Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Witamy w Przedszkolu nr 338
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
MIĘDZY AGORĄ A JARMARKIEM POSZUKIWANIE ZŁOTEGO ŚRODKA
Zbigniew CHŁAP Stowarzyszenie Lekarze Nadziei
Aktualne propozycje teatralne dla słuchaczy CKU Nr 1
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
„Nowa Polszczyzna” „Nowa Polszczyzna”, metodyczny dwumiesięcznik dla nauczycieli języka polskiego (pięć numerów rocznie), pojawiła się na edukacyjnym rynku.
Gimnazjum Publiczne w Rudnikach
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
Pielgrzymka Benedykta XVI do Polski
Poznań piękny na EURO 2012 Warto tu przyjechać… nie tylko z powodu Euro !!! Poznań zaskakuje i pomimo UEFA Euro 2012 
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
JAN PAWEŁ II
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Materializm a idealizm
WŁADYSŁAW SYROKOMLA - PATRON NASZEJ SZKOŁY
Jan Alojzy Matejko.
QUIZ.
Idee Janusza Korczaka w naszej szkole – w szkole XXI wieku
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Kinematografia i kino.
s. Wyspiański-człowiek teatru
Ocelot prezentuje innowacyjne widowisko na najwyższym poziomie artystycznym, skierowane do szerokiej publiczności. Widowisko OCELOTA to artystyczna sztuka.
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
Moje Hobby - Style rysowania
Jan Dorman.
Jan Dorman.
Jan Matejko Kraków Kraków 1893
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Musical w Europie.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Jan Walery Królikowski (ur. 4 kwietnia 1820 w Warszawie, zm. 11 września 1886 w Warszawie) – polski aktor i reżyser.
Czasy Stanisławowskie
POLSKI TEATR WE LWOWIE 55-lecie.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Pompon z Bąblem Oferta spektakli edukacyjnych. Idea POMPON i BĄBEL to bohaterowie spektakli dla dzieci o charakterze edukacyjnym. Aktorzy zapewniają 60.
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
Początki kina Przygotowali: PP i ML.
TEATR GRECKI.
PIOTR ROGUCKI WOKALISTĄ NASZYCH CZASÓW. ŻYCIORYS: (ur. 5 maja 1978 w Łodzi) – wokalista tekściarz i frontman łódzkiego zespołu rockowego Coma, aktor,
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
Architektura współczesna
„Tadeusz Kościuszko w świecie”
5 listopada 2015 klasa 1c i 3a w Teatrze Lalek „Arlekin”- spektakl pt. „O Żabce co nie została Królewną”
NAJWIĘKSI POLSCY REŻYSERZY Krzysztof Kieślowski PL.
Varius Manx  Kasia Stankiewicz urodziła się 2 czerwca 1977 roku w Działdowie (woj. warmińsko-mazurskie). Jej pierwszym dużym sukcesem było zwycięstwo.
Opr. Agnieszka Ossowska. BOLESŁAW V WSTYDLIWY Bolesław V Wstydliwy (ur. 21 czerwca 1226 w Starym Korczynie, zm. 7 grudnia 1279) – książę krakowski (od.
złudzenia optyczne Wykonała: Gabriela Maroszek 3A, Weronika Russ 3A
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
Projekt jest wspierany przez II LO im. Jana Śniadeckiego w Kielcach oraz Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
TEATR, TANIEC PRZESTRZEŃ ARCHITEKTONICZNA,
Molier - prezentacja Andrzej Cygan.
EDUKACJA TEATRALNA W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
GALERIA SŁYNNYCH POLAKÓW
Magdalena Abakanowicz
Henryk Sienkiewicz.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
,,teatry polskie’’ opracowali: Julia Zbaraszewska Kamil Szary
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Spektakl. Teatralny „ Morska
Moją ulubioną książką jest Magiczne Drzewo. Autorem książki „Magiczne Drzewo” Jest Andrzej Maleszka.
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
CZYM JEST DLA MNIE TEATR?
Architektura w Trzebini
Zapis prezentacji:

Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej już przez Mickiewicza. Teatr monumentalny - czy raczej, jak go nazywał Autor "Wesela", Teatr Ogromny - miał być teatrem wielkim, wybitnym, na wskroś narodowym, poruszającym tematy ważne i odgrywające doniosłe role społeczne i polityczne. Miał być terenem spotkania rozmaitych kierunków sztuki, teatrem nowoczesnym, odpowiadającym najnowszym nurtom dramaturgicznym i tendencjom w scenografii, reżyserii oraz grze aktorskiej. Wyspiański wyobrażał sobie, że teatr taki powinien zostać przeniesiony poza mury dotychczasowych budynków teatralnych i w swoich wizjach widział go na stokach wzgórza wawelskiego.

