Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
SZKOLENIE. Ocena gry niedozwolonej i niewłaściwego postępowania Kary indywidualne ◦Przewinienia karane żółtą kartką, ◦Przewinienia karane czerwoną kartką,
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Kazachstan to republika. Na czele państwa stoi prezydent, wybierany w wyborach powszechnych. Od 1 grudnia 1991 jest nim Nursułtan Nazarbajew, a konstytucja.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Wykonał: Mgr Inż. Krzysztof Harwacki. Value Mapping for Lean management Sytuacja stanowi mały, prosty przykład zastosowania mapowania strumienia wartości.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Dyscyplina na zawodach – sankcje dyscyplinarne Czudec 2013 Opracował: Damian Lic.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zadania na dowodzenie w gimnazjum przygotowanie uczniów do egzaminu Opracował Grzegorz Derbis z Chorzowa.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Jak lider radzi sobie z krytyką?.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji

Plan zajęć – Sesja 4 Wprowadzenie do tematu spotkania Przywództwo i przywódca jako inicjator zmian Przerwa Proces komunikacji: Okna Johari Dawanie i otrzymywanie informacji zwrotnych (feedback) Wnioski

Po dzisiejszym spotkaniu, jego uczestnicy będą potrafili: Zrozumieć podstawy przywództwa i jego rolę w procesie wdrażania zmian Zrozumieć podstawy komunikacji międzyludzkiej: informacje zwrotne (feedback) i zasady skutecznej komunikacji W odpowiedni sposób udzielać informacji zwrotnych oraz je odbierać (feedback)

Model przywództwa wg badań Uniwersytetu Stanowego w Ohio S1S4 S2S3 Zorientowanie na zadanie Inicjowanie struktur minimummaximum Zorientowanie na współpracowników Wspieranie

Model przywództwa wg badań Uniwersytetu Stanowego w Ohio S1: przywództwo dyrektywne: Lider wydaje podwładnym rozporządzenia S2: przywództwo partycypacyjne: Lider zezwala i oczekuje inicjatywy od pracowników S3: przywództwo demokratyczne: Dla lidera liczy się opinia większości pracowników S4: przywództwo delegujące: Lider przerzuca proces decyzyjny na pracowników, którzy są specjalistami i ekspertami S3 S4S1 S2 - Inicjowanie struktur + -Wspieranie+

Przywództwo w konkretnej sytuacji Lider może mieć własny styl przywództwa Niezbędne jest przystosowanie stylu do konkretnej sytuacji Kontekst sytuacyjny:  Konkretne potrzeby pracowników/uczestników/interesariuszy procesu  Typ i rozmiar organizacji  Kultura organizacji  Struktura organizacji

Przywództwo w konkretnej sytuacji Ćwiczenie 1: Pomyśl o procesie wdrażania zmian we własnej organizacji. Jaki styl przywództwa wybrali liderzy? Czy w tej konkretnej sytuacji był to właściwy styl? Jeśli tak - dlaczego? Jeśli nie - dlaczego?

Przywództwo i zmiana Zarządzanie ≠ Przywództwo ZARZĄDZANIEPRZYWÓDZTWO Planowanie i budżetWyznaczenie kierunku Organizowanie i dobieranie pracowników Jednoczenie i grupowanie zespołu wokół wspólnego celu Kontrola i rozwiązywanie problemów Motywowanie i inspirowanie Radzenie sobie ze zmianami

Przywództwo w modelu zmian Kottera Wykaż konieczność  Liderzy muszą zrozumieć konieczność zmian  Liderzy muszą motywować uczestników zmian Stwórz zespół wytyczający kierunek  Kilku kierowników-liderów musi wejść w jego skład  silna koalicja Wyraźnie pokaż cel  Liderzy wskazują kierunek zmian, ich cel i tworzą spójną wizję całości Rozmawiaj, by zyskać poparcie  Liderzy muszą komunikować się z pracownikami często i jasno  Liderzy popierają swoje słowa konkretnymi działaniami

Przywództwo w modelu zmian Kottera Umożliw działanie  Liderzy muszą być pewni, że zmiany są możliwe do wdrożenia Stawiaj krótkoterminowe cele (generowanie osiągnięć)  Liderzy muszą planować krótkoterminowe cele  Liderzy muszą czynić osiągnięcie krótkoterminowych celów widocznym i odpowiednio je „świętować” Nie mów hop zanim nie przeskoczysz  Liderzy muszą być ostrożni i nie ogłaszać przedwcześnie zwycięstwa  Liderzy muszą myśleć długoterminowo Nie trać zmiany i jej celu z oczu  Liderzy muszą stale podkreślać końcowy efekt procesu zmian  Obecni i przyszli liderzy muszą być świadomi wagi zmian

Przywództwo w modelu zmian Kottera Ćwiczenie 2: Pomyśl o procesie zmian w swojej organizacji. Który etap procesu angażuje/angażował liderów-kierowników? Wskaż, co można usprawnić i ulepszyć.

