LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA
Advertisements

Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
Dostępność świadczeń z perspektywy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej dr med. Adam Windak.
Plany zabezpieczenia opieki zdrowotnej dla Województwa Małopolskiego i ich wpływ na poprawę dostępności do świadczeń zdrowotnych Urszula Sanak.
Stan reumatologii w województwie pomorskim
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Aktualne problemy działalności szpitali
PODSUMOWANIE seminarium na temat ustawy refundacyjnej
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Logowanie do ZIP Po uzyskaniu dostępu do systemu ZIP świadczeniobiorca może wyświetlić główną stronę systemu w przeglądarce internetowej, a następnie wybrać.
Cel projektu Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego, zabezpieczającego bieżącą pracę Centrum Urazowego w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie.
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
REJESTR PACJENTÓW W REUMATOLOGII - ROCZNE DOŚWIADCZENIA
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
zapłaciliśmy 650 mln pln w 2012 roku i płacimy dalej….
Usługa medyczna i jej cechy
ZINTEGROWANY INFORMATOR PACJENTA
SSI FONS Enterprise Nowy i kompleksowy szpitalny system informatyczny.
Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna w zakresie reumatologii w 2009 r. – finansowanie, organizacja i perspektywy Łódź 9 października 2009 Jerzy Gryglewicz.
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ Wydział Monitorowania Świadczeń Opieki ZdrowotnejDział Analiz i Sprawozdawczości Warszawa, wrzesień 2006 Analiza migracji.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
ZARZĄDZENIE Nr 3/2014/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 23 stycznia 2014 r w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie.
Prof. dr hab. med. Witold Tłustochowicz
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki 1 Personalne listy pacjentów oczekujących na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej Angelika Milkiewicz-Ławicka Naczelnik.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Jerzy Gryglewicz Warszawa 18 marca 2014 r.
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Leczenie Szpitalne Świadczenia w zakresie leczenia onkologicznego
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Koszty migracji poza woj. mazowieckie świadczeniobiorców usług medycznych finansowanych przez NFZ, którzy przynależą do Mazowieckiego OW NFZ (dane za okres.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Dr n. med. Piotr Cisowski.  rozp. MZ z dnia zmieniające rozp. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
PROJEKT NFZ/BŚ Z PO WER Etap I - opracowanie modeli organizacji opieki koordynowanej (OOK) Zakres koszyka opieki podstawowej z budżetem powierzonym (POZ-BP)
PROGRAMY ZDROWOTNE (LEKOWE), FAKTY I MITY, MOŻLIWOŚCI I RYZYKA.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig, Dyrektor Ewa Wójtowicz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
1 Michał Rybczyński Wyznaczanie rentowności JGP Warszawa,
Dlaczego refundacja leków sierocych wymaga szczególnego podejścia? Krzysztof Łanda HTA Audit.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii w Kluczborku Szpital Vital Medic dr n. med. Ewa Trejnowska Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii Szpital.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Finansowanie świadczeń szpitalnych z zakresu reumatologii przez Oddziały Wojewódzkie NFZ                                                            
Organizacja opieki nad dziećmi z chorobami gruczołów wydzielania wewnętrznego. Zasadnicze założenia specjalizowania lekarzy w dziedzinie endokrynologii.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Katarzyna Bublewicz-Guzy
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.

Raport zawiera 1.Analizę finansowania programów terapeutycznych w zakresie reumatologii 2.Ocenę dostępności do leczenia w poszczególnych województwach 3. Zakres zadań Zespołu Koordynacyjnego 4.Ocenę efektywności kosztowej w terapii biologicznej 5. Analizę barier w dostępie do leczenia biologicznego 6.Wpływ ustawy refundacyjnej na zmianę organizacji leczenia biologicznego oraz korzyści dla pacjenta 7.Rekomendacje w zakresie zwiększenia dostępności do leczenia biologicznego

Analiza finansowania programów terapeutycznych w zakresie reumatologii 1.Program leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów i młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów Wartość umów 2010 rok – 86 mln zł Wartość umów 2012 rok – 80 mln zł 2.Program leczenia inhibitorami TNF chorych z ciężką i aktywną postacią ZZSK Wartość umów 2010 rok – 22 mln zł Wartość umów 2012 rok – 28 mln zł 3.Program leczenia łuszczycowego zapalenia stawów o przebiegu agresywnym Wartość umów 2012 rok – 28 mln zł

