIzmiany zakres ustalenia KPZK spójność z SRW aktualizacja SRW dostosowanie PZPW do SRW uwzględnienie w SRW celów i kierunków KPZK dostosowanie KPZK aktualizacja SRW aktualizacja PZPW

Art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie województwa: „Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: (…) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.” Ani w ustawach, ani w rozporządzeniu samorząd województwa nie ma żadnych narzędzi do kształtowanie ładu przestrzennego – kolejny martwy przepis

2 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju Część stanowiąca projektu pzpw składa się z: 1. części tekstowej, w skład której wchodzą następujące elementy: 1)podstawa prawna sporządzenia projektu planu, 2)granice obszaru objętego ustaleniami projektu planu, 3)synteza uwarunkowań rozwoju, 4)ustalenia, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy, w szczególności określające: a)cele zagospodarowania przestrzennego województwa i miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, b)kierunki i zasady organizacji struktury przestrzennej, c)kierunki i zasady funkcjonowania systemu obszarów chronionych, d)układ podstawowych elementów sieci osadniczej oraz kierunki i zasady jej rozwoju, e)elementy systemów infrastruktury społecznej, transportowej, energetycznej, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami oraz kierunki i zasady ich rozwoju, f)elementy systemu ochrony przeciwpowodziowej, w tym wskazanie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, Czy ma być to opis granic województwa i MOFOW ?

2 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju Część stanowiąca projektu pzpw składa się z: 1. części tekstowej, w skład której wchodzą następujące elementy: 1)podstawa prawna sporządzenia projektu planu, 2)granice obszaru objętego ustaleniami projektu planu, 3)synteza uwarunkowań rozwoju, 4)ustalenia, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy, w szczególności określające: a)cele zagospodarowania przestrzennego województwa i miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, b)kierunki i zasady organizacji struktury przestrzennej, c)kierunki i zasady funkcjonowania systemu obszarów chronionych, d)układ podstawowych elementów sieci osadniczej oraz kierunki i zasady jej rozwoju, e)elementy systemów infrastruktury społecznej, transportowej, energetycznej, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami oraz kierunki i zasady ich rozwoju, f)elementy systemu ochrony przeciwpowodziowej, w tym wskazanie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, Uwarunkowania zawarte w rozporządzeniu będą jedynie rejestracją tekstowo-graficzną ustaleń wynikających z dokumentów krajowych i wojewódzkich. Co ma zawierać synteza?

2 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju Część stanowiąca projektu pzpw składa się z: 1. części tekstowej, w skład której wchodzą następujące elementy: 1)podstawa prawna sporządzenia projektu planu, 2)granice obszaru objętego ustaleniami projektu planu, 3)synteza uwarunkowań rozwoju, 4)ustalenia, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy, w szczególności określające: a)cele zagospodarowania przestrzennego województwa i miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, b)kierunki i zasady organizacji struktury przestrzennej, c)kierunki i zasady funkcjonowania systemu obszarów chronionych, d)układ podstawowych elementów sieci osadniczej oraz kierunki i zasady jej rozwoju, e)elementy systemów infrastruktury społecznej, transportowej, energetycznej, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami oraz kierunki i zasady ich rozwoju, f)elementy systemu ochrony przeciwpowodziowej, w tym wskazanie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, Co ustawodawca rozumie pod pojęciem „struktury przestrzennej” zwłaszcza w kontekście następnych elementów ustaleń planu ?

2 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju Część stanowiąca projektu pzpw składa się z: 1. części tekstowej, w skład której wchodzą następujące elementy: 1)podstawa prawna sporządzenia projektu planu, 2)granice obszaru objętego ustaleniami projektu planu, 3)synteza uwarunkowań rozwoju, 4)ustalenia, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy, w szczególności określające: a)cele zagospodarowania przestrzennego województwa i miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, b)kierunki i zasady organizacji struktury przestrzennej, c)kierunki i zasady funkcjonowania systemu obszarów chronionych, d)układ podstawowych elementów sieci osadniczej oraz kierunki i zasady jej rozwoju, e)elementy systemów infrastruktury społecznej, transportowej, energetycznej, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami oraz kierunki i zasady ich rozwoju, f)elementy systemu ochrony przeciwpowodziowej, w tym wskazanie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, Niejasne jest sformułowanie „kierunki i zasady funkcjonowania”. Zasady ochrony i zagospodarowania dla części obszarów chronionych określają plany ochrony.

