Zasady zaliczania: 25 pytań z książki oraz 15 pytań z wykładu Test jednokrotnego wyboru Zalicza 60 % tj 21 pkt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oligopol – konkurencja i współpraca
Advertisements

CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Budżetowanie kapitałów
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Geneza grup kapitałowych. Cele i sposoby ich tworzenia.
jako forma organizacyjna
zarządzanie produkcją
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Definicje operacji.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Dr hab. Ewa Hellich, prof..SGH
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Istota konkurencji w internecie …
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Planowanie przepływów materiałów
Analiza ekonomiczno – finansowa Zajęcia 1 – Wprowadzenie.
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Analiza ekonomiczno – finansowa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Segmenty operacyjne MSSF 8.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Restrukturyzacja spółek
Restrukturyzacja spółek
ZASADY USTALANIA CEN.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Rodzaje struktur rynkowych
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Czynniki strukturotwórcze
Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału
Zakres wymagań egzaminacyjnych Podręcznik oraz treści wykładane. Egzamin będzie testem jednokrotnego wyboru – składającego się z 45 pytań (30 z podręcznika.
Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału Zasada harmonii Zasada koncentracji Zasada optymalnej produkcji Harrington Emerson ( )
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zapis prezentacji:

Zasady zaliczania: 25 pytań z książki oraz 15 pytań z wykładu Test jednokrotnego wyboru Zalicza 60 % tj 21 pkt

Zarządzanie to proces podejmowania optymalnych decyzji dotyczących prowadzonej działalności mających zapewnić możliwości jej skutecznej i efektywnej realizacji

Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału Zasada harmonii Zasada koncentracji Zasada optymalnej produkcji Harrington Emerson ( ) 3

Analiza progu rentowności - inna forma wykresu Punkt krytyczny - rentowności Przychód Koszty zmienne Koszty stałe Ilość przychód/koszty A ZYSK SUMA KOSZTÓW

Analiza progu rentowności Punkt krytyczny - rentowności Przychód Koszty zmienne Koszty stałe Ilość Przychód/koszty A ZYSK STRATA

Obliczanie progu rentowności Koszty stałe __________________ Cena - Koszt zmienny

Analiza progu rentowności – poprawa jakości Punkt krytyczny - rentowności Przychód Koszty zmienne Koszty stałe Ilość Wpływy/koszty E A ZYSK

Formy współpracy Współpraca na zasadzie kooperacji może być mniej lub bardziej trwała, dotyczy wybranych celów przy czym partnerzy zachowują samodzielność ekonomiczną i prawną, nie są podporządkowani jednolitemu kierownictwu Współpraca przedsiębiorstw w formie koncentracji realizowana jest w drodze trwałego łączenia się z innymi podmiotami w celu wspólnego prowadzenia szerokiej dzia­łalności gospodarczej pod jednolitym kierownictwem.

Związek dwóch lub większej liczby niezależnych formalnie przedsiębiorstw, oparty na konkretnym porozumieniu i ukierunkowany na realizację celów strategicznych, zaakceptowanych przez uczestników.

Alianse między przedsiębiorstwami konkurencyjnymi Alianse między przedsiębiorstwami niekonkurencyjnymi Alianse komplementarne Alianse pseudokoncentracji Integracja ścisła Partnerstwo wertykalne Porozumienia międzysektorowe Międzynarodowe joint venture

Alianse między przedsiębiorstwami konkurencyjnymi Alianse komplementarne Alianse pseudokoncentracji Integracja ścisła

Alianse między przedsiębiorstwami konkurencyjnymi Alianse komplementarne Alianse pseudokoncentracji Integracja ścisła

Alianse między przedsiębiorstwami konkurencyjnymi Alianse komplementarne Alianse pseudokoncentracji Integracja ścisła

Decyzje strategiczne Decyzje operacyjne Decyzje podejmowane przez właścicieli każdej z firm Decyzje podejmowane wspólnie Decyzje podejmowane przez kadrę zarządzającą MJV Wspólne przedsięwzięcie handlowe, przemysłowe co najmniej dwóch odrębnych firm (matek), które wspólnie powołują do życia prawnie niezależną jednostkę (dziecko) realizującą założone cele.

konsorcjum grupa przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych albo banków, które sprzymierzyły się na pewien czas, aby wspólnie zrealizować wielką operację handlową lub finansową, wy­magającą dużych nakładów kapitałowych w której jedno z nich realizuje funkcję jednostki wiodącej.

Definicja struktury siecio­wej kooperacyjna struktura organizacyjna, oparta na spontanicznej koordynacji Podstawowe cechy, które świadczą o tym, że dany związek jest relacją sieciową: ciągła interakcja i długoterminowość współzależność w zakresie zasobów, podmiotów i działań, brak wyraźnych granic i struktury.

Organizacja wirtualna tworzona jest na zasadzie dobrowolności przez organizacje, które wchodzą ze sobą w różnego typu związki dla realizacji celu, który ma za zadanie przyniesienie im korzyści większych niż wtedy, gdyby działały w sposób tradycyjny. (Kisielnicki) Wg.Jana Hollanda - to przed­siębiorstwo, które potrafi nadzorować większą ilość zasobów, niż w rzeczywi­stości posiada, korzystając z podmiotów kooperujących we­wnątrz i poza własnymi granicami.

Do koncentracyjnych form współdziałania należą tzw grupy kapi­tałowe przede wszystkim: koncerny, holdingi, kartele, a także fuzje tworzące przedsiębiorstwa wielozakładowe i konglomeraty. Ustawa o rachunkowości wyjaśnia pojęcia: grupa kapitałowa - jest to jednostka dominująca wraz z jednostkami zależnymi, W jej ramach wyodrębnia się jednostki powiązane - przez które rozumie się jednostkę dominującą, zna­ czącego inwestora, jej jednostki zależne, współzależne i stowarzyszone oraz jednostki znajdujące się wraz z jednostką pod wspólną kontrolą, a także wspólników jednostki współzależnej.

Koncern jest formą organizacyjną przedsiębiorstw podobną do holdingu, jednak występują między nimi różnice, w koncernie podporządkowanie o charakterze kapitałowym jest z reguły sil­niejsze niż w holdingu koncernem kieruje zarząd przedsiębiorstwa wiodącego (spółka-matka), pro­wadzącego także operacyjną działalność, natomiast w holdingu spółka-mat­ka może nie prowadzić działalności operacyjnej

Kartel stanowi umowny związek przedsiębiorstw o charakte­rze monopolistycznym, dążący do podwyższenia lub utrzymania rentowności w drodze eliminowania konkurencji między członkami porozumienia. Istotą kartelu jest porozumienie zawarte między przedsiębiorstwami tego samego sektora, którego celem jest m.in: ustalanie poziomu cen, podział rynku, limitowanie wolumenu lub struktury produkcji.

Syndykat jest bardziej rygorystyczną formą porozumienia kartelowego. Tworzony jest on, gdy kartel dążąc do większego zdyscyplinowania uczestników, tworzy własne przedsiębior­stwo zbytu, które przejmuje od wszystkich uczestników wszelkie kontakty z odbior­cami i rynkiem. Syn­dykat powstaje zazwyczaj wtedy, gdy w kartelu część uczestników pró­buje nie dotrzymywać ustalonych reguł wewnętrznych..

Fu­zja polega na łączeniu się dwu lub więcej spółek i powstaniu nowej spółki. Celem takiego połączenia jest integracja przedsiębiorstw prowadzonych przez te spółki dzięki temu łączą one swoje zasoby oraz umiejętności w celu prowadzenia wspólnego przedsięwzięcia lub określonego rodzaju działalności. W praktyce gospodarczej krajów zachodnich połączenie niezależnych firm w jedno nowe przedsiębiorstwo w formie spółki handlowej o wysokim stopniu cen­tralizacji zarządzania określane jest często jako trust

Konsolidacja - w wyniku jej następuje przeniesienie majątku łączących się spółek na spółkę nowo powstałą, nowy podmiot prawny (A+B=C). Inkorporacja - sprowadza się do przeniesienia majątku spółki przej­mowanej na spółkę przejmującą (wchłonięcie) w zamian za akcje (A+B=A), Przejęcie - polega na uzyskaniu kontroli przez firmę sil­niejszą ekonomicznie nad inną firmą przez nabycie jej akcji w liczbie wystarczającej do kontroli i zarządzania. Występują dwie formy przejęć: przejęcia przyjazne (friendly takeover) przejęcia wrogie (hostil takeover)

Rodzaje integracji DostawcyKonkurenciOdbiorcy Producenci substytutów i produktów niezwiązanych Integracja pionowa wstępująca (wstecz) Integracja pionowa zstępująca (w przód) Integracja pozioma Integracja zdywersyfikowana

Cechy łączących się podmiotówOczekiwane korzyści połączenia Pozioma Przedsiębiorstwa o podobnym profilu działania, konkurujące ze sobą, wytwarzające podobne produkty. -korzyści skali, -zmniejszenie liczby konkurentów - wzrost udziału w rynku, -wzrost efektywności wykorzystania zasobów finansowych, Pionowa Przedsiębiorstwa będące kolejny­mi ogniwami łańcucha wartości -objęcie kontrolą całego procesu technologicz­nego, wytwarzania i dystrybu­cji produktu. -korzyści integracji technicznej, Koncen- tryczna Przedsiębiorstwa prowadzące działalność powiązaną ze sobą geograficznie, technicznie lub rynkowo -wejście na nowy rynek lub pozyskanie nowej technologii. Konglome- ratowa Przedsiębiorstwa niepowiązane ze sobą w żaden sposób. -zwiększenie siły rynkowej, -optymalizacja alokacji zasobów, -zmniejszenie ryzyka finansowego.

Konglomerat to wieloczłonowa organizacja obejmująca przynajmniej dwie jednost­ki gospodarcze, między którymi nie zachodzą żadne stosunki wymienne (kupna-sprzedaży) ani stosunki funkcjonalne, ale które podlegają jednolitemu kierownic­twu

Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka Stwierdzenia Simona: ludzie zazwyczaj muszą działać na podstawie niepełnych informacji o ewentualnym przebiegu działań i ich konsekwencjach potrafią zbadać tylko ograniczoną liczbę możliwości wiążących się z daną decyzją nie potrafią przypisywać wynikom dokładnych wartości Niezbędne informacje dla podjęcia decyzji: -Wszystkie możliwe opcje -Wszystkie możliwe stany natury -Kryterium wyboru

Drzewo decyzyjne d + d d + m m + m d + d d + m d + d d + m m + m D M

Macierz wypłat d/dd/mm/m D M+R M

Kryteria wyboru: -Maximinowe -Maximaxowe -Żalu -Wartości oczekiwanej -Laplace’a -Współczynnik optymizmu

Zalety i wady grupowego podejmowania decyzji : ZALETY Grupa ma więcej wiedzy niż którykolwiek z jej członów z osobna Członkowie grupy reprezentują większą liczbę różnych sposobów podejścia do problemu Zwiększa stopień akceptacji przez członków grupy i eliminuje problem przekonywania WADY Społeczna presja wywierana przez członków prowadzi do konformizmu Istnieje wiele możliwości rozwiązań problemu, każdy z nich ma zwolenników i przeciwników Jednostka dominująca może zniweczyć wysiłki grupowe, indywidualnie podejmując decyzje