CZYLI : DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
Advertisements

Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
„Książki naszych marzeń” W ramach rządowego programu w grudniu 2015 r. zakupiono do szkolnej biblioteki 117 tytułów (150 książek) za kwotę 2755,08 zł.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Dr Danuta Świerczyńska-Jelonek CZYTANIE JAKO PRZYGODA Łomża, 26 kwietnia 2016 r.
Drogi uczniu ! Tą prezentacją pragniemy udowodnić Ci, że matematyka jest bardzo ważna w życiu codziennym. Pomyśl, korzystasz z niej na każdym kroku: w.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Literary Reference Center Przewodnik
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Doskonalenie zawodowe Katarzyna Ługowska Bordeaux
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, sięgającemu czasów Starożytnego Egiptu i różnorodności klientów (Od Helu aż po Władywostok) nasza firma wyspecjalizowała.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Pod wpływem książki… czytanie czyli jak czytanie rozwija uczy bawi Opracowanie Joanna Jasiukiewicz Psycholog szkolny Szkoła Podstawowa im. Obrońców Wybrzeża.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Prezentację przygotował:
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Wyjazd do niemiec, 2016r..
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Dlaczego warto czytać?.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Dlaczego warto czytać?.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

CZYLI : DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM MAGIA CZYTANIA CZYLI : DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM

„KTO CZYTA KSIĄŻKI, ŻYJE PODWÓJNIE” Umberto Eco

DROGI RODZICU ! Na pewno jak każdy Rodzic chcesz przekazać swojemu dziecku to, co najlepsze. Chcesz, aby dobrze się rozwijało, nie miało problemów w przedszkolu czy szkole, a na swojej drodze spotkało samych życzliwych ludzi. By tak się stało, wcale nie musisz stosować nowoczesnych metod lansowanych w wielu podręcznikach dla Rodziców.

Jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dziecka jest niewątpliwie … Jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dziecka jest niewątpliwie …. czytanie mu książek. To właśnie w książkach Twój maluch znajdzie wskazówkę, w jaki sposób zbudować własny system wartości.

Czytanie stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć, kształtuje wrażliwość moralną dziecka. W ten sposób Rodzice inwestują w moralny i intelektualny rozwój swoich dzieci, ponieważ te, którym Rodzice regularnie czytają szybciej się rozwijają , łatwiej przyswajają wiedzę o świecie i ludziach, a także czują się bezpieczne i kochane. Czytanie odpowiada również za budowanie szczególnego rodzaju więzi emocjonalnej pomiędzy Rodzicami a dziećmi.

KIEDY ZACZĄĆ CZYTAĆ DZIECIOM? Dzieciom należy czytać jak najwcześniej! Czytanie niemowlęciu to jeden ze sposobów na stymulowanie rozwoju młodego mózgu. Możemy też zacząć czytać dziecku na głos przed jego narodzinami. Dziecko uczy się wtedy głosu swojej mamy na podstawie osłuchiwania się z melodią i rytmem jej wypowiedzi. W efekcie już w 7 miesiącu odróżnia go od wypowiedzi innych osób.

CO CZYTAĆ DZIECIOM? Książki ciekawe i emocjonujące; Dostosowane do poziomu rozwoju dziecka; Niosące sensowny przekaz; Napisane poprawnym, bogatym i literackim językiem; Niewzbudzające lęku i niepokoju; Optymistyczne, wyrażające pozytywny stosunek do świata; Z pięknymi ilustracjami.

CO NA POCZĄTEK? Na rozpoczęcie przygody z książką polecane są książki z tekturowymi lub plastikowymi kartkami lub tzw. miękką „poduszeczkę”. Sztywne kartki, to gwarancja, że książka szybko się nie zniszczy. Książeczki, które wydają dźwięk lub pokryte są np. futerkiem oprócz funkcji zabawowej mają ogromny wpływ na stymulację wielu zmysłów (słuchu, wzroku, dotyku). Takie książeczki, to pierwszy krok, by wyzwolić w dziecku ciekawość, a w przyszłości rozbudzić miłość do prawdziwej lektury.

Dla dziecka, które ma rok lub dwa najlepsze są książki z dużymi, kolorowymi ilustracjami i prostymi obrazkami oraz krótkim tekstem. Podczas czytania maluchom trzeba uzbroić się w cierpliwość . Dziecko zazwyczaj długo przygląda się każdemu obrazkowi i zadaje wiele pytań. Pozwólmy dziecku zatrzymać się na obrazku tak długo, jak tego potrzebuje. Cierpliwość, czas, atmosfera towarzysząca czytaniu, to nieodłączne elementy, by zachęcić dziecko do wspólnej lektury.

CO CZYTAĆ PRZEDSZKOLAKOM? Przedszkolaka zainteresują już dłuższe historie. Warto dobierać je tak, by nie były zanadto skomplikowane. W przeciwnym wypadku maluch dość szybko się znudzi . Wartościowa książka to taka, która uczy jak odróżniać dobro od zła. Przybliża wzorce takich postaw jak przyjaźń, odwaga, tolerancja, daje możliwość przeżywania radości, zachwytu i tajemnic. Książki, w których bohaterami są misie i inne zwierzęta często gloryfikują przyjaźń i są pełne ciekawych przygód dlatego zawsze są lekturami godnymi polecenia.

