WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAWORY MIESZAJĄCE.
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Zarządzanie transportem KURS INŻYNIERSKI

Mechanik Samochodowy.
Калининградский государственный технический университет
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Czym jest zarządzanie operacyjne
Niepewności przypadkowe
Kosztorysowanie robót budowlanych
Dobór materiałów Schemat postępowania przy projektowaniu nowego wyrobu.
RENE V. DAWIS, LLOYD. H. LOFQUIST, DAWID. J. WEISS
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
FUNKCJA PERSONALNA.
Inteligencja – problemy definicyjne
Niezawodność i diagnostyka systemów cyfrowych
AGH Wydział Zarządzania
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
MECHANIK Opracowali: Michał Firański oraz Joanna Sadowska
Wydział Organizacji i Zarządzania Instytut Inżynierii Produkcji
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Psychologia w zarządzaniu
STEROWANIE JAKOŚCIĄ W LABORATORIUM
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Planowanie przepływów materiałów
Co dalej Gimnazjalisto ?
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Podstawy analizy ryzyka
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Technik żywienia i gospodarstwa domowego Numer z klasyfikacji zawodów:
Budowa modelu niezawodnościowego
PODSTAWY NAUKI O PRACY ERGONOMIA.
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Kompleksowe usługi UDT
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Część 1.  Pierwszym etapem metodyki strukturalnej jest analiza strukturalna której efektem jest model podstawowy systemu.
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Nowe narzędzia dla badania jakości węgla i koksu
„II Seminarium Bezpieczna Chemia” 19 Październik 2015
Szkoła Letnia, Zakopane 2006 WALIDACJA PODSTAWOWYCH METOD ANALIZY CUKRU BIAŁEGO Zakład Cukrownictwa Politechnika Łódzka Krystyna LISIK.
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Wprowadzenie System Ergonomiczny i Środowisko Pracy
Badanie konstrukcji Badanie konstrukcji geometrycznej ciągów.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Zarządzanie transportem Wybrane elementy
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
POLITECHNIKA KRAKOWSKA IM.TADEUSZA KOŚCIUSZKI
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Nowe rozwiązania wodomierzy w inteligentnych pomiarach
EKSPLOATACJA NIERUCHOMOŚCI
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO PRZYDATNOŚĆ I NIEZAWODNOŚCI CZŁOWIEKA Dr inż. Krzysztof Buchalski Instytut Pojazdów, Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn Politechnika Łódzka Łódź 2007

Przydatność do zawodu i pracy jest to ogół cech psychofizjologicznych i psychicznych człowieka, składających się na określone kwalifikacje warunkujące sprawne wykonanie zadań przypisanych konkretnemu stanowisku pracy. Jest szczególnie ważna w zawodach i na stanowiskach charakteryzujących się znaczną zmiennością warunków pracy, ponadprzeciętnymi wymogami oraz tam, gdzie zawodność człowieka pociąga z sobą zbyt duże konsekwencje (straty w ludziach, znaczne straty materialne). W teorii niezawodności człowieka funkcjonują ilościowe i jakościowe definicje. Niezawodność operatora w sensie ilościowym to zdolność określona przez prawdopodobieństwo do wykonywania powierzonych zadań. W rozumieniu jakościowym (Ratajczak) jest to zdolność do wykonywania zadań z minimalnym ryzykiem popełniania błędu i w określonym czasie. Niezawodność jest obiektywno - względną cechą człowieka i należy rozumieć ją jako funkcję odpowiedniości między czynnikami wewnętrznymi operatora (cechy temperamentu, osobowość, motywacja, kwalifikacje) a czynnikami zewnętrznymi (zadania, jakość techniczna i eksploatacyjna maszyn, metody pracy, fizyczne warunki środowiskowe, klimat społeczny, atmosfera w pracy). Niezawodność - dokładne, efektywne i bezbłędne wykonywanie zadań w przewidywanym czasie pracy, zarówno w warunkach optymalnych jak i ekstremalnych [Milerian]. Plastyczność - zdolność przystosowania się człowieka do zmiany warunków pracy.

Wskaźniki wykorzystywane w ocenie przydatności do pracy 1. Wskaźnik niezawodności operatora N = czas bezbłędnie wykonanych czynności / czas ogólnego wykonania zadania N = prawidłowo wykonane czynności / ogół czynności 2. Wskaźnik dokładności wykonania W= ilość elementów poprawnie odtworzonych/ilość elementów prezentowanych [%] 3. Wskaźnik uciążliwości pracy U = 100 x średni wynik pomiaru przed wydatku energetycznego przed pracą / średni wynik pomiaru wydatku energetycznego popracy U wyrażamy w [%]

Określanie niezawodności człowieka w zadaniach operatorskich metoda TESEO Prawdopodobieństwo błędu ludzkiego: P(F) = K1 · K2 · K3 · K4 · K5 Przykład: Operator musi włączyć przepływ pomiędzy dwoma zbiornikami otwierając zdalne dwa elektrozawory. Włącznik elektrozaworu nie ma oznakowanego aktualnego stanu zaworu. W sterowni jest duży hałas i słabe oświetlenie. Czas wymagany do ukończenia operacji wynosi 5 min. Operator ma przeciętne doświadczenie i kwalifikacje. Z tabel: K1= 0.01, K2 = 0.5, K3 = 1, K4 = 1, K5 = 10 P(F) = K1 · K2 · K3 · K4 · K5 = 0.05 (Wg: Bello GC, Colombari V, 1980. The Human Factors in Risk Analyses of Process Plants:The Control Room Operator Model TESEO. Reliability Engineering 1, pp3-14)