Równość 2.0. Komunikacja Pełnomocniczki w internecie
Piramida komunikacji (zacznij od podstaw) Strona internetowa Newsletter Facebook YouTube lub/i Periscope
Strona internetowa 1
Podstawa wszystkiego Nie jest tak interaktywna jak serwisy społecznościowe, ale powinna być aktualizowana w pierwszej kolejności. Dostęp mieszkańców do ważnych informacji o działalności Pełnomocniczki nie powinien zależeć od tego, czy mają konto w danym serwisie!
Dobra strona Pełnomocniczki zawiera: ◎ przystępną informację kim jest i czym zajmuje się Pełnomocniczka (oraz właściwe dokumenty) ◎ archiwum i kalendarium nadchodzących wydarzeń ◎ dane kontaktowe lub/i formularz kontaktowy Pełnomocniczka, która otrzymuje dużo wiadomości elektronicznych, może zdecydować się na formularz na stronie - dzięki odpowiednim rubrykom może uporządkować korespondencję zanim ją otrzyma.
Strona idealna: ◎ jest zaprojektowana w sposób uwzględniający potrzeby osób niewidomych i niedowidzących ◎ ma wersję mobilną ◎ zawiera ikonki serwisów społecznościowych, dzięki czemu mieszkańcy mogą łatwo podzielić się jej zawartością ◎ umożliwia zapisanie się na newsletter
Newsletter 2
Biuletyn dla zainteresowanych Chcesz, by osoby śledzące Twoją działalność otrzymały wiadomość do rąk własnych? Rozsyłasz zaproszenia do organizacji pozarządowych? A może chcesz powiadomić media o konferencji prasowej? Przyda Ci się profesjonalny newsletter.
“ Zbieraj i przechowuj dane* kontaktowe na tematycznych listach adresatów, np.: media, organizacje pozarządowe, mieszkańcy. To inwestycja czasu, która prędzej czy później się opłaci. * zgodnie z prawem dotyczącym ochrony danych osobowych
MailChimp.com Ładna i funkcjonalna aplikacja do wysyłki newslettera. Tak prosta, że potrafiłyby ją obsłużyć inne naczelne.
Zalety MailChimp.com: ◎ edytor przypominający Worda pozwoli Ci na stworzenie profesjonalnej wiadomości ◎ możesz sprawdzić czy Twój newsletter jest czytany (a nawet przez kogo) ◎ możesz wysłać newsletter do adresatów z konkretnej listy tematycznej ◎ możesz przygotować newsletter i zaplanować jego samodzielną wysyłkę w przyszłości (np. najbliższy wtorek, 8 rano) Kolejna dobra wiadomość: Jeśli nie zmagasz się z szaloną popularnością i masz poniżej adresów do wysyłki, to MailChimp wysyła Twoje newslettery (do 6 miesięcznie) za darmo.
“ Nie widzisz filmiku? Wejdź na Instrukcja wideo krok po kroku (ang.):
Facebook 3
Strona na Facebooku Bliżej ludzi O ile strona internetowa powinna mieć formalny charakter, o tyle strona Pełnomocniczki na fejsie może pokazać ludzkie oblicze urzędników i spraw, którymi się zajmują.
Co publikować na Facebooku ◎ priorytet mają wiadomości związane z Twoją działalnością (zdjęcia, krótkie komunikaty itp.) ◎ ciekawostki związane z równością, również ze świata ◎ historie sukcesów Pełnomocniczki, nawet jeśli wydają Ci się małe (np. zdjęcie z zagranicznym studentem, któremu ułatwiłaś formalności)
O czym warto pamiętać na Facebooku ◎ publikuj nie częściej niż raz dziennie, ale nie rzadziej niż raz w tygodniu ◎ bliskość, ale nie poufałość - komunikacja ma być mniej formalna, ale bez przesady ◎ używaj hasztagów, np. #równość, #Lublin, #hejtstop ◎ zamieść wyraźną informację jak można się z Tobą skontaktować (np. link do www)
Stało się. Zrobiłaś błąd i ludzie na fejsie śmieją się/są źli ◎ nie panikuj - to się zdarza nawet najlepszym ◎ ludzie się śmieją, bo np. zrobiłaś błąd ortograficzny - podziękuj za wskazanie błędu, żartobliwie skwituj sprawę ◎ ludzie są źli, bo np. zaplanowałaś konferencję o niepełnosprawności w sali niedostępnej dla ON - przyznaj im rację, przeproś i poinformuj, że szukasz innej, dostępnej sali - i dotrzymaj słowa
YouTube 4
Kanał na YouTube Niech Cię zobaczą (i usłyszą) Jeśli masz smartfona lub kamerę w monitorze, to jesteś gotowa, by nagrywać.
Co możesz zrobić dzięki filmikowi na YouTube ◎ “osobiście” zaprosić mieszkanki i mieszkańców na uroczystość, konferencję, spotkanie ◎ zachęcić szkoły (nauczycieli, uczniów) do udziału w Twoim projekcie ◎ poinformować co zrobiłaś w ostatnich miesiącach/roku ◎ skomentować bieżące wydarzenia ◎ podziękować mieszkankom i mieszkańcom
Nagranie filmiku jest tak proste, że instrukcja trwa 48 sek. Nie wyświetla się? Wejdź na
Periscope 5
Transmituj z Periscope Nadawaj na żywo Masz smartfona? Możesz zacząć transmisję
Dlaczego powinnaś się poważnie zastanowić nad transmitowaniem na żywo z Periscope? ◎ bo konferencje i uroczystości zasługują na to, by je rozpowszechniać ◎ bo wiele zainteresowanych osób nie może się pojawić w danym czasie i miejscu ◎ bo są osoby z ograniczoną mobilnością, które na 100% nie dotrą (osoby starsze, z niepełnosprawnością, rodzice małych dzieci) ◎ bo dziennikarki i dziennikarze będą mogli obejrzeć Twoją konferencję prasową, nawet gdy muszą siedzieć w redakcji ◎ bo to proste!
Dobre praktyki Zaplanuj Wbrew pozorom komunikacja w internecie wymaga czasu. Rozpisz dzia ł ania w kalendarzu. Zachowaj spokój Nie siadaj do fejsa czy newslettera gdy jesteś zdenerwowana, zwłaszcza gdy przeczytałaś jakiś bolesny przytyk. Jedna skrzynka Niech wszystkie wiadomości do Ciebie spływają do oficjalnej skrzynki. Nie wmanewruj się w żonglowanie wieloma skrzynkami społecznościowymi. Rozgłaszaj Daj znać, że Pełnomocniczka jest w internecie. Uzupełnij stopkę mejla i materiały drukowane o ikonki społecznościowe. Bądź elastyczna Może się okazać, że ludzie szaleją za newsletterem, ale nie kręci ich YouTube. W porządku. Rób to co działa. Baw się dobrze Lajki, komentarze i udostępnienia mogą dać prawdziwą satysfakcję. Wynagrodzą Ci trud nagrywania filmiku czy porannej prasówki.
Dziękuję! Masz pytania?
Dowiedz się więcej ◎ Jak założyć fanpage na Facebooku HvYhttps://youtu.be/-Xd45iG- HvY ◎ Wszystko, co chciałabyś wiedzieć o YouTube zJIQ zJIQ ◎ Jak nadawać na żywo z Periscope jest-periscope-i-jak-z-niego-korzystac/ jest-periscope-i-jak-z-niego-korzystac/ ◎ Przygotowanie na kryzys w mediach społecznościowych: Monika Czaplicka “Zarządzanie kryzysem w social media”