Potop Henryka Sienkiewicza Czytać albo nie czytać… Oto jest pytanie!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Advertisements

Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
M ILENA G ĄSIOREK Grupa 1016a. T EKST MOJE WAKACJE! M oje ubiegłoroczne wakacje, były bardzo długie, ponieważ ze względu na to że zdawałam wówczas egzamin.
„Powieść o honorze, silnej woli i patriotyzmie.”
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Autor: Adrianna Dzikielewska
Jaki jest wpływ palenia papierosów na zdrowie człowieka ?
Wiedźmin Andrzej Sapkowski.
Chłopiec w pasiastej piżamie
Wybory do samorządu uczniowskiego 2013/2014
Autorzy: Tomasz Krężelok i Wojciech Sawkiewicz
Listy dzieci do Pana Boga
Czy jesteś osobą otwartą?
Angelika Libura KrDZTo1013 Nr. Indeksu
Czytelnictwo literatury popularnonaukowej uczniów korzystających ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu Oprac. Anna.
‘A Tale of Tolerance’ HISTORIA TOLERANCJI
Fotografia naszym życiem
Prezentacja Zając Martyna
Śmierć półrocznej Madzi
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Testament Gabriela Garcia Marqueza
Żeby nie żałować....
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Projekt edukacyjny „Nasza szkoła w procentach”
Gdyby Bóg podarował mi odrobinę życia
HENRYK SIENKIEWICZ- OBYWATEL ŚWIATA I EUROPY
„Co najbardziej dziwi Cię w ludziach?..."
O korzeniach i skrzydłach…
,,Powiedz mi co czytasz, a powiem Ci kim jesteś’’
MAJÓWKA Z SIENKIEWICZEM
Polscy nobliści w dziedzinie literatury
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014
Podsumowanie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów na temat: PSO, WSO - przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz.
Komiks dokumentujący wydarzenia podczas wycieczki do Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
„BIBLOTEKA SZKOLNA JAKO SKARBNICA WIEDZY”. Ankieta została przeprowadzona w ramach projektu „Zostać przedsiębiorczym” w dniach od 13 do 17 kwietnia 2015.
Henryk Sienkiewicz.
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Plan prezentacji: Temat zajęć Kilka ważnych wydarzeń z życia pisarza
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
HENRYK SIENKIEWICZ.
KRZYŻACY – OBRAZ ŚREDNIOWIECZA
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Henryk Sienkiewicz. ŻYCIE Urodził się 5 maja 1846 r. we wsi Wola Okrzejska na Podlasiu Po ukończeniu gimnazjum w Warszawie studiował na Wydziale Filologicznym.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Anna Kukla-Gryz i Katarzyna Zagórska
Henryk Sienkiewicz.
pierwsza międzynarodowa nagroda
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Pomysł na promocję książki.
Moje Książki, czyli co warto przeczytać
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
A Ty ile książek przeczytałeś w ubiegłym roku?
2016 – ROK HENRYKA SIENKIEWICZA
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Lubię czytać!.
Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
HENRYK SIENKIEWICZ. Henryk Sienkiewicz urodził się r. w Woli Okrzejskiej. Jego dzieciństwo było szczęśliwe. W szkole nie miał wysokich not,
Recenzje uczniów klasy III D
…czyli nie taki diabeł straszny
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Potop Henryka Sienkiewicza Czytać albo nie czytać… Oto jest pytanie!

ANKIETA GRUPA I: Anna Dulak, Karolina Hojdysz Kamila Stawowczyk, Nikoleta Jaśkowiec, Oksana Avramenko, Aneta Kożuch, Kinga Jonkisz Joanna Szczotka

Mężczyźni: 7 Kobiety: 24 Dane wyrażone W PROCENTACH. Jakiego typu powieści lubisz?

Jakiej długości miałaby być lektura, żebyś po nią sięgnął?

Czy przeczytałeś/zamierzasz przeczytać „Potop” w całości?

Czy sięgnąłbyś po tę książkę z własnej woli?

Czy nazwisko autora miało wpływ na to, jak podszedłeś do tej książki?

Co ci się podoba w „Potopie”?

Co ci się nie podobało w „Potopie”?

Dlaczego uczniowie nie czytają lektur?

Dlaczego uczniowie/ludzie nie czytają „Potopu”?

Co sądzisz o streszczeniach?

