Podejście mikro- i makroostrożnościowe do regulacji nadzorczych w sektorze ubezpieczeń Teresa Czerwińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.

w OCENIE BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH SGB
Identyfikacja ryzyk ubezpieczeniowych w procesach inwestycyjnych
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Administracja publiczna na rzecz spójności regionalnej i europejskiej
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Proces zarządzania ryzykiem
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
11 Seminarium BFG Resolution Regime szansą na wzmocnienie stabilności polskiego sektora bankowego Resolution Polska – potrzeba wdrożenia nowych rozwiązań
Wykład 9. Zgodnie z art. 64 ust.1 pkt. 1 badaniu podlegają roczne sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Badanie jest.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 8. Badanie sprawozdań finansowych Z.U.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
NADZÓR NAD RYNKIEM KAPITAŁOWYM. Historia Nadzór we Francji-lata 60 XIX w. Nadzór w Niemczech: lata 90.XIX w. USA 1934 r.:Security and Exchanfe Commission.
City Polisa - Nowoczesny system zarządzania ryzykiem i zintegrowany program ubezpieczeń dla Miasta Gdańska. Gdańsk, źródło:
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
Prawo finansowe MSFRiU II r. r.a. 2015/2016 grupy C 8, C 1, C 2 dzień zajęć – wtorek 6.10, 13.10, 20.10, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11,
Agnieszka Mróz Jolanta Różańska
RACHUNKOWOŚĆ ZAKŁADÓW UBEZPIECZEŃ I FUNDUSZY EMERYTALNYCH Wykład 5.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Pojęcie, klasyfikacja oraz znaczenie inwestorów instytucjonalnych na rynkach finansowych.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Zarządzanie w kryzysie
Equity release - wprowadzenie
Bankowość Zajęcia 5 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
12. Współczynnik wypłacalności banku, wskaźniki płynności i ocena podstawowych wyników działania banku ZIK 2012/13; M.OLSZAK.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Nadzór finansowy Artur Halasz.
Specjalność: Specjalista Bankowy
Specjalność Menedżer finansowy
Doradca inwestycyjny Opis specjalności.
Zapis prezentacji:

Podejście mikro- i makroostrożnościowe do regulacji nadzorczych w sektorze ubezpieczeń Teresa Czerwińska

2 kryteriumMakro-ostrożnościoweMikro-ostrożnościowe 1. Cel: (1) taktyczny (2) strategiczny (1) stabilność systemu finansowego - ograniczenie zakłóceń funkcjonowania systemu w ujęciu agregatowym (2) stabilny wzrost gospodarczy - unikanie kosztów i innych konsekwencji dla gospodarki, będących efektem zakłóceń stabilności finansowej (1) zapobieganie upadłości instytucji ubezpieczeniowych - ograniczenie zakłóceń i dysfunkcji w funkcjonowaniu poszczególnych instytucji (2) ochrona interesów beneficjentów usług ubezpieczeniowych – realizacja zasady realności ochrony ub. i redukcja asymetrii informacyjnej 2. Kalibracja narzędzi pomiaru i zarządzania ryzykiem na: - współzależność i zbiorowe zachowania instytucji wobec bodźców zewnętrznych - rozmiary (tzw. too big to fall) i powiązania instytucji (banki); potencjalny transfer ryzyka z innych sektorów; - procykliczność gospodarki, narzędzia makroekonomiczne – bufory antycykliczne - narażenie na ryzyka pozaubezpieczeniowe - rozdzielenie klasycznej działalności i nieubezpieczeniowej - ryzyka katastroficzne - scenariusze w wymiarze makrogospodarczym, ponadsektorowym - właściwe zarządzanie ryzykiem i gospodarką finansową indywidualnych ubezpieczycieli - wymogi wypłacalności, - właściwa wycena aktywów i pasywów - częstotliwość i zakres raportowania - zarzadzanie ryzykiem operacyjnym - zakres programu reasekuracji - stopień i zakres wykorzystania dźwigni finansowej w działalności inwestycyjnej - zapobieganiu realizacji moral hazard - koncentracja w sektorze - ograniczenie działalności pozaubezpieczeniowej 3.Kategoryzacj a ryzyka endogeniczne –– wynikające z: współzależności instytucji finansowych i ich zbiorowego zachowania wobec bodźców zewnętrznych; stąd analiza: danych zagregowanych i powiązań między instytucjami endogeniczne – niezależne od zachowań indywidualnej instytucji, stąd przede wszystkim analiza danych indywidualnych oraz danych zagregowanych i powiązań w sektorze – opcjonalnie (w zależności od potrzeb)