2 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju Część stanowiąca projektu pzpw składa się z: 1. części tekstowej, w skład której wchodzą następujące elementy: 1)podstawa prawna sporządzenia projektu planu, 2)granice obszaru objętego ustaleniami projektu planu, 3)synteza uwarunkowań rozwoju, 4)ustalenia, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy, w szczególności określające: a)cele zagospodarowania przestrzennego województwa i miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, b)kierunki i zasady organizacji struktury przestrzennej, c)kierunki i zasady funkcjonowania systemu obszarów chronionych, d)układ podstawowych elementów sieci osadniczej oraz kierunki i zasady jej rozwoju, e)elementy systemów infrastruktury społecznej, transportowej, energetycznej, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami oraz kierunki i zasady ich rozwoju, f)elementy systemu ochrony przeciwpowodziowej, w tym wskazanie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, Niejasne jest sformułowanie kierunki i zasady rozwoju podstawowych elementów sieci osadniczej.

2 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju Część stanowiąca projektu pzpw składa się z: 1. części tekstowej, w skład której wchodzą następujące elementy: 1)podstawa prawna sporządzenia projektu planu, 2)granice obszaru objętego ustaleniami projektu planu, 3)synteza uwarunkowań rozwoju, 4)ustalenia, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy, w szczególności określające: a)cele zagospodarowania przestrzennego województwa i miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, b)kierunki i zasady organizacji struktury przestrzennej, c)kierunki i zasady funkcjonowania systemu obszarów chronionych, d)układ podstawowych elementów sieci osadniczej oraz kierunki i zasady jej rozwoju, e)elementy systemów infrastruktury społecznej, transportowej, energetycznej, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami oraz kierunki i zasady ich rozwoju, f)elementy systemu ochrony przeciwpowodziowej, w tym wskazanie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, Niejasne jest określenie „system infrastruktury społecznej”. Ze względu na proponowaną skalę planu niemożliwe wydaje się uwzględnienie elementów gospodarki wodno-ściekowej. Gospodarkę odpadami w województwie reguluje wojewódzki plan gospodarki odpadami, którego ustalenia będą uwzględnione na etapie uwarunkowań. Plan się zmienia co 4 lata.

2 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju Część stanowiąca projektu pzpw składa się z: 1. części tekstowej, w skład której wchodzą następujące elementy: 1)podstawa prawna sporządzenia projektu planu, 2)granice obszaru objętego ustaleniami projektu planu, 3)synteza uwarunkowań rozwoju, 4)ustalenia, o których mowa w art. 39 ust. 3 ustawy, w szczególności określające: a)cele zagospodarowania przestrzennego województwa i miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego, b)kierunki i zasady organizacji struktury przestrzennej, c)kierunki i zasady funkcjonowania systemu obszarów chronionych, d)układ podstawowych elementów sieci osadniczej oraz kierunki i zasady jej rozwoju, e)elementy systemów infrastruktury społecznej, transportowej, energetycznej, gospodarki wodno-ściekowej i gospodarki odpadami oraz kierunki i zasady ich rozwoju, f)elementy systemu ochrony przeciwpowodziowej, w tym wskazanie terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, Obszary szczególnego zagrożenia powodzią wskazywane są studiach ochrony przeciwpowodziowej opracowywanych przez RZGW.

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Proponuje się rezygnację z zapisu.

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Proponuje się rezygnację z zapisu.

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Ochronę złóż ustala ustawa prawo geologiczne i górnicze. Sposób tej ochrony także powinna regulować w/w ustawa.

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 4a. Obszary funkcjonalne, art. 49b pkt 1-2, 49d ust. 5-6: „Do typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym należą: 1)miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego; szczegółowe warunki określania OF i ich granic określi minister do spraw rozwoju regionalnego; kiedy?, I jak zasady to po co jeszcze plan? 2)wiejski obszar funkcjonalny; szczegółowe warunki określi minister właściwy do spraw rozwoju wsi; kiedy? I co jak będzie wykraczał poza obszar województwa?, procedura

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Proponuje się rezygnację z zapisu.

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. To powinno regulować rozporządzenie.

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Proponuje się rezygnację z zapisu.

