C ZY MOJE DZIECKO PRAWIDŁOWO MÓWI ?. R odzice często zastanawiają się nad tym, czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo. Poniższe wskazówki pozwolą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Advertisements

„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
Mowa determinuje całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie szkolne. Jest ona decydująca w nawiązywaniu kontaktów społecznych, gdyż umożliwia precyzyjną.
Przygotowała Katarzyna Gac. Logopedia gr. Lotos –słowo, phedos –nauka, która zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową analizuje.
Rodzaje upraw pomidorów: Hodowanie pomidorów w szklarniach Hodowanie pomidorów w gruncie Hodowanie pomidorów w doniczkach Hodowanie pomidorów,,do góry.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica)
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
Prezentację przygotował:
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
KlasaIIIIIIIVVVI Liczba uczniów ogółem Liczba uczniów klasyfikowanych Liczba uczniów bez ocen/punktów niedostatecznych
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Opracowała: Magdalena Rduch-Grzęda CZYTANIE- NAJLEPSZA DROGA DO SUKCESU.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Sześciolatek idzie do szkoły
OPRACOWAŁA: mgr IWONA PACANA-CZECH LOGOPEDA
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Schematy blokowe.
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Dlaczego warto czytać?.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Liczby pierwsze.
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
FIGURY.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA – WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECKA
Papierosom STOP.
Cieszę się bo dwoje zakochanych ludzi jest wspaniałym dowodem na to,  że całość może być doskonalsza, niż jej poszczególne części. Sam człowiek.
6-LATEK W SZKOLE.
opracowała Edyta Gagracz
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
“Przemyśl to ...” Kliknij myszkę by oglądnąć slajdy ...
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Dlaczego warto czytać?.
Twoje własne życie podziękuje Ci za to.
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Implementacja rekurencji w języku Haskell
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

C ZY MOJE DZIECKO PRAWIDŁOWO MÓWI ?

R odzice często zastanawiają się nad tym, czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo. Poniższe wskazówki pozwolą ocenić na jakim etapie znajduje się mowa Waszego dziecka, oraz czy mieści się ona w normie rozwojowej.

Dziecko poznaje świat, dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia i uczucia. Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic, aby umiejętnie kierować jej rozwojem. Bez tej wiedzy możesz dziecku zaszkodzić, wymagając tego, czemu sprostać nie może, czy też lekceważąc, przeoczając niepokojące sygnały.

Etapy rozwoju mowy. Rozwój mowy dziecka od narodzin do 7 roku życia dzielimy na cztery okresy:  okres melodii,  okres wyrazu,  okres zdania  okres swoistej mowy dziecięcej.

OKRES MELODII - OD URODZENIA DO 1 ROKU ŻYCIA Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku, po którym można rozpoznać jego potrzeby. Około 7-8 miesiąca życia dziecko zaczyna reagować na mowę, doskonale rozróżnia melodię mowy, tzn. na podniesiony tom reaguje płaczem, a na mowę cichą, pieszczotliwą reaguje uśmiechem, jest zadowolone. Około 10 miesiąca życia pojawiają się echolalie. W okresie tym dziecko zaczyna przejawiać tendencję do powtarzania własnych i zasłyszanych słów. Dziecko zaczyna kojarzyć wielokrotnie powtarzane dźwięki ze wskazywaniem odpowiedniej osoby lub przedmiotu. Około 12 miesiąca życia dziecko zaczyna rozumieć, co do niego mówimy, reaguje na swoje imię, jest w stanie zrozumieć więcej niż samo potrafi powiedzieć. Pojawiają się pierwsze wyrazy wypowiadane ze zrozumieniem.

OKRES WYRAZU - OD 1 DO 2 ROKU ŻYCIA Maluch rozumie o wiele więcej słów, wyrażeń i zdań, niż jest w stanie samodzielnie wypowiedzieć. W słowniku dziecka pojawiają się samogłoski, takie jak: a, u, i, e, zazwyczaj oraz spółgłoski: p, b, m, t, d, n, ś, ć, czasem ź, dź. Pojawiają się też onomatopeje, np. mu, chał-chał, miał, itp. Pojawiają się wyrazy takie jak: mama, tata, papa, papu. Dziecko początkowo upraszcza budowę słów wymawiając pierwszą sylabę lub końcówkę wyrazu, np. miś-mi, daj-da, jeszcze-eszcze, zabacz-ać. Między miesiącem życia dziecka, następuje rozkwit wymawianych przez dziecko pojedynczych wyrazów. Jest to spowodowane burzliwym rozwojem ruchowym, jak i umysłowym dziecka. Dziecko zaczyna chodzić, następuje rozwój spostrzegania i pamięci dziecka, a także intensywne poznawanie otaczającego świata i nazywanie przez dziecko interesujących go przedmiotów, a także odgrywanie ich cech.

