Kontrole w kopalniach odkrywkowych -wybrane zagadnienia r. pr. Hubert Schwarz www.amadeus.biz.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Prowadzący: Hubert Nowak
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
Małgorzata Mądra-Janeda
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Wszczęcie kontroli podatkowej
Tryb przeprowadzania kontroli na podstawie:
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
KONTROLA WOJEWODY AKTY OBOWIĄZUJĄCE :
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Zmiany
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 33 UPE/
PRAWO ADMINISTRACYJNE
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Przestrzeganie przepisów bhp,
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Proces certyfikacji integrowanej produkcji ROŚLIN
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Zakończenie kontroli podatkowej
Zatrzymanie jako czynność dowodowa
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Postępowanie podatkowe
Narada z przedstawicielami komend wojewódzkich PSP, szkół PSP oraz CMP odpowiedzialnymi za archiwizację dokumentacji Częstochowa, dnia maja 2015.
Poświadczanie dokumentów w KPA
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
PRAWO O ZGROMADZENIACH
Wszczęcie kontroli podatkowej
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie podmiotu podlegającego inspekcji
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” ZASADY.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 9 grudnia 2015 Przykłady typów zdarzeń z udziałem pracowników ARiMR mające znamiona korupcji lub konfliktu.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Podmioty i uczestnicy Zasady ogólne kpa dotyczące podmiotów i uczestników Zasada pogłębiania zaufania obywateli Organy administracji publicznej prowadzą.
Stadia postępowania administracyjnego
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Barbara Denisiuk. Postępowanie cywilne Inf. ogólne grupowe SOKIK Postępowanie polubowne mediacja arbitraż.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
III. POSTĘPOWANIE PRZYGOTOWAWCZE cz
Uczestnicy procesu Dorota Czerwińska
Publiczne prawo konkurencji
Unieważnienie egzaminu przez PZE
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
Załatwianie spraw przez organy podatkowe
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Dostęp do informacji niejawnych
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wszczęcie kontroli podatkowej
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
SKARGA KASCYJNA.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Kontrole w kopalniach odkrywkowych -wybrane zagadnienia r. pr. Hubert Schwarz

ORGANY KONTROLI I.PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY - wynagrodzenia za pracę, czas pracy, urlopy, BHP II.URZĄD GÓRNICZY - ruch zakładu, koncesja, BHP w zakładzie, ochrona środowiska III.URZĄD ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ - inspekcje statków, kontrola przestrzegania przepisów żeglugowych, dokumentów statkowych i przewozowych

ZASADY KONTROLI Liczba kontroli – równocześnie tylko jedna* Czas trwania kontroli – maks. 12/18/24/48 dni roboczych rocznie* Wszczynana w terminie od 7 do 30 dni po zawiadomieniu przedsiębiorcy, Miejsce kontroli: siedziba przedsiębiorcy / miejsce wykonywania działalności Przedłużenie kontroli możliwe jedynie ze względów niezależnych od urzędu i wymaga dodatkowego powiadomienia * nie dotyczy: - PIP – brak jest przepisów dot. maks. czasu kontroli PIP - inspekcji statków

OBOWIĄZKI INSPEKTORA Upoważnienie (doręczane / okazywane PIP): 1) wskazanie podstawy prawnej; 2) oznaczenie organu kontroli; 3) datę i miejsce wystawienia; 4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej; 5) oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą; 6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli; 7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli; 8) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji; 9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy. Obowiązek wpisania kontroli do książki kontroli Wyjątek: PIP – może podjąć kontrolę niezwłocznie (można kwestionować) Jeśli upoważnienie nie spełnia wymogów – nie można wszcząć kontroli

UPRAWNIENIA INSPEKTORA Rozpoczęcie kontroli jedynie po okazaniu legitymacji (bez upoważnienia) – gdy potrzebne zapobieżeniu przestępstwa / wykroczenia lub zabezpieczeniu dowodu Wejście na teren zakładu górniczego (w tym budynków), uprawnienie do żądania udzielenia informacji, przedłożenia dokumentów, Udostępnienie inspektorowi pomieszczenia (najlepiej wyposażonego w komputer i drukarkę), Kontynuacja kontroli z udziałem świadka lub funkcjonariusza publicznego – jeśli przedsiębiorca nieobecny, Może zatrzymać statek lub urządzenie, wstrzymać wydobycie / ruch zakładu, a także zawiesić (do 2 lat) kierownika ZG, osoby dozoru, mierniczego, jeśli naruszają dyscyplinę / porządek pracy

OBOWIĄZKI KONTROLOWANEGO poddanie się i nieutrudnianie kontroli (225 Kodeksu karnego – ochrona środowiska, PIP, Służba Celna) Uczestniczenie w czynnościach kontrolnych Udzielanie wyjaśnień, składanie dokumentów itp., Jeśli czynność istotnie zakłóca funkcjonowanie przedsiębiorcy, trzeba w protokole wykazać konieczność podejmowania takiej czynności

UPRAWNIENIA KONTROLOWANEGO Nadmierne przedłużanie, przewlekłość kontroli – ponaglenie do OIP Naruszanie przepisów (przekroczenie uprawnień lub zaniechanie działań) – zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa (jeśli działa na szkodę interesu publicznego / prywatnego), Brak obiektywizmu, przekraczanie granic kultury osobistej – skarga do organu + wniosek o wyłączenie inspektora Odmowa poddania się kontroli (sprzeciw) – gdy np. brak upoważnienia lub gdy kontrola wykracza poza jego zakres przedmiotowy Odwołanie / Skarga w przypadku decyzji pokontrolnych prowadzonych bez upoważnienia

SPRZECIW Przysługuje w przypadkach: Braku zasadność wszczęcia kontroli bez zawiadomienia przedsiębiorcy (art. 79 ust. 2 SGospU), wszczęcia kontroli z uchybieniem terminów z art. 79 ust. 4 SGospU, wszczęcia kontroli bez upoważnienia (art. 79a ust. 1), błędnej treść upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (art. 79a ust. 6 SGospU), nieokazania przez kontrolującego przedsiębiorcy legitymacji służbowej przy przystąpieniu do wykonywania czynności kontrolnych (art. 79a ust. 1 SGospU), niepoinformowania kontrolowanego przedsiębiorcy o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli (art. 79b SGospU), prowadzenia kontroli bez udziału kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej (art. 80 ust. 1 ­SGospU), podjęcia i prowadzenia więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy w sytuacji, gdy nie zachodzą przesłanki z art. 82 ust. 1 SGospU, przekroczenia czasu trwania kontroli (art. 83 ust. 1 SGospU).

SPRZECIW 3 dni robocze od wszczęcia postępowania na wniesienie sprzeciwu, Obowiązek uzasadnienia sprzeciwu, Wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie kontroli, niedopuszczalny, gdy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne do przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałaniu popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego bądź zabezpieczeniu dowodów jego popełnienia, Organ ma 3 dni robocze na jego rozpoznanie (milczenie oznacza odstąpienie od kontroli)

PROTOKÓŁ INSPEKCJI Przed podpisaniem – można złożyć umotywowane zastrzeżenia w ciągu 7 dni Umotywowane zastrzeżenia - zarzuty co do sposobu prowadzenia kontroli, brak zasadności stwierdzonych uchybień itp. Protokół może być podpisany przez pełnomocnika (np. pracownika)

ORZECZENIA Decyzja – zasadniczo pisemna Nakaz PIP może być także ustny Wstrzymanie pracy zakładu lub jego części – tylko OIP Natychmiastowa wykonalność nakazów i decyzji (wspomiane w pouczeniu) – przy odwołaniu należy wnioskować o wstrzymanie wykonalności, Różne terminy do zaskarżenia – ogólna zasada to 14 dni, ale w przypadku nakazów – jedynie 7 dni.

UTRUDNIANIE KONTROLI Niepoddanie się kontroli lub jej utrudnianie jest: A) przestępstwem (225 KK – ochrona środowiska, PIP, Służba Celna), B) wykroczeniem w przypadku UŻŚ, OUG i większości innych inspekcji.

tel / Dziękuję za uwagę