MONASTYCYZM CHRZEŚCIJAŃSKI. Geneza monastycyzmu Reakcja na prześladowania chrześcijan za cesarzy: Decjusza oraz Dioklecjana; Wpływ ustabilizowania sytuacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
A gdy burze uderzą na ów dom …
Advertisements

Po czym poznać Kościół?.
drogą do nieba Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Dzieje Jezusa Chrystusa
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
PATRON WALII Patronem Walii jest święty Dawid żyjący w VI wieku.
Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Chrystusowi
JAN PAWEŁ II
Owocem zaś ducha jest: miłość, RADOŚĆ, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność,
Dzień Papieski Rok Kolbiański 2011.
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
ABRAHAM.
Siostry Kanoniczki Ducha Świętego.
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Owoc Ducha Świętego Miłość i dyscyplina.
Aby człowiek był naprawdę człowiekiem…
Jan Paweł II – pielgrzym świata
Rok Życia Konsekrowanego
Ksiądz Bosko.
„Zaprawdę, zaprawdę powiadam Ci: kto się nie narodzi z wody i z Ducha nie może wejść do Królestwa Bożego...”
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Tylko Jezus jest jedynym rozwiązaniem problemu grzechu
Bóg ciebie kocha i ma dla ciebie wspaniały plan zbawienia
Jan Paweł II WIELKI.
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Prezentacja Multimedialna św. Jakub Apostoł
SŁOWO ŻYCIA Kwiecień 2014.
Pana Jezusa w Komunii Świętej sercem płonącym miłością
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
Słowo Życia Październik 2014.
Nie bój się mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu
Mówię do J e z u s a Trudno jest zawsze kochać dawać i wybaczać
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
O Kościele II Ciało Chrystusa.
Słowo Życia Maj 2011.
Spotkanie z bł. Karoliną
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
PASCHA.
28. Modlitwa darem Boga.
Święty Mikołaj.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Czyli św. Teresa od Dzieciątka Jezus
Legenda o Świętym Dawidzie
Ref. Chleba z nieba Panie Boże daj I już z nami bądź, nie opuszczaj nas Chleba z nieba Panie daj./2x 1.W wieczerniku apostołów tłum Jadł kolację i zobaczył.
FRANCISZKANEK RODZINY MARYI
Modlitwą buduję wspólnotę Kościoła
W roku 1824/1825 Janek rozpoczął naukę. Początkowo uczył się u mieszkańców wsi, później u księdza Lacqua w Capriglio. 26 marca 1826 r. przyjął Pierwszą.
NIEDZIELA MISYJNA W KŁODNICY 26 PAŹDZIERNIK 2014.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
...wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. (Jk 2,17)
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
Lekcja 12 na 18 czerwca 2016 r.. „Bo ona, wylawszy ten olejek na moje ciało, uczyniła to na mój pogrzeb” (Mateusz 26:12) Na krótko przed swoją śmiercią.
KAMIL STOCH Korekta: Karolina Fromont.
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
HABEMUS PAPAM..!!.
Spotkanie ze Słowem J 7, Z Ewangelii według świętego Jana:
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
DUSZPASTERSKI APEL PAWŁA
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
OJCOWIE KOŚCIOŁA.
PATRON WALII Święty Dawid.
Wszystko zaczyna się od modlitwy… Dlatego staraj się by Twoja modlitwa była nieustająca… -Matka Teresa z Kalkuty-
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
SAMARYTANKA Gdzie jest studnia?.
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Winnica Mt 21,33–43.
Kościół jest wspólnotą
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
Wolontariusz roku.
Święty Mikołaj.
Zapis prezentacji:

MONASTYCYZM CHRZEŚCIJAŃSKI

Geneza monastycyzmu Reakcja na prześladowania chrześcijan za cesarzy: Decjusza oraz Dioklecjana; Wpływ ustabilizowania sytuacji chrześcijan po edykcie cesarza Konstantyna Wielkiego; narastanie konformizmu w szeregach chrześcijan;

Początki monastycyzmu Początki monastycyzmu sięgają III w. Ośrodki życia mniszego rozwinęły się głównie na terenie Egiptu, Palestyny oraz Syrii.

