Kierunki zmian w edukacji i nadzorze pedagogicznym 10 czerwca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Formalnoprawne podstawy rozwoju placówek oświatowych i obszary podnoszenia jakości pracy 24 września 2015 r.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
1 ZACHODNIOPOMORSKA DEBATA O NADZORZE PEDAGOGICZNYM 2,3,6,7,9,10 czerwca 2016r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
„Programowanie czas zacząć”
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
do szkół ponadgimnazjalnych
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Kierunki zmian w edukacji i nadzorze pedagogicznym 10 czerwca 2016 r.

Kierunki zmian w edukacji: Zagadnienia prawne Pilotaż programowania i innowacje Forum Rad Rodziców Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek

ZAGADNIENIA PRAWNE wybrane zmiany uchwalone w 2015 roku Ustawa z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r., poz. 35) Obowiązek szkolny od 7 roku życia Wydłużenie terminu funkcjonowania oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych do r. Wzmocnienie roli kuratora w kształtowaniu sieci przedszkoli i planu sieci szkół, w tym przywrócenie obowiązku uzyskania pozytywnej opinii organu nadzoru pedagogicznego w przypadku likwidacji szkoły/placówki prowadzonej przez jst

ZAGADNIENIA PRAWNE wybrane zmiany uchwalone w 2015 roku Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2016 r. poz. 64) określa główne elementy Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), w tym Polską Normę Kwalifikacji (PRK), Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) oraz zasady dotyczące zapewnienia jakości kwalifikacji spoza systemu oświaty i szkolnictwa wyższego

ZAGADNIENIA PRAWNE zmiany w 2016 r. Ustawa o systemie oświaty Zniesienie sprawdzianu Prawo odwołania od wyników części pisemnej egzaminu maturalnego i części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie Z miana procedur zakupu podręczników lub materiałów edukacyjnych do danego języka obcego nowożytnego, innych niż zakupione ze środków dotacji celowej w latach poprzednich i będących na wyposażeniu biblioteki szkolnej

ZAGADNIENIA PRAWNE zmiany uchwalone w 2016 r. Ustawa – Karta Nauczyciela Zniesienie od r. tzw. godzin karcianych Zmiana dotycząca gratyfikacji pieniężnej dla nauczycieli, którym nadano tytuł honorowy profesora oświaty (od r.) Nauczyciele przed nawiązaniem stosunku pracy będą zobowiązani do przedstawienia dyrektorowi szkoły informacji z Krajowego Rejestru Karnego.

ZAGADNIENIA PRAWNE zmiany uchwalone w 2016 r. Zmiany wynikające z ustawy Karta Nauczyciela i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie szczegółowego trybu prowadzenia postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec nauczycieli oraz wznawiania postępowania dyscyplinarnego (Dz.U poz. 741) m.in..: Prawo wnoszenia zażaleń na postanowienia o umorzeniu postępowania wyjaśniającego i postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego (nauczyciel, dyrektor szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, organ prowadzący szkołę gdy nauczycielem jest dyrektor). Powiadamianie Rzecznika Praw Dziecka o postępowaniach i sprawach dotyczących czynów naruszających prawa i dobro dziecka, w również prawo do wnoszenia zażaleń.

ZAGADNIENIA PRAWNE zmiany uchwalone w 2016 r. Zmiany wynikające z ustawy Karta Nauczyciela i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie szczegółowego trybu prowadzenia postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec nauczycieli oraz wznawiania postępowania dyscyplinarnego (Dz.U poz. 741) m.in..: Wprowadzenie centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych ( r.). Wykonywanie zadań w komisji dyscyplinarnej przez jej członków jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych. Wynagrodzenie przewodniczących komisji dyscyplinarnych oraz składów orzekających i rzeczników dyscyplinarnych ( r.).

ZAGADNIENIA PRAWNE Projektowane zmiany od 2016 r. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego Projekt kompleksowej zmiany podstawy programowej wychowania przedszkolnego (dla dzieci 6-letnich) i kształcenia ogólnego przy udziale ekspertów dobrej zmiany.

Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Nowatorstwo pedagogiczne Nowatorstwo pedagogiczne to nowe rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poszerzenie lub modyfikację realizowanych w szkole/placówce celów i treści kształcenia, wychowania lub opieki albo poprawę skuteczności działania szkoły. Współczesna szkoła powinna rozwijać kompetencje, które pomogą uczniom sprostać wyzwaniom rynku pracy i społeczeństwa wiedzy. Każda szkoła może wziąć udział w pilotażu od 1 września 2016 r. Cel: Cel: testowanie dostępnych rozwiązań wprowadzających nauczanie programowania do edukacji formalnej, w tym programów nauczania opartych na projekcie nowej podstawy programowej oraz rekomendowanie do powszechnego wdrożenia najskuteczniejszych metod i technik kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli

