2.45. Higiena pracy umysłowej Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Nature Tan Здоровый загар NatureTan NATURALNA OPALENIZNA NATURALNA OPALENIZNA.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Warszawa, 10 października ZASADY ZBILANSOWANEGO ODŻYWANIA.
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
2.49. Zależności między organizmami w biocenozie Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
WARZYWA SMACZNE I ZDROWE.  Pomaga wyostrzyć wzrok, w krótkim czasie poprawia koloryt cery, reguluje prace żołądka.  Zawiera witaminy A, B1, B2, PP i.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Śniadanie daje moc 7 IV 2016r.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Pole magnetyczne Magnes trwały – ma dwa bieguny - biegun północny N i biegun południowy S.                                                                                                                                                                     
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Jestem tym,co jem Edukacyjny Projekt Uczniowski Gimnazjum im. prof. Stefana Myczkowskiego Rok szkolny 2015/2016.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Moje szczęście.
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Zapis prezentacji:

2.45. Higiena pracy umysłowej Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska

Co to jest praca umysłowa?   Praca jest to każda celowa działalność, służąca uzyskaniu pewnych wartości użytkowych (o charakterze materialnym lub niematerialnym), zapewniających człowiekowi podstawy do życia.   Uczenie się jest wiec formą pracy.   Przyjął się podział pracy na fizyczną i umysłową. Różnica miedzy nimi ma jedynie charakter ilościowy, gdyż w każdej z nich biorą udział zarówno mięśnie, jak i układ nerwowy.   Proces uczenia się, np. rozpatrywany z fizjologicznego punktu widzenia, ma pewne cechy pracy fizycznej, chodzi tu o obciążenie mięśni dla utrzymania poprawnej pozycji ciała, czy pióra w trakcie pisania.

Fizjologiczne aspekty pracy umysłowej   Z punktu widzenia układu ruchu, praca umysłowa jest dotkliwa, bo ma charakter statyczny.   Wiadomo; że podczas pracy statycznej określona grupa mięśni ulega napięciu bez zmiany ich długości. Pociąga to za sobą kilkakrotnie mniejsze ukrwienie w stosunku do zapotrzebowania mięśni.   W czasie pracy dynamicznej zapotrzebowanie na krew (choć znacznie wyższe niż w wysiłku statycznym) równoważone jest przez ukrwienie. Zrozumiała jest wiec prędkość zmęczenia wywoływanego pracą statyczną.   Praca umysłowa związana jest ściśle z funkcjonowaniem układu nerwowego, a szczególnie kory mózgowej.

Zmęczenie   Po każdej intensywnej i dłużej trwającej pracy pojawia się zmęczenie.   Uczucie zmęczenia mózgu zwane znużeniem, jest to subiektywne odczucie obniżenia zdolności do pracy.   Na tempo zmęczenia mają wpływ indywidualne cechy każdego człowieka, w tym: wiek, stan zdrowia, płeć.   Ogromne znaczenie dla pojawienia się zmęczenia ma: -rodzaj pracy, -czas jej trwania, -Miejsce, -stosunek do wykonywanej pracy, -warunki środowiskowe, takie jak hałas, wilgotność, temperatura, oświetlenie.

Objawy zmęczenia Symptomami zmęczenia są m. in.:   niepokój ruchowy,   zmniejszona prędkość reakcji na bodźce,   mniejsza zdolność koncentracji uwagi,   obniżona sprawność przyswajania nowej wiedzy,   występowanie czynności zbędnych w trakcie wykonywania poleceń,   mniejsze tempo i precyzja pracy,   przerwanie pracy.

Efektywność pracy umysłowej   Efektywność pracy ucznia jest odwrotnie proporcjonalna do zmęczenia.   Istnieje ścisły związek między spadkiem krzywej sprawności a ilością popełnianych błędów, stopniem dekoncentracji, obniżeniem poziomu aktywności i zainteresowania nauczanym przedmiotem.   Obserwuje się indywidualne odchylenia w przebiegu tej krzywej, ale są one na tyle rzadkie, że nie zmieniają ogólnego obrazu.   Typowymi przykładami są tzw. ludzie "sowy" i "skowronki". Pierwsi nabierają rozpędu do pracy w godzinach popołudniowych, drudzy we wczesnych godzinach porannych.

Efektywność pracy ucznia   W ciągu godziny lekcyjnej   W ciągu tygodnia Ryc. 3 Schemat przebiegu pracy umysłowej (wg Jaczewskiego) AB - wdrożenie do pracy, BC - okres tzw. wprawy, CD - zmęczenie, DE - okres mobilizacji psychicznej. Badano również wahania efektywności w ciągu roku. Za miesiące największego zmęczenia uznano marzec (wyczerpanie wiosenne) oraz czerwiec (okres klasyfikacji, klasówek, powtórek bliskość wakacji).

