PACJENT DOROSLY WYLECZONY – PROBLEMY PSYCHOLOGICZNE MARIA ROGIEWICZ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Analiza ryzyka projektu
Kierowanie twórczością w organizacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Profilaktyka wobec osób starszych
O aktywności dorosłych i seniorów
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
KANONY DOGOTERAPII.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka (miejsce szkoły w systemie wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnością)
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Zasady komunikowania się lekarza z pacjentem i jego rodziną.
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Umiejętność obserwacji.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Zaburzenia odżywiania
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
7 nawyków lidera.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
The Leader in Me.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Choroba nowotworowa w okresie leczenia przyczynowego – aspekty psychologiczne Maria Rogiewicz.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

PACJENT DOROSLY WYLECZONY – PROBLEMY PSYCHOLOGICZNE MARIA ROGIEWICZ

PACJENT WYLECZONY KTO TO? „Osoba która przetrwała” Osoba w remisji Osoba która zakończyła terapię Zwycięzca Weteran Multan – przetrwanie to akt dalszego życia Carter – ruch poprzez pewne fazy, stadia. Dalsze życie poprzez lub poza rakiem

PACJENT WYLECZONY - REAKCJE Rzadko zapomina o wcześniejszych doświadczeniach Panika, narastający strach gdy: podejrzane oznaki, czeka na badanie kontrolne, syndrom Damoklesa Odbudowywanie zaufania bardzo trudne Szok, rozczarowanie z powodu chronicznych, późnych skutków choroby (zespół zmęczenia)

Co to znaczy być zdrowym?  nie być chorym  w pełni wykorzystać swój potencjał  mieć dobre relacje z bliskimi  dobrze funkcjonować  być szczęśliwym  …

Co może przeżywać osoba wyleczona? PYTANIE JAK ŻYĆ? Dotychczas nadzieja była potrzebna do osiągnięcia tego CO JEST - REMISJA, WYZDROWIENIE!!

TRUDNO BYĆ WYLECZONYM BO:  Smith – „gloryfikacja wyzdrowienia” może często przeszkadzać w identyfikacji problemów.  Maher – konflikt między przeżyciem a brakiem ustalonych norm, oczekiwań dotyczących tego co może przynieść przyszłość.  Sięgał i Christ – „osobom, które przeżyły często przypomina się jak duże maja szczęście, że żyją”. Lekarze postrzegają ich jako niewdzięcznych, neurotycznych gdy zgłaszają niezadowolenie, domagają się troski.

TRUDNO BYĆ WYLECZONYM BO:  Są osoby zszokowane, rozczarowane chronicznymi, opóźnionymi skutkami choroby.  Mają trudności z ubezpieczeniem  Są dyskryminowania przy zatrudnianiu do pracy.

BARIERY PSYCHOLOGICZNE 1.Zmniejszone zaufania do własnego ciała 2.Niepewna przyszłość prowadząca do:  trudności z obrazem własnego ciała  strachu przed śmiercią  obaw  przewrażliwienia  dysfunkcji seksualnych  depresji

BARIERY PSYCHOLOGICZNE  poczucie bycia „zniszczonym dobrem” (bez względu na to czy są czy nie oznaki oszpecenia, amputacji)  obsesje związane z symptomami i samobadaniem  potrzeba wsparcia emocjonalnego Wiele osób jednak:  dostosowuje się do życia  przereorganizowuje priorytety  buduje nowe podejście do życia

BARIERY SPOLECZNE  Zmiany społeczne w rodzinie Lęk Nadopiekuńczość Odmowa rozmowy  izolacja fizyczna, psychologiczna  stygmat raka  roszada w funkcjonowaniu w rolach

Do czego teraz jest potrzebna nadzieja? Teraz chcę mieć NADZIEJĘ NA NADZIEJĘ ale do czego?

Nadzieja to:  Odnosi się do przyszłości  Towarzyszy nam przez całe życie  Potrzebne jest cały czas zadawanie sobie pytania PO CO? DO CZEGO?

Co wyleczony może robić z nadzieją?  zachować ją  budzić  podtrzymywać  przechowywać  budować  odzyskiwać  …

Co zrobić gdy nadzieja się chwieje? Odzyskiwanie nadziei poprzez: -inwentaryzację sił i słabości -odwołanie się do wczesniejszych sytuacji (zasoby) -odkurzanie zapomnianych, zaniedbanych kompetencji

Co zrobić gdy nadzieja się chwieje? Zaszczepianie nadziei: -wytwarzanie motywacji do pokonywania przeszkód -odwoływanie się do walorów osobistych -zachęcanie do współpracy z innymi

Gdy motywacja traci impet Berendes proponuje  dyskusję nastawioną na rozumienie sytuacji wyleczonego  pomoc w wyznaczaniu celów, hierarchia ważnosci  wybranie realistycznych celów krótko i długoterminowych

Gdy motywacja traci impet – Berendes proponuje cd.  Zidentyfikowanie dróg osiągnięcia celów oraz wybranie tej, która daje największe szanse osiągnięcia celu  Pomoc w znalezieniu sposobów by zwiększyć orientację na cel i monitorowanie drogi do celu

Źródła nadziei dla wyleczonych to:  rodzina  przyjaciele  wiara (religia)

SPONTANICZNE REMISJE  Eversone & Cole – spontaniczna remisja jest częściową lub kompleksową remisja guza lub metastazy bez odpowiedniej terapii medycznej.  Kemi At al. – w wyniku spontanicznych remisji  Kryzys egzystencjalny  Odpowiedzialność za własne życie  Brak depresji w obliczu śmierci ( w związku z przekonaniami religijnymi)  Dramatyczna zmiana światopoglądu

CO DECYDUJE O SPONTANICZNEJ REMISJI? Roud i inni  wiara w uleczenie  przyjęci odpowiedzialności za chorobę  zaufanie lekarz - pacjent  chęć życia  rozprawienie się z groźbą śmierci

CO DECYDUJE O SPONTANICZNEJ REMISJI? Van Baalem et al.  nagła zmiana w autonomicznym zachowaniu  nastawienie do choroby  nastawienie do terapii Schiller  uzewnętrznienie zachowań nastawionych na radzenie sobie  wzrost autonomii

WAŻNE NIE TO CO LUDZIE ROBIĄ ALE Z JAKIM ZAMIAREM TO ROBIĄ Kobele  subiektywne doświadczenie zagrożenia życia wyzwala refleksję nad życiem  punktem zwrotnym decyzja o nowo wytyczonym celu  konkretne wyobrażenia celu mają funkcję stabilizującą

PRACA Z …. JAK NAZWAĆ?  starania o indywidualny sens  starania o indywidualną korzyść ze sposobu zachowań Aby zrozumieć proces spontanicznej remisji pytanie „po co” a nie „co” Intencja nie musi być uświadamiana