Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Kształcenie specjalne
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Integracja w kształceniu zawodowym
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
z Oddziałami Integracyjnymi
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Praktyczne bariery edukacji włączającej
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI , Warszawa

PROJEKT WSZYSTKO JASNE od 2009 r. doradztwo, monitoring, rzecznictwo 600 wejść na stronę (średnia dzienna za rok 2015) porad miesięcznie

JEST LEPIEJ pierwszeństwo w rekrutacji dofinansowanie do zakupu podręczników dostosowany elementarz dostosowane egzaminy zatrudnianie osób wspomagających w klasach ogólnodostępnych elastyczność w tworzeniu klas integracyjnych ograniczenia w wydatkowaniu subwencji

Nauczyciel wspomagający/ indywidualne wsparcie Subwencja Realizacja zaleceń/ terapia w szkole Właściwa forma kształcenia Dostosowanie metod i form wsparcia Indywidualizacja Zmiana szkoły Wysyłanie na nauczanie indywidualne MAM TAKI PROBLEM…

Bariery prawne i organizacyjne Finanse Wiedza Mentalność Dostępność architektoniczna

PRAWO, KTÓRE NIE DZIAŁA Prawo oświatowe W TEORII zabezpiecza edukację włączającą dzieci z niepełnosprawnościami → art. 1, ustawy o systemie oświaty, rozporządzenia MEN W praktyce dyrektor może często zrobić tylko to, na co pozwala organ prowadzący CO ZROBIĆ, KIEDY PRAWO NIE DZIAŁA? BRAK SANKCJI

GDZIE SĄ PIENIĄDZE? Prawie 6 miliardów złotych rocznie Od kilku do nawet 50 tys. zł rocznie z tytułu każdego orzeczenia poradni Pieniądz nie idzie za dzieckiem (chyba że do placówki prywatnej) Wsparcie jest uzależnione od uporu rodziców, dobrej woli i zasobów organu prowadzącego Ustawy budżetowe poprawiły sytuację w niewielki stopniu

GDZIE SĄ SPECJALIŚCI? Nauczyciele nie są przygotowani do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w placówce ogólnodostępnej Pedagodzy bez przygotowania nie zawsze chcą/potrafią pracować z dzieckiem z orzeczeniem Rodzice nie chcą wysyłać dziecka do nieprzygotowanej szkoły Rodzice nie wiedzą, że ich dziecko może uczęszczać do szkoły rejonowej, nie zawsze chcą dziecko i szkołę wspierać Wykwalifikowani pedagodzy są lepiej wynagradzani w placówkach specjalnych Wszystkie strony nie wiedzą, co gwarantuje prawo i jak je zrealizować

PO CO NAM ZWYKŁA SZKOŁA? Osoby z niepełnosprawnością żyją gdzieś obok Niepełnosprawnym będzie lepiej w szkole dla dzieci specjalnej troski Lęk rodziców przed oceną zdrowych rówieśników Niewiedza/ niechęć rodziców zdrowych dzieci

KIERUNKI ZMIANY Realne zabezpieczenie prawa do edukacji włączającej Zagwarantowanie wsparcia dziecka ze SPE w każdej placówce Zmiana systemu orzecznictwa i finansowania specjalnych potrzeb edukacyjnych Stałe, merytoryczne, metodyczne i organizacyjne wsparcie dla nauczycieli i dyrektorów Wsparcie/ współpraca ze zdrowymi rówieśnikami i ich rodzicami Wsparcie rodziny dziecka z niepełnosprawnością Szybka ścieżka mediacji w przypadku konfliktu