3 kryteriumMakro-ostrożnościoweMikro-ostrożnościowe 4. Kalibracja instrumentów nadzoru podejście kompleksowe, systemowe, tzw. top-down - punktem wyjścia jest ryzyko systemowe podejście w kategoriach indywidualnej instytucji ub. (tzw. bottom-up) 5. Instrumenty zarządzania ryzykiem skierowane na redukcje ryzyka w wymiarze: - czasowym, tj. np. bufory antycykliczne - strukturalnym, tj.: skierowane na redukcję ryzyka głównie w wymiarze czasowym, częściowo w wymiarze strukturalnym, np. ograniczenie powiązań między instytucjami 6. Podstawowe korzyści - zapewnienie stabilności finansowej - wspieranie stabilnego wzrostu gospodarczego - osiąganie celów społecznych i politycznych (np. gromadzenie oszczędności na cele emerytalne) - ochrona beneficjentów instytucji ub. - redukcja prawdopodobieństwa upadłości - redukcja abuzywnych praktyk rynkowych - redukcja asymetrii informacji i wzrost transparentności sektora zarówno dla nadzoru, beneficjentów, jak i dla i opinii publicznej 7.Zasadnicze koszty (1) koszty publiczne: - koszty nadzoru - koszty procedur legislacyjnych (2) koszty ponoszone przez instytucje ubezpieczeniowe: - koszty administracyjne, rozbudowy infrastruktury, np. IT - koszty usług zewnętrznych, outsourcingu, np.: koszty konsultingu, audytu - koszty utraconych możliwości, np. koszty zakazu prowadzenia (lub znacznego ograniczenia) działalności pozaubezpieczeniowej lub nietradycyjnie ubezpieczeniowej - koszty zmian strukturalnych w sektorze wskutek wdrażania regulacji nadzorczych, - koszty związane ze zmianami na rynku wskutek wprowadzenia regulacji, np. spadek popytu na niektóre produkty - koszty związane z podwyższaniem wymogów kapitałowych, wymogów raportowania etc.

Instrumenty polityki mikroostrożnościowej regulacje prawne – największy stopień skuteczności, tzw. pakiety regulacyjne, tj. np. Solvency II wraz z aktami wykonawczymi, kt. są implementowane przez poszczególne kraje UE w formie regulacji krajowych; zalecenia, rekomendacje, kodeksy dobrych praktyk, opinie (miękkie formy oddziaływania) - prezentują stanowisko nadzoru w określonej kwestii, tj. np.: Rekomendacji KNF dla zakładów ubezpieczeń i reasekuracji w sprawie polityki wypłaty dywidend [KNF 2014; KNF 2013]; Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych [KNF 2014]; Wytyczne dla zakładów ubezpieczeń dotyczące dystrybucji ubezpieczeń [KNF 2014] i mają charakter pewnych pouczeń, wytycznych, czasem doraźnych, co do zastosowania określonych rozwiązań w danych warunkach rynkowych, skierowanych do konkretnego zakładu lub do ogółu podmiotów w sektorze (na zasadzie comply or explain. 4

Obszary instrumentarium standardy wykonywania działalności - standardy ładu korporacyjnego, wymogi w zakresie wprowadzenia skutecznego systemu zarządzania. (odpowiednia, przejrzysta struktura organizacyjna, zakresy odpowiedzialności, skuteczny system raportowania). funkcje: aktuarialną, compliance, system zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej, wymogi kompetencji i reputacji osób, które pełnią tzw. kluczowe funkcje oraz transparentności i raportowania o kondycji finansowej i wypłacalności na potrzeby nadzoru; 5

płynność i wypłacalność – (redukcja moral hazard) standardy adekwatności kapitałowej w relacji do skali ryzyka podejmowanego; stymulowanie do zarządzania ryzykiem poprzez uwzględnienie możliwości obniżenia wymogu kapitałowego przy stosowaniu odpowiednich technik ograniczania ryzyka; instrumenty polityki mikroostrożnościowej są skierowane przede wszystkim – w ujęciu statycznym - na oddziaływanie na strukturę majątkowo- kapitałową ZU (tzw. instrumenty bilansowe) w ujęciu dynamicznym – na kształtowanie przepływów środków pieniężnych, m.in.: kategoryzacja jakości środków własnych na pokrycie podjętych zobowiązań, wymogi asset liability management (ALM), zasady szacowania SCR i MCR; zasady alokacji portfela lokat; metody aktuarialne i statystyczne służące do obliczenia najlepszego oszacowania; metody i założenia stosowane do obliczania marginesu ryzyka; 6

warunki konkurencji w sektorze - ograniczenia konkurencji poprzez tworzenie barier wejścia – wyjścia z sektora, licencjonowanie podmiotów; limity ekonomii skali, tj. ograniczenia w zakresie fuzji, przejęć horyzontalnych; limity zakresu i dywersyfikacji działalności, tj.: zasada branżowości, ograniczenie możliwości prowadzenia działalności pozaubezpieczeniowej, warunki outsourcingu czynności; ingerencja w konstrukcję produktów (OC), praktyki rynkowe – ochrona interesów beneficjentów i wzmocnienie ich pozycji na rynku; wprowadzane są: zasady dystrybucji usług ubezpieczeniowych, zwłaszcza w kanałach pośrednictwa, tj. bancassurance, standardy dobrych praktyk, monitorowanie klauzul abuzywnych, wymogi w zakresie polityki informacyjnej w relacji z beneficjentami, UFK). monitorowanie i raportowanie – zapewnienie transparentności sektora, efektywny nadzór, BION 7