OKRES ZDANIA - OD 2 DO 3 ROKU ŻYCIA. Między 2 a 3 rokiem życia następuje rozkwit mowy dziecka. Dziecko zaczyna budować zdania, początkowo są to zdania proste, które są złożone z dwóch, trzech wyrazów, następnie przechodzi w wypowiedzi dłuższe, cztero - pięcio wyrazowe. Pierwsze zdania są twierdzące, a następnie pojawiają się zdania pytające i rozkazujące. Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czasowniki początkowo używane są w formie bezokolicznika. Przypadki są używane często niepoprawnie. Dziecko nie potrafi jeszcze wypowiadać poprawnie wszystkich głosek - głoski trudne, są zastępowane głoską łatwiejszą. Dziecko słyszy błędnie wypowiedziane słowa i poprawia je. Świadczy to o różnicowaniu słuchowym prawidłowej, jak i nieprawidłowej wymowy słów. Na tym etapie mowa dziecka jest zrozumiała nie tylko dla najbliższych, ale także dla otoczenia. W tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l, oraz samogłoski ustne: a, o, u, e, y, i, a, czasem nosowe: ą, ę. Pod konie tego okresu pojawia się: s, z, c, dz, które wcześniej było zastępowane przez dziecko: ś, ź, ć, dź.

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECKA - OD 3 DO 7 ROKU ŻYCIA. Mowa w dalszym ciągu się rozwija, następuje rozwój artykulacyjny, wzbogaca się zasób słownictwa, rozwija się umiejętność budowania zdań złożonych. U czterolatków w dalszym ciągu występują zniekształcenia, ale w nieco mniejszym stopniu. Pojawiają się neologizmy. Dziecko 3 letnie, potrafi porozumieć się z otoczeniem, jego mowa jest już w pewnym stopniu ukształtowana, jednak jej rozwój odbywa się w dalszym ciągu i często pojawiają się błędy. Dziecko trzyletnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski ustne i nosowe, spółgłoski: p, b, m, f, w, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, h, t, t, d, n, l, ł, j. Pojawiają się również głoski takie jak: s, z, c, dz. Dziecko już umie wypowiadać większość z tych głosek poprawnie w izolacji, a w mowie potocznej zastępuje je zaś głoskami łatwiejszymi. Dziecko zmiękcza głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż na głoski: ś, ź, ć, dź.

Najczęstsze błędy językowe pojawiające się u trzylatków, które mogą utrzymywać się do 5 roku życia, to: opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej (zupa pomidorowa = zupa midolowa, lokomotywa - komotywa); przestawianie głosek w wyrazie (ławka = wałka); tworzenie nowych wyrazów (zadzwonić + telefonować = zatelefonić, żelazko = prasowaczka, oparcie krzesła = opieranka). głoska r może być wymawiana jako j lub l, ewentualnie jako ł, zamiast f występuje często ch i odwrotnie.

Dziecko 4 letnie, potrafi już mówić o przeszłości i przyszłości. Zadaje mnóstwo pytań. utrwalają się głoski s, z, c, dz, dziecko nie powinno ich zamieniać na ich zmiękczone odpowiedniki ś, ż, ć, dż; głoski sz, ż, cz, dż dziecko może wymieniać na s, z, c, dz - jest to tzw. seplenienie fizjologiczne; pojawia się głoska r, choć jej brak nie powinien jeszcze niepokoić; może pojawić się tzw. hiperpoprawność związana z opanowaniem nowych, trudnych głosek np. zastępowanie głosek s, z, c, dz, przez sz, ż, cz, dż - np.: sztół, czukierek;

Dziecko 5 letnie, mowa dziecka w tym wieku powinna być zrozumiała a wypowiedzi dziecka wielozdaniowe dziecko potrafi już bezbłędnie powtórzyć sz, ż, cz, dż, choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez s, z, c, dz; o głoska r powinna być już wymawiana, chociaż często pojawia się dopiero w tym okresie; o wypowiedzi uwzględniają kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe, są zwykle poprawne gramatycznie; o dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów i możliwość ich zastosowania; dziecko chętnie poprawia innych i samego siebie, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu;

Dziecko 6 letnie. powinno już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, oraz powinno mieć opanowane mówienie. powinno poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki nawet te najtrudniejsze do opanowania czyli głoski sz, ż, cz, dż oraz r; umieć porównywać (odnajdywać różnice i podobieństwa) oraz klasyfikować przedmioty pod względem wielkości, kształtu, koloru, ciężaru, funkcji użytkowej dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej (tzw. głoskowania) wyodrębniać głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu samodzielnie wymyślać wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę wyklaskiwać ilość sylab w wyrazie określać położenie przedmiotu względem otoczenia (nad, pod, obok, między, wewnątrz itp.) określać kierunek (do tyłu, na wprost, w bok itp.)

