Reklama Czym jest?
Definicja reklamy Reklama jest współcześnie podstawową formą komunikowania się firmy z rynkiem, tj. przekazywania rynkowi informacji związanych z produktem lub firmą, a także kształtowania potrzeb nabywców i sterowania popytem. Funkcje reklamy: -nakłanianie -informacja -przypomnienie
U podstaw reklamy czyli era przedmarketingowa (od czasów historycznych do poł. XVIII w.) - Kupcy i kupujący porozumiewali się ze sobą bezpośrednio. Stosowano także gliniane tablice. Ciekawy był zawód miejskich nawoływaczy. Pomocne były także publiczne obwieszczenia. - W XVI w., a więc po wynalezieniu druku, w Anglii i Niemczech pojawiły się ulotki o masowym zasięgu.
Początki reklamy współczesnej Ważne są trzy daty: - W roku 1704 ukazała się pierwsza reklama prasowa w USA. - Pierwszą agencję reklamową otwarto w 1843 roku w Filadelfii. - W Polsce do rozwoju reklamy przyczynił się przede wszystkim cykl wykładów o reklamie w Wyższej Szkole dla Handlu Zagranicznego we Lwowie prowadzony od 1925 roku przez profesora Olgierda Langera.
Reklama Encyklopedii Britannica z 1911 r.
Lokomobila benzynowa – reklama zakładów Ursus z Rękodzielnika z 1914 r.
Coca-cola, 1900 r.
A jak reklama wygląda dziś? Trzy poprzednie slajdy obrazują reklamy z początku XX wieku. Współcześnie ciekawym zjawiskiem jest reklama społeczna. Jest zadaniem jest kształtowanie zmian społecznie pożądanych, np. kampania społeczna akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
„Cała Polska czyta dzieciom”