O „Potopie” na forach internetowych… Gr. II Kamil Flig Maciej Grzegorzek Mariusz Kolan Daniel Kubica Miłosz Kubizna Kamil Nosal Paweł Procek Łukasz Wandzel

Z ankiety przeprowadzonej dnia 12 kwietnia przez TVN wynika, że 93% ankietowanych jest za pozostawieniem „Potopu” w kanonie obowiązujących lektur szkolnych. Zatem zdecydowanej większości książka ta się spodobała. Z opinii przedstawionych na różnych stronach wynika, że atutami tej książki są: dobre napisanie i przyciąganie uwagi. Jest łatwa do zrozumienia. Ludzie określali ją jako informacyjną i wnikliwie napisaną. Do przeczytania zniechęca duża ilość stron oraz długie opisy przyrody. Niektórzy uważają, iż tematyka jest nieaktualna, nie trafiająca w gusta współczesnego czytelnika. Wypowiedź pewnego internauty „Niestety. Nawet w Polsce, tylko nieliczni czytelnicy potrafią przezwyciężyć odium lektury, obciążenie patriotyzmem i wiarą, obrzydzenie wersją kinową. Szkoda, że dla tak niewielu jest „Potop” tym, czym byłby dla dzisiejszego czytelnika bez tych wszystkich dawno zmurszałych zaszłości: świetną powieścią na pewno wartą przeczytania. Jeśli jeszcze nie czytaliście, spróbujcie odrzucić to wszystko, co wiecie na temat tej lektury, zapomnijcie o tym, że to szkolna cegła i przeczytajcie to tak, jak choćby Krzyżowców Guillou. Na pewno się nie zawiedziecie” możemy potraktować jako przedstawienie uogólnionej opinii większości ankietowanych. Opinie internautów dotyczące „Potopu” są bardzo zróżnicowane. Współczesność, uczniowie i dorośli (statystyki czytelnictwa to potwierdzają) “nie wierzą” w “lecznicze i nowoczesne właściwości” książki, bo młodzież ma Youtube i Google, a tam wiedza leży na “wyciągnięcie oczu”. Jeśli uczeń ma do wyboru blisko 800 stron czytania (“Potop”) lub wybrane fragmenty filmu, które obejrzy w ciągu 15 minut i to mu da gwarancje przygotowania, wybiera film. Podobnie wybierze streszczenie w miejsce opasłych tomów lektur. Polonista szybko może ustalić prawdę poprzez test wiedzy z lektury, jeśli zechce i odpowiednio to zaznaczy w dzienniku… Z drugiej zaś strony – liczne sondaże przeprowadzane wśród ankietowanych dowodzą, że wg 93% czytelników „Potop” Henryka Sienkiewicza powinien zostać w kanonie lektur szkolnych. Opinie młodzieży/uczniów dotyczące tejże lektury są, jak już wcześniej zaznaczyłem – niejednoznaczne. Od wyrażeń określających lekturę jako „beznadziejnie nudną” aż po te, które wprost zachwalają niesamowite walory Sienkiewiczowskiego dzieła.

Uwaga! Zachowano oryginalną pisownię! Ostrzega się wszystkie osoby o szczególnej wrażliwości ortograficznej przed studiowaniem kolejnych 12 slajdów!

POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !!POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !!IP: *.ipt.aol.com Gość: :: , 15:22 zarchiwizowany Nie wolno dzieci uczyc klamstwa ws rzekomego bohaterstwa zakonnikow z Jasnej Gory,malych,interesiownych zdrajcow. –Re: POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !!IP: *.ipt.aol.comRe: POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !! Gość: Kraken , 16:39 zarchiwizowany dodalbym,ze CALA niemal "tfurczosc" henia tam sie wlasnie kwalifikuje-a szczegolnie "Ogniem i Mieczem" oraz "Krzyzacy" Re: POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !!IP: *.ipt.aol.comRe: POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !! Gość: :: , 21:43 zarchiwizowany Ten caly noblista okazalo sie jest niezwykle niewiarygodnym pisarzem i nudnym jak flaki z olejem w dodatku. –Re: POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !!IP: *.ipt.aol.comRe: POTOP SIENKIEWICZA - DO SMIETNIKA !! Gość: :: , 21:54 zarchiwizowany Gość portalu: :: napisał(a): > Nie wolno dzieci uczyc klamstwa ws rzekomego bohaterstwa zakonnikow z Jasnej > Gory,malych,interesiownych zdrajcow.

