WIELOSTRONNY PARTNERSKI PROJEKT SZKÓŁ „Understanding and celebrating European Folklore” Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Święcanach Niniejszy projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Wspólnoty Europejskiej w ramach Programu Comenius. Treści samego projektu lub materiałów nie odzwierciedlają stanowiska Komisji Europejskiej czy Agencji Narodowej w danej sprawie, a w związku z tym ani Komisja Europejska, ani Agencja Narodowa nie ponosi za nie odpowiedzialności.
Comenius to jeden z czterech europejskich programów sektorowych Programu „Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme). Zadaniem programu jest: rozwijanie wśród dzieci i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz rozumienia jej wartości, pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego. Szczegółowe informacje na temat programu Comenius można znaleźć na stronie internetowej:
Nasza szkoła przystąpiła do projektu „Understanding and celebrating European Folklore”, który będzie realizowany w latach 2012 – 2014.
Celem projektu jest dokonanie porównania oraz zbadanie podobieństw i różnic między państwami uczestniczącymi poprzez zgłębianie siedmiu aspektów folkloru europejskiego: Festiwale Festiwale – uroczystości w trakcie wizyt oraz podczas międzynarodowych dni kultury każdego z państw Muzyka Muzyka – poznawanie różnych instrumentów w trakcie projektu, uczniowie będą uczyć się jak na nich grać oraz spróbują stworzyć hymn dla projektu używając najbardziej tradycyjnych instrumentów z każdego państwa, występy podczas wizyt oraz międzynarodowych dni kultury Medycyna Medycyna – zbieranie informacji na temat tego gdzie dokonały się przełomowe odkrycia, ze szczególnym uwzględnieniem tych odkryć, które są związane z państwami biorącymi udział w projekcie Religia Religia – zbieranie informacji dotyczących kulturowych aspektów religii związanych ze świętowaniem, tradycjami, a także zrozumienie kluczowych przesłań każdej z religii wyznawanych w państwach uczestniczących w projekcie
Jedzenie Jedzenie – stworzenie książki kucharskiej, która będzie na każdej stronie zawierać przepisy na dania pochodzące z różnych państw, ale składające się z tych samych składników. Dzielenie się wiedzą na temat potraw i tradycji związanych z jedzeniem pomiędzy szkołami i społecznościami podczas wizyt oraz w trakcie międzynarodowych dni. Przesądy Przesądy – zdobywanie informacji na temat częstych przesądów i różnych zabobonów w każdym z państw oraz pokazanie ich poprzez przedstawienia wykonywane w trakcie wizyt np. przedstawienie o przesądach związanych z czarnym kotem w Anglii czy o meduzie we Włoszech. Baśnie i legendy Baśnie i legendy – stworzenie książki w wersji elektronicznej zawierającej legendy i bajki państw uczestniczących
SŁOWENIA POLSKATURCJA GRECJA WIELKABRYTANIA HOLANDIA HISZPANIA REPUBLIKA CZESKA
Dla uczniów: poznanie innych krajów, kultur oraz mentalności i stylu życia obywateli; większe zainteresowanie innym krajami i kulturami; większa tolerancja wobec innych kultur i obywateli innych krajów; większa motywacja do nauki języków obcych; poprawienie umiejętności posługiwania się językiem angielskim; lepsze umiejętności społeczne i zdolność pracy w grupie; zyskanie praktycznej znajomości technologii informacyjno – komunikacyjnych; udział w kilkudniowych wyjazdach do krajów partnerskich; zawarcie znajomości z rówieśnikami z innych krajów.
Dla nauczycieli i szkoły: nawiązanie międzynarodowej współpracy, zawarcie znajomości z nauczycielami z innych krajów; wymiana doświadczeń, wymiana informacji o systemach edukacyjnych i sposobach nauczania w partnerskich szkołach; udział w kilkudniowych wyjazdach do krajów partnerskich; podniesienie prestiżu szkoły poprzez udział w projekcie; promowanie naszego kraju, regionu, lokalnych tradycji wśród innych partnerskich krajów; dofinansowanie projektu i działań koniecznych do jego realizacji w kwocie €.
Integralną częścią projektu są wizyty w partnerskich placówkach finansowane z funduszu Unii Europejskiej. Planowane mobilności: Czechy, Uście nad Łabą Grecja, Saloniki Słowenia, Benedikt Turcja, Stambuł Wielka Brytania, Londyn Holandia, Ede Polska, Skołyszyn Hiszpania, Malaga
udział w festiwalach, imprezach i uroczystościach w szkołach; poznawanie zwyczajów, tradycji, języków; kreatywne zajęcia plastyczne; przygotowywanie występów, pokazów i przedstawień z udziałem uczniów; organizowanie wystaw; opracowywanie folderów, plakatów, informatorów; gazetek; wideokonferencje; współpraca poprzez platformę e – Twinning; dokumentowanie projektu poprzez zdjęcia, filmy, prezentacje; promowanie projektu w prasie lokalnej i mediach.
Strona internetowa mająca na celu zaprezentowanie wszystkich efektów pracy Trzy magazyny elektroniczne Hymn projektu Logo projektu Płyta CD z muzyką nagrana podczas projektu Książeczka z przepisami zawierająca pomysły ze wszystkich państw Książka z legendami i baśniami
Na stronie internetowej szkoły będziemy zamieszczać informacje z kolejnych etapów realizacji projektu. Niniejszy projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Wspólnoty Europejskiej w ramach Programu Comenius. Treści samego projektu lub materiałów nie odzwierciedlają stanowiska Komisji Europejskiej czy Agencji Narodowej w danej sprawie, a w związku z tym ani Komisja Europejska, ani Agencja Narodowa nie ponosi za nie odpowiedzialności.