Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa
Włączanie jest procesem…. jest budowaniem relacji… Może zaistnieć jeśli będzie: Przygotowane środowisko Dobrze zaplanowany i realizowany system pomocy dziecku
Czego potrzebuje dziecko z niepełnosprawnością Terapeutycznego wsparcia, Kontaktów z innymi dziećmi (uwzględnianie możliwości) Współdziałania wszystkich osób działających na jego rzecz
Włączanie w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym Włączanie jest zależne od: - samodzielności: - niezależność od dorosłych, - zaradność, - organizowanie sobie czasu - udanych relacji z innymi: - dziecko - dorosły, - dziecko – dziecko - dziecko – grupa Więcej kompetencji – więcej zadowalającego uczestnictwa w grupie
Włączanie w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym- terapia Odpowiednio do potrzeb dziecka dobieranie sposobów terapii i wsparcia; Realizowanie terapii w miejscach gdzie dziecko najefektywniej się uczy i w sytuacjach, w których może korzystać z ćwiczonych umiejętności; Wycofywanie wsparcia i usamodzielnianie dziecka;
Włączanie w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym - współpraca na co dzień Rola dyrektora - tworzenie warunków do współdziałania - elastyczność w określaniu zadań terapeutów/asystentów i miejsca ich pracy z dzieckiem (tam, gdzie jest potrzeba) Rola terapeuty – asystenta -prowadzenie terapii z dzieckiem -ustalanie kiedy, jakie i czyje wsparcie jest potrzebne dziecku lub nauczycielowi – diagnozowanie potrzeb dziecka i nauczyciela - wdrożenie wsparcia w życie, - wycofywanie wsparcia
Współdziałanie wszystkich osób działających na rzecz dziecka Przed przyjęciem dziecka: - zebranie informacji kto i w jakim zakresie zajmuje się dzieckiem - spotkanie, o ile to możliwe, wszystkich zajmujących się dzieckiem aktualnie i po jego przyjściu do przedszkola ważne: czy damy radę i jak to zrobimy - ocena aktualnego poziomu funkcjonowania dziecka np. Profil PEP-R, skale, arkusze obserwacyjne - wstępne zaplanowanie działań wobec dziecka
Współdziałanie wszystkich osób działających na rzecz dziecka Po przyjęciu dziecka: - wdrożenie wstępnego planu pracy - korekta wstępnego i tworzenie następnych IPETów - różne formy wspierania się pracowników w realizacji planu i korygowaniu działań - współpraca z rodzicami i innymi osobami zajmującymi się dzieckiem poza przedszkolem/szkołą.
Współdziałanie wszystkich osób działających na rzecz dziecka Przy przekraczaniu progu edukacyjnego - Rola rodziców: wybór szkoły, skontaktowanie szkoły z przedszkolem dziecka - Współpraca przyszłej szkoły z przedszkolem – dobre zaplanowanie i wykorzystanie okresu adaptacyjnego, - Kontynuowanie skutecznych sposobów wspierania dziecka i jego edukacji
Czy warto włączać? Włączanie jest szansą dla: –osób sprawnych i z niepełnosprawnością – edukacji –nauczycieli –społeczeństwa … Warto organizować dobre włączanie służące rozwojowi dzieci i sprzyjające lepszej jakości ich życia jako osób i społeczności. Dziękuję za uwagę.