JAK ZACHĘCIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ DO CZYTANIA, CZYLI KILKA DOBRYCH RAD JAK RATOWAĆ ŚWIAT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

Sprawozdanie z realizacji akcji prozdrowotnej
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: NAUCZYCIEL Przygotowanie projektu przedsięwzięcia. Przygotowanie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
PROJEKT PROJEKT Ż yjemy by dawa ć realizowany w okresie od r. do r. W RAMACH MA Ł OPOLSKIEGO PROJEKTU MIE Ć WYOBRA Ź NI Ę MI Ł OSIERDZIA.
Nasza Biblioteka 2011.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
CAŁY WROCŁAW CZYTA… IX edycja
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.” ~Jan Paweł II.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Międzynarodowe Święto Bibliotek.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Szkoła z pasją... Klasa Va.
„Czysta Małopolska” selektywne gospodarowanie odpadami Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Psarach ul. Szkolna
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
Szkoły Podstawowej w Uhowie. I. Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych: Biblioteki szkolne- bramy do życia 1. Wykonanie z sentencji, myśli, aforyzmów.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„ Nasze dzieci 6 letnie w I klasie” Rada Rodziców przy Zespole Szkół w Grzechyni.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Forma Aktywności Społecznej !
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła z pomysłem na kulturę SP 255 Warszawa.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Jak zachęcać uczniów do czytania
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Innowacja pedagogiczna
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Jak inspirować zainteresowania czytelnicze uczniów szkoły podstawowej Z doświadczeń nauczyciela bibliotekarza Opracowała Monika Rowińska.
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 130 IM. MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO u l. Gościniec Łódź.
Dobre rady na odpady Projekt realizowany przez uczniów klasy III a Szkoły Podstawowej nr1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu w ramach programu „Szkoła Myślenia”
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
W ramach powyŻszego tematu PODJĘLIŚMY SZEREG DZIAŁAŃ:
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
Wystawy o eTwinningu i zrealizowanych projektach w ramach tej akcji r.
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Szkoła Podstawowa Nr 122 w Łodzi Koordynatorzy projektu:
Zaangażowanie społeczne
Zapis prezentacji:

JAK ZACHĘCIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ DO CZYTANIA, CZYLI KILKA DOBRYCH RAD JAK RATOWAĆ ŚWIAT

Nowoczesna szkoła nie może biernie czekać, aż uczniowie sami zechcą zainteresować się czytaniem. Już od najmłodszych lat należy wzbudzać zainteresowanie słowem pisanym oraz wykorzystać naturalną ciekawość świata dziecka.

Im dziecko jest starsze, tym trudniej wzbudzić w nim ciekawość losami „papierowych” bohaterów, zwłaszcza dziś w dobie Internetu. Pewne grupy starszych uczniów nie znają lub nie doceniają wpływu książki na wyniki nauki.

Młodzież często nie orientuje się, jakie "skarby" kryją zbiory biblioteczne i jaką pomocą może im służyć warsztat bibliotecznej służby informacyjnej. Dlatego działalność propagandowa jest dość istotną częścią składową warsztatu każdego nauczyciela.

Wielu młodym ludziom czytanie może wydawać się zajęciem nudnym, w które muszą dodatkowo angażować całą swoją energię. Dużo łatwiej jest włączyć film i biernie śledzić losy bohaterów. Jednak my, dorośli, doskonale wiemy, że czytanie, jak żadna inna czynność, rozwija wyobraźnię, kształtuje wrażliwość, uwrażliwia na losy innych i dostarcza nam dużej wiedzy.

Stare chińskie przysłowie mówi, że nie należy tracić czasu na czytanie dobrych książek – należy czytać tylko te najlepsze. Chyba wszyscy zgodzimy się z tym, że przysłowia są mądrością narodów. Głęboko wierząc w mądrość narodu chińskiego, autorki niniejszej prezentacji pragną przedstawić kilka ciekawych metod oraz technik promujących czytelnictwo.

