Badanie losów absolwentów szkół zawodowych
Struktura prezentacji przykładowe zastosowania organizacja badania odbiorcy wyników badania formy prezentacji wyników wykorzystanie badania
Absolwenci po roku od ukończenia szkoły a górnicy z Brzeszcz
Dojazdy do szkół zawodowych technikum zasadnicza szkoła zawodowa szkoła policealna
Kto jest badany? Absolwenci szkół zawodowych tj. ZSZ, T i SP, dla których prowadzone jest kształcenia z w oparciu o KZSZ oraz podstawy programowe dla zawodów Szkoły publiczne vs niepubliczne Organy prowadzące szkół – starostwa, gminy, województwo Organ nadzorujący szkoły
Schemat badania I etap – badanie uczniów ostatnich klas (IX-XI 2016) dane kontaktowe plany na przyszłość ukończenie szkoły (VI 2017) II etap – badanie absolwentów (VIII-IX 2018)
Realizacja badania – I pełny cykl uczniów ukończyło szkoły zawodowe w Małopolsce w 2010 roku… etap badania liczba respondentów % ogółu absolwentów w Małopolsce 2009 badanie uczniów ostatnich klas – ankiety % 2009 badanie uczniów ostatnich klas – oświadczenia % 2011 badanie absolwentów – po roku % 2014 badanie absolwentów – po czterech latach %
Absolwenci objęci badaniem
Badanie uczniów ostatnich klas Tematyki poruszane w badaniu: korzystanie z internetu, motywy wyboru zawodu, udział w zajęciach pozalekcyjnych i korepetycjach, doradztwo zawodowe, plany na przyszłość: zawodowe, edukacyjne, migracyjne. profil psychologiczny ucznia
Badanie absolwentów Tematyki poruszane w badaniu: Kwestie dotyczące egzaminów Kwestie dotyczące kontynuacji nauki Identyfikacja aktualnej sytuacji zawodowej respondenta Kwestie dotyczące poszukiwania pracy, bierności zawodowej oraz bezrobocia Zagadnienia dotyczące pierwszej i aktualnej pracy
Sposób realizacji badania Technika realizacji badania BUSZ – ankieta audytoryjna / CAWI (zaangażowanie ankieterów) BLASZ’ka – mix mode (CAWI + CATI) Nawiązanie współpracy oraz przygotowanie warunków realizacji badania Pozyskanie partnerów Promocja badania Analiza danych i przygotowanie raportu – samodzielnie Wkładki
Warunki realizacji badań Ścisła współpraca – budowanie relacji Zapewnienie wszelkich warunków realizacji badania Wykorzystanie wyników WRRP (opiniowanie kierunków) Informacja zwrotna dla szkół Informacja zwrotna dla organów prowadzących Analiza dla potrzeb pozostałych instrumentów polityki regionalnej
Odbiorcy wyników badania szkoły organy prowadzące Projekt Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce WRRP doradcy zawodowi inne instytucje LLL PUP
Formy prezentacji wyników raporty ulotki wyniki indywidualne (w tym wkładki) warsztaty analityczne prezentacje analizy wykorzystujące wyniki badań
Opiniowanie nowych kierunków kształcenia – szablon szkołapowiat wojewó dztwo w zawodzie Liczba absolwentów objętych badaniem Odsetek absolwentów, którzy pracują Odsetek absolwentów, którzy pracują i uczą się Odsetek absolwentów, którzy się uczą Odsetek absolwentów, którzy są bezrobotni (nie pracują, nie uczą się i poszukują pracy) Odsetek absolwentów, którzy są bierni (nie pracują, nie uczą się i nie poszukują pracy) Odsetek absolwentów, którzy przez cały rok byli bierni Odsetek absolwentów, którzy przez cały rok byli bezrobotni Odsetek absolwentów pracujących w wyuczonym zawodzie
Absolwenci po roku od ukończenia szkoły
Departament Polityki Regionalnej Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego