PwC Partnerstwo publiczno-prywatne w świetle nowych rozwiązań legislacyjnych Przykłady projektów PPP w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii Wykorzystanie środków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Projekt bliźniaczy Wzmacnianie wdrażania Strategii Antykorupcyjnej Brendan ONeill Ministerstwo Finansów & Kadr Irlandia Północna Wielka Brytania.
Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Miasto publiczne – miasto prywatne
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Realizacja programu pilotażowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Działanie 1.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Bank Ochrony Środowiska S. A
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Inwestycje Kapitałowe – nowy fundusz na innowacyjny biznes Krzysztof Krzysztofiak Kraków, 6 kwiecień 2009 r.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Wsparcie dla rozwoju technologii
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Województwo Zachodniopomorskie rozpoczyna wdrażanie Inicjatywy JESSICA.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
Projekty PPP w Warszawie
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Innowacyjne programy finansowe sposobem finansowania inwestycji w szpitalach.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Partnerstwo Publiczno-Prywatne jako sposób na rewitalizację domów studenckich – doświadczenia Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum.
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Strategia Inwestycyjna
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

PwC Partnerstwo publiczno-prywatne w świetle nowych rozwiązań legislacyjnych Przykłady projektów PPP w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii Wykorzystanie środków unijnych Listopad 2008

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 2 Ogólne rekomendacje dla krajów planujących wdrożenie formuły PPP Zastosowanie sprawdzonych modeli stosowanych w innych krajach i rozpoczęcie od projektów pilotażowych; Stworzenie metodologii racjonalnego wyboru i przygotowania przedsięwzięć do realizacji w PPP; Podniesienie kompetencji administracji i stworzenie instytucji wspierającej realizację PPP; Zapewnienie strumienia transakcji poprzez stworzenie instytucji i regulacji sprzyjających rozwojowi innowacyjnych sposobów finansowania inwestycji; Stworzenie sprawnego systemu zamówień publicznych w kontekście PPP, zapewniającego transparentność i neutralność; Zrozumienie potrzeb i możliwości rynku; Stosowanie rozwiązań innowacyjnych jako sposobu na zapewnienie wzrostu jakości usług i lepszego wskaźnika korzyści.

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 3 Zarówno Wielka Brytania jak i Hiszpania są uważane za kraje przodujące w rozwoju i wdrożeniach PPP Wielka Brytania Wartość projektów zamkniętych w mln EUR Średnia wartość projektu 169 mln EUR Sektory Służba zdrowia, sektor obronny i penitencjarny, transport (drogi i koleje), edukacja, budownictwo społeczne, utrzymanie dróg, oświetlenie uliczne, rewitalizacja, Odpady komunalne System instytucjonalny HM Treasury i Partnerships UK, PPP Taskforce, 4 Ps Rozwiązania prawne Brak odrębnego prawa PPP, standaryzacja postępowań, umów, wytyczne, zgoda Ministerstwa Finansów Hiszpania Wartość projektów zamkniętych w mln EUR Średnia wartość projektu 361 mln EUR Sektory Drogi, służba zdrowia (w tym usługi medyczne), lotniska, koleje, sektor penitencjarny, edukacja sektor wodny (w tym odsalanie) System instytucjonalny Foro PPP – organizacja największych wykonawców PPP oraz ekspertów Rozwiązania prawne Nowelizacja Ustawy o Kontraktach Sektora Publicznego obejmująca Ustawę o Umowach PPP, standaryzująca i definiująca alokację ryzyka i dozwolone mechanizmy płatności.