I Ogólnopolska Konferencja Rad Rodziców Sformułowano oczekiwania wobec: Ministra Edukacji Narodowej Edukacja na temat praw i obowiązków rodziców w szkole Parlamentarzystów Tworzenie prawa umożliwiającego rodzicom oddziaływanie na szkołę Kuratoriów oświaty Pomoc przy rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy różnymi organami szkoły Samorządów terytorialnych Pomoc w edukacji na temat praw i obowiązków rad rodziców Dyrektorów szkół Organizowanie szkoleń dla rodziców na temat ich praw i obowiązków Więcej informacji na stronie ORE:

Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek Ewaluacja zewnętrzna: ograniczenie liczby przeprowadzanych ewaluacji zewnętrznych całościowych, udoskonalenie lub zmiana narzędzi badawczych, sporządzanie czytelnych i krótkich raportów z ewaluacji, zawierających mocne i słabe strony, rekomendacje, odstąpienie od upubliczniania raportów, ewaluować zespół szkół jako całość, a nie oddzielne szkoły wchodzące w skład zespołu.

Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek Zakres zadań i organizacja Kuratorium Oświaty: przydzielenie wizytatorów do szkół, tworzenie sieci współpracy dyrektorów, wsparcie prawne i merytoryczne dyrektorów szkół i organów prowadzących, zwiększenie roli Kuratorium w procesie oceny pracy dyrektora, procedurze wyboru dyrektora, przywrócenie decydującej roli w opiniowaniu i realizowaniu arkusza organizacyjnego szkoły, zwiększenie ilości szkoleń z grantów KO dla kadry kierowniczej i nauczycieli w godzinach popołudniowych, organizowanie szkoleń dla nauczycieli i rodziców w formie warsztatowej.

Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek Zakres zadań i organizacja Kuratorium Oświaty: zwiększenie ilości szkoleń z grantów KO dla kadry kierowniczej i nauczycieli w godzinach popołudniowych, organizowanie szkoleń dla nauczycieli i rodziców w formie warsztatowej, wprowadzenie programu doskonalenia i podnoszenia kompetencji, wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego, obowiązkowe wspomaganie szkół przy powtarzających się słabych wynikach egzaminów zewnętrznych lub niespełnianiu poziomu podstawowego w ewaluacji zewnętrznej, wspomaganie w zakresie prowadzenia ewaluacji wewnętrznej, stworzenie rozwiązań prawnych umożliwiających skuteczniejsze egzekwowanie realizacji zaleceń pokontrolnych przez dyrektora.

Dotyczące pracy szkół i nauczycieli: wprowadzenie minimalnej liczby godzin doskonalenia zawodowego dla nauczyciela w ciągu roku szkolnego, zwiększenie wpływu dyrektora na doskonalenie zawodowe nauczycieli, obowiązkowe wprowadzenie pomocy nauczyciela w przedszkolach przy 25 dzieciach w oddziale, rozszerzenie skali ocen pracy nauczyciela, wprowadzenie obowiązkowej cyklicznej oceny pracy, zmiana formy awansu zawodowego, powrócenie stopni specjalizacji, regulowanie wysokości dodatków do płacy zasadniczej nauczyciela na poziomie rozporządzenia MEN. Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek

Dotyczące pracy szkół i nauczycieli: zmiana podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, systemowe rozwiązania dotyczące współdziałania instytucji pomagających przezwyciężyć trudności edukacyjne uczniów oraz organizacji specjalistycznego wsparcia w szkołach, wykorzystanie potencjału publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych do rozwoju szkół i wspomagania nauczycieli. Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek

Dotyczące pracy szkół i nauczycieli: zmiana terminów przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, ograniczenie zakresu egzaminu do język polskiego, matematyki, języka obcego, synchronizacja terminów rekrutacji do szkół z zatwierdzeniem arkuszy organizacyjnych i ruchem kadrowym w oświacie. zmiana systemu egzaminów zawodowych, utworzenie wyspecjalizowanych zewnętrznych ośrodków egzaminacyjnych. Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek

zwiększenie subwencji oświatowej na ucznia lub wprowadzenie dotacji celowej, wprowadzenie zmian w sposobie i programie kształcenia nauczycieli poprzez wprowadzenie większej liczby czynnych praktyk (nie tylko obserwacji), uregulowanie liczebności oddziałów klasowych np. do 25/26 uczniów we wszystkich typach szkół, zmiana organizacji roku szkolnego, zmiana zapisów podkreślających autonomię rady rodziców jako społecznego organu kolegialnego szkoły poprzez delegowanie uprawnień do uchwalania regulaminu swojej działalności. Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek

zobowiązać rodziców w prawie do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i współpracy z przedszkolem/szkołą po otrzymaniu wyniku badań dziecka, ogłoszenie jednolitego dla poradni psychologiczno-pedagogicznych standardu usług świadczonych przez zatrudnionych specjalistów obejmującego główne zadania/formy pracy, Zatrudnienie specjalistów w każdej szkole – psycholog, pedagog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta (pensum specjalistów określone w karcie nauczyciela) lub zagwarantowanie wsparcia specjalistów z poradni, Zmiany proponowane przez dyrektorów szkół i placówek

Dziękuję za uwagę