Program leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów i młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów,,W 2012 roku w stosunku do 2010 roku nastąpił spadek finansowania programu w 12 województwach, a wzrost w zaledwie w 4 województwach ( dolnośląskie, lubelskie, łódzkie, małopolskie)”

Program leczenia inhibitorami TNF chorych z ciężką i aktywną postacią ZZSK,, W 2012 roku w stosunku do 2010 roku nastąpił wzrost finansowania programu w 12 województwach, a spadek w 4 województwach ( lubelskie, lubuskie, mazowieckie, śląskie)”

Wartość środków przeznaczanych przez poszczególne oddziały wojewódzkie NFZ na jednego ubezpieczonego w zakresie leczenia RZS i MIZS Największa 1.Kujawsko-Pomorski 4,04 zł 2.Małopolski 3,64 zł 3. Śląski 2,60 zł Najmniejsza 14.Zachodniopomorski 1,30 zł 15 Warmińsko-mazurski 0,98 zł 16.Lubuski 0,39 zł

Wartość środków przeznaczanych przez poszczególne oddziały wojewódzkie NFZ na jednego ubezpieczonego w zakresie leczenia ZZSK Największa 1.Małopolski 1,63 zł 2.Kujawsko-Pomorski 1,44 zł 3. Świętokrzyski 1,10 zł Najmniejsza 14.Zachodniopomorski 0,30 zł 15 Warmińsko-mazurski 0,30 zł 16.Lubuski 0,11 zł

Wartość środków przeznaczanych przez poszczególne oddziały wojewódzkie NFZ na jednego ubezpieczonego w zakresie leczenia ŁZS Największa 1.Łodzki 2,00 zł 2.Kujawsko-Pomorski 1,30 zł 3.Mazowiecki 1,24 zł Najmniejsza 14.Dolnosląski 0,28 zł 15.Lubuski 0,26 zł 16.Podlaski 0,19 zł

Liczba pacjentów leczonych lekami biologicznymi

Liczba kwalifikacji pacjentów do programów

Główne bariery utrudniające dostęp do leczenia biologicznego skomplikowany system kwalifikacji pacjenta, brak wiedzy lekarzy POZ o nowych możliwości leczenia pacjentów z zapalnymi chorobami reumatologicznymi, niedostateczna wiedza lekarzy poradni reumatologicznych dotycząca kryteriów włączenia pacjentów do terapii lekami biologicznymi, brak świadomości pacjentów o przysługujących im prawach do świadczeń gwarantowanych w tym zakresie, terapia inicjująca, uniemożliwiająca dostosowanie terapii do indywidualnych potrzeb pacjenta (sposób, częstotliwość podawania leku),

Główne bariery utrudniające dostęp do leczenia biologicznego duże odległości do najbliższego ośrodka prowadzącego terapię biologiczną dla pacjenta, brak sprawnego systemu informacyjnego o programach terapeutycznych skierowanego lekarzy, świadczeniodawców, pacjentów, częste zmiany przepisów dotyczące kryteriów i procedur kwalifikacji pacjentów do terapii powodują utrudnienia i zniechęcenie lekarzy reumatologów do leczenia w tym zakresie, konsekwencje finansowe związane z nieprawidłowościami stwierdzanymi podczas kontroli realizacji programów terapeutycznych przez NFZ zniechęcają świadczeniodawców do ich realizacji.