Gość: magda , 21:27 zarchiwizowany A jest tu ktoś kto czytał 'Potop' i wogóle całą Trylogię i uwielbia Sienkiewicza i mu się podobał temat na maturze?? Bo jak tak czytam te wszystkie wypowiedzi o maturze z polskiego to widze, że 98% ludzi nie czytało, no nie dziwie im się, bo tego typu książki do łatwych nie należą. Ale ja je uwielbiam, miałam nawet na ustnej temat o Trylogii, szukam mi podobnych, są tu?? Re: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałRe: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałIP: *.bsk.vectranet.pl / *.bsk.vectranet.pl Gość: OK , 21:36 zarchiwizowany Ja czytałem, mimo że praktycznie nie musiałem bo Potop omawialiśmy bardzo skrótowo. Także przeczytałem dla przyjemności, nie z przymusu. Najciekawsza obok Zbrodni i kary lektura w całym liceum. Większość pewnie odstrasza duża objętość, komu chciałoby się czytać prawie 1500 stron. –Re: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałIP: *.neoplus.adsl.tpnet.plRe: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobał Gość: magda , 21:39 zarchiwizowany no to widzę, że nie jestem sama, cieszę się bardzo :) Re: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałIP: *.internetdsl.tpnet.plRe: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobał Gość: Velika , 21:42 zarchiwizowany Ja też przeczytałam cały i bardzo mi się podobał może też dlatego że jestem pasjonatką historii :) W wakacje zamierzam przeczytac dwie pozostałe częśći "Trylogii". W mojej klasie z LO jeszcze jeden koleś poza mną uwielbia "Potop"i jest to jedyna książka z lektur przez którą przebrnął:)

trylogii nie czytc to hanbatrylogii nie czytc to hanbaIP: *.chello.pl Gość: ct , 14:43 zarchiwizowany ja sadze, ze kto nie przeczytal trylogii w ogole nie ma prawa sie mienic Polakiem i nigdzie go nie powinni przyjac na studia. to brak szacunku do wlasnej historii!! a poza tym ksiazka jest super ciekawa i przeczytalam ja w wieku 12 lat Re: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałRe: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałIP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl Gość: kajot , 13:56 zarchiwizowany nie i nie znam raczej takich. Re: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałRe: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobałIP: *.pl / *.lublin.enterpol.pl Gość: lublinianka , 10:40 zarchiwizowany Kiedy omawialiśmy Potop nie chciało mi się jego czytać,ale po kilku miesiącach zx nudy sięgnełam po niego i strasznie mnie wciągnał. Bardzo fajna ksiązka Re: ludzie a czytał ktoś 'Potop' i mu się podobał kfiatuszek86kfiatuszek , 15:05 zarchiwizowany czytałam-świetna książka!!!

"w pustyni" jest okropne. jak i potop Autor: kitty , 17:22kitty zarchiwizowany który już omówiliśmy. nienawidzę sienkiewicza. potopu nie przetrawiłam, a "w puszczy" było pierwszą lekturą, której nie przeczytałam. wilczy_ogonwilczy_ogon , 01:27 zarchiwizowany wiktoriaka napisała: Nie bardzo wyobrażam sobie > dorosłego człowieka czytającego z zainteresowaniem Trylogie. Ja bym im dała > wyłacznie Quo vadis Sienkiewicza, ze względu na Nobla. Tylko nie "Quo vadis", to jest dopiero literatura dla kucharek - oprawić w różowe okłądki i będzie harlequin jak się patrzy. "Trylogia" to przynajmniej niezła pozycja przygodowa, no i ma to, co Sienkiewiczowi rzeczywiście się udawało, czyli pełnokrwiste, barwne postacie. Ale i tak kudy "pokrzepiaczowi serc" do Gombrowicza...

Re: Czytałem Sienkiewicza - o, Boże! Autor: yanga , 15:07yanga Dodaj do ulubionychDodaj do ulubionych zarchiwizowany Ben, mam ciągle wielki sentyment do Sienkiewicza, ale kiedyś zapragnęłam sprawdzić, dlaczego moje oswojone z klasyką dziecko za nic nie może przebrnąć przez "Quo vadis" właśnie. No i moje wrażenia z ukochanej niegdyś (czyli w wieku -nastu lat)lektury były dokładnie takie jak Twoje! A np. z Trylogią już tak nie mam - "Potopu" przez radio słuchałam niedawno z wielką przyjemnością.Uważam ze zestawianie Sienkiewicza z pisarzami w rodzaju Masłowskiej jest demagogią. "Quo vadis" (wcale nie było pisane "ku pokrzepieniu serc" - to Trylogia)spełniło swoją rolę dziejową, nikt tej powieści nie odbiera walorów, zaktóre otrzymała nagrodę Nobla, ale teraz powinno być lekturą obowiązkową tylko dla polonistów. -- "The tiger, on the other hand, is kittenish and mild..."