Maraton czytania  W jakim celu?  Aby zachęcić do czytania.  Aby zintegrować społeczność szkolną.  Aby inicjować aktywność uczniów i realizować ich pomysły.  Jak to robić?  Zorganizować spotkanie po lekcjach, na które każdy uczestnik przyniesie ulubioną książkę, poduchy, koce, napoje.  Kogo zaangażować?  Uczniów, dyrektora, nauczycieli, innych pracowników szkoły, rodziców, rodzeństwo, przyjaciół, media, a także gości – doradcę metodycznego, pracowników biblioteki miejskiej, księdza, burmistrza miasta.  Rezultaty  Uzyskanie funduszy na zakup książek.  Popularyzacja czytania.  Większa frekwencja w bibliotece.  Upowszechnianie  Informacja w mediach lokalnych, na stronie szkoły, biblioteki szkolnej, biblioteki miejskiej itp.

Booktalking – gawęda o książce  Dlaczego?  Mała znajomość dobrych książek wśród młodzieży.  Uczniowie, którzy czytają, nie mają możliwości zaistnienia i zaprezentowania swojej wiedzy na forum szkoły.  W jakim celu?  Reklama dobrych książek.  Uświadomienie, że istnieją inne książki niż lektury.  Zachęta do czytania.  W jaki sposób?  1/ Zaprosić do udziału w ogólnoszkolnym konkursie.  2/ Opracować regulamin konkursu.  3/ Przygotować uczniów.  4/ Przeprowadzić konkurs – prezentacja wybranej książki z wykorzystaniem różnych rekwizytów, dekoracji, muzyki itp. – i wręczyć nagrody.  5/ Zaprosić laureatów do wyższego etapu realizowanego przez bibliotekę miejską.  Kogo zaangażować?  Rodziców, nauczycieli, uczniów.  Rezultaty  Dobra zabawa.  Wzrost zainteresowania książkami.  Współpraca między bibliotekami szkolnymi z różnych szkół.

Kufer z pomysłami na czytanie  W jakim celu?  Aby zachęcić do czytania.  Aby podnieść umiejętności czytania wśród dzieci i młodzieży.  Jak to robić?  1/ Nawiązać współpracę ze sponsorami, np. wydawnictwami – pozyskać książki, fundusze itp.  2/ Organizować inicjatywy sprzyjające czytaniu, np.:   magiczny kufer – przechodni zbiór ciekawych książek wymieniany między klasami lub szkołami;   konkursy – booktalking, plastyczny, czytelniczy;   happeningi w terenie (np. w domu opieki);   przygotowanie filmu lub słuchowiska o wybranej książce i upowszechnienie go na stornie szkoły, w mediach środowiskowych;   akcja „Jestem bohaterem książki” – wcielanie się w postaci literackie;   spotkania z ludźmi książki;   wizyty w wydawnictwach;   murale z cytatami.  Kogo zaangażować?  Uczniów, dyrektora szkoły, nauczycieli, innych pracowników szkoły, rodziców, rodzeństwo, przyjaciół.  Rezultaty  Uzyskanie funduszy na zakup książek.  Popularyzacja czytania.  Większa frekwencja w bibliotece.  Upowszechnianie  Informacja w mediach lokalnych, na stronie szkoły, biblioteki szkolnej, biblioteki miejskiej itp.

Młodzi twórcy literatury  Dlaczego?  Twórczość dzieci często trafia do szuflady. Uczniowie przynoszą swoje utwory do biblioteki. Proszą o recenzję polonistę lub bibliotekarza.  W jakim celu?  Aby pokazać twórczość młodych ludzi.  Aby uchwycić talenty literackie.  Aby docenić, zmotywować i dowartościować uczniów, publikując ich utwory literackie.  Jak to robić?  1/ Opracować regulamin we współpracy z nauczycielami języka polskiego.  2/ Ustalić termin zgłaszania prac.  3/ Przygotować zaproszenia i upowszechnić je wśród uczniów z różnych szkół.  4/ Zaangażować różnych partnerów.  5/ Zweryfikować nadesłane prace.  6/ Zorganizować obrady jury.  7/ Przygotować uroczystą galę.  8/ Przeprowadzić finał konkursu.  Kogo zaangażować?  Środowisko szkolne, regionalnych twórców, pracowników bibliotek, domu kultury itp.  Rezultaty  Publikacja z utworami uczniów – papierowa lub elektroniczna.  Wystawa ze zdjęciami autorów z fragmentami ich utworów.  Upowszechnianie  Ulotki, plakaty, Internet, media.

