Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześciolatek w szkole”
Advertisements

historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Sześciolatek idzie do szkoły
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Raport porównania organizacji szkół roku 2007/2008 i 2008/2009 Dane Arkusze Organizacyjne z dnia i Raport obejmuje szkoły. Nie obejmuje.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Bytomski Oświatowy Okrągły Stół
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Sześciolatek idzie do szkoły
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Sześciolatek idzie do szkoły. Dzieci 6-letnie obowiązkowo pójdą do szkoły 1 września 2012 roku.
Więcej miejsc w przedszkolach 90 % 2015 Dotacja przedszkolna to Cele ustawy.
Planowane przez MEN działania w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 w ramach celu tematycznego nr 10 Inwestowanie w edukację, umiejętności.
PROGRAM EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA- - OD PRZEDSZKOLA DO MATURY jest częścią Projektu Doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Przygotowanie placówek oświatowych do roku szkolnego 2014/2015.
Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytet Warszawski Edukacja a finanse samorządów: Polityka samorządów gminnych.
Zwierzyn,  Placówki oświatowe:  Zespół Placówek Oświatowych w Zwierzynie:  - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego,  - Publiczne.
Analiza wykonania budżetu za okres I – X 2015 roku w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Dzielnicy Wola Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola.
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
POPRAWA SYSTEMU EDUKACJI W POZNAŃSKICH GIMNAZJACH – Analiza wyników restrukturyzacji gimnazjów w roku szkolnym 2011/2012.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Działania MEN. Kluczowe problemy edukacji 1 Lublin, r.
Nabór na rok szkolny 2013/2014 do:  przedszkoli,  oddziałów przedszkolnych  klas pierwszych w szkołach podstawowych(6-latki) Poznań, 22 kwietnia 2013.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Raport o stanie oświaty Marzec 2006 rok. Przedszkola Miejskie i Przedszkole Niepubliczne.
INFORMACJA O PLANOWANYM NABORZE DO PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ GIMNAZJÓW W PROJEKTOWANYM ROKU 2012/2013.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Unijne przedszkolaki w Gorzowie Projekt realizowany przez Miasto Gorzów Wlkp. Unijne przedszkolaki w Gorzowie współfinansowany z Europejskiego Funduszu.
Wdrożenie rządowej reformy systemu oświaty na terenie Miasta Szczecin – mapa drogowa Szczecin, 14 listopada 2016 r.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.

Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
Funkcjonowania placówek w roku szkolnym 2017/2018
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Niektóre skutki zmian w oświacie
Sprawozdanie z wykonania budżetu
„Sześciolatek w szkole”

Struktura samorządowych szkół ogólnodostępnych
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty –Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m. st
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
„Sześciolatek w szkole”
UCZEŃ. RODZIC. NAUCZYCIEL.
REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
Sześciolatek idzie do szkoły
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Działania 8.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej,
Podwójny rocznik w algorytmie podziału OGÓLNEJ W 2019 R.
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
SKUTKI FINANSOWE ZMIANY SYSTEMU OŚWIATY.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Sytuacja finansów JST wybrane wskaźniki
Zapis prezentacji:

Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor

Potencjalni uczniowie – ludność w wieku 7-19 lat

Ogólnodostępne szkoły dla dzieci i młodzieży prowadzone przez JST

Gimnazja – szkoły, których sieć została zbudowana od zera

Uczniowie ogólnodostępnych gimnazjów dla dzieci i młodzieży

Liczba gimnazjów prowadzonych przez JST

Średnia liczba uczniów w gimnazjum prowadzonym przez JST

Porównanie rozkładów wielkości gimnazjów w latach 2006/07 i 2015/16

Średnie wielkości oddziałów a liczby uczniów w gimnazjach – wybrane miasto

Średnia liczba uczniów w oddziale gimnazjum

Porównanie rozkładów wielkości oddziałów klas pierwszych gimnazjów w latach 2006/07 i 2015/16

Uczniowie są nośnikami dochodów Oddziały i budynki są nośnikami kosztów W malejących szkołach, które tracą elastyczność organizacyjną, koszty jednostkowe rosną