Czytałem Sienkiewicza - o, Boże! ben-oniben-oni , 18:56 zarchiwizowany Musiałem (obowiązek rodzicielski...) przeczytać kawałek "Quo vadis" na głos. Kiedyś już próbowałem to czytać "dla siebie", ale zapomniałem dlaczego nie skończyłem. Teraz wiem. Toż to jest grafomania czystej wody! Te "białe jak przebiśnieg ramiona Ligii", czy "błogi uśmiech szczęścia na jego twarzy"... no w mordę! Kiedy wreszcie ktoś odważny przesieje te plewy od ziaren polskiej literatury? Kiedy znajdzie się w końcu ktoś odważny i powie, że tego nie można dawać młodzieży do czytania, bo sobie spaczy gust. Kiedy - "ku pokrzepieniu serc" nie będzie żadną rekomendacją dla książki?

Re: Uwielbiam literaturę Sienkiewicza Autor: iluminacja , 18:39iluminacja256 Dodaj do ulubionychDodaj do ulubionych zarchiwizowany Żaden dzieciak, tym bardziej zmuszony, a już tym bardziej w liceum nie przeczyta "Potopu" :)))No way - po prostu. Ta ksiązka jest za gruba i za infantylna dla przeciętnego, współczesnego 17 latka. Ja "Potop" przeczytałam chyba z 5 razy - problem w tym, ze w podstawówce, mając lat, nieobowiązkowo. Jakby mi ktoś kazał to czytać obowiązkowo w liceum, kiedy mialam lat 18, to bym go wysmiała, bo ludzie wtedy nie zachwycają sie juz czarno-białą konwencją historyczną. Pozostaje to tylko niektórym psychopatycznym tego...no...kierownikom katedry pozytywizmu:))) A reszta czyta Voneguta, Suskinda, Kinga, Huxley'a, Masłoską, Witkowskiego i cały chłam popularny - o ile czyta w ogóle. Jedrzej Kmicic to nie te rejony:))) W sumie jedyne co Sienkiewiczowi się udało to "Quo vadis" - ale oczywiscie w czesci opisującej Rzymian, nie chrzescijan- jakby tego chciał Romek, no i moze "Bez dogmatu".

Re: Są lektury nic nie wnoszące, ale konserwujące illogicalillogical , 19:35 zarchiwizowany Sienkiewicz - zdobywca literackiej nagrody Nobla za powiesc "Quo Vadis". Dzielo bylo wielokrotnie przenoszone za ekran. Chocby te fakty swiadcza o wielkosci Sienkiewicza. Czymze ty mozesz sie pochwalic krytykujac tak wielka osobistosc, ktora zyjac w czasach nam wspolczesnych zbilaby krocie na swej tworczosci mogac kupic tysiace kryptolewakow twojego pokroju, wraz z wystajaca wam sloma z butow. Moze boli cie to, ze to jeden z niewielu PROPOLSKICH pisarzy (pisal przeciez ku pokrzepieniu serc wzbudzajac uczucie dumy narodowej z ktorego odarli Polakow komunisci), w przeciwnie do szkalujacych Polske, a wiec lansowanych przez salon, Szczypiorskiego i Kosinskiego ("The Painted Bird").

Re: jestes zainteresowany w "hard stuffie" i częs wielki_czarownikwielki_czarownik , 21:44 zarchiwizowany Co do wychowywania to się zgodzę. A co do Sienkiewicza to jest jeden wielki powód dla którego on musi wrócić. W jego powieściach to my wygrywaliśmy. Tak się kształtuje młode pokolenia. Nie poprzez opisywanie jakiegoś Kordiana który mdleje nie dokonując niczego, ale poprzez obraz husarii, który wpada między wrogów i robi z nich mielone. Kiedyś czytałem ciekawy artykuł o tym jak to w polskiej sztuce istnieje wstręt przed zwycięstwem. Polak może albo przegrać albo moralnie wygrać. A u Sienkiewicza Polak autentycznie wygrywał. I to jest wielka zaleta jego twórczości - pokazuje, że my też możemy być górą. BTW Trylogię to chyba ze 20 razy czytałem. IMHO pod względem warsztatu pisarskiego to jest arcydzieło.