KIEDY CZYTAĆ DZIECIOM? Najlepiej uczynić z czytania rodzinny rytuał. Można czytać przed pójściem spać, ponieważ dzieci z niecierpliwością oczekują spotkań z mamą czy tatą przy bajce. Czytać można trzymając dziecko na kolanach, jednocześnie je przytulając. Wtulone w Rodzica i zasłuchane w opowieść dziecko poczuje się bezpieczne i ważne. Najważniejsze jednak, by czytanie kojarzyło się dziecku zawsze z przyjemnością .

JAK CZYTAĆ, BY DZIECKO SŁUCHAŁO? Dla maluchów bardziej interesujące są wyższe dźwięki. Pamiętaj, żeby starać się czytać wyraźnie, ponieważ dzieci uczą się przez naśladowanie. Niebagatelną rolę ma również to, jak czytasz. Postaraj się nie robić tego z przymusu, bo to słychać w głosie. Dzieci uwielbiają kiedy bawisz się głosem. Czytając dziecku używaj właściwej intonacji i moduluj głos. Najlepiej razem wybierzcie książkę. Na początek pokaż mu okładkę i przeczytaj tytuł. Zachęcaj, aby dziecko aktywnie uczestniczyło w czytaniu bajki, wydawało odgłosy zwierzątek, które występują w książce…

7 NAJWAŻNIEJSZYCH POWODÓW DLA KTÓRYCH „WARTO DZIECIOM CZYTAĆ KSIĄŻKI’

1 Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu. Zanim małe dziecko nauczy się mówić – najpierw uczy się rozumieć mowę, czyli tworzy tzw. „słownik bierny”. Ta prawidłowość jest związana z kolejnością dojrzewania poszczególnych ośrodków w mózgu odpowiedzialnych za rozumienie oraz artykułowanie mowy. Nauka mowy rozpoczyna się więc tak naprawdę od momentu, kiedy niemowlę zaczyna być otaczane mową.

2 Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych . Wzory zachowań bohaterów bajkowych są przyjmowane przez najmłodszych bezkrytycznie – często możemy zaobserwować, że maluch odtwarza zachowanie ulubionej postaci bajkowej. Dzieci szybko uczą się poprzez przykład – naśladując. Oczywiście ważne jest więc , aby mogły uczyć się na dobrych wzorcach.

3 Czytanie stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć. Książki ubogacają tak bierny (rozumienie) jak i czynny (mowa) słownik dziecka, poszerzając wiedzę o świecie i pomagając w ten sposób odnosić sukcesy w przedszkolu i szkole. Czytanie pomaga także w przezwyciężaniu dysleksji

4 Czytanie kształtuje wrażliwość moralną dziecka. W ten sposób inwestujesz w moralny i intelektualny rozwój swojego dziecka. Dzieci, którym Rodzice regularnie czytają szybciej się rozwijają, łatwiej przyswajają wiedzę o świecie i ludziach, a także czują się bezpieczne i kochane.

5 Książki kształtują pozytywny obraz siebie. Dziecko czytając wraz z Rodzicem może wykorzystać swoją wiedzę, przekonać się, jak wiele już potrafi i tym chętniej będzie uczyło się i poznawało nowe pojęcia.

6 Czytanie odpowiada również za budowanie szczególnego rodzaju więzi emocjonalnej pomiędzy Rodzicami a dziećmi. Wspólne czytanie jest formą spędzania czasu z dzieckiem, co przynosi zarówno korzyści natychmiastowe jak i procentuje na przyszłość. Dzięki czytaniu cała rodzina może wspólnie spędzać czas, z korzyścią dla wszystkich.

7 Wspólne głośne czytanie z dzieckiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. W głośnym czytaniu chodzi tak naprawdę o to, aby poświecić dziecku swój czas, uwagę, a przy tym miłość.

PAMIĘTAJ! Codzienne czytanie dziecku : Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka; Rozwija język, pamięć i wyobraźnię; Uczy myślenia, poprawia koncentrację; Wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka; Poszerza wiedzę ogólną; Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole; Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu; Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera; Chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury; Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

FAKTY DOTYCZĄCE GŁOŚNEGO CZYTANIA

1 Dzieci, które wychowują się wśród książek i którym Rodzice czytają na głos w ciągu pięciu pierwszych lat życia, zazwyczaj szybciej opanowują zdolność czytania.

2 Czytanie małemu dziecku na głos nie tylko najlepiej stymuluje zdolności językowe i poznawcze, ale również kształtuje motywację, ciekawość i pamięć.

3 Wszystkie zdolności językowe, będące podstawą umiejętności czytania i gotowości szkolnej, bazują na kontakcie z językiem – czyli tym, jak Rodzice i inni dorośli mówią do dziecka.

4 Badanie wykazują, że im więcej słów Rodzic używa, zwracając się do ośmiomiesięcznego niemowlęcia, tym większy zasób słów dziecko będzie miało w wieku trzech lat.

5 Książki zawierają wiele słów nie używanych na co dzień w języku mówionym. W rzeczywistości w dziecięcych książeczkach jest o 50 % więcej rzadko spotykanych słów niż w programach telewizyjnych , a nawet w rozmowie licealistów.

6 Troska i uwaga, którą Rodzic skupia na dziecku podczas czytania na głos sprawia, że dziecko kształtuje w sobie pozytywne skojarzenia z książkami i czytaniem na przyszłość.

7 Udowodniono, że czytanie na głos stanowi technikę pomagającą dziecku radzić sobie w stresujących sytuacjach.

RODZICU PAMIĘTAJ ! 10 – 20 minut dziennie - codziennie Ta prosta czynność czytania na głos może zmienić przyszłość Twojego dziecka. Dlatego: czytaj, czytaj, czytaj…. dziecku każdego dnia 10 – 20 minut dziennie - codziennie