Modele życia mniszego Eremityzm (anachoretyzm): życie pustelnicze, w samotności, asceza, całkowite wyrzeczenie się świata zewnętrznego; Semi-anachoretyzm: połączenie życia w samotni z kontaktem z innymi pustelnikami; Cenobityzm: życie wspólnotowe, opat(abbas) kieruje wzrostem pozostałych braci, wspólna praca, modlitwy, realizowanie przykazania „miłości bliźniego”;

Św. Antonii Pustelnik (ok. 250 – 356) Egipski pustelnik, Ojciec pustyni, inicjator anachoretyzmu; Św. Antonii po śmierci rodziców postanowił rozdać cały swój majątek biednym, a następnie udał się do miejscowego pustelnika po naukę. Wedle jego Żywotu miał mieszkać w opuszczonym grobie, a następnie przenieść się do dawnej warowni w okolicach miejscowości Pispir. Pod koniec życia opuścił samotnie i udał się do oazy Wadi-Araba, gdzie spędził resztę życia.

Ilustracja z średniowiecznego kodeksu – św. Antonii i jego pustelnia w grobowcu.

Grota w Pispir.

Duchowa walka św. Antoniego z Szatanem

Apoftegmaty św. Antoniego Pustelnika Pewien myśliwy, polujący na pustyni na dzikie zwierzęta zobaczył, jak abba Antoni żartuje z braćmi, i bardzo się zgorszył. Starzec więc, pragnąc go przekonać, że z braćmi trzeba postępować łagodnie, powiedział mu: „Załóż strzałę i napnij łuk” – a on tak zrobił. Starzec rzekł: „Napnij mocniej” – i on usłuchał. Starzec powtórzył: „Mocniej!”. Myśliwy na to: „Jeśli napnę nad miarę, to mi łuk pęknie”. I rzekł mu starzec: „Tak jest i z pracą wewnętrzną. Jeśli ją ponad miarę napniemy, bracia się szybko załamią. Trzeba więc z nimi postępować łagodnie”. Myśliwy, gdy to usłyszał, skruszył się i odszedł bardzo zbudowany postawą starca, a bracia, umocnieni, rozeszli się do siebie.

Powiedział także: „Znałem mnichów, którzy po wielu trudach upadali i doszli do pychy duchowej, a wszystko przez to, że zaufali własnym osiągnięciom i zlekceważyli nakaz Tego, który powiedział: Zapytaj ojca, a on ci oznajmi”. Powiedział także: „Jeśli to możliwe, mnich powinien wyjawić starcom nawet, ile kroków robi albo ile kropel pije u siebie w celi: żeby sprawdzić, czy może i w tym nie błądzi”.

Rozwój życia pustelniczego Sketis (św. Makary Wielki),Nitria, Cella Klasztor św. Makarego w Wadi an Natrun

Św. Pachomiusz (ok ) Św. Pachomiusz był twórcą cenobityzmu. Do najważniejszych klasztorów założonych przez Pachomiusza należą: Tabennesi oraz Pbow. Jego siostra Maria założyła natomiast dwa klasztory żeńskie.

Reguła św. Pachomiusza Ten, kto ma zwyczaj szemrać i użalać się, że jest uciskany ciężką pracą, pięciokroć zostanie pouczony, że szemrze bez przyczyny i pokaże się mu oczywistą prawdę. Jeśli po tym będzie nieposłuszny, a jest dorosły, zostanie uznany za chorego i przeniesie się go do izby chorych i tam będzie żywiony jako nierób, aż powróci do prawdy. Jeżeli jednak słuszne jest jego użalanie i jest niegodziwie uciskany przez przełożonego, to ten, który go przywiódł do grzechu,otrzyma tę samą karę.

