Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2015/2016, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz.1324)
Przedmiot ewaluacji: Funkcjonowanie świetlicy szkolnej. Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej w składzie: Dorota Krzykowska Jolanta Sienicka Edyta Cwajna-Małek Agnieszka Konieczny
Pytania kluczowe: Jak przebiega organizacja zajęć opiekuńczo- wychowawczych w świetlicy zgodnie z potrzebami szkoły i oczekiwaniami rodziców? W jaki sposób atmosfera pracy świetlicy sprzyja rozwojowi społecznemu uczniów, podtrzymywaniu więzi koleżeńskich i rówieśniczych? Na czym polega różnorodność atrakcyjność ofert zajęć, odpowiadających zainteresowaniom uczniów? W jaki sposób organizowane są przez nauczycieli realizujących w świetlicy zajęcia wynikające z zapisów KN art.42 ust.2b?
Kryteria: Szkoła stwarza sprzyjające warunki do realizacji zajęć w świetlicy. Wychowawcy świetlicy oraz nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów przebywających na świetlicy Świetlica zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań uczniów Świetlica zapewnia warunki do wyrównywania braków i zaległości w nauce.
Metody i próby badawcze: - ankieta wśród uczniów przebywających na świetlicy - ankieta wśród rodziców - ankieta wśród nauczycieli pracujących w świetlicy - wywiad z intendentem stołówki - analiza dokumentacji świetlicy (dzienniki zajęć, dzienniki z art.42 ust.2b )
Wyniki badań- opinie uczniów Czym dla Ciebie jest świetlica? Miejscem zabawy86% Miejscem do odrabiania zadania domowego 46% Miejscem wypoczynku49% Miejscem oczekiwania na zajęcia 49% Miejscem do poznania kolegów/koleżanek i wspólnych zabaw 35%
Czy czujesz się bezpiecznie w świetlicy? Tak- 95 %Nie- 0%Nie mama zdania- 5%
W których zajęciach najchętniej uczestniczysz? Zajęcia plastyczne62% Zajęcia ruchowe41% Gry planszowe, stolikowe27% Zajęcia czytelnicze30% Zabawy na boisku szkolnym 83 % Oglądanie filmów i bajek92% Zabawy towarzyskie65 %
W których zajęciach najchętniej uczestniczysz? Zajęcia relaksujące81% Wycieczki tematyczne60% Zajęcia kulinarne41% Odrabianie zadań domowych30% Zajęcia dydaktyczne33% Wspólne projekty65% Zajęcia regionalne8%
Godziny i pora dnia przebywania dzieci w świetlicy Ilość uczniów zapisanych do świetlicy – 220 osób Godziny pracy świetlicy Godziny/pora dnia Ilość I godz.17% 2-3 godz.27% 4-5 godz.17% Przed lekcjami46% Po lekcjach79%
Pomoc w odrabianiu zadań domowych i uzupełnianiu braków w lekcji Nauczyciel pomaga mi w odrabianiu zadania- 19% Koleżanka/kolega pomaga mi w odrabianiu zadania-19% Odrabiam samodzielnie- 38% Nie odrabiam zadania w świetlicy-33%
Co najbardziej podoba Ci się w świetlicy i dlaczego chętnie tam przychodzisz? Miłe panie -79% Zajęcia artystyczne - 60% Kontakty z rówieśnikami - 60% Posiłki na stołówce - 65% Przyjazna atmosfera na świetlicy - 60% Wygląd świetlicy - 68% Wycieczki tematyczne - 41% Gry planszowe i stolikowe - 36% Zawody i turnieje - 30% Odrabianie zadań domowych - 27% Zajęcia z komputerem - 62%
Co Ci najbardziej przeszkadza w świetlicy? Hałas-78% Zbyt duża ilość dzieci-17% Za mało miejsca na zabawy-11%
Wyniki badań- w opinii rodziców Świetlica jest miejscem przyjaznym i bezpiecznym dla dziecka-96 % W świetlicy pracuje odpowiednia liczba wychowawców- 68% Oferta zajęć w świetlicy pomaga w zaspokojeniu potrzeb mojego dziecka- 96% Wyposażenie świetlicy w sprzęt dydaktyczny jest wystarczające- 68 % Godziny pracy w świetlicy są wystarczające- 100%
Które z wymienionych zajęć organizowanych w świetlicy cenicie sobie Państwo najbardziej? odpowiedźprocent Zajęcia plastyczne88% Zajęcia sportowe68% Wycieczki tematyczne60% Zajęcia czytelnicze52% Gry planszowe i stolikowe52% Zabawy ruchowe48% Zabawy towarzyskie36%
Które z wymienionych zajęć organizowanych w świetlicy cenicie sobie Państwo najbardziej ? odpowiedźprocent Odrabianie zadań domowych44% Zajęcia kulinarne36% Wspólne projekty28% Oglądanie filmów i bajek20% Zajęcia regionalne16% Zajęcia relaksujące16%