Studia przypadku

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 5 PPP w transporcie Drogi miejskie MADRID CALLE 30, HISZPANIA, MADRYT Największa inwestycja tego typu w Europie, część „miejskiej odnowy” Madrytu Cel:Droga alternatywna przez miasto, zwolnienie przestrzeni pod planowaną rewitalizację i zazielenienie miasta. Inwestycja obejmuje m.in. budowę tuneli pod miastem oraz modernizację istniejącej infrastruktury Zamawiający: Rada Miasta Madryt Wykonawca: Madrid Calle 30 Okres koncesji: 35 lat (do 2040 roku) Wartość: Powyżej 4 mld EUR (dwa etapy – 2,8 mld i 1,2 mld EUR) Płatności: Za dostępność, standardy jakości wpisane w kontrakcie – kary w przypadku niespełnienia standardów Charakterystyka: Umieszczenie trzypasmowej obwodnicy w tunelu (56 km tuneli na 99 km długości obwodnicy); projekt podzielony na 16 faz i 4 regiony. Stan: Zamknięcie finansowe 1-szego etapu, etap został oddany w 2008 Przykładowe projekty PPP w wybranych podsektorach Historia projektu: 2003Rozpisane przetargi lipiec 2004Zamknięcie komercyjne pierwszego etapu wrzesień 2004Początek budowy pierwszego etapu

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 6 Przykładowe projekty PPP w wybranych podsektorach Ryzyka Koncesjonariusz ponosi ryzyka związane z budową i dostępnością Finansowanie Madrid 30 Calle jest w 80% własnością partnera publicznego, 20% mają ACS i Ferrovial (razem kapitał własny to 20% finansowania projektu) Kapitał obcy Etap 1 – kredyt bankowy 2,5 mld EUR, 114 mln EUR pożyczek podporządkowanych, 400 mln EUR kredytu pomostowego, 1,5 mln kredytu EBI Eurostat uznał, że wskutek 80% udziału strony publicznej w kapitale własnym, dług projektu obciąża budżet miasta Istotne wydarzenia Przekroczenie planowanych kosztów Zarzuty co do wpływu inwestycji na środowisko Przekroczenie terminu oddania do użytkowania (ustalony był maj 2007 r.) Projekt otrzymał w 2005 roku nagrody „Kontraktu Roku” od: INFRASTRUCTURE JOURNAL EUROMONEY MADRID CALLE 30, HISZPANIA, MADRYT

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 7 STRUKTURA PARTNERSTWA I FINANSOWANIE TRANSAKCJI * EBI i banki komercyjne: Caja Madrid, Societe Generale, Dexia Sabadell, Instituto de Credito Official i inne Spółki budowlane (Necso, Ferrovial Agroman, FCC, ACS Dragados) kapitał własny 20% Pożyczka podporządkowana kontrakt budowlany Płatności okresowe za zarządzanie i utrzymanie Opłaty za zarządzanie Miasto Madryt MADRID CALLE 30 PPP Udziałowcy (Ferrovial, ACS Dragados) Banki* kredyt Koncesja kapitał własny 80% Umowa o eksploatację

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 8 PPP w sektorze penitencjarnym Więzienie HMP Altcourse, Wielka Brytania Modelowy przykład udanego więzienia PPP. Cel:Budowane od podstaw więzienie na 600 osadzonych; inwestor prywatny zapewnia budowę i pełen zakres eksploatacji, w tym usługi penitencjarne. Zamawiający: Her Majesty’s Prison Service Wykonawca: Carillion Koncesjonariusz:Fazakerley Prison Services Limited Okres koncesji: 25 lat Wartość: Powyżej 100 mln GBP Płatności: Za dostępność, standardy jakości wpisane w kontrakcie – kary w przypadku niespełnienia standardów. Stawka dzienna obejmuje opłatę stałą, opłatę indeksowaną wg wskaźnika wzrostu kosztów cen detalicznych i wzrostu zatrudnienia. Charakterystyka: 600 miejsc, utrzymanie zgodnie z umownymi standardami, usługi penitencjarne, także resocjalizacja zgodne z narodowymi przepisami. Stan: Funkcjonuje od 1997 roku Przykładowe projekty PPP w wybranych podsektorach Historia projektu: 1993Rozpisane przetargi koniec 1995Zamknięcie komercyjne Grudzień 1997Przekazanie do użytkowania