"Teatr mój widzę ogromny, wielki powietrzne przestrzenie, ludzie je pełnią i cienie, ja jestem grze ich przytomny."

Teatr wyrosły z kierowanego przez J. Grotowskiego w Opolu Teatru 13 Rzędów. Grotowski stosował w nim proponowaną przez siebie metodę „teatru ubogiego”, czyli teatru, który można tworzyć bez udziału innych dyscyplin, ograniczyć się tylko do relacji widz-aktor, a zrezygnować z wszelkich ozdobników (dekoracje, muzyka). Na ten temat Grotowski ogłosił szereg prac teoretycznych i manifestów (pierwszy w 1965, najgłośniejsza zaś pozycja to Ku teatrowi ubogiemu (1967), wydana w kilkunastu językach). Po podjęciu współpracy z ośrodkami w innych krajach Laboratorium - przyjąwszy nazwę Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych - stało się centrum naukowym pracującym nad myślą Grotowskiego i jego współpracowników oraz gromadzącym materiały dotyczące powyższych problemów teatralnych.

Polski teatr awangardowy, założony przez Tadeusza Kantora i Marię Jaremiankę działający w latach w Krakowie. Nazwa formacji pochodzi od wcześniej istniejącego teatru Cricot; obie nazwy były anagramem wyrażenia to cyrk. Od 1961 roku teatr działał w piwnicach Galerii Krzysztofory. Inscenizacje były początkowo oparte na dramatach Witkacego, późniejsze przedstawienia były natomiast autorskimi kreacjami Tadeusza Kantora. Teatr Cricot 2 występował w Polsce i za granicą. Największą popularność i uznanie Teatr Cricot2 zdobył realizacjami, które zapoczątkował spektakl Umarła klasa z 1975 roku. Ten wypracowany przez Kantora nurt teatralny określano terminem teatr śmierci. Wkrótce po śmierci Kantora, po doprowadzeniu do wystawienia ostatniego dzieła pt. Dziś są moje urodziny, teatr zaprzestał działalności. Centrum dokumentacji teatru znajduje się w Cricotece.

(ur. 26 maja 1962 w Szczecinie) – reżyser teatralny. Dyplom reżyserski zdobył na Wydziale Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, gdzie studiował w latach 1989–1993. Reżyseruje w kraju i za granicą; do tej pory zrealizował ponad trzydzieści spektakli, w tym 11 inscenizacji dramatów Szekspira. Od 1999 jest związany z warszawskim Teatrem Rozmaitości (obecnie TR Warszawa). W 2008 roku został dyrektorem artystycznym Nowego Teatru w Warszawie.

Określa się tak dramaturgów, których sztuki są (jak sama nazwa wskazuje) bardzo brutalne: pełne przemocy i wulgarności, a zarazem niosą wiele prawdy o współczesnym świecie. Właśnie przemoc pozwala im pokazać na scenie problemy narkomanii, życia ulicy, nienawiści. Z brutalizmem w dramacie spotkać się można już w sztukach z połowy lat sześćdziesiątych, ale najbardziej znani są nowi brutaliści, czyli dramaturdzy tworzący w czasach nowej dramaturgii. Tematy ich twórczości stanowi dzisiejsza rzeczywistość, pełna okrucieństwa. Ich dramaty mówią często o narkomani, rozpadzie rodziny i społeczeństwa, prostytucji, przyzwoleniu państwa na różnorodne dewiacje, ale przede wszystkim o braku miłości we współczesnym świecie, samotności i braku nadziei. Brutaliści w swoich dramatach posługują się mnóstwem okropieństw, wulgarności i ohydy. To szokuje, ale pokazuje zarazem, jaki zły jest świat za oknem.

 Natalia Frankiewicz  Aleksandra Lachowska  Monika Kwaśny  Justyna Kwaśny