INTELIGENCJA EMOCJONALNA W PRACY DYDAKTYKA Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza” Opracowała: Katarzyna Michalak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Szkoła dla rodziców i wychowawców
informacje i wskazówki dla rodziców
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Podstawy Pomocy Psychologicznej
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dojrzałość szkolna dziecka
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Zachowania niepożądane
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
warsztaty dla rodziców
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
przypadku prześladowania
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
RODZINA.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Postawa asertywna.
Wychowywać to kochać i wymagać
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
8 zasad postępowania lidera
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
The Leader in Me.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
środowisko wychowawcze
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
ZASADY I GRANICE W PROCESIE WYCHOWANIA ..
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Poczucie własnej wartości dziecka
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

INTELIGENCJA EMOCJONALNA W PRACY DYDAKTYKA Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza” Opracowała: Katarzyna Michalak

Czym jest inteligencja emocjonalna? Termin ten został użyty po raz pierwszy w 1990 roku przez psychologów amerykańskich dla określenia cech emocjonalnych, istotnych dla osiągnięcia sukcesu. Należą do nich: · empatia, · umiejętność wyrażania i rozumienia uczuć, · niezależność, · umiejętność dostosowania się do zmian, · budzenie sympatii, · umiejętność rozwiązywania problemów międzyludzkich, · wytrwałość, · przyjazny stosunek do ludzi i świata, · grzeczność, · okazywanie szacunku innym.

Jak stać się rodzicem o wysokiej inteligencji emocjonalnej? Naukowcy odkryli, że istnieją trzy style wychowawcze: AUTORYTARNY, ULEGŁY, AUTORYTATYWNY.

AUTORYTARNI rodzice/nauczyciele ustalają zasady i wymagają bezwzględnego ich przestrzegania. Wierzą, że dzieci powinny znać swoje miejsce i zabraniają im wygłaszania swoich opinii. Badania wskazują na to, że dzieci wychowywane przez autorytarnyh rodziców przeważnie są nieszczęśliwe, nieśmiałe i nieufne.

ULEGLI nauczyciele/rodzice starają się akceptować i wspierać dziecko, kiedy tylko jest to możliwe. Jednak, gdy zachodzi potrzeba ustalenia granic lub zareagowania na nieposłuszeństwo, przeważnie zachowują się biernie. Nie mają szczególnych oczekiwań wobec swoich dzieci, pozwalają im na wszystko, na co tylko mają one ochotę.

AUTORYTATYWNI nauczyciele i rodzice potrafią ustalić zasady zachowania, jednocześnie wspierając dziecko. Radzą, ale nie kontrolują, tłumaczą swoim dzieciom, co robią i dlaczego, pozwalają im na współudział w podejmowaniu ważnych decyzji. Cenią niezależność u dzieci i uczą je odpowiedzialności. Chętnie udzielają pochwał. Ich dziecko jest pewne siebie, niezależne, ma wyobraźnię, łatwo przystosowuje się do nowego środowiska i jest lubiane. To właśnie w takich rodzinach rosną dzieci o wysokim wskaźniku inteligencji emocjonalnej.

Aby stać się „wystarczająco dobrym rodzicem i nauczycielem”, należy zatem zapewnić dziecku: · pozytywną opiekę, · pozytywną dyscyplinę.

POZYTYWNA OPIEKA – to dostarczenie dziecku emocjonalnego wparcia, wymaga aktywnego udziału w emocjonalnym życiu dziecka.

POZYTYWNA DYSCYPLINA POZYTYWNA DYSCYPLINA – oznacza przemyślane, ustalone i dostosowane do wieku dziecka sposoby reagowania na jego złe zachowanie. Sprowadza się ona do kilku prostych reguł: · Wyznaczcie jasne zasady i granice, których należy przestrzegać. · Ostrzegajcie i informujcie dziecko-ucznia, kiedy się źle zachowuje. · Kształtujcie pozytywne zachowania, chwaląc i nagradzając za nie dziecko, a ignorujcie te, które mają na celu zwrócenie waszej uwagi. · Informujcie dziecko-ucznia o waszych oczekiwaniach. · Zapobiegajcie problemom zanim się pojawią. · Kiedy dziecko-uczeń przekracza ustaloną zasadę, natychmiast zastosujcie odpowiednią karę. Bądźcie stanowczy. · Kiedy musicie ukarać dziecko-ucznia, upewnijcie się, czy kara jest proporcjonalna do przewinienia. · Stosujcie różne techniki dyscyplinowania. Oto kilka najczęściej polecanych: reprymenda, naturalne konsekwencje, stawianie do kąta, odbieranie przywilejów, powtarzanie poprawnego zachowania, system punktowy.

Przykładowy test na inteligencję emocjonalną

Literatura: Bharwaney G.: Twoje emocjonalne ja: jak podnieść swoje EQ. Gliwice Bradberry T.,Greaves J.: Podręcznik inteligencji emocjonalnej: wszystko, co potrzebne, by uruchomić swoje EQ. Gliwice Dyrda B. (red.): Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży: poradnik dla wychowawców i nauczycieli. Kraków Goleman D., Boyatzis R., McKee A.: Naturalne przywództwo: odkrywanie mocy inteligencji emocjonalnej. Wrocław, Warszawa Goleman D.: Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań Greenspan S. I., Benderly, B. L.: Rozwój umysłu: emocjonalne podstawy inteligencji. Poznań Krokowski M.: Zarządzanie emocjami: inteligencja emocjonalna: vademecum użytkownika. Łódź Liebertz Ch.: Skarbnica edukacji dobrego serca: inteligencja emocjonalna: podstawy, metody i zabawy. Kielce 2007.

Literatura: Segal J.: Jak pogłębić inteligencję emocjonalną. Warszawa Segal J.: Jak pogłębić inteligencję emocjonalną: program treningu ujawniającego potęgę uczuć i intuicji. Warszawa Sehr M.: Inteligencja emocjonalna – testy EQ. Warszawa Śmieja M., Orzechowski J. (red.): Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje. Warszawa Tallar G.: Abc inteligencji emocjonalnej w praktyce. Warszawa Wilks F.: Inteligentne emocje. Warszawa 1999.