Okna Johari B:STREFA ZASŁONIĘTA „Ja nie wiem, nie widzę, inni wiedzą, widzą.” To, co inni wiedzą o mnie a czego ja nie jestem świadomy, dopóki nie otrzymam informacji zwrotnej i nie poszerzę obszaru świadomego. D:STREFA NIEZNANA Podświadomość „Nikt nic nie wie i nie widzi.” To, czego o sobie nie wiem i nie wiedzą o mnie inni. Interakcja nie ma wielkiego wpływu na podświadomość, ale dzięki niej mogę stać się świadomym pewnych rzeczy. A : ARENA „Ja wiem, widzę, inni wiedzą, widzą”. To co wiem o sobie i co wiedzą o mnie inni. C : FASADA „Ja wiem, widzę, inni nie wiedzą, nie widzą.” To, czym jeszcze nie podzieliłem się z innymi. Zatrzymywanie zbyt wielu informacji szkodzi komunikacji i stosunkom z innymi.. Obszar świadomy Obszar nieuświado miony Znane innym A ARENA Obraz wspólny B STREFA ZASŁONIĘTA Postawy Uprzedzenia Pozory Nieznane innym C FASADA Co myślę, czuję, czego chcę... D STREFA NIEZNANA Podświadomość

Okna Johari Informacje zwrotne (feedback) Samoświadomość Komunikacja Obszar świadomy Obszar nieuświado miony Znane innymB Nieznane innym C FASADA Co myślę, czuję, czego chcę... D STREFA NIEZNANA Podświadomość B:STREFA ZASŁONIĘTA „Ja nie wiem, nie widzę, inni wiedzą, widzą.” To, co inni wiedzą o mnie a czego ja nie jestem świadomy, dopóki nie otrzymam informacji zwrotnej i nie poszerzę obszaru świadomego. D:STREFA NIEZNANA Podświadomość „Nikt nic nie wie i nie widzi.” To, czego o sobie nie wiem i nie wiedzą o mnie inni. Interakcja nie ma wilkiego wpływu na podświadomość, ale dzięki niej mogę stać się świadomym pewnych rzeczy. A : ARENA „Ja wiem, widzę, inni wiedzą, widzą”. To co wiem o sobie i co wiedzą o mnie inni. C : FASADA „Ja wiem, widzę, inni nie wiedzą, nie widzą.” To, czym jeszcze nie podzieliłem się z innymi. Zatrzymywanie zbyt wielu informacji szkodzi komunikacji i stosunkom z innymi..

Dostarczanie informacji zwrotnych (dawanie feedbacku) Mów, co widzisz nie próbując oceniać ani interpretować zachowania innych Feedback powinien być konkretny i dokładny Feedback powinien dotyczyć zachowań, które można zmienić Feedback nie powinien być odległy w czasie

Dostarczanie informacji zwrotnych (dawanie feedbacku) Zapewnij właściwy moment i miejsce oraz zarezerwuj odpowiednią ilość czasu na dostarczenie zespołowi feedbacku Dostarczaj informacji zwrotnych w odpowiedniej ilości, nie zarzucaj nimi odbiorcy Zamiast mówić odbiorcy, jak powinien postępować w przyszłości, raczej wyjaśnij mu sposób, w jaki odbierasz jego zachowanie Staraj się dawać jak najwięcej opisowego i pozytywnego feedbacku

Otrzymywanie informacji zwrotnych (odbiór feedbacku) Zaakceptuj i przyjmij otrzymany feedback do wiadomości Staraj się słuchać szczerze i z otwartą głową Zadawaj pytania w razie niejasności i po to, by feedback sprecyzować Przemyśl otrzymane informacje i zadecyduj, co z nimi zrobić Reaguj na feedback w sposób bezpośredni i konstruktywny

Dostarczanie i otrzymywanie informacji zwrotnych (dostarczanie i odbiór feedbacku) Ćwiczenie 3: Daj swojemu sąsiadowi feedback – informacje zwrotne na temat pięciu przykładów niewłaściwego zachowania. Potem zamieńcie się rolami.

“Tabela Poprawy Wyników” ZACZNĘPRZESTANĘ BĘDĘ WIĘCEJBĘDĘ INACZEJ