NORMY ROZWOJOWE Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku: 0 -1 roku - komunikuje się z dorosłymi za pomocą krzyku, głuży, gaworzy, wymawia pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, lala; lat - Używa prawie wszystkich samogłosek, z wyjątkiem nosowych (ą, ę) oraz wymawia niektóre spółgłoski ( p, b, m, t, d, n, k, ś, ź, ć dź, ch). Pozostałe zastępuje innymi. Wypowiada się jednowyrazowo: np.: kaczka - kaka, pomidor - midol; 3 lat - porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, dź, j, k, ki, g, gi, ch); 4 lat - wymawia głoski s, z, c, dz; lat - wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r; 7 lat - ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.

Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym, swoistym tempie i niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju. Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska. Opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych stadiów rozwoju mowy nie powinny przekraczać 6 miesięcy, jeżeli któryś z etapów rozwoju mowy opóźnia się koniecznie skonsultuj się z logopedą.

Pomoc logopedy może być przydatna także w przypadku, gdy dziecko: rodzi się przedwcześnie z objawami wcześniactwa, manifestuje problemy neurorozwojowe, rozwija się wolno i nieharmonijnie, ma stwierdzone nieprawidłowe napięcie mięśniowe, późno podnosi główkę, późno siada i późno chodzi, ma lub miało kłopoty ze ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem, nieprawidłowo reaguje lub wcale nie reaguje na dźwięki otoczenia, mało gaworzy, jest mało aktywne głosowo, oddycha przez usta, uporczywie ślini się (nie kontroluje wycieku śliny), ma nieprawidłowo zbudowane narządy mowy między innymi język, podniebienie, zbyt długo było karmione butelką i ssie smoczek (ponad 6, 9 miesiąc życia), jest nadruchliwe lub apatyczne.

By dziecko pięknie mówiło…

By dziecko pięknie mówiło bardzo ważne jest: Karmienie piersią, szybka rezygnacja ze smoczka, dobry kontakt emocjonalny z dzieckiem, mówienie powoli i wyraźnie z użyciem gestów i mimiki - to najlepsze sposoby na to, by nasze dziecko pięknie mówiło. Na kształtowanie się wymowy dziecka można wpływać już od jego narodzin. Rodzice powinni wtedy zmniejszyć tempo mówienia, bo już u dziecka w pierwszym roku życia kształtują się takie czynniki mowy, jak akcent, melodia i rytm. Jeżeli rodzice wtedy mówią bardzo szybko, to już wtedy dziecko może nabyć skłonność do nieprawidłowego mówienia.

Przy podawaniu pierwszych stałych pokarmów należy karmić dziecko łyżeczką, warto też wcześnie przyuczać je do picia z kubeczka i nie dopuszczać do ssania kciuka. Gdy wyrzynają się ząbki, należy podawać twarde pokarmy do gryzienia i przeżuwania - marchewkę, jabłko, skórkę z pieczywa. Należy również utrzymywać drożny nos i uczyć dziecko oddychania przez nos.

Trzeba też dbać o dobry kontakt emocjonalny z dzieckiem - często je przytulać, głaskać, śpiewać, czytać, mówić spokojnie, wyraźnie i ciepło, czytać dużo bajek, w sposób spokojny, nie natarczywy. Mówiąc do dziecka należy unikać skomplikowanych zdań i bogatego słownictwa. Mówimy prostym językiem, zdecydowanymi, prostymi określeniami: „To jest kotek, kotek robi miau”, „Mama bierze mleko, mleko lejemy do szklanki”.

Unikajmy też zdrobnień typu „śpacielek”, „kultecka” zamiast „spacer”, „kurtka”. Jeśli dziecko jest inteligentne i ma dobry słuch, poradzi z tym sobie, ale jeśli ma jakieś problemy, to zostanie z tym „śpacielkiem” i za jakiś czas trzeba będzie udać się do logopedy Najczęstsze wśród Polaków wady wymowy to zniekształcenia wymówieniowe - nieprawidłowa wymowa głoski "r" i seplenienie.

To świadczy o wadach wymowy zaniedbanych w dzieciństwie. Oznacza, że ta osoba nie nauczyła się dobrze słyszeć i wymawiać danej głoski. Gdy jako dorosły pojawia się u nas, też jest w stanie wyjść z tej wady. Dorosłym jest jednak znacznie trudniej i zajmuje to więcej czasu. Kilkuletnie dziecko z dużą swobodą osiąga efekt i po kilku latach mówi świetnie, oczywiście jeśli nie ma problemów zniekształceniowych w obrębie narządów artykulacyjnych lub ze słuchem.

Literatura: Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, W-wa 1971 Sprawka R., Graban J., Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Gdańsk 2004 Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, 1987 Osesek.pl – Kinga Dąbrowska: Warunki prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Opracowanie prezentacji: Marta Szyszkowska