Wpływ Ustawy Refundacyjnej na dostępność i organizację leczenia biologicznego w reumatologii Zakończenie stosowania przez płatnika procedury terapii inicjującej w programach terapeutycznych Wydawanie leków pacjentowi Stosowanie porozumień dotyczących dzielenia ryzyka Zakup leków przez świadczeniodawców

Zakończenie stosowania przez płatnika procedury terapii inicjującej w programach terapeutycznych Korzyści dla pacjenta: zwiększone szanse na skuteczność leczenia związane z możliwością stosowania wszystkich leków, dostosowanie terapii do indywidualnych zdrowotnych potrzeb pacjenta w zakresie drogi i częstości podania leku ( podskórnie czy dożylnie co 2 tygodnie czy co 8 tygodni ) Korzyści dla lekarza: swobodny wybór leku wyłącznie w oparciu o kryteria medyczne, możliwość współdecydowania o wyborze terapii z aktywnym udziałem pacjenta, Korzyści dla świadczeniodawcy: brak utrudnień w zakupie leku związanych z koniecznością stosowania co pół roku procedur zamówień publicznych, ułatwienia w racjonalnej gospodarce lekiem, Korzyści dla płatnika: brak zarzutu o stosowanie niejasnych kryteriów przy wyborze terapii inicjującej, brak konieczności częstych zmian w przepisach oraz aplikacji komputerowej NFZ.

Wydawanie leków pacjentowi „ Apteka szpitalna może zaopatrywać w leki podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne, na podstawie umowy oraz pacjentów włączonych do terapii w ramach programów lekowych” Art. 60 Ustawy Refundacyjnej

Wydawanie leków pacjentowi Korzyści dla pacjenta: otrzymanie leku bez konieczności hospitalizacji lub porady ambulatoryjnej, możliwość podania leku pacjentowi u świadczeniodawcy działającego w pobliżu jego miejsca zamieszkania, Korzyści dla lekarza: stosowanie leczenia biologicznego przez lekarzy poradni reumatologicznych, bezpośrednie nadzór nad efektami leczenia przez lekarza prowadzącego. Korzyści dla świadczeniodawcy: zwiększenie liczby ośrodków prowadzących terapię biologiczną, dodatkowe źródło finansowania poradni i szpitali, Korzyści dla płatnika: Zmniejszenie dostępności do leczenia dla pacjentów z mniejszych ośrodków, brak konieczności finansowania porad i hospitalizacji polegających wyłącznie na podaniu leku,

Stosowanie porozumień dotyczących dzielenia ryzyka Korzyści dla pacjenta: zwiększenie liczby kwalifikowanych pacjentów do terapii, zmniejszanie ograniczeń w zakresie dostępności do świadczeń. Korzyści dla lekarza: zdobycie większego doświadczenia w stosowaniu leczenia biologicznego, poprawienie skuteczności leczenia. Korzyści dla świadczeniodawcy: zwiększenie liczby realizowanych procedur podania i monitorowania programu, efektywne gospodarowanie lekiem. Korzyści dla płatnika: uzyskania realnego obniżenia finansowania kosztów jednostkowej terapii, skrócenie czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia,

Rekomendacje dotyczące zwiększenia dostępności do leczenia biologicznego i stworzenia optymalnego modelu finansowania terapii Perspektywa pacjentów: CEL: Uzyskanie jak najszybszego rozpoznania choroby, a następnie ułatwiony dostęp do ośrodków prowadzących terapię biologiczną i kompleksową opiekę nad pacjentem Opracowano 6 rekomendacji

Rekomendacje dotyczące zwiększenia dostępności do leczenia biologicznego i stworzenia optymalnego modelu finansowania terapii Perspektywa lekarzy: CEL: Zapewnienie wystarczającej wiedzy medycznej i organizacyjnej na temat programów lekowych. Opracowano 7 rekomendacji

Rekomendacje dotyczące zwiększenia dostępności do leczenia biologicznego i stworzenia optymalnego modelu finansowania terapii Perspektywa świadczeniodawców: CEL: Stałość i przewidywalność środowiska prawnego połączona z rentownością prowadzonych programów lekowych Opracowano 3 rekomendacje

Rekomendacje dotyczące zwiększenia dostępności do leczenia biologicznego i stworzenia optymalnego modelu finansowania terapii Perspektywa płatnika: CEL: Optymalne wykorzystanie posiadanych środków rozumiane, jako możliwość skutecznego leczenia jak największej liczby pacjentów Opracowano 3 rekomendacje

Projekt badawczy LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH Ocena stanu obecnego i planowanych zmian został zrealizowany dzięki wsparciu MSD POLSKA Dziękuję bardzo