Liczby uczniów w szkołach różnych typów

Koszty jednostkowe

Liczby uczniów na nauczycielski etat przeliczeniowy

Średnie liczby uczniów przypadających na etat przeliczeniowy nauczyciela

Złotówki na ucznia i wychowanka

Średnie wydatki bieżące na ucznia

Średnie wydatki bieżące na wychowanka przedszkola

Dochody i wydatki

Subwencja oświatowa a wydatki na zadania objęte subwencjonowaniem

Wskaźnik nadwyżki wydatków nad subwencją

Kwota nadwyżki wydatków nad subwencją

Opłaty rodziców i dotacja przedszkolna a bieżące wydatki na wychowanie przedszkolne

Wskaźnik nadwyżki wydatków nad dochodami przedszkoli

Kwota nadwyżki wydatków nad dochodami przedszkoli

Wskaźnik nadwyżki wydatków bieżących nad dochodami oświaty samorządowej

Prognoza liczb uczniów i wychowanków przedszkoli

Warianty prognozy liczb uczniów i wychowanków przedszkoli Wariant 0 (do porównań) – utrzymanie gimnazjów do szkoły w każdym roku idzie 79% sześciolatków (tyle, ile w roku 2015/16) Wariant 1 – od roku szkolnego 2016/17 naukę w szkole podstawowej rozpoczynać będzie tylko 20% sześciolatków Wariant 2 – w roku szkolnym 2017/18 rozpocznie się proces wygaszania gimnazjów i wydłużania czasu nauki w szkole podstawowej do ośmiu lat. Sześciolatki jak w wariancie 1

Porównanie wariantów prognozy liczby wychowanków przedszkoli

Prognoza liczb uczniów w klasach pierwszych szkół kolejnych szczebli (do roku 2015/16 dane rzeczywiste) – wariant 0 (6-latki w szkołach)

Prognoza liczb uczniów w klasach pierwszych szkół kolejnych szczebli (do roku 2015/16 dane rzeczywiste) – wariant 1 (6-latki w przedszk.)

Prognoza liczb uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych (do roku 2015/16 dane rzeczywiste) – wariant 0 (6-latki w szkołach)

Prognoza liczb uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych (do roku 2015/16 dane rzeczywiste) – wariant 1 (6-latki w przedszkolach)

Porównanie wariantów prognozy łącznej liczby uczniów szkół wszystkich szczebli

Porównanie wariantów prognozy łącznej liczby uczniów szkół szczebla gminnego

Porównanie wariantów prognozy łącznej liczby uczniów szkół szczebla powiatowego

Prawdopodobne skutki zmian

Podniesienie wieku obowiązku szkolnego Gwałtowny wzrost liczby przedszkolaków. Brak miejsc dla części chętnych Skokowy spadek liczby uczniów szkół podstawowych Wzrost jednostkowych kosztów kształcenia w szkołach podstawowych Przejście przez kolejne szczeble szkolne zmniejszonego rocznika uczniów. Organizacja nauki tego rocznika będzie utrudniona, a koszty jednostkowe szczególnie wysokie Zwiększone wahania zatrudnienia w szkołach podstawowych Zwiększenie obciążenia dochodów własnych samorządów kosztami współfinansowania oświaty

Likwidacja gimnazjów (1) Liczba uczniów w szkołach gminnych gwałtownie spadnie W roku 2019/20 w ośmioklasowych szkołach podstawowych będzie prawie o 390 tys. uczniów (11%) mniej, niżby ich było łącznie w sześcioletnich szkołach podstawowych i gimnazjach. Nauczyciele gimnazjów stracą pracę Nie wszyscy znajdą pracę w powiększonych szkołach podstawowych i średnich W okresie wygaszania gimnazjów należy się spodziewać znacznego wzrostu kosztów jednostkowych

Likwidacja gimnazjów (2) Zwiększenie nadwyżek wolnych miejsc w szkołach gminnych. W bardzo wielu JST budynki dotychczasowych szkół podstawowych bez trudu pomieszczą wszystkich osiem roczników uczniów. Samorządy będą miały problem z racjonalnym zagospodarowaniem tysięcy budynków po zlikwidowanych gimnazjach Szkoły szczebla powiatowego, które od wielu lat odczuwają skutki niżu demograficznego, nie będą miały zwykle kłopotów z wchłonięciem dodatkowego rocznika. Nie wiadomo, jak dużą swobodę ukształtowania sieci szkół samorządy będą miały w warunkach zwiększonych uprawnień kuratorów

Dziękuję za uwagę