No właśnie, to jest ten punkt 1410_tenrok1410_tenrok , 22:27 zarchiwizowany Dlatego właśnie Zeromski, Prus, Sienkiewcz i wszelka tego typu literatura to chłam, nie przystający do potrzeb naszych czasów. Zyjemy sto lat później w zupełnie innym kraju, w innych warunkach. Mamy inne potrzeby. Kraj jest wolny, a my jestesmy jego gospodarzami. Nikt nam nie zagraża. A nawet gdyby, to nasza potencja i tak nie jest w stanie mu zagrozić. Dlatego jesteśmy częścią sojuszu innych wolnych panstw. dlatego własnie na wolno nam się zamykać w bezsensie zascianka billewiczów lub chreptiowskiej czy może bogdanieckiej stanicy.

Re: Giertych: Sienkiewicz musi być w kanonie lekt ko2006ko , 21:04 zarchiwizowany Ksiazki Sienkiewicza sa "fajne", latwo sie je czyta, sa emocjonalne ale niestety tez bardzo subiektywne. Dobra lektura dla dzieci w wieku lat 12, jako wazny element ksztaltowania swiadomosci narodowej, ale ksiazki te wymagaja odpowiedniego komentarza historycznego. Wydarzenia przedstawione tam sa wypaczone, jak kino hollywoodzkie, gdyz glownie sa nastawione na aspekt przygodowy i emocje. Na pewno jest to zbyt plytka lektura dla licealistow.

Giertych: Sienkiewicz musi być w kanonie lektur nessie-jpnessie-jp , 21:36 zarchiwizowany Dlaczego akurat Sienkiewicz "musi być" w kanonie lektur? Powieści mało błyskotliwe, strasznie zakłamane historycznie, na poziomie umysłowym komiksu. Czy rzeczywiście takie rzeczy absolutnie "muszą" być w kanonie lektur? Jeśli już, to prędzej nowele Sienkiewicza - przynajmniej dzieci nauczą się czegoś o epoce. Ale nie te gnioty pseudohistoryczne, na litość boską! Już lepiej chyba kazać dziecku czytać Asteriksa...

ANKIETA GRUPA III: Anna Kupka, Dominika Wieczorek, Magdalena Kowalska, Dominika Kowalczyk, Karolina Golda, Kinga Maciaś

Szanowni licealiści! Zwracamy się z prośba o wypełnienie anonimowej ankiety dotyczącej powieści historycznej Henryka Sienkiewicza pt. „Potop”, która pomoże nam szybko i sprawnie poznać wasze zdanie. W większości pytań można zaznaczyć tylko jedną odpowiedź, w punktach VII, VIII i XI dowolną liczbę. Dziękujemy za poświęcony nam czas. I Proszę o zaznaczenie właściwej informacji na temat wypełniającego: Płeć: Kobieta Mężczyzna Przedział wiekowy: 16 lat 17 lat 18 lat 19 lat II Czy Przeczytałeś/aś „Potop”? TAK NIE zamierzam to zrobić częściowo III Czy uważasz ze warto przeczytać „Potop”? TAK NIE nie słyszałem/am nigdy o tej lekturze IV Interesujesz się twórczością Henryka Sienkiewicza? TAK NIE zainteresowała mnie inna jego powieść( ) V Czy uważasz, ze „Potop” jest literaturą odpowiednią dla licealistów? TAK NIE nie wiem nie interesuje mnie to VI Czy według Ciebie lektura ta mogłaby zainteresować młodszych czytelników? TAK NIE nie wiem nie interesuje mnie to VII Która postać powieści zaintrygowała Cię najbardziej? Andrzej Kmicic Oleńka Billewiczówna Janusz Radziwiłł Anusia Krasieńska Inna postać żadna VIII Który wątek zaintrygował Cię w lekturze najbardziej? historyczny miłosny batalistyczny inny wątek żaden IX Jakie są Twoje odczucia po przeczytaniu tej powieści? pozytywne negatywne mieszane nie czytałem/am tej lektury X Czy według Ciebie „Potop” powinien zostać usunięty z kanonu lektur obowiązkowych? TAK NIE nie mam zdania XI Dlaczego warto przeczytać „Potop” Henryka Sienkiewicza? z powodu ciekawej fabuły powieści stwarza możliwość poznania stylu życia, obyczajów w XVII w. z uwagi na liczne i obszerne opisy bitew oraz przyrody czytając ten utwór można wzbogacić swoje słownictwo licznymi zwrotami łacińskimi ze względu na przejmujący wątek miłosny ze względu na liczne fakty historyczne inne według mnie nie warto, ponieważ

WYNIKI W ankiecie zorganizowanej 13 maja 2011 roku, wzięło udział 29 osób w przedziale wiekowym od lat, od nie było takich wypełniających, 21 dziewczyn i 8 chłopców.