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Ustalenia zawarte w rozporządzeniu będą jedynie rejestracją tekstowo-graficzną ustaleń wynikających z dokumentów krajowych i wojewódzkich podobnie jak w uwarunkowaniach, tylko w ujęciu sektorowym. Co ma zawierać synteza?

2 g)elementy systemów obronności i bezpieczeństwa oraz kierunki i zasady poprawy ich stanu, h)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych, i)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz wskazania do określenia sposobu ich ochrony, j)obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i regionalnym, jeśli takie zostały wyznaczone oraz zasady ich zagospodarowania, k)inwestycje celu publicznego o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym, l)wskazanie zasad wdrażania planu na poziomie lokalnym, 5)wnioski i rekomendacje dla polityki przestrzennej w województwach sąsiednich, 6)wnioski i rekomendacje do polityki przestrzennej kraju, 7)uzasadnienie przyjętych w projekcie rozwiązań, 8)synteza ustaleń planu. 2. części graficznej, którą stanowią: 1)rysunki o charakterze pomocniczym – w skali i liczbie w zależności od potrzeb, 2)rysunek zawierający zbiorcze zestawienie ustaleń planu województwa. Niemożliwe wydaje się czytelne przedstawienie wszystkich elementów na 1 planszy w skali 1 : Rozporządzenie nie określa relacji między pzpw a planem dla MOFOW i WOF.

1 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39, ust. 3: „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa oraz określa się w szczególności: 1)podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych; 2)system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 3)rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym; 4)granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym; 5)obszary wsparcia; 6)obszary szczególnego zagrożenia powodzią; 7)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych; 8)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin. Proponuje się zapis: system ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego

1 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39, ust. 3: „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa oraz określa się w szczególności: 1)podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych; 2)system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 3)rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym; 4)granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym; 5)obszary wsparcia; 6)obszary szczególnego zagrożenia powodzią; 7)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych; 8)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin. Proponuje się rezygnację z wyszczególniania inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym

1 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39, ust. 3: „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa oraz określa się w szczególności: 1)podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych; 2)system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 3)rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym; 4)granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym; 5)obszary wsparcia; 6)obszary szczególnego zagrożenia powodzią; 7)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych; 8)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 4a. Obszary funkcjonalne, art. 49b pkt 1-2, 49d ust. 5-6: „Do typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym należą: 1)miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego; szczegółowe warunki określania OF i ich granic określi minister do spraw rozwoju regionalnego; 2)wiejski obszar funkcjonalny; szczegółowe warunki określi minister właściwy do spraw rozwoju wsi;

1 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39, ust. 3: „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa oraz określa się w szczególności: 1)podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych; 2)system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 3)rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym; 4)granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym; 5)obszary wsparcia; 6)obszary szczególnego zagrożenia powodzią; 7)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych; 8)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin. Proponuje się włączenie w zakres pkt 2

1 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39, ust. 3: „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa oraz określa się w szczególności: 1)podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych; 2)system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 3)rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym; 4)granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym; 5)obszary wsparcia; 6)obszary szczególnego zagrożenia powodzią; 7)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych; 8)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin. Proponuje się rezygnację z zamieszczania granic terenów zamkniętych i ich stref ochronnych

1 Zakres planu zagospodarowania przestrzennego województwa: Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rozdział 3. Planowanie przestrzenne w województwie, art. 39, ust : „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia strategii rozwoju województwa oraz określa się w szczególności: 1)podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych; 2)system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej; 3)rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym; 4)granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym oraz, w zależności od potrzeb, granice i zasady zagospodarowania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym; 5)obszary wsparcia; 6)obszary szczególnego zagrożenia powodzią; 7)granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych; 8)obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin. Proponuje się włączenie w zakres pkt 2

1 „W planie zagospodarowania przestrzennego województwa umieszcza się te inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, o których mowa w ust. 3 pkt 3, które zostały ustalone w dokumentach przyjętych przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Ministrów, właściwego ministra lub sejmik województwa, zgodnie z ich właściwością.” „Dla miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa.” Proponuje się rezygnację z zapisu Niejasna rola planu i jego relacje ze strategią rozwoju opracowywaną dla ZIT. Brak odniesienia do krajowej polityki miejskiej.

