„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Globalne Południe, to inaczej kraje rozwijające się, zwane jeszcze czasem błędnie Krajami Trzeciego Świata. Nawiązuje ona bowiem do podziału świata z okresu Zimnej Wojny na mocarstwa Zachodu, Wschodu oraz tzw. HDI (Human Developemet Index ), gdzie mieszkańcy żyją w najgorszych warunkach (Afryka, Ameryka Południowa i Azja).
Trzeba pamiętać, że choć Australia leży na półkuli południowej, to pod względem rozwoju zaliczamy ją do krajów Globalnej Północy. Kraje Globalnej Północy i Globalnego Południa, choć z pozoru stanowią dwa odrębne światy, są nawzajem od siebie zależne.
Kilka informacji o kawie :D
1. Kawa zajmuje 2 miejsce w handlu światowym.
2. 100 mln osób na świecie żyje z uprawy kawy.
3. 22% z produkowanej kawy na świecie jest spożywane w kraju pochodzenia.
4. Za 170 miliardów złotych za którą sprzedano kawę, 23 miliardy z tej sumy wraca do krajów produkujących kawę.
5. Finlandia spożywa najwięcej kilogramów kawy na osobę rocznie.
6. Kawa pochodzi z Etiopii.
7. Słowo „kawa” pochodzi z języka Arabskiego.
8. W 2001 roku Brazylia wyprodukowała znaczki pocztowe o smaku kawy.
Burza mózgów :D Wymieńcie swoje skojarzenia związane z Ameryką Południową. Następnie napiszemy na tablicy wasze skojarzenia. :D
Zadania :D
1. Co nas łączy z Ameryką Południową ? Rozdamy wam karty pracy i w parach lub indywidualnie zastanowicie się nad pierwszym zadaniem i spróbujecie przyporządkować poszczególne słowa z pierwszej kolumny do nazw krajów wypisanych w drugiej kolumnie. Następnie podajecie swoje odpowiedzi i uzasadniacie swój wybór.
2. Filiżanka kawy. Producenci Konsumenci Zastanówcie się, w których krajach na świecie uprawia się najwięcej kawy oraz w których krajach na świecie pije się jej najwięcej. Następnie poprosimy jednego ucznia aby zaznaczył na mapie różowymi karteczkami kraje świata będące producentami kawy, a żółtymi karteczkami kraje świata będące konsumentami kawy. UWAGA!!! Producenci to kraje półkuli południowej, a konsumenci to kraje półkuli północnej. Producenci Konsumenci Finlandia, Norwegia, Islandia, Niemcy, Dania, Austria, Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Stany Zjednoczone, Kanada. Brazylia, Wietnam, Indonezja, Kolumbia, Meksyk, Boliwa.
Test z informacji o kawie. :D Rozdamy teraz test, który każdy z was indywidualnie go wypełnia. Następnie oddacie podpisane prace. Jeżeli nie zdążymy zrobić testu na lekcji, to będzie ten test na zadanie domowe. POWODZENIA!!! :D
3. Ile wart jest banan? – gra symulacyjna. Dzielimy się na 5 zespołów, które wcielą się w role poszczególnych ogniw „bananowego handlu”: pracownicy plantacji, właściciele plantacji, przewoźnicy, importerzy i właściciele sklepów. Każdy zespół otrzyma opis swojej roli. Jeden uczeń z każdego zespołu czyta swoje zadania. Na podstawi schematu banana macie kilka minut, aby zastanowić się, ile warta jest wasza praca, czyli ile z kwoty 1zł należy się właśnie wam i dlaczego. Każdy zespół prezentuje swoje propozycje, które zapiszemy na tablicy. Suma prawdopodobnie przekroczy 1 złoty, wówczas każdy zespół powinien przemyśleć na nowo koszt i zasugerować inną liczbę.
Sprawiedliwy Handel (Fair Trade) To partnerstwo w handlu międzynarodowym, opierając się na dialogu, przejrzystości i szacunku. Sprawiedliwy handel gwarantuje producentom w ubogich krajach sprawiedliwe wynagrodzenie, godne i bezpieczne warunki pracy oraz długoletnie umowy handlowe .
Czy kraje Ameryki Południowej zależne są od Europy? Co zapamiętaliście z tej lekcji?
Dziękujemy za uwagę :D Wykonały: Melania Rapacz :D Zuzanna Tokarz :D
Bibliografia: Publikacja „RAZEM DLA ROZWOJU – Aktywna Edukacja Globalna w Szkołach”