Przemęczenie   Między pracą a odpoczynkiem musi być zachowana właściwa proporcja.   Jeśli uczucie zmęczenia nie ustępuje po odpoczynku, może kumulować się i wtedy mamy do czynienia z przemęczeniem.   Objawy przemęczenia są takie same jak przy zmęczeniu ale dodatkowo występują: - -bóle głowy, - -brak apetytu, - -zaburzenia snu, - -apatia. Stan ten jest szczególnie groźny, ponieważ wpływa na ogólny rozwój i zdrowie.

Ważne elementy dnia   Higiena pracy umysłowej polega na racjonalnym rozłożeniu czasu przeznaczonego na naukę i wypoczynek.  Elementy racjonalnego trybu życia, które odgrywają ważną rolę w higienie pracy umysłowej uczniów: - nauka i praca (w szkole, w domu), - zajęcia ruchowe (wypoczynek czynny), - sen, - rozkład posiłków. - zajęcia ruchowe (wypoczynek czynny), - sen, - rozkład posiłków.

Odpoczynek   W zapobieganiu zmęczeniu bardzo ważną rolę odgrywa odpoczynek.   Ważne, abyście po okresie intensywnego wysiłku umysłowego znaleźli czas na wypoczynek.   Wyróżniamy dwie jego formy: A. czynną B. bierną   Wypoczynek czynny bezpośrednio po lekcjach, spędzenie czasu na świeżym powietrzu, w ruchu, pozwoli na dotlenienie komórek mózgu i zapewnia organizmowi psychiczny relaks.

Zmiany wydajności pracy uczniów w zależności od formy wypoczynku

Regularny tryb życia   Dobrze zorganizowana nauka lub praca oraz odpoczynek pozwalają na uniknięcie wielu stresów lub zmniejszenie ich skutków.   Nauce sprzyjają odpowiednie warunki pracy, np. wywietrzone pomieszczenia, zieleń, porządek, cisza.   Odrabianie prac domowych należy zaczynać od zadań trudniejszych.   Co godzinę wskazana jest krótka przerwa na „rozprostowanie kości”.   Nie jest istotny czas spędzony nad książką, ale efektywność tego czasu.   Istotną rolę w higienie pracy umysłowej odgrywają regularne posiłki, przy czym ostatni najpóźniej o godzinie 19.

Sen   Bardzo ważną formą odpoczynku jest sen.   Sen regeneruje siły życiowe.   Podczas snu wszystkie funkcje życiowe ulegają spowolnieniu.   Na pewien czas zostają również wyłączone ośrodki w korze mózgowej.   Spokojny sen jest niezbędny szczególnie w wieku dojrzewania.   Przewietrzony pokój, czysta bielizna nocna oraz cisza stwarzają odpowiednie warunki do dobrego snu.

Wpływ długości trwania snu na gotowość uczniów do pracy Długość snu jest bardzo istotna dla prawidłowego odpoczynku i wynosi dla was od 9 do 10 godzin.

Higiena pracy z monitorem komputerowym   Coraz częściej mamy okazję pracować z komputerem.   Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że wpatrywanie się w monitor bardzo negatywnie oddziałuje na nasze oczy.   W związku z tym warto stosować się do kilku zaleceń, dzięki którym unikniemy wielu problemów z oczami w przyszłości. – –ekran monitora powinien się znajdować stopni poniżej poziomu linii wzroku, – – obraz na ekranie powinien być ostry, kontrastowy i stabilny, – – na ekranie nie powinny być widoczne żadne odblaski (ograniczają je między innymi: osłonięte okna, odpowiednio ustawione monitory, to znaczy równolegle do linii okien - bokiem, oprawy rozpraszające światło), – –podczas pracy z komputerem co 1,5 - 2 godziny należy robić przerwę trwającą minut.

Zadania 1.Na podstawie analizy wykresu podaj formę odpoczynku, która ma wpływ na zwiększenie wydajności twojej pracy. 2.Zaproponuj dwa sposoby wypoczynku po powrocie ze szkoły. 3.Oceń, czy twój rozkład dnia jest zgodny z zasadami higieny pracy umysłowej. 4.Wyjaśnij wpływ snu na efektywność pracy mózgu. 5.Wymień trzy czynniki, zakłócające efektywność pracy umysłowej.

Wasze hasła do tematu Dbaj o szkielet, dbaj o ciało, bo też ruchu nigdy mało.Ćwicz codziennie by być zdrowym, mięśnie wzmocnić, na imprezę być gotowym. "Zadbaj o swoją aktywność fizyczną - zależy od niej długość i jakość twojego przyszłego życia." Ćwicz codziennie, bo ruch to zdrowie. TRZYMAJ FORMĘ Szczęście, radość, zdrowie, siła, dawno znana jest ich przyczyna. Ćwicz i biegaj, sport uprawiaj, więcej rób, a mniej gadaj. Aktywność fizyczna to ważna sprawa, ale może być nią i dobra zabawa. Więc nie czekaj - od komputera uciekaj, bo każdy Ci to powie, że ruch to samo zdrowie! Gratuluję autorom! Szkoda, że nie wszyscy nadesłali 

Źródła   B.Klimuszko, Biologia I, ŻAK,2000r.   W.Lewiński,J.Prokop, Biologia1, OPERON 2004r.   htm htm htm