Rola planu zagospodarowania przestrzennego województwa w systemie planowania przestrzennego: czy plan ma być dokumentem długookresowym czy średniookresowym ? w pzpw uwzględnia się ustalenia KPZK (art. 39 ust. 4. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) w pzpw uwzględnia się ustalenia SRW (art. 39 ust. 3. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym); pzpw dostosowuje się do SRWpo jej aktualizacji.. (art. 39a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym po zmianach) czy plan ma być: wyrazem polityki przestrzennej samorządu województwa ? narzędziem kształtowania ładu przestrzennego ? elementem regionalnego planowania strategicznego ? czy plan ma pełnić rolę: informacyjno – poznawczą? wizji rozwoju regionu ? graficznej prezentacji ustaleń strategii rozwoju województwa ? koordynacyjną między planowaniem krajowym a planowaniem miejscowym?

Art. 3 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: „Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań samorządu województwa.” Art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie województwa: „Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: (…) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.” Zadania i zakres działalności samorządu województwa w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego: 3

Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Uwarunkowania rozwoju przestrzennego Polityka przestrzennaŁad przestrzenny Wizja rozwoju regionu 2030 Zasady zagospodarowania przestrzennego Systemy przestrzenne: Elementy spójności z planowaniem lokalnym: KPZK 2030 infrastrukturalne, w tym transportowe ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego osadniczy, w tym obszary miejskie i obszary wiejskie obszary funkcjonalne obszary strategicznej interwencji np. ograniczenie zabudowy wzdłuż nowych planowanych odcinków DK i DW, w tym obwodnic np. ograniczenie inwestowania w obszarach cennych przyrodniczo lub krajobrazowo, obszarach zagrożeń naturalnych np. ograniczenie procesu suburbanizacji zasady zagospodarowania wynikające ze specyfiki OF zasady zagospodarowania wynikające ze specyfiki OSI SRW 2020 skala 1 : , 1 : skala 1 :

Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Uwarunkowania rozwoju przestrzennego rola informacyjno-poznawcza Polityka przestrzennaŁad przestrzenny rola koordynacyjna między planowaniem krajowym a planowaniem miejscowym narzędzie kształtowania ładu przestrzennego zasady zagospodarowania określone dla obszarów wskazanych w wizji rozwoju regionu są wiążące dla gmin przy sporządzaniu suikzp (odstępstwo – decyzja zarządu województwa na podstawie upoważnienia sejmiku województwa) element regionalnego planowania strategicznego wizja rozwoju uwzględnia ustalenia dokumentów krajowych, w tym KPZK, oraz stanowi wytyczne dla SRW 3

Wobec opracowania zasad zagospodarowania dla obszarów funkcjonalnych - rezygnacja z konieczności opracowania planu zagospodarowania przestrzennego miejskiego obszaru funkcjonalnego miasta wojewódzkiego. Uproszczenie procedury sporządzania pzpw: przekazanie kompetencji w zakresie zbierania wniosków do pzpw z obszaru gminy na poziom lokalny (zebranie i agregacja wniosków od mieszkańców i przekazanie ich z własnymi propozycjami marszałkowi województwa); zawarcie w ogłoszeniu o przystąpieniu do sporządzenia pzpw najistotniejszych problemów do rozwiązania w województwie (ukierunkowanie dyskusji publicznej); rezygnacja z konieczności opiniowania projektu pzpw przez organy administracji publicznej stopnia gminnego i powiatowego województw sąsiednich (jedynie udział organów samorządu województwa i administracji rządowej); ustalenie maksymalnego terminu uzgadniania planu przez ministra (40 dni). Rezygnacja z parytetu w ustalaniu składu wojewódzkiej komisji urbanistyczno- architektonicznej. 3

Przyjęcie zasady, że podstawowym dokumentem uzgadnianym z samorządem województwa w zakresie ładu przestrzennego jest studium. Rezygnacja z procedury administracyjnej przy uzgadnianiu studium. Rezygnacja ze spec – ustaw. Likwidacja decyzji o warunkach zabudowy lub konieczność stwierdzania ich zgodności ze suikzp gminy. Wprowadzenie obowiązku umieszczenia w studium prognozy kosztów sporządzenia i realizacji planów miejscowych. 3

Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r. ewolucja czy rewolucja?