Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Szkołabezpieczna i przyjazna dla uczniów.  Zdobywając głosów, zajęliśmy 1.miejsce w plebiscycie zorganizowanym przez portal
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Opracowanie : Joanna Zamojska
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Rodzicom dziękuję za zaangażowanie, pomoc i wspieranie działań szkoły.
Zapis prezentacji:

Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa

Włączanie jest procesem…. jest budowaniem relacji… Może zaistnieć jeśli będzie: Przygotowane środowisko Dobrze zaplanowany i realizowany system pomocy dziecku

Czego potrzebuje dziecko z niepełnosprawnością Terapeutycznego wsparcia, Kontaktów z innymi dziećmi (uwzględnianie możliwości) Współdziałania wszystkich osób działających na jego rzecz

Włączanie w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym Włączanie jest zależne od: - samodzielności: - niezależność od dorosłych, - zaradność, - organizowanie sobie czasu - udanych relacji z innymi: - dziecko - dorosły, - dziecko – dziecko - dziecko – grupa Więcej kompetencji – więcej zadowalającego uczestnictwa w grupie

Włączanie w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym- terapia Odpowiednio do potrzeb dziecka dobieranie sposobów terapii i wsparcia; Realizowanie terapii w miejscach gdzie dziecko najefektywniej się uczy i w sytuacjach, w których może korzystać z ćwiczonych umiejętności; Wycofywanie wsparcia i usamodzielnianie dziecka;

Włączanie w Społecznym Przedszkolu Integracyjnym - współpraca na co dzień Rola dyrektora - tworzenie warunków do współdziałania - elastyczność w określaniu zadań terapeutów/asystentów i miejsca ich pracy z dzieckiem (tam, gdzie jest potrzeba) Rola terapeuty – asystenta -prowadzenie terapii z dzieckiem -ustalanie kiedy, jakie i czyje wsparcie jest potrzebne dziecku lub nauczycielowi – diagnozowanie potrzeb dziecka i nauczyciela - wdrożenie wsparcia w życie, - wycofywanie wsparcia

Współdziałanie wszystkich osób działających na rzecz dziecka Przed przyjęciem dziecka: - zebranie informacji kto i w jakim zakresie zajmuje się dzieckiem - spotkanie, o ile to możliwe, wszystkich zajmujących się dzieckiem aktualnie i po jego przyjściu do przedszkola ważne: czy damy radę i jak to zrobimy - ocena aktualnego poziomu funkcjonowania dziecka np. Profil PEP-R, skale, arkusze obserwacyjne - wstępne zaplanowanie działań wobec dziecka

Współdziałanie wszystkich osób działających na rzecz dziecka Po przyjęciu dziecka: - wdrożenie wstępnego planu pracy - korekta wstępnego i tworzenie następnych IPETów - różne formy wspierania się pracowników w realizacji planu i korygowaniu działań - współpraca z rodzicami i innymi osobami zajmującymi się dzieckiem poza przedszkolem/szkołą.

Współdziałanie wszystkich osób działających na rzecz dziecka Przy przekraczaniu progu edukacyjnego - Rola rodziców: wybór szkoły, skontaktowanie szkoły z przedszkolem dziecka - Współpraca przyszłej szkoły z przedszkolem – dobre zaplanowanie i wykorzystanie okresu adaptacyjnego, - Kontynuowanie skutecznych sposobów wspierania dziecka i jego edukacji

Czy warto włączać? Włączanie jest szansą dla: –osób sprawnych i z niepełnosprawnością – edukacji –nauczycieli –społeczeństwa … Warto organizować dobre włączanie służące rozwojowi dzieci i sprzyjające lepszej jakości ich życia jako osób i społeczności. Dziękuję za uwagę.