WYNIKI OSTATNIEGO PYTANIA WŚRÓD LICEALISTEK Inne: „ta książka posiada same interesujące wątki” „ze względu na przemianę Kmicica, i jego miłość z Oleńką” „ponieważ jest to intrygująca powieść” Według mnie, nie warto ponieważ...: „książka nie nadaje się do czytania” „irytowały mnie zwroty łacińskie”

WYNIKI OSTATNIEGO PYTANIA WŚRÓD CHŁOPCÓW Inne: „żadne” Według mnie, nie warto ponieważ...: „książka nudzi” „jest przestarzała, i źle się ją czyta ”

ANKIETA GRUPA IV: Joanna Ryłko Anna Wróbel, Paulina Babicka, Karolina Bułka, Zuzanna Biegun, Anna Pawlik, Agnieszka Górnisiewicz

ANKIETA POTOP Płeć:  kobieta  mężczyzna Wiek:     80< 1.Czy przeczytał/ła Pan/ Pani Potop?  Tak  Nie  Oglądałem/ałam film 2. Dlaczego przeczytał/a Pan/Pani ten utwór?  Była to moja lektura szkolna  Dużo o niej słyszałem/am  Uważam, że jest to obowiązek każdego Polaka  Nie przeczytałem/am 3. Czy przeczytałby/łaby Pan/Pani tę książkę jeszcze raz?  Tak  Nie 4. Dlaczego według Pana/Pani niewiele osób sięga po tą lekturę?  Jest zbyt długa  Jest nieciekawa  Mało interesujący temat  Nie warto, ponieważ można obejrzeć film  Jest to jedna z lektur szkolnych, więc nie sięgają po nią  Inne … 5. Z jakich według Pana/Pani powodów Potop jest wartościowy?  Zawiera wiele kontekstów historycznych  Skłania do refleksji nad historią  Pokazuje obraz Rzeczpospolitej w połowie XVI wieku  Zawiera wątek miłosny  Uważam, że lektura nie zawiera żadnych wartościowych treści 6. Która z postaci zaintrygowała Pana/Panią najbardziej?  Andrzej Kmicic  Pan Zagłoba  Oleńka Billewiczówna  Michał Wołodyjowski  Inne…  Nie przeczytałem lektury 7. Czy zainteresowałby/aby się Pan/Pani tą książką, gdyby nie nazwisko autora?  Tak  Nie 8. Czy uważa Pan/Pani, że Potop powinen nadal znajdować się w kanonie lektur szkolnych?  Tak  Nie 9. Czy uważa Pan/Pani, że książka wpływa na świadomość narodową Polaków, tak jak kiedyś?  Tak  Nie  Nie wiem 10. Czy uważa Pan/Pani, że wiek licealny jest odpowiednią porą na przeczytanie Potopu?  Tak  Nie  Nie wiem

Opracowanie wyników ankiety. W ankiecie wzięło udział 25 osób w tym: 12 kobiet 13 mężczyzn

Dlaczego według Pana/Pani niewiele osób sięga po tą lekturę?  Jest zbyt długa – 4 = 16%  Jest nieciekawa – 3 = 12%  Mało interesujący temat - 1  Nie warto, ponieważ można obejrzeć film – 5 = 20%  Jest to jedna z lektur szkolnych, więc nie sięgnąłem/łam po nią – 10 = 40%  Inne … - 2 = 8%

Witold Gombrowicz „Sienkiewicz” Załącznik nr 1

Zadanie Zredaguj mowę obronną, w której uzasadnisz sens uwzględniania „Potopu” na liście lektur obowiązkowych w szkole ponadgimnazjalnej.

Temat: „Potop” – epos, baśń, western, powieść „płaszcza i szpady”? Synkretyzm gatunkowy w utworze.

Cechy westernu

Cechy powieści historycznej por.: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2008, s Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2009, s. 739.

Henryk Sienkiewicz „O powieści historycznej” Załącznik nr 2