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 9 Przykładowe projekty PPP w wybranych podsektorach Ryzyka Koncesjonariusz ponosi ryzyka związane z projektowaniem, budową, dostępnością oraz eksploatacją; Ryzyko regulacyjne jest dzielone; Ryzyko obłożenia ponosi sektor publiczny. Finansowanie 95,5 mln GBP w formie pożyczki aranżowanej przez banki ABN Amro i Bank of America; 4,5 mlne GBP kapitału własnego inwestorów. Istotne wydarzenia Konieczność dwukrotnego powtarzania przetargu, gdyż żadna z pierwotnych ofert nie przeszła kwalifikacji. Kryteriami wyboru ofert były cena, jakość, innowacja oraz zdolność do rzetelnej realizacji prac. Zmiana umowy umożliwiająca niwelację punktów karnych przez podejmowanie dodatkowych prac na rzecz więźniów, np. w dziedzinie oświaty. Stworzenie modelowych praktyk w zakresie PPP w sektorze penitencjarnym. Więzienie Fazakerley, Wielka Brytania

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 10 Struktura koncesji na więzienie HMP Altcourse (Fazakerley) Koncesjonariusz: Fazakerley Prison Services Limited* Więźniowie HM Prison Service/ Home Office Spółka zarządzająca: Group 4 Management Service Wykonanie projektu i robót budowlanych: Carillion Bank, główny aranżer: ABN AMRO Bank of America Doradcy: Finansowi Prawni Ubezpieczeniowi Doradcy: Finansowi Techniczni Prawni Ubezpieczeniowi Umowa o doradztwo Umowa o doradztwo Płatności za dostępność 25-letnia koncesja obejmująca projekt, budowę, zarządzanie i finansowanie Umowa kredytowa Umowa o zarządzanie Umowa o roboty budowlane * Spółkę specjalnego przeznaczenia zawiązały między sobą Carillion oraz Group 4 Falck. W 2004 roku dwa fundusze PE przyjęły od Group 4 Falck aktywa obejmujące między innymi portfel koncesji w sektorze penitencjarnym, tworząc Global Solutions Ltd. Przykładowe projekty PPP w wybranych podsektorach

PPP a fundusze UE

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 12 Łączenie PPP z funduszami UE Formuła łączenia finansowania w schemacie PPP oraz grantów UE jest wspierana przez Komisję Europejską, gdyż: środki publiczne (w tym fundusze UE) mogą nie być wystarczające dla realizacji projektów o dużej wartości; pozwalają na transfer ryzyka; środki UE mogą zostać wykorzystane na rzetelne przygotowanie projektu; pozwalają na realizację strategii wielu krajów, polegającej na zwiększeniu udziału sektora prywatnego w realizacji inwestycji i dostarczaniu usług publicznych. Do tej pory zrealizowano relatywnie niewiele projektów mieszanych, takie jak obwodnica Aten i lotnisko w Atenach, lub linia kolejowa Perpignon – Figueras.

PricewaterhouseCoopers Listopad 2008 Slide 13 Istotne kwestie związane z mieszanymi PPP Projekty muszą spełniać wymogi finansowania przez UE i jednocześnie być atrakcyjne dla sektora prywatnego; Przygotowanie jest procesem długotrwałym, konieczne jest spełnienie wymogów UE oraz analizy finansowe właściwe dla projektów PPP Konieczne jest przeprowadzenie w sposób staranny procedury przetargowej aby uniknąć ryzyka nadmiernego przedłużenia przygotowania Pomoc publiczna – brak jest wytycznych UE dotyczących projektów PPP W projektach generujących przychody, konieczne jest ich staranne wyliczenie i monitorowanie, tak aby uniknąć ryzyka zwrotu dotacji z tytułu przekroczenia przewidywanych przychodów. Aktualnie trwają prace studyjne JASPERS, mające na celu wyjaśnienie niejasnych kwestii oraz opracowanie podręcznika „Jak zrealizować mieszane PPP”. Łączenie PPP z funduszami UE

© 2008 PricewaterhouseCoopers. All rights reserved. “PricewaterhouseCoopers” refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity. *connectedthinking is a trademark of PricewaterhouseCoopers LLP (US). PwC Dziękuję! Alina Sarnacka