Wyniki badań opinii nauczycieli pracujących w świetlicy Wyposażenie świetlicy jest wystarczające i odpowiednie do potrzeb uczniów 90% W świetlicy funkcjonuje podział na przestrzeń rekreacyjną i edukacyjną 80% Uczniowie w świetlicy czują się bezpiecznie100% Zajęcia organizowane w świetlicy są dla uczniów atrakcyjne 100%
Ilość nauczycieli pracujących w świetlicy 4 wychowawców w pełnym wymiarze godzin 8 nauczycieli przedmiotowych pracujących w ramach godzin wynikających z zapisów KN art.42 ust.2b
W jaki sposób organizowane są przez nauczycieli realizujących w świetlicy zajęcia wynikające z zapisów KN art.42 ust.2b Zajęcia edukacyjne (pomoc w odrabianiu zadań domowych) Zajęcia rekreacyjne (spacery, plac zabaw, boisko, gry planszowe, zabawy towarzyskie) Zajęcia plastyczne Zajęcia tematyczne (wynikające z planu i kalendarza pracy świetlicy)
Sposoby diagnozowania potrzeb dzieci przebywających w świetlicy Ankieta dla rodziców Rozmowa z rodzicami i dziećmi Analiza informacji umieszczonych na karcie uczestnika świetlicy Rozmowy z pedagogiem szkolnym i wychowawcą
Dokumenty regulujące pracę w świetlicy Regulamin świetlicy, regulamin rekrutacji do świetlicy Procedury postępowania w świetlicy (przyprowadzania i odbierania dziecka, w przyp. niszczenia mienia szkolnego, kontaktów z rodzicami, w przyp. kradzieży, samowolnego opuszczenia świetlicy itp.) Karta uczestnika świetlicy Dziennik zajęć dydaktycznych Zeszyt kontaktów z rodzicami Roczny plan pracy świetlicy
Stołówka szkolna Za funkcjonowanie stołówki odpowiedzialna jest intendentka i szefowa kuchni (bezpośrednio podlegające dyrektorowi szkoły) W stołówce zatrudnionych jest 5 osób (4 kucharki, intendentka) Zasady korzystania ze stołówki oraz bezpieczeństwa określa opracowany regulamin Jadłospisy obiadowe ustalane są zgodnie z zasadami żywienia i bieżącymi przepisami w zakresie żywienia w placówkach oświatowych. W jadłospisie uwzględniane są dobory spożywcze wg Piramidy Zdrowego Żywienia
Stołówka szkolna Sporządzane są również posiłki dla dzieci z dietą bezglutenową (3 posiłki) Na dwóch dłuższych przerwach uczniowie mają możliwość spożywania śniadania przyniesionego z domu lub zakupionego na miejscu Ze stołówki korzystają uczniowie (340 obiadów) i nauczyciele (13 obiadów)
Wnioski Szkoła w miarę możliwości stwarza sprzyjające warunki do realizacji różnorodnych zajęć w świetlicy. Wychowawcy świetlicy oraz nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów przebywających na świetlicy Świetlica zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań uczniów zgodnie z ich oczekiwaniami Świetlica zapewnia warunki do odrabiania zadań domowych oraz wyrównywania braków i zaległości w nauce.
Wnioski: Godziny pracy świetlicy zapewniają opiekę uczniom przed i po lekcjach Świetlica szkolna posiada zróżnicowaną i atrakcyjną ofertę zajęć odpowiadającą zainteresowaniom uczniów Atmosfera pracy świetlicy sprzyja nawiązaniu znajomości koleżeńskich
Mocne strony Uczniowie podczas pobytu na świetlicy czują się bezpiecznie uczniowie mają możliwość odrabiania zadania domowego korzystając z pomocy nauczyciela lub starszych kolegów Świetlica zapewnia różnorodność zajęć rozwijających zainteresowania Świetlica jest dobrze wyposażona w pomoce dydaktyczne W czasie pobytu w szkole uczniowie mają możliwość korzystania ze smacznych i zdrowych posiłków Świetlica dysponuje pomieszczeniami na zajęcia rekreacyjne i edukacyjne
Słabe strony Zbyt duży hałas (83% dzieci skarży się na nadmierny hałas w świetlicy Brak w świetlicy projektora i białego ekranu służącego min. do projekcji filmów
Rekomendacje Większe zaangażowanie rodziców dzieci przebywających w świetlicy w doposażenie świetlicy w materiały plastyczne (deklaracja w formie prośby na karcie zgłoszenia dziecka do świetlicy) Podjęcie działań niwelujących nadmierny hałas w świetlicy i podczas przerw Motywowanie uczniów do udzielania wzajemnej pomocy przy odrabianiu zadań i uzupełnianiu zaległości
Dziękujemy za uwagę