Oceń książkę  Dlaczego?  Nie wiemy, co uczniowie czytają.  Uczniowie nie wiedzą, że biblioteka to miejsce, gdzie można w ciekawy sposób spędzać wolny czas.  W jakim celu?  Aby zakupić książki, które chcą czytać uczniowie.  Aby zachęcić do czytania.  Aby promować ciekawą literaturę i bibliotekę.  Jak to robić?  Przygotować tablicę korkową z hasłem: OCEŃ KSIĄŻKĘ. Kolejne tytuły należy oznaczać odpowiednimi symbolami – WCIĄGAJĄCA, DOBRA, PRZECIĘTNA. SŁABA.  Kogo zaangażować?  Nauczycieli, uczniów.  Rezultaty  Zaangażowanie uczniów.  Informacja zwrotna dla nauczyciela bibliotekarza.  Upowszechnianie  Strona internetowa szkoły.  Uwaga!  Akcja pozytywnie oceniana przez nauczycieli, uczniów i rodziców. Akcja cykliczna, cieszy się dużym powodzeniem. Tablicę można wyeksponować w różnych miejscach w budynku szkoły.

Wieczór z książką i filmem  Dlaczego?  Małe zainteresowanie książkami.  W jakim celu?  Aby zachęcić „społeczeństwo obrazkowe” do sięgnięcia po tekst literacki.  Aby pokazać, że czytanie może być atrakcyjną formą spędzenia wolnego czasu.  Aby zintegrować uczniów – „BOOK TO BOOK zamiast FB”.  Aby wypromować bibliotekę.  Jak to robić?  1/ Rozreklamować wydarzenie.  2/ Przygotować salę – kawiarenkę, sprzęt do pokazów audiowizualnych, ekspozycję książek.  3/ Przygotować scenariusz wydarzenia.  4/ Zorganizować wydarzenie – uroczyste otwarcie, występ kabaretu, pokaz filmu, czytanie książki, podsumowanie.  Kogo zaangażować?  Uczniów, dyrektora, nauczycieli, innych pracowników szkoły (np. nauczyciele czytają książki), radę rodziców, gości specjalnych.  Rezultaty  Większe zainteresowanie twórczością wybranego pisarza.  Zaangażowanie uczniów.  Zachęcenie do częstszych odwiedzin w bibliotece.  Pokazanie atrakcyjnych książek.  Rozwijanie talentów uczniów – artystycznych i organizacyjnych.  Upowszechnianie  Marketing szeptany, ulotki, plakaty, strona internetowa szkoły.

Obycie umila życie-konkurs savoir-vivre  Dlaczego?  Zauważyliśmy niewłaściwe zachowania uczniów.  W jakim celu?  Propagowanie zasad dobrego zachowania.  Rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji.  Upowszechnienie literatury dotyczącej wskazanego tematu.  W jaki sposób?  6/ Opracować ABC savoir-vivre.  1/ Omówić materiał na lekcjach wychowawczych.  2/ Wybrać drużyny, które wezmą udział w teście (ze wszystkich klas).  3/ Zorganizować wystawę książek.  4/ Przeprowadzić test wiedzy.  Kogo zaangażować?  Wychowawców, pracowników biblioteki szkolnej, świetlicy.  Rezultaty  Poprawa zachowania.  Propagowanie dobrych wzorów

Poza zainteresowaniamiindywidualnymi, jedno powinno być wspólne, ogarniające bez wyjątku wszystkich: zainteresowanie samą książką. "Celem wszystkich działań biblioteki jest przede wszystkim zachęcanie uczniów do jak najczęstszego sięgania po książkę", a biblioteki szkolne powinny być "sercem szkoły". Tam rozwija się zainteresowania uczniów, szuka odpowiedzi na zadane przez nich pytania, utrwala i poszerza ich wiadomości zdobyte na lekcjach ze wszystkich przedmiotów.

Na zakończenie proponujemy krótkie warsztaty. Przedstawione przez nas zadanie ma na celu pokazać jak z czytania zwykłej bajki można zrobić poszukiwawczą akcję detektywistyczną.

Rozszyfruj treść tekstu: Pomidor, pomidor ogórek, w dzikich górach Gruszki żył banan i bardzo dynia żaba ze swoim selerem – małym, zarozumiałym żabusiem. Słowniczek:  banan-stary  dynia – mądry  Gruszka-Tybet  ogórek-temu  pomidor-dawno  seler - synek  żaba – tygrys  żabuś- tygrysek

AUTORKI DZI Ę KUJ Ą ZA UWAG Ę