Reguła św. Pachomiusza Kto ma paskudny zwyczaj, aby braci swych podburzać słowami i deprawować umysły prostych, trzykroć zostanie upomniany. Jeśliby tym wzgardził zaciąwszy się w duchu i trwał w zatwardziałości serca, zostanie umieszczony poza klasztorem i wychłostany przed bramą, a otrzyma do jedzenia poza klasztorem tylko chleb i wodę, dopóki nie oczyści się ze swoich brudów.

Opis życia mnichów pachomiańskich wedle św. Hieronima Wyłączywszy więc tych jakby zarazę, przejdźmy do owych, którzy w większej liczbie mieszkają razem i którzy – jak powiedzieliśmy – nazywają się cenobici. Pierwszą u nich zasadą jest posłuszeństwo starszym i wykonywanie ich rozkazów. Podzieleni są na dekurie oraz centurie, tak że dziewięciu ludziom przewodniczy dziesiąty, a znów dziesięciu przełożonych podlega setnemu. Mieszkają oddzielnie, ale w połączonych celkach. Aż do godziny dziewiątej zgodnie z regułą nikt nie chodzi do nikogo, z wyjątkiem tych, których nazwaliśmy dziesiętnikami; oni to – jeżeliby ktoś chwiał się w myślach – obowiązani są pocieszać go swą rozmową. Po godzinie dziewiątej schodzą się wszyscy razem, śpiewają psalmy, czytają według zwyczaju Pismo Święte.

Przykład klasztoru pachomiańskiego

Deir el-Abiad (Biały klasztor)

Św. Bazyli Wielki ( ) Bazyli Wielki był biskupem Cezarei, a także propagatorem życia monastycznego. Opracował regułę dla mnichów (tzw. Regułę dłuższa oraz krótszą). Uznawany jest za ojca monastycyzmu wschodniego. Zreformował cenobityzm pachomiański – ograniczając w nim indywidualizm mnichów na rzecz wspólnotowości.

Reguła św. Bazylego Pytanie: W jaki sposób ktoś może jeść i pić na chwałę Bożą (1Kor 10,31)? Odpowiedź: Uczyni to wówczas, gdy będzie pamiętał o Dobroczyńcy i pozostawał w takim usposobieniu ducha, które przejawi się również w zachowaniu ciała. Nie spożywa zatem pokarmów machinalnie, lecz ze świadomością, że patrzy na człowieka Bóg. A posilając się, ma na uwadze to, żeby nie jeść jedynie dla rozkoszy i przyjemności, lecz jak sługa Boży: po to, by nabrać sił do spełnienia czynów według przykazań Chrystusa.

Św. Jan Kasjan ( ) mnich, teolog, asceta, popularyzator monastycyzmu i ascetyzmu wschodniego w Kościele zachodnim. Założyciel jednej z pierwszych wspólnot monastycznych w Europie Zachodnie (Marsylia, Apt).

Jan Kasjan i modlitwa nieustanna X,10. Pragnę podać wzór modlitwy i sposób jej praktykowania. Każdy mnich, dążący do ciągłej pamięci o Bogu, powinien przyzwyczaić się do nieustannego rozmyślania tą jedną formułą, odrzucając wszelką różnorodność myśli. Nie będzie w stanie przy niej trwać, jeśli nie uwolni się od wszelkich trosk i kłopotów cielesnych. Nauczyłem się jej z podania najstarszych Ojców, których mała część dożyła moich czasów i wyjawiam ją tylko nielicznym, naprawdę pragnącym doskonałości. Otóż, dla zdobycia stałej pamięci o Bogu, nieprzerwanie miejcie przed oczyma następujący wzór modlitwy: Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu; Panie, pośpiesz ku ratunkowi memu (Ps 70,2).

Współcześni pustelnicy Dokument „Pasja” w reżyserii Dagmary Szymańskiej-Szymury opowiada o pustelniku Józefie Żarnowskim z